• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-15891

نخستين جايگاه در فهرست ميراث طبيعي ايران به نام دماوند ثبت شد

نخستين جايگاه در فهرست ميراث طبيعي ايران به نام دماوند ثبت شد

مراسم ثبت دماوند به‌عنوان نخستين اثر ميراث طبيعي ايران در كمپ كوهنوردي پلور در شهرستان آمل با حضور معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ـ در اين مراسم كه عصر روز گذشته (29 تيرماه) برگزار شد، ثبت كوه دماوند را منطق شكر نعمت خداوند دانست و گفت: ثبت ميراث معنوي، طبيعي، تاريخي و ... اين امر را كه بشر نسبت به پديده‌هاي زندگي خود نگاه عميق‌تري دارد، تبيين مي‌كند.

وي ثبت ميراث طبيعي را در كشور به‌معني ارزش‌گذاري به پديده‌هاي طبيعي و تفاوت قايل شدن ميان ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي آن‌ها دانست و بيان كرد: هر پديده‌ي ممتازي در جاي خود بايد ثبت شود و اين امر، نشأت‌گرفته از هوشياري، زيباشناسي و برترين خصايص انساني است كه ما ميان اين پديده‌ها، برترين‌ها را بتوانيم بجوييم.

او كوه را نمادي از استواري و استقامت ارزيابي و اظهار كرد: ثبت كوه دماوند يك احساس مثبت و ملكوتي به ايرانيان مي‌دهد و موجب مي‌شود تا آن‌ها گاهي از دغدغه‌هاي روزمره خارج شوند و خود را به قله‌هاي مرتفع كه در آن‌ها احساسات مادي و معنوي نهفته‌اند، بتوانند برسانند و اين امر، مصداق كامل عبادت است.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه با ثبت دماوند به‌عنوان نخستين اثر طبيعي كشور، مسؤوليت ما نسبت به اين پديده بيشتر شده است، گفت: ثبت دماوند در واقع، ارزش‌گذاري به نعمت خداوند است كه در آينده‌اي نزديك با ثبت جهاني آن، در عرصه‌ي بين‌المللي نيز اين ارزش شناخته‌شده را كه مظهر غرور ايرانيان است، مي‌توانيم طنين‌انداز كنيم.

وي بهره‌برداري اصولي و حفاظت از دماوند را شكر نعمت دانست و ادامه داد: بايد براي ماندگاري، برقراري و جاودانگي اين اثر همه‌ي دستگاه‌هاي دولتي و مردم با يكديگر مشاركت كنند.

معاون رييس‌جمهور آشنايي بيشتر مردم را با دماوند عامل مهمي در حفاظت از آن دانست و افزود: براي صيانت از دماوند بايد مردم را با ابعاد مختلفي از اين اثر طبيعي آشنا و تلاش كنيم كه با توليدات فرهنگي، ادبي و هنري، از آن موضوع بستر فرهنگي را براي بهره‌برداري اصولي پديد بياوريم.

وي هم‌چنين بر تدوين سند گردشگري اصولي و طبيعي دماوند تأكيد كرد و افزود: بايد با استفاده از تمام روش‌هاي منطقي و معقول از اين پديده‌ي الهي بهره‌برداري كنيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم فريبرز دولت‌آبادي ـ معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در سخناني با تشريح روند ثبت آثار طبيعي، بيان كرد: تبصره‌ي ماده‌ي 2 قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي، مسؤولان را مكلف كرده است كه با هدف بهره‌برداري از ميراث طبيعي نسبت به تدوين آيين‌نامه‌ي مشترك ميان سازمان محيط زيست و ميراث فرهنگي و گردشگري اقدام كنند.

وي ادامه داد: در اين آيين‌نامه، ثبت مواريث طبيعي شامل بقاياي زمين‌شناسي و محوطه‌هاي برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبيعت به‌وجود آمده، مناطق جغرافيايي حفاظت‌شده، آثار زيستي، جانوري و ... تعيين شده است.

او با اشاره به تشكيل كارگروهي از متخصصان و كارشناسان فن، از تهيه‌ي آيين‌نامه و چارچوب اين فرآيند خبر داد و گفت: پس از مطالعات و كارشناسي‌هاي بسيار، سال گذشته آيين‌نامه‌ي ثبت ميراث طبيعي در شوراي عالي ثبت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به تثبيت رسيد كه در ادامه‌ي آن، اين فرآيند براي ثبت دماوند به‌عنوان نخستين اثر در ميراث طبيعي اجرايي شد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأكيد بر اين‌كه انسان‌ها اصولا بي‌توجه به طبيعت و ويژگي‌هاي آن نمي‌توانند زندگي كنند، اظهار داشت: در مرزهاي كوچك جغرافيايي كشورها نيز بي‌توجه به طبيعت و ويژگي‌هاي پيراموني آن به هيچ وجه همه‌ي ويژگي‌هاي طبيعي كشور را نمي‌توانيم احصا كنيم.

وي پيشنهاد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه ثبت آثار طبيعي را در دستور كار قرار داده است، از اين پس به‌جاي ثبت يك اثر، يك پديده‌ي طبيعي را از ابعاد مختلف بررسي و ثبت كند.

دولت‌آبادي اضافه كرد: دماوند در ابعاد مختلف زندگي ايرانيان از ادبيات و اسطوره گرفته تا مناظر شهري تهران، اثرگذار است. بنابراين با ثبت آن به‌عنوان يك پديده، ارتباط منطقي آن‌را مي‌توان به ثبت رساند كه به‌مراتب ارزشمندتر است.

هم‌چنين محمد ميرشكرايي ـ كارشناس حوزه‌ي مردم‌شناسي ـ در اين مراسم با تشريح اسطوره‌هاي دماوند در ادبيات كهن، گفت: دماوند در ايران در واقع دو كوه است، يكي آتشفشاني كه براثر تحولات زمين‌شناسي پديد آمده و ديگري هم كوهي كه در ذهن پيشينيان ما تداعي شده و محل بسياري از اسطوره‌هاي تاريخي ايرانيان است.

وي با اشاره به پرورش زال توسط سيمرغ در كوه دماوند و وجود آرش كمانگير، اژدها و ... در آن، كوه دوم را از مقوله‌ي ميراث معنوي و فرهنگي دانست كه با بار ميراث طبيعي جلوه‌هاي مختلفي از تقدس ايرانيان را دربر دارد.

ميرشكرايي بيان كرد: معمولا ميراث طبيعي در ايران، تاريخ و تقدس دارد و پيشنهاد مي‌كنم كه اگر قرار است، اثري از آن‌ها به ثبت برسد، آن‌را به‌صورت پديده به ثبت برسانيم.

او دماوند را آبستن اتفاق‌ها و اسطوره‌هاي تاريخي دانست و افزود: دماوند در اسطوره‌ي ايرانيان، نخستين كوهي است كه در مدت 800 سال و در چهار مرحله‌ي 200 ساله، از زمين فراز آمده و در جهان فرهنگي ايران همواره مانند يك دژ عمل كرده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، آرش كوشا ـ دبير كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي ـ نيز ميراث طبيعي را يكي از شاخص‌ترين بسترهاي موجود در ايران دانست و گفت: در سند ملي طبيعت‌گردي كه به‌پايان رسيده، اطلس جاذبه‌هاي طبيعي به‌دست آمده است كه در آن، حدود چهار هزار پديده‌ي طبيعي پرجاذبه، شناسايي و معرفي شده‌اند.

وي با اشاره به ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني به‌عنوان نخستين اثر طبيعي كشور در آينده، اظهار كرد: اميدوارم پرونده‌ي ثبت جهاني دماوند به‌زودي آماده شود.

او كوه دماوند را يكي از ظرفيت‌هاي مهم براي اكوتوريسم در كشور ارزيابي و بيان كرد: كارگروهي مشترك با فدراسيون كوهنوردي براي تعيين چهار مسير استاندارد مطلوب جهاني در عرصه‌ي كوهنوردي تشكيل شده است. اميدواريم با تدوين اين مسيرها و همكاري‌هايي كه با دانشگاه‌هاي مهم جهان از جمله دانشگاه اتريش آغاز كرده‌ايم، كوه‌هاي ايران را كه يكي از مهم‌ترين بسترهاي موجود در طبيعت‌گردي هستند، به بهره‌برداري مطلوب بتوانيم نزديك كنيم.

كوشا هم‌چنين از توليد كتابچه‌ي اطلاعاتي كوه‌هاي ايران در آينده‌ي نزديك نيز خبر داد.

به گزارش ايسنا، هم‌زمان با اهداي لوح ثبت دماوند به‌عنوان نخستين اثر ميراث طبيعي ازسوي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ رحيم‌مشايي ـ به استانداري مازندران، حسين عبادتي ـ كوهنورد ايراني ـ بيست‌ودومين صعودش را به قله‌ي دماوند با هدايت يك گروه گردشگري آلماني آغاز كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha