• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8704-12017

مديرعامل پالايشگاه بندرعباس خبرداد: افزايش ظرفيت پالايشگاه به روزانه 320 هزار بشكه نفت از امروز هزينه تمام شده هر ليتر بنزين داخلي در سال گذشته حدود 470تومان

مديرعامل پالايشگاه بندرعباس خبرداد:
افزايش ظرفيت پالايشگاه به روزانه 320 هزار بشكه نفت از امروز
هزينه تمام شده هر ليتر بنزين داخلي در سال گذشته حدود 470تومان

با تكميل طرح افزايش ظرفيت پالايشگاه بندرعباس، ظرفيت دو واحد پالايشي آن از امروز - شنبه - از مجموع 232 به 320 هزار بشكه در روز افزايش پيدا كرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا امين - مديرعامل پالايش نفت بندرعباس - با بيان اين مطلب اظهار كرد: به اين ترتيب خوراك پالايشگاه نسبت به طراحي 38 درصد و نسبت به حالت ماه‌هاي گذشته 18 درصد پيش‌بيني شده است.

وي افزود: اين طرح با مبلغي معادل 45 ميليون دلار در مدت دو سال به اتمام رسيد كه سود ناخالص آن بيش از 108 ميليون دلار است و بازگشت سرمايه آن در مدت 4.5 ماه انجام مي‌شود.

طرح افزايش روزانه 5 ميليون ليتر بنزين به توليد 10 ميليون ليتري پالايشگاه

مدير عامل شركت پالايش نفت بندرعباس با اشاره به طرح افزايش توليد بنزين اين پالايشگاه به ميزان پنج ميليون بشكه در روز خاطرنشان كرد: در حال حاضر توليد بنزين معادل 10 ميليون ليتر در روز است كه قرارداد EPC (مهندسي، تدارك كالا و ساخت) آن در پاييز سال 1385 به ارزش 400 ميليون يورو امضا شده است كه 12 درصد پيشرفت دارد.

هزينه هر ليتر بنزين داخلي در سال گذشته حدود 470تومان

وي با اشاره به قابليت بنزين با كتان 95 تا 100 در واحد تبديل كاتاليستي پالايشگاه بندرعباس توضيح داد: با احتساب متوسط قيمت هر بشكه نفت معادل 70 دلار در سال گذشته هزينه تمام شده هر ليتر بنزين 4699 ريال و فروش هر ليتر بنزين 5674 ريال بوده است. همچنين در شرايط مشابه، هزينه پالايش هر بشكه نفت خام با در نظر گرفتن قيمت نفت، معادل 742 هزار و 471 ريال و بدون احتساب نفت خام معادل 19 هزار و 382 ريال بوده است؛ به اين ترتيب سود خالص هر بشكه 4.17 درصد و سود ناخالص هر بشكه نفت توليدي 6.17 درصد محاسبه مي‌شود.

طرح تامين خوراك پالايشگاه از طريق لوله‌گذاري دريايي از جزيره قشم

او با تاكيد بر اين‌كه هدف از اجراي اين طرح تامين خوراك پالايشگاه از طريق نصب سيستم گوي شناور (SBM و مخازن) در ضلع جنوب غربي جزيره قشم است، تشريح كرد: به اين منظور براي انتقال نفت خام دو خط لوله 48 و 32 اينچ به طول 70 كيلومتر ايجاد مي‌شود كه 14 كيلومتر آن در زير بستر دريا و 56 كيلومتر آن در خشكي است. ظرفيت اين خطوط لوله روزانه 480 هزار بشكه است كه در حال حاضر 38 درصد پيشرفت دارد.

طرح توسعه صادرات و واردات فرآورده‌هاي نفتي به پالايشگاه بندر عباس

امين اجراي طرح توسعه صادرات و واردات فرآورده‌هاي نفتي را مربوط به اسكه‌هاي شهيد رجايي و فولاد، تاسيسات انتقال فرآورده كشتي مخازن، پمپ‌هاي انتقال و سيستم‌هاي اندازه‌گيري دانست و گفت: با توجه به اين‌كه در نظر است نفت خام خوراك پالايشگاه بندرعباس از جزيره قشم تامين ‌شود، بنابراين لازم است با اجراي اين طرح تنگناهاي تاسيسات موجود برطرف شود. امكان افزايش صادرات و واردات فرآورده‌هاي نفتي براي سال‌هاي 1388 ، 1390 ، 1395 فراهم شده است.

به گفته او در سال گذشته 38 درصد محصولات حاصل از پالايش نفت خام و مايعات گازي اين پالايشگاه را نفت كوره، حدود 26 درصد را نفت گاز، حدود 23 درصد را بنزين موتور، حدود هفت درصد را نفت كوره و سوخت جت، حدود 2 درصد را گاز مايع و حدود چهار درصد را ساير فرآورده‌ها سنگين مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه سهم پالايشگاه بندرعباس 18.8 درصد مجموع پالايشگاه‌هاي كشور تا پايان تير 1387 خواهد رسيد، توضيح داد: در اين راستا پس از اجراي طرح‌هاي افزايش نفت خام، سهام پالايشگاه‌هاي آبادان به 23 درصد، اصفهان به 22 درصد، بندرعباس به 19 درصد، تهران به 14 درصد، اراك به 10 درصد، تبريز به 6 درصد، شيراز به 3 درصد، كرمانشاه به يك درصد و لاوان به دو درصد كل پالايش نفت خام كشور خواهد رسيد.

ـ پالايشگاه بندرعباس بيشترين توليد كننده بنزين در سال گذشته

مدير پالايشگاه بندرعباس با اشاره به سهم 22 درصدي اين شركت در توليد بنزين در سال گذشته افزود: اين در حالي است كه پس از بندرعباس، پالايشگاه‌هاي آبادان با 20 درصد، اصفهان با 19 درصد، تهران با 14 درصد، اراك با 11 درصد، تبريز با 6 درصد، شيراز با 4 درصد و كرمانشاه و لاوان هر يك با دو درصد توليد كننده‌هاي بعدي بنزين كشور بوده‌اند.

وي اظهار كرد: اين پالايشگاه همچنين توليد كننده نفت سفيد، سومين توليد كننده نفت گاز و دومين توليد كننده نفت كوره بين 9 پالايشگاه نفتي كشور در سال گذشته بوده است.

ـ كاهش واردات بنزين در سال گذشته با اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين

او از كاهش واردات بنزين در سال گذشته نسبت به سال پيش از آن خبر داد و گفت: در حالي كه در سال 1385 حدود 5.5 ميليارد ليتر بنزين وارد شده، اين رقم در سال 1386 به 3.9 ميليارد ليتر كاهش پيدا كرد.

گفتني است، شركت پالايش نفت بندرعباس در سال 1377 با هدف تامين نياز استان‌هاي هرمزگان، كرمان و سيستان و بلوچستان به بهره‌برداري رسيد. ظرفيت اسمي اين پالايشگاه 220 هزار بشكه نفت خام سنگين و 12 هزار بشكه ميعانات گازي است كه بيشترين فرآورداه‌هاي ميان تقطير را در ميان پالايشگاه‌هاي 9 گانه كشور توليد مي‌كند؛ با تكميل طرح افزايش ظرفيت اين پالايشگاه ظرفيت پالايشي آن به 32 هزار بشكه در روز افزايش پيدا كرده است.

فرآورده‌هاي توليدي پالايشگاه شامل بنزين موتور، گاز مايع، نفت سفيد،‌ نفت گاز، سوخت سبك و سنگين جت، نفت كوره و قير است. همچنين گوگرد به عنوان محصول جانبي توليد مي‌شود. تمام نفت كوره‌ توليدي پالايشگاه و قسمتي از نفت گاز و نفت سفيد به خارج كشور صادر شده و بقيه فرآورده‌ها در داخل كشور معرفي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha