• شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8702-11968

رييس مركزهمكاري‌هاي علمي بين‌المللي در گفت‌و‌گو با ايسنا: شوراي ملي سزامي تشكيل مي‌شود نمايندگان ومشاوران ايران درشوراي بين‌المللي «سزامي» معرفي شدند

رييس مركزهمكاري‌هاي علمي بين‌المللي در گفت‌و‌گو با ايسنا:
شوراي ملي سزامي تشكيل مي‌شود
نمايندگان ومشاوران ايران درشوراي بين‌المللي «سزامي» معرفي شدند

رييس مركز مطالعات و همكاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم از انتخاب نمايندگان و مشاوران ايراني در شوراي سزامي خبر داد.

دكتر حسين محمدي دوستدار با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: طي سال‌هاي گذشته همكاري ايران با شوراي بين‌المللي سزامي (طرح مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه)، دكتر جواد رحيقي و دكتر رضا منصوري به عنوان نمايندگان ايران با اين پروژه همكاري داشتند، اما پس از استعفاي دكتر منصوري در سال گذشته {تيرماه 86} نماينده جايگزين وي از سوي وزارت علوم معرفي نشده بود.

وي افزود: با توجه به افت و خيزهاي عضويت رسمي ايران در اين شورا كه علت آن مستقل شدن اين پروژه از سازمان بين‌المللي يونسكو و در نتيجه ضرورت تصويب عضويت مجدد ايران در مجلس شوراي اسلامي بود، انتخاب اعضا در اولويت فعاليت‌هاي وزارت علوم قرار گرفت.

محمدي دوستدار خاطر نشان كرد: در جلسه چهارشنبه گذشته در نهايت چهار نفر انتخاب شدند كه به زودي با نظر وزير و معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري، تفكيك دو نفر نماينده و دو نفر مشاور از اين جمع انتخاب و معرفي مي‌شوند.

وي با اشاره به امكان انتخاب دو مشاور براي هر يك از اعضاي شوراي بين‌المللي سزامي اظهار كرد: ايران تاكنون از اين ظرفيت استفاده نكرده بود، اما نبايد از نظر دور داشت كه جايگاه مشاوران كمتر از نمايندگان است به طوري كه آنها نيز مثل نمايندگان در جلسات كه دو بار در سال برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند اما حق راي ندارد.

به گفته رييس مركز مطالعات و همكاريهاي علمي بين‌المللي، اين اعضا شامل دكتر مجيد شهرياري - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي هسته‌يي دانشگاه شهيد بهشتي - دكتر مسعود علي محمدي - دكتراي فيزيك ذرات بنيادي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران - دكتر جواد رحيقي عضو هيات علمي سازمان انرژي اتمي ايران و دكتر بابك شكري، دكتراي فيزيك از دانشگاه شهيد بهشتي هستند كه به زودي سمت مشاور يا نماينده براي آنها از سوي وزير علوم اعلام مي‌شود .

وي با اشاره به اين كه قرار است دستگاه سزامي طي سالهاي 2010 ــ 2011 آغاز به كار كند، ادامه داد: در جلسات شوراي بين‌المللي سزامي كميته‌هاي مختلف فني، آموزشي و ... در خصوص كاربردهاي سزامي، ساخت دستگاههاي جانبي آن از سوي كشورهاي متقاضي و داراي توانمندي ساخت و آموزش اعضا براي تكميل كادر كاربري، تصميم‌گيري مي‌كنند.

رييس مركز مطالعات و همكاريهاي علمي بين‌المللي در ادامه از تشكيل شوراي ملي سزامي خبر داد و گفت: در حال حاضر اين مركز به عنوان دبيرخانه شوراي سزامي در كشور فعاليت مي‌كند و پس از انتخاب اعضاي شوراي سزامي داخلي كه شامل متخصصان فيزيك ذرات بنيادي است در جهت استفاده از امكانات موجود در اردن به نمايندگان كشور در جهت تصميم‌گيريها و دريافت بودجه، چگونگي هزينه كرد آن و چگونگي آموزش كمك مي‌كنند و پس از آن درزمينه تهيه سزامي داخلي كه بخش كوچكي از پروژه شتابگر ملي است، برنامه‌ريزي مي شود.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا تاكيد كرد: اين موضوع بايد به صورت فراگير باشد به طوري كه وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري متولي طرح شتابگر ملي و بخشهاي مختلف آن بوده و مراكز مختلف دانشگاهي و پژوهشي بايد در اين راستا همكاري داشته باشند.

به گفته محمدي دوستدار، شوراي سزامي در كشور به صورت غير رسمي درزمينه اعزام دانشجو به كشورهاي مختلف براي آموزش دوره‌هاي گوناگون فعاليت داشته است اما ظرفيت‌هاي سزامي بيش از اينهاست و مي توان درزمينه مشاركت در ساخت دستگاه‌هاي مختلف آن همكاري كرد.

وي يادآورشد: تهيه سينكروترون در طرح بزرگ شتابگر ملي نيازمند برنامه جامع، علمي و فني و تخصصي است كه مديريت آن بر عهده شوراي سزامي بوده و اعضاي آن بايد از دستگاههاي جديد دنيا بازديد داشته باشند و افرادي از اين شورا در شوراي شتابگر ملي كه قرار بر تشكيل آن است، عضو خواهند بود.

رييس مركز مطالعات و همكاريهاي علمي بين‌المللي با اشاره به پرداخت بدهي هاي معوقه ايران به شوراي بين‌المللي سزامي اعلام كرد: در حال حاضر تنها حق عضويت سال 2008 ارائه نشده كه تا پايان سال مهلت براي پرداخت آن وجود دارد و رقمي حدود 130 تا 140 هزار دلار مي‌باشد.

وي خاطر نشان كرد: مركز مطالعات و همكاري‌هاي علمي بين‌المللي در مطالعه‌اي فهرست تمام افرادي را كه در رابطه با شتابگرها فعاليت داشتند و يا رشته تخصصيشان فيزيك ذرات است، تهيه كرده كه در صدد تكميل آن هستيم و افرادي كه در حال حاضر صرفا از روي علاقه در اين پروژه همكاري دارند، نظير دكتر لامعي و تبريزچي اين ليست حضور دارند و اين طرح در كشور ساز و كار تشكيلاتي پيدا كرده است.

به گزارش ايسنا، طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره‌برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است که قرار است با همکاري کشورهاي منطقه در کشور اردن راه اندازي شود.

سينكروترون دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.

عضويت ايران در سزامي از سال 2003 به دليل عدم پرداخت حق عضويت به حالت تعليق درآمده بود که اين مشکل كه بيش از هر چيز ناشي از تعلل در طي يك روند اداري ساده بود با تصويب لايحه الحاق ايران به سزامي در تيرماه سال گذشته، پس از سه سال و درست در شرايطي كه تنها حدود يك ماه به پايان آخرين مهلت ايران براي عضويت در اين پروژه مانده بود برطرف شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha