• جمعه / ۲۱ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-07025.71033

/1/مدرس دانشگاه علامه طباطبايي: متن نهايي يا مكتوبي را از سند چشم‌انداز 20 ساله‌ي گردشگري نديده‌ام نگاه ما در برنامه‌ريزي گردشگري نگاهي سنتي است

/1/مدرس دانشگاه علامه طباطبايي:
متن نهايي يا مكتوبي را از سند چشم‌انداز 20 ساله‌ي گردشگري نديده‌ام
نگاه ما در برنامه‌ريزي گردشگري نگاهي سنتي است
مدرس دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: گمان نمي‌كنم كه هنوز سندي به‌صورت مكتوب براي بخش گردشگري تهيه شده باشد. اسماعيل قادري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: سند چشم‌انداز 20 ساله، رابطه‌ي كلي و جايگاه ايران را در دنيا از لحاظ اقتصادي، سياسي و اجتماعي مطرح مي‌كند تا دستگاه‌ها بر اين اساس، خود را به جايگاه مشخصي بتوانند برسانند كه اين امر، به راهبردها و تبيين استراتژي‌هايي نياز دارد كه بايد انجام شوند. وي گفت: تا جايي كه اطلاع‌ دارم، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌دنبال تدوين سند ملي گردشگري بود؛ اما تاكنون متن نهايي يا مكتوبي را از سند چشم‌انداز 20 ساله‌ي گردشگري نديده‌ام و نخستين كار براي رسيدن به اهداف سند، آن است كه سند چشم‌انداز اين بخش آماده شود و سپس بايد آن‌را ارزيابي كرد. او مدعي شد: اكنون با گذشت سه سال، هنوز هيچ سندي چاپ يا منتشر نشده، البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادعا دارد كه سند نوشته شده است، اما در همين شرايط، سازمان بحث‌هايي را درباره‌ي 20 ميليون گردشگر داشت كه من به‌عنوان يك كارشناس انتقادهايي را بر آن داشتم، چون ما به چنين جايگاهي از لحاظ تعداد گردشگر نمي‌توانيم برسيم و اين محاسبه، يك محاسبه اشتباه بوده است. قادري معتقد است: اكنون با توجه به توان اقتصادي، سياست‌هاي توسعه، برنامه‌ريزي گردشگري و سرمايه‌گذاري كه در زمينه‌ي زيرساخت‌هاي گردشگري انجام مي‌شود، شرايطي را براي جذب 20 ميليون گردشگر نمي‌توان داشت. وي گفت: در برنامه‌ي ملي گردشگري كه سال 1380 تمام شد، براي سال 2015 ميلادي تعداد تخت مورد نياز پيش‌بيني شد. هم‌چنين تعداد ورودي‌ها و ميزان درآمد جهانگردي را نيز پيش‌بيني كردند. آنچه ما اكنون به‌عنوان سند چشم‌انداز گردشگري نگاه مي‌كنيم، شامل آمارهايي است كه دو تا سه برابر پيش‌بيني‌ها در برنامه‌ي ملي گردشگري درنظر گرفته شده‌اند. اين مدرس دانشگاه بيان كرد: اگر 20 ميليون نفر گردشگر را بر 365 روز تقسيم و تعداد گردشگران را در يك سال توزيع كنيم، كه البته اين‌گونه نيست و ايام پيك و غيرپيك داريم، بايد تعداد تخت‌ها، مقدار نيروي انساني براي ارايه‌ي خدمات، حمل‌ونقل جاده‌يي و ... پيش‌بيني شوند. او اظهار كرد: به‌نظر من، به اين قضايا توجه لازم نشده است و اين‌كه 20 ميليون گردشگر چند اتاق، اتوبوس، رستوران، نيروي انساني آموزش‌ديده و فعاليت‌هاي ديگر نياز دارند، بايد مشخص شود. پس از مشخص شدن اين نيازها، مي‌توانيم بگوييم كه در چشم‌انداز 20 ساله چه تعداد گردشگر خواهيم داشت. وي ادامه داد: اكنون تعداد ورودي گردشگران به كشور، زير يك ميليون نفر است و ما در سال 1404 هجري شمسي، 20 ميليون گردشگر نمي‌توانيم داشته باشيم و تا 17 سال آينده، فقط با معجزه به رقم 20 ميليون گردشگر مي‌توان رسيد. هم‌چنين رقم رشد در بخش خدمات و روند رشد ورودي جهانگردان به ايران كه پيش‌بيني شده، بسيار بلندپروازانه است. اين مدرس دانشگاه علامه طباطبايي بيان كرد: ما آمار گردشگري نداريم و آمار ورودي گردشگران به كشور ما، آمار اتباع بيگانه‌ي ورودي به ايران است و هر فردي كه از خارج به ايران وارد مي‌شود، به‌عنوان گردشگر به‌شمار مي‌آيد. مسافران، گردشگر نيستند؛ اما ما آن‌ها را در شمار گردشگران به‌شمار مي‌آوريم. وي اظهار داشت: براساس آمار سال 1383 كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد، 700 هزار نفر گردشگر به ايران وارد شدند و اكنون با توجه به بحران‌هايي كه در منطقه وجود دارد و بحران‌هايي كه دنيا عليه ايران ساخته كه جهانگردي ايران را تحت تأثير خود قرار داده است، ورودي گردشگران به 20 ميليون نفر نمي‌تواند برسد. او گفت: نگاه ما در برنامه‌ريزي گردشگري يك نگاه سنتي است و هنوز در برنامه‌ريزي توسعه‌ي گردشگري، عرضه‌محوري را مد نظر داريم. جهانگردي امروز، تقاضامحور است، نه عرضه‌گرا؛ يعني اين‌كه دنيا به‌دنبال آن است كه جهانگردان چه چيزي را مي‌خواهند و بر مبناي تقاضاي جهانگردان برنامه‌ريزي مي‌كند؛ اما در كشور ما متأسفانه برنامه‌ريزي گردشگري عرضه‌گراست و ما در فكر افزايش خدمات، واحدهاي اقامتي و آژانس‌هاي مسافرتي هستيم. در برنامه‌ريزي گردشگري بازاريابي بسيار بااهميت است، ما در بازار، تبليغاتي انجام نداده‌ايم و عمده‌ي كارهاي ما در مقصد است. وي افزود: بسياري از مواقع، ما مي‌گوييم كه تعداد هتل‌ها كم است، درحالي‌كه نرخ اشغال هتل‌هاي در كشور 20 تا 30 درصد است و اين به آن معناست كه 70 درصد اتاق‌هاي ما خالي است و اين يعني كه ما كمبود اتاق هتل نداريم. قادري اظهار كرد: شايد كيفيت ارايه‌ي خدمات ما پايين باشد، اما ما بايد تلاش‌مان‌ را در افزايش تقاضا افزايش دهيم. بايد گردشگر جمع كنيم و اين اشكالي است كه در نظام برنامه‌ريزي گردشگري ما وجود دارد. ما بايد بببنيم، دنيا چه مي‌خواهد و بر مبناي آن برنامه‌ريزي كنيم. وي اعتقاد دارد: ما هنوز بازاريابي نكرده‌ايم. بازار هدف‌مان مشخص نيست و نمي‌دانيم چه نوع گردشگر و از كدام كشور را مي‌خواهيم كه اين‌ موارد بايد هدف‌گذاري شوند. مثلا گاه شعار مي‌دهيم كه ايران جزو 10 كشور نخست گردشگري دنياست و اين تفكر غلطي است؛ چه كسي و بر چه مبنايي اين طبقه‌بندي را انجام داده است؟ ما هنوز هيچ كالا و محصول جهانگردي را در كشور نداريم. او ادامه داد: دنياي جهانگردي امروز تحت سلطه‌ي شركت‌هاي بزرگ تورگرداني است و آن‌ها هستند كه تصميم مي‌گيرند، جمعيت‌هاي جهانگردان را به كجا ببرند و ما بايد با آن‌ها در تعامل باشيم. شركت‌هاي جهانگردي بزرگ دنيا، جايي را كه براي آن‌ها منافع بيشتري داشته باشند، ترجيح مي‌دهند و هدف‌هاي مسافرتي گردشگران را در آنجا برنامه‌ريزي مي‌كنند. وي تأكيد كرد: آژانس‌هاي ما برنامه‌ريزي تورهاي خارجي ندارند. در كشور ما وقتي مسافري به فرودگاه وارد مي‌شود، تورها همان‌جا با سروصدا و دعوا با يكديگر، گردشگران را به‌زور به تورها مي‌برند و اين بدترين روش ممكن است. او توضيح داد: بيشتر آژانس‌هاي كشور ما اين‌گونه‌اند. در صورتي كه آژانس بايد در بازارهاي گردشگري نماينده داشته باشد و بازاريابي، برنامه‌ريزي و طراحي تور را انجام دهد. گردشگري در دنياي امروز، يك مسأله‌ي سياسي بسيار پيچيده است و با مسايل سياسي دنيا آميخته شده است. كشورهاي بزرگ از جهانگردي به‌عنوان يك ابزار سياسي استفاده مي‌كنند و ما از اين قضيه چشم‌پوشي مي‌كنيم. وي اظهار كرد: بيشتر تورها به كشورهاي جهان سوم، به مقاصدي هستند كه ارتباط آن‌ها با دنياي غرب خوب است. بيش از 50 درصد گردشگر‌ها اروپايي هستند و 54 درصد تورها نيز به مقصدهاي اروپايي مي‌روند و دليل آن، شركت‌هاي بزرگ تورگرداني است كه تورها را به اين مقاصد جذب مي‌كنند. به گفته‌ي قادري، ما بايد به‌دنبال تعامل با اين شركت‌ها باشيم و پاي اين شركت‌ها را به كشورمان باز كنيم و به‌جاي آن‌كه با دولت‌هاي جهان سوم وارد مذاكره شويم و قراردادهاي گردشگري منعقد كنيم، بايد ببينيم كه چقدر گردشگر از كشور ما به اين كشورها سفر مي‌كند و چه تعداد گردشگر به كشور ما مي‌آيند. وي اضافه كرد: در يك جامعه، هرقدر سطح درآمد بيشتر باشد، تقاضا براي سفر بيشتر خواهد بود و بيشتر كشورهاي جهان سوم به‌عنوان مقصد هدف هستند، يعني گردشگرفرست نيستند. مثلا كشور تركيه خود يك مقصد براي اروپايي‌هاست و گردشگران ما را نيز جذب مي‌كند. تركيه مي‌داند كه جوامع مسلمان در سواحل دريا مشكل دارد و در اين راستا، سواحل را براي خانم‌ها و آقايان تفكيك كرده است و اين يعني پاسخگويي به نياز مخاطب و مديريت و برنامه‌ريزي گردشگري. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha