• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8703-16997
  • خبرنگار : 71191

مدير پايگاه ميراث‌ فرهنگي شهر تاريخي اصفهان: هنوز پاسخي كتبي درباره‌ي كروكي مسير مترو از مسؤولان دريافت نشده است

مدير پايگاه ميراث‌ فرهنگي شهر تاريخي اصفهان:
هنوز پاسخي كتبي درباره‌ي كروكي مسير مترو از مسؤولان دريافت نشده است
حدود سه سال است كه طرح احداث مترو در اصفهان در يك خط مستقيم شمالي ـ جنوبي كه طول چهارباغ را طي مي‌كرد، با ايجاد نگراني و اعتراض ازسوي NGO‌ها، متخصصان و كارشناسان حوزه‌هاي مختلف ميراث فرهنگي به‌دليل لرزش‌هايي كه قطار شهري ممكن است، براي مدرسه‌ي چهارباغ ايجاد كند و موجب آسيب رساندن به اين بناي تاريخي دوره‌ي صفوي شود، با كندي و مشكلاتي روبه‌روست. مدير پايگاه ميراث‌ فرهنگي شهر تاريخي اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين‌باره بيان كرد: مسؤولان قطار‌ شهري اصفهان اعتقاد داشتند كه اين مسير آسيبي براي مدرسه‌ي چهارباغ ندارد، چون از اعماق زمين عبور مي‌كند و لرزش آن قبل از رسيدن به سطح زمين كم مي‌شود. عباس صنيع‌زاده ادامه داد: نظر عده‌اي از كارشناسان مخالف نظر مسؤولان مترو بود. بنابراين به‌دليل اين اختلاف نظر، قرار شد كه كار كارشناسي دقيقي روي اين قضيه صورت گيرد و سپس تصميم نهايي گرفته شود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با قبول اين مسؤوليت و با استفاده از خدمات يك گروه كارشناسي از دانشگاه صنعتي اصفهان، اين موضوع را بررسي كرد. وي در توضيح نظر كارشناسان، اظهار داشت: كارشناسان اعلام كردند، چون فقط يك مدرسه‌ي چهارباغ وجود دارد، اين ريسك را نمي‌توان كرد؛ ولي چون نظر آنها درباره‌ي آسيب رسيدن به مدرسه قاطع و جدي اعلام نشد و فقط پيشنهاد كردند كه اين ريسك انجام نشود، پس از فعل‌وانفعالات زياد، قرار شد كه مترو اصفهان از حد وسط چهارباغ و خيابان شمس‌آبادي از زيرساختمان‌ها عبور كند و ظاهرا اين تصميم ازسوي شوراي عالي ترافيك مصوب شد. او ادامه داد: به‌تازگي برخي NGO‌ها اعلام كردند كه مسير مترو كماكان از چهارباغ عبور مي‌كند كه با ايجاد اين شبهه، سازمان و پايگاه ميراث فرهنگي استان اصفهان موضوع را به‌صورت كتبي از سازمان قطار شهري اصفهان و حومه استعلام و درخواست كرد كه اين سازمان كروكي مسير مترو را بفرستد تا از طريق رسانه‌ها به اطلاع مردم برسد. به گفته‌ي مدير پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي اصفهان، هنوز پاسخي ازسوي سازمان قطار‌ شهري اصفهان دريافت نشده و فقط به‌صورت شفاهي اعلام كرده است كه اين سازمان به مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك وفادار است و كاري به‌جز آن انجام نمي‌دهد. صنيع‌زاده تأكيد كرد: بار ديگر از اين سازمان درخواست شد تا كروكي مسير را بفرستد. هرچند اكنون حدود دوماه از درخواست سازمان و پايگاه ميراث فرهنگي استان اصفهان گذشته و هنوز پاسخي كتبي دريافت نشده است، ولي اميدواريم با پي‌گيري‌هاي انجام‌شده، پاسخ مناسبي بگيريم تا براي اطلاع عموم در رسانه‌ها منتشر شود. وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا كه عبور مترو از مسير خيابان شمس‌آبادي به ديگر آثار تاريخي آسيب وارد نمي‌كند؟ گفت: با اين طرح، مترو از مدرسه‌ي چهارباغ فاصله مي‌گيرد و به‌نظر نمي‌رسد كه به ديگر آثار نيز صدمه‌اي وارد كند. او ادامه داد: ابهام‌هايي در اين‌باره وجود دارند كه مسير مترو مانع حركت آب‌هاي زيرزميني كه اكنون زير بستر شهر در حركت است، مي‌شود؛ ولي اين يك ايراد كلي است و در هر نقطه‌اي از شهر تونل مترو احداث شود، اين ايراد را مي‌توان وارد كرد. درحالي‌كه مسؤولان مترو مي‌گويند، با تمهيداتي كه انديشيده شده‌اند، اجازه مي‌دهند كه آب‌هاي عميق، مسير خود را از زير تونل مترو پيدا و حركت كنند؛ ولي در هر صورت به‌نظر مي‌رسد، نگراني كه سبب تخريب تدريجي مدرسه شود، برطرف مي‌شود. مدير پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي اصفهان اظهار كرد: برخي‌ NGO‌ها معتقدند كه مترو از زير چهارباغ به‌عنوان قديمي‌ترين بلوار جهان نبايد عبور كند. احتمال داده مي‌شود، زير چهارباغ و در لايه‌هاي زيرين آن اتفاق‌هايي درگذشته افتاده باشند و در كندو‌كاوي كه براي پيدا ‌كردن مسير مناسب انجام مي‌شود، به آن لايه‌ها آسيب برسد. صنيع‌زاده افزود: به‌همين دليل، اكنون بايد از اين كار پرهيز شود و فعلا به لايه‌هاي زيرين چهارباغ دست زده نشود تا وقتي كه شرايط براي انجام مطالعات باستان‌شناسي در چهارباغ ايجاد و اين كار انجام شود. مسير عبور قطار شهري اصفهان از شاهين‌شهر در منتهي‌اليه شمال اصفهان آغاز و به شهر جديد بهارستان در منتهي‌اليه جنوبي اصفهان ختم مي‌شود. طول قطار‌ شهري حدود 28 كيلومتر است و بخشي از آن كه از زير بافت تاريخي اصفهان به‌طول يك‌صد متر عبور مي‌كند، مشكلاتي را ايجاد كرده است. مرحله‌اي از قطار ‌شهري اصفهان به‌گفته‌ي مسؤولان آن، قرار بود تا اواخر سال 1386 فعال شود، كه به‌دليل مشكلاتي كه براي آن پيش آمد، دست كم تا سال 1389 مرحله‌ي نخست آن به بهره‌برداري مي‌رسد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha