• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۷ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8704-16113

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توضيح داد: پي‌گيري مسقف كردن مسجد ورامين، رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي، ثبت دماوند و ساخت‌وسازها در بم

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: مسجد جامع ورامين از آثار شاخص ملي است و هر دخل و تصرفي در آن، منوط به داشتن مصوبه‌ي شوراي فني سازمان است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فريبرز دولت‌آبادي در حاشيه‌ي مراسم ثبت دماوند در فهرست آثار طبيعي و در جمع خبرنگاران، درباره‌ي روند رسيدگي قضايي به پرونده‌ي تخريب مساجد تاريخي تهران و انتشار خبر مسقف كردن مسجد جامع دوره‌ي ايلخاني ورامين، گفت: درباره‌ي پي‌گيري شكايت از تخريب‌كنندگان مساجد و اهميت برخورد با تخريب‌كنندگان آثار تاريخي، تأكيد مي‌كنم كه حتا اگر يك اثر تخريب شود، قابل پي‌گيري است. درباره‌ي تخريب مساجد تهران، يكسري اقدامات قانوني و حقوقي مي‌توانستيم انجام دهيم كه آن‌ها را با پي‌گيري ويژه انجام داديم.

وي با تأكيد بر اين‌كه بايد از مسؤولان قوه‌ي قضاييه درباره‌ي روند كند رسيدگي به اين پرونده‌ها پرسش شود، ادامه داد: ما كار قانوني خود را با شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از هيأت امناي مساجد تخريب‌شده انجام داديم، درست مانند همان كاري كه درباره‌ي تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن در نيشابور مي‌توانستيم انجام دهيم.

او اظهار داشت: در نشست‌هايي با مسؤولان و هيأت امنا تلاش كرده‌ايم كه حفاظت از آثار و منع تخريب آن‌ها را به‌طور جدي گوشزد كنيم؛ اما اين‌كه اقدامات قانوني درباره‌ي شكايت ما چه زماني به نتيجه مي‌رسند، پاسخش را من نمي‌دانم.

وي درباره‌ي اثرگذاري تعامل‌هاي بين بخشي براي رسيدگي سريع‌تر به پرونده‌هاي قضايي، بيان كرد: بخشي از اين فعاليت‌ها به اين امر بازمي‌گردد كه ما براي مسؤولان قوه‌ي قضاييه اهميت موضوع را بتوانيم تبيين كنيم و با آن‌ها درباره‌ي تسريع پي‌گيري پرونده‌ها به تفاهم برسيم.

دولت‌آبادي با اشاره به اين‌كه تعامل‌ها با قوه‌ي قضاييه از ديرباز در جريان‌اند، تأكيد كرد: دوره‌هاي آموزشي براي قضات درباره‌ي قوانين حفاظت و ثبت و جلسه‌هاي مستمري با مسؤولان قوه‌ي قضاييه برگزار مي‌شوند. روند رسيدگي به پرونده‌ها، روندي قانوني است كه منحصر به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست و روند دادرسي خاص خود را دنبال مي‌كند.

وي درباره‌ي مسقف كردن مسجد جامع ورامين با تأييد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز يادآور شد: مدير كل دفتر بناها و محوطه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سياوش صابري ـ در اين‌باره گفته‌ است كه اين كار بايد مصوبه‌ي شوراي فني سازمان را داشته باشد و من هم اين موضوع را تأييد مي‌كنم. البته من احتمال مي‌دهم كه موضوع ايجاد سقف يك سوءتفاهم باشد كه همه را دچار اشتباه كرده است. به هر حال، صحت و سقم خبر را بايد پي‌گيري كنم.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي ثبت دماوند در فهرست آثار طبيعي و ضرورت اجراي محدوديت‌هايي براي ساخت‌وساز در حريم آن، گفت: دماوند از آنجا كه ثبت آثار ملي شده است، براساس ضوابط آثار ملي بايد عرصه و حريم داشته باشد. ضوابط ساخت‌وساز تغيير كرده و در طرح جامع تهران الزاما ارتفاع آن 1800 متر نيست و در ارتفاع كم‌تر هم شهرداري محدوديت‌هايي را اعمال كرده است.

وي ادامه داد: روند ثبت ميراث كالبدي و غيرمنقول حدود شش تا هفت دهه است كه در كشور ادامه دارد و همه‌ي ضوابط ما براي حفاظت، متناسب اين دوران تكميل شده و همه كامل‌اند.

او ثبت ميراث طبيعي را حركتي نوپا در كشور دانست و افزود: اين ادعا كه ما همين امروز بگوييم، ضوابط خاص حفاظت از آثار طبيعي و همه‌ي بايدها و نبايدها را در عرصه‌ي حريم و ضوابط تعيين حريم آن‌ها مي‌دانيم، ادعايي گزاف است. با ثبت يك اثر طبيعي ضمن اين‌كه براي آن عرصه و حريم تعيين مي‌كنيم، مي‌خواهيم كه در طول زمان، ضوابط را كامل كنيم و در عمل، به جايي برسيم كه بين توسعه و حفاظت، تعادل داشته باشيم.

دولت‌آبادي هدف نهايي را در تدوين قوانين و مقررات حفاظتي آثار ثبتي، ايجاد تعادل بين حفاظت و توسعه دانست و اظهار كرد: ما به‌دنبال اين هستيم كه مانع توسعه نباشيم و ازسوي ديگر، توسعه سبب آسيب رساندن به آثار نباشد.

وي ادامه داد: درباره‌ي اين‌كه خطرهايي دماوند را تهديد مي‌كنند بايد بگويم، همان‌طور كه امروز از آثار كالبدي حفاظت مي‌كنيم، قطعا از آثار طبيعي هم حفاظت خواهيم كرد. ضمن اين‌كه فرآيند ثبت، مانع از فعاليت و وظايف سازمان‌هاي ذي‌ربط ديگر مانند سازمان محيط زيست، سازمان منابع طبيعي و ... نخواهد بود و آن‌ها مانند گذشته به فعاليت‌هاي حاكميتي خود ادامه مي‌دهند.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در شكل دادن به مسايل مربوط به حفاظت از آثار طبيعي خام است؟ بيان كرد: خام بودن اگر در مقابل پخته بودن به‌كار مي‌رود، با شما موافقم. پختگي ما در حوزه‌ي‌ ثبت ميراث طبيعي به پختگي كاري كه در حوزه‌ي ثبت ميراث غيرمنقول انجام مي‌دهيم، نيست و آشنايي كامل نداريم. اين ادعايي است كه هيچ‌كسي نمي‌تواند داشته باشد، چراكه پديده‌ي ثبت ميراث طبيعي، پديده‌اي نوپا در كشور است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي آخرين وضعيت كتيبه‌ي خارك نيز گفت: اخبار جديدي ندارم و تمام اطلاعات درباره‌ي ميزان تخريب و نحوه‌ي مرمت قبلا اطلاع‌رساني شده است. بايد اجازه دهيد كه اطلاعات خود را به‌روز كنم.

دولت‌آبادي درباره‌ي ساخت‌وسازهاي بدون رعايت ضوابط و توجه به قراردادهاي قبلي وزارت مسكن و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و توجه نكردن سازندگان بناها به معماري اصيل و خشتي شهر بم، توضيح داد: من درباره‌ي بم و ساخت‌وساز‌هاي آن، پيش از آن‌كه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيايم و زماني كه در وزارت مسكن بودم، اطلاعات كامل دارم. من معتقدم كه راجع به بم اگر مي‌خواهيم داوري و اقدامات انجام‌شده پس از زلزله را بررسي كنيم، بايد فرصت مفصلي اختصاص دهيم.

وي با بيان اين‌كه در‌باره‌ي بم، زمينه‌هايي هستند كه آن زمينه‌ها بايد با هم بررسي شوند، ادامه داد: اين‌كه داوري نهايي ما اين باشد كه بم مي‌توانست، خيلي مقيدتر نسبت به معماري ما و شهرسازي اصيل خود ساخته شود، من با شما هم عقيده‌ام؛ اما اين‌كه بخواهيم همه‌ي اقداماتي را كه صورت گرفته‌اند، نفي كنيم، درست نيست. چون مطلع هستم كه بنياد مسكن انقلاب اسلامي، وزارت مسكن و دستگاه‌هاي ذي‌ربط زحمات زيادي كشيده‌اند كه رد پاي آن قابل مشاهده است.

او اظهار كرد: بم تنها شهري است كه در آن براي بيشتر خيابان‌هاي مهم، طراحي شهري داريم. يك مقدار از ناهنجاري‌هايي كه مي‌بينيد، براي اين است كه بدنه‌هاي بم هنوز شكل نگرفته و بسياري از فضاهاي تجاري كه قرار بود، لبه‌هاي خيابان ساخته شوند، هنوز ايجاد نشده‌اند كه دلايل مختلفي هم دارد، يكي از آن‌ها فشار زياد مردم و خواست‌ها و تمايلات آن‌هاست.

به گفته‌ي دولت‌آبادي، تمايلات مردم بم براي خشتي نبودن خانه‌هاي‌شان نشان داد كه هم‌عرض فعاليت‌هاي كالبدي و فيزيكي بايد روي بسترسازي فرهنگي و هدايت ذوق و سليقه‌ي مردم كار كنيم. ما براي تك‌تك بناهاي بم، پلان و نما طراحي كرديم، يعني تك‌تك پلاك‌هاي بم با الگوهاي معماري اسلامي و داراي پلان و نما هستند كه همه‌ي آن‌ها داوري شده‌اند و روي نقشه‌ها، نماهايي را مي‌بينيد كه قابل دفاع هستند. وقتي نماها ساخته شدند، منطبق با خواست و ميل مردم نبودند. به همين دليل است كه امروز داوري عموم اين است كه اين ساخت‌وسازها منطبق با هويت و سيماي اصيل بم نيستند.

وي درباره‌ي اين‌كه به‌نظر مي‌رسد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌جز ارگ بم درباره‌ي سيماي شهر نقشي برعهده ندارد، اظهار داشت: اين منحصر به بم نيست، بحثي است كه در همه‌ي كشور و شهرهاي تاريخي داريم. اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چطور اين ساخت‌وسازهاي سريع را مي‌تواند هدايت كند، نقشي است كه به‌تازگي پذيرفته است.

دولت‌آبادي تأكيد كرد: من بارها گفته‌ام، يكي از قصورها و كوتاهي‌هاي سازمان در طول سال‌ها، اين است كه ارزش‌ها را به حوزه‌هاي تاريخي محدود نگه مي‌داشت. در صورتي كه ما اگر بخواهيم رسالت‌مان را خوب انجام دهيم، بايد همه‌ي ارزش‌ها را حفظ كنيم و به بقيه‌ي فضاهاي شهري تعميم دهيم.

وي با بيان اين‌كه امروز در كل كشور هنوز درباره‌ي ويژگي‌هاي معماري ايراني و الگوهاي قابل تعميم آن هم‌عقيده نيستيم، افزود: اين‌ها نيازمند پژوهشي است كه عمده‌ي آن متوجه وزارت مسكن است. البته شنيده‌ايم كه مسؤولان وزارت مسكن به‌دنبال تشكيل كميسيوني براي هدايت ساخت بناهاي دولتي هستند كه در آن‌ها، حداقل معماري ساخت بناهاي دولتي را با سر و شكل مناسب و متناسب با معماري اقليمي بتوانند تعيين كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha