• یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8703-06926

رييس مركزهمكاري‌هاي علمي بين‌المللي درگفت‌و‌گو با ايسنا خبر داد: معرفي نمايندگان جديد و مشاوران ايران درشوراي بين‌المللي «سزامي»

رييس مركزهمكاري‌هاي علمي بين‌المللي درگفت‌و‌گو با ايسنا خبر داد:
معرفي نمايندگان جديد و مشاوران ايران درشوراي بين‌المللي «سزامي»

رييس مركز مطالعات و همكاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم از انتخاب دو نماينده جديد و دو مشاور براي ايران در شوراي بين‌المللي سزامي از سوي وزارت علوم خبر داد.

دكتر حسين محمدي دوستدار با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: پس از تعيين چهار نفر از متخصصان اين حوزه به عنوان نماينده يا مشاور در جلسه گذشته مسولان وزارت علوم، دكتر مسعود علي محمدي - دكتراي فيزيك ذرات بنيادي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران - و دكتر بابك شكري- دكتراي فيزيك از دانشگاه شهيد بهشتي - به عنوان نماينده و دكتر جواد رحيقي - عضو هيات علمي سازمان انرژي اتمي و نماينده سابق ايران در شوراي بين‌المللي سزامي - و دكتر مجيد شهرياري - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي هسته‌يي دانشگاه شهيد بهشتي - به عنوان مشاور معرفي شدند.

وي افزود: دكتر زاهدي، نامه معرفي نمايندگان جديد ايران را به يونسكو ارسال كرده و از اين طريق، اين افراد به شوراي سزامي معرفي مي‌شوند.

دكتر محمدي دوستدار خاطرنشان كرد: حداقل دو نفر از اين نمايندگان در جلسه اخير سزامي كه در خرداد ماه جاري در كشور سوئد برگزار مي‌شود، شركت داشته و حق يك راي خواهند داشت.

وي در خصوص تشكيلات شوراي ملي سزامي نيز به ايسنا يادآورشد: با تعيين سمت هر يك از اين چهار متخصص، اكنون شرايط براي ايجاد شوراي ملي سزامي فراهم بوده و تصميم‌گيري براي تشكيل تيم قوي از متخصصان رشته‌هاي مختلف با تدوين اساس‌نامه‌اي منسجم بر عهده اين افراد است.

دكتر محمدي دوستدار با اشاره به اين كه ايران تاكنون از حق انتخاب دو مشاور براي اعضاي شوراي بين‌المللي سزامي استفاده نكرده بود، اذعان كرد: مشاوران مانند نمايندگان در جلسات شورا كه دو بار در سال برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند، اما حق راي ندارند.

گفتني است، طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره‌برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است که قرار است با همکاري کشورهاي منطقه در کشور اردن راه اندازي شود.

سينكروترون، دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.

عضويت ايران در سزامي از سال 2003 به دليل عدم پرداخت حق عضويت به حالت تعليق درآمده بود که اين مشکل كه به عقيده كارشناسان بيش از هر چيز ناشي از تعلل در طي يك روند اداري ساده بود با تصويب لايحه الحاق ايران به سزامي در تيرماه سال گذشته، پس از سه سال و درست در شرايطي كه تنها حدود يك ماه به پايان آخرين مهلت ايران براي عضويت در اين پروژه مانده بود، برطرف شد.

طي سال‌هاي همكاري ايران با شوراي بين‌المللي سزامي (طرح مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه)، دكتر جواد رحيقي و دكتر رضا منصوري به عنوان نمايندگان ايران با اين پروژه همكاري داشتند، اما پس از استعفاي دكتر منصوري در تابستان گذشته نماينده جايگزين وي از سوي وزارت علوم معرفي نشده بود.

دكتر رحيقي كه با رتبه استادي سال‌هاست به طور تخصصي در زمينه شتابگرها فعاليت دارد در حالي از نمايندگي ايران در سزامي بركنار شده است كه با توجه به جايگاه علمي بالاي خود در اين حوزه، سال‌ها به عنوان رييس كميته آموزش اين پروژه علمي بين‌المللي فعاليت داشته‌ كه البته اين سمت، ارتباطي با نمايندگي وي از سوي ايران ندارد.

دكتر رحيقي و دكتر منصوري در طول سال‌هاي اخير كه ادامه همكاري ايران با سزامي در معرض تهديد بود، با پيگيري‌هاي خود، نسبت به اهميت ادامه همكاري ايران با اين پروژه مهم علمي منطقه‌يي كه مي‌تواند دريچه‌اي براي دستيابي ايران به فن‌اوري ساخت شتابگرها باشد، اطلاع‌رساني كردند تا در نهايت در شرايطي كه ضرب‌الاجل شوراي بين‌المللي سزامي براي لغو عضويت ايران رو به پايان بود، ايران توانست حضور خود را در اين پروژه استمرار بخشد.

در پي تصميم اخير، دكتر جواد رحيقي در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا با اشاره به اين كه عصر ديروز از اين تصميم مطلع شده با بيان اين كه عضويت در شوراي بين‌المللي سزامي بيشتر يك مسوليت علمي است كه وي با هدف كمك به دستيابي ايران به فن‌آوري ساخت شتابگرها آن را دنبال كرده است نسبت به تبعات اين تصميم در شرايط كنوني ابراز نگراني كرده و گفت: كساني كه به عنوان نماينده كشورمان در چنين جلساتي شركت مي‌كنند آن هم با شرايطي كه ايران داشته و برخي كشورها تلاش دارند جايگاه ما را در چنين مجامع منطقه‌يي تضعيف كنند بايد از تجربه كافي براي پيشبرد ديپلماسي علمي برخوردار باشند و چنين مقطعي، فرصت خوبي براي يادگيري و كسب تجربه به نظر نمي‌رسد.

وي گفت: وزارت علوم تصميم دارد هم مشاوران و هم نمايندگان را به جلسه اخير شورا كه هفته آينده در اپسالاي سوئد برگزار مي‌شود اعزام كند ولي يك راي بيشتر نداريم و فقط نمايندگان مي‌توانند اظهار نظر كنند.

دكتر رحيقي تاكيد كرد: به خاطر وظيفه‌ علمي‌ام در جلسه اخير شركت مي‌كنم چون بايد به عنوان رييس كميته در مورد فعاليت‌هاي شش ماهه كميته آموزش گزارش بدهم ولي با توجه به اعلام ديرهنگام نمايندگان و مشاوران ايران در شورا نمي دانم فرصت تهيه مقدمات سفر وجود دارد يا خير.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha