• دوشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8704-16477

شهردار تهران در گفت و گو با ايسنا: با جايگزيني طرح‌هاي راهبردي به چندين دهه حاكميت طرح‌هاي جامع پايان مي‌دهيم تشكيل شوراي17نفره‌ راهبري و اصلاح طرح جامع تهران

شهردار تهران در گفت و گو با ايسنا:
با جايگزيني طرح‌هاي راهبردي به چندين دهه حاكميت طرح‌هاي جامع پايان مي‌دهيم
تشكيل شوراي17نفره‌ راهبري و اصلاح طرح جامع تهران

سرانجام پس از چندين دهه حاكميت طرح‌هاي جامع، طرح‌هاي راهبردي در تهران جايگزين و طرح جامع تهران اصلاح خواهد شد.

دكتر محمد باقر قاليباف با اعلام اين خبر در گفت و گو با خبرنگار سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تأكيد كرد: اساساً علت تأسيس نهاد مشترك تهيه‌ي طرح‌هاي جامع تهران همين بوده و ادامه‌ي روش‌هاي قبلي تهيه‌ي طرح‌هاي توسعه‌ي شهري در اين نهاد هيچ گونه معنا و مفهومي ندارد.

شهردار تهران كه پس از بازديد از سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران و در گفت و گو با خبرنگاران برگزار كننده‌ي كارگاه‌هاي بررسي و نقد طرح جامع تهران در اين رسانه سخن مي‌گفت، اعلام كرد: توافق كرديم كه تركيبي 15 نفره از دانشگاهيان و متخصصين شهري در قالب يك شوراي راهبري، مسووليت رصد دائمي و اصلاح طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر تهران را در نهاد تهيه‌كننده طرح جامع عهده‌دار ‌شوند.
وي دكتر عندليب، رئيس جديد نهاد تهيه‌كننده‌ي طرح جامع تهران را مديري توانا در حوزه‌ي عقل نظري و عقل ابزاري معرفي كرد و افزود: شوراي راهبري در قالب نهاد تهيه‌ي طرح‌هاي جامع، اصلاحات لازم را به طرح منتقل مي‌كند و پس از انجام بررسي‌هاي كارشناسي‌هاي لازم، اصلاحات انجام گرفته مراحل اداري را در شهرداري تهران، شوراي شهر تهران و شوراي عالي شهرسازي سپري خواهد كرد.

 دكتر قاليباف با تأكيد بر اين كه طرح‌هاي توسعه‌ي شهري بايد به طور مستمر همراه با تغيير نيازهاي جامعه بازنگري شوند، تأكيد كرد: وزارت مسكن و شهرسازي هم بايد بپذيرد كه نه تنها طرح‌هاي جامع بلكه حتي طرح‌هايي كه با رويكرد راهبردي تدوين مي‌شوند، وحي منزل نيستند و متناسب با شرايط در حال تغيير جامعه و شهر بايد انعطاف‌هاي لازم را داشته باشند. 

وي با تأكيد بر درستي امضاي توافق‌نامه‌ي تهيه‌ي مشترك طرح جامع تهران توسط وزارت مسكن و شهرسازي، شهرداري تهران و شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: زماني كه من وارد شهرداري شدم، حدود يك سال واندي از اين تصميم گذشته بود و من هم اجراي اين تصميم را ادامه دادم ، اما در آن زمان متوجه وجود دو اشكال اساسي در اين طرح شدم.

 دكتر قاليباف از «بي توجهي به الگوي برنامه‌ريزي راهبردي» و «دور از دسترس نقد مردم و نخبگان قرار داشتن طرح» به عنوان دو اشكال اساسي ‌اي ياد كرد كه در آغاز بررسي مطالعات طرح جامع تهران در دوره مسووليت وي مورد توجه شهرداري قرار گرفته است.

وي با اشاره به اين كه اين اشكالات را شخصاً به وزارت مسكن و شوراي شهر منتقل كرده است، گفت: در اولين نشستي كه با حضور آقاي سعيد كيا، مسوولين و استادان درباره‌ي طرح جامع تهران داشتم، اشاره كردم؛ در حال حاضر در هيچ جاي دنيا روش طرح جامع براي تهيه‌ي طرح‌هاي توسعه‌ي شهري به عنوان يك سند بالادستي بكارگرفته نمي‌شود و طرح‌ها بايد راهبردي شوند و ويژگي‌هاي پويايي و پايايي را همراه با يكديگر داشته باشند و نبايد طرح‌ها به صورت ايستا و خشك تنظيم شوند.

وي گفت: اگر چه وزارت مسكن نيز اين ديدگاه را از منظر علمي قبول داشت، با اين حال مقاومت‌ هايي در اين باره وجود داشت و آن ها اصرار داشتند كه نام طرح‌هاي جامع حفظ شود، چرا كه در متن قانون و در رديف بودجه‌ي مربوطه از عنوان طرح جامع استفاده شده است.

دكتر قاليباف اين وضعيت را نشان‌دهنده‌ي ميزان مشكلات و مانع آفريني‌هاي اداري و بوروكراسي در مسير اصلاح متدولوژي تهيه‌ي طرح‌هاي توسعه‌ي شهري دانست و ناخرسندي خود را از وجود اين موانع بوروكراتيك، اعلام كرد.

 دكتر قاليباف با تأكيد دوباره بر مواضع پيشين خود در مقاله‌اي كه با عنوان طرح جامع تهران؛ الزامات و راهبردها(براي مشاهده‌ي اصل مقاله كليك كنيد) منتشر كرده بود، دور از دسترس نخبگان قرار داشتن طرح را دومين نقد مهم وارد بر طرح جامع تهران دانست و متذكر شد: اين طرح به طور حتم بايد در اختيار كارشناسان قرار مي‌گرفت و هم زمان با تدوين طرح، حاصل ديدگاه‌ها ارائه شده و نقد‌هاي انجام گرفته بايد در اختيار شركت‌هاي مشاوره وزارت مسكن و شهرسازي و همچنين نهاد طرح جامع تهران قرار مي‌گرفت.

وي گفت: از زماني كه من وارد شهرداري شدم توافق شد تا اين كار با همكاري دوستان انجام شود و فكر مي‌كنم كه همزمان، سرويس مسائل راهبردي ايسنا هم شروع به بررسي و نقد اين طرح كرد و در كارگاه‌هاي متعدد، موضوعات مختلف طرح را مورد بررسي قرار داد كه بسيار مفيد بود.

شهردار تهران اذعان داشت: به هر حال دانشگاهيان اشكالاتي به اين طرح وارد مي‌كردند كه به نظر من مجموعه نهاد را به سوي بهتر شدن هدايت مي‌كرد و نهاد سعي مي‌كرد تا با دقت بيشتري به كار خود بپردازد.

وي با تشكر از فعاليت‌هاي مجموعه‌ي سرويس مسائل راهبردي ايران در نقد طرح جامع تهران، برگزاري كارگاه‌هاي بررسي و نقد طرح جامع تهران در اين سرويس را از كارهاي ماندگار انجام شده در ايسنا دانست و افزود: معتقدم اگر در بخش‌هاي ديگر نيز شما چنين رويكردي داشته باشيد، بسيار مناسب است.

وي در بازديد از سرويس مسائل راهبردي ايران گفت: به طور حتم اگر فرصت نمي‌كردم حاصل گفت و گوهاي دانشگاهيان با تهيه‌كنندگان طرح را به طور مستقيم و روي سايت ايسنا مطالعه و رصد كنم، حتماً پرينت آن‌ها را براي مطالعه و بررسي تهيه مي‌كردم.

وي با بيان اين كه شخصاً و به طور كامل در جريان گفت و گوهاي استادان و دانشگاهيان با تهيه‌كنندگان طرح جامع تهران در دفتر مطالعات ايسنا بوده است، افزود: شاهد بودم كه اين گفت و گوها مورد توجه وزارت مسكن و شوراي شهر نيز قرار گرفته بود. به همين دليل سرويس مسائل راهبردي ايران كه برگزار كننده‌ي اين كارگاه‌ها بود از جمله بخش‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران است كه من به طور كامل از آن بازديد كردم.

دكتر قاليباف اظهار تمايل كرد متن كامل گزارش كارگاه‌هاي نقد و بررسي طرح جامع تهران، با حمايت نهاد تهيه‌كننده‌ي طرح جامع تهران منتشر شود.

وي تجديد نظر در تركيب شوراي عالي شهرسازي را از جمله ديگر موارد اصلاح فرآيند تهيه‌ي طرح‌هاي شهري دانست و گفت: در حال حاضر نه شهردار و نه رييس شوراي شهر تهران به هنگام تصويب طرح جامع، در تركيب شوراي عالي شهرسازي عضويت ندارند و از حق رأي نيز برخوردار نيستند؛ در حالي كه وزارت صنايع و بسياري از وزارت‌خانه‌هاي ديگر در اين شورا عضويت دارند و از حق راي نيز برخوردارند.

شهردار تهران پيشنهاد داد: به هنگام ورود طرح هر شهر به شوراي عالي شهرسازي، شهرداري و شوراي اسلامي آن شهر نيز در تركيب شوراي عالي شهرسازي عضويت و حق راي داشته باشند.

دكتر قاليباف، همچنين با اعلام اين كه نقشه 1:2000 شهر را براي طرح‌هاي تفصيلي آماده شده است، از انعكاس تمامي طرح‌هاي تفصيلي روي پرتال شهرداري در آينده بسيار نزديك خبر داد كه دسترسي عموم مردم را به آن‌ها فراهم مي‌كند و هر شخصي مطلع خواهد شد كه منزل و محيط اطراف آن در چه شرايطي است و چه نوع كاربري‌اي دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha