• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8701-09288
  • خبرنگار : 71191

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن با حساب و كتاب بوده است يك هيأت به‌زودي وضعيت تخريب‌ها را بررسي مي‌كند

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن با حساب و كتاب بوده است
يك هيأت به‌زودي وضعيت تخريب‌ها را بررسي مي‌كند

اقدامات قانوني با اداره كل حقوقي با هدف پي‌گيري تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن در نيشابور هماهنگ شده‌اند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي به‌دليل اين تخريب شكايت كرده و اين شكايت در مراجع قضايي مطرح شده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب ادامه داد: با نيروهاي يگان حفاظت در استان هماهنگي‌هاي لازم با هدف جلوگيري از تخريب بيشتر اين بناي تيموري انجام شده و ادامه‌ي تخريب‌ها متوقف شده است.

فريبرز دولت‌آبادي با بيان اين‌كه اين موضوع در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جريان است، اظهار داشت: براي بررسي موضوع، هيأتي ازسوي سازمان به‌زودي با سفر به نيشابور از وضعيت تخريب‌هاي انجام‌شده در اين مسجد مدرسه بازديد مي‌كند و به احتمال زياد، من نيز بازديدي از اين مكان خواهم داشت.

وي بيان كرد: هنوز از نزديك، وضعيت آنجا را نديده‌ام، ولي براساس عكس‌هايي كه در اختيار ما قرار گرفته‌اند، مشخص است كه تخريب بسيار شديد است و به‌جز ايوان‌ها ظاهرا چيزي از بنا باقي نمانده و ايوان‌ها نيز به‌دليل اين‌كه ساختمان كنار آن‌ها تخريب شده است، ايستايي زيادي ندارند.

او تأكيد كرد: به همين منظور، در درجه‌ي نخست بايد ايستايي ايوان‌ها تأمين شود تا پس از بازديد، يك برنامه‌ي حفاظتي براي اين بنا پيش‌بيني شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي شناسايي مقصران اين حادثه، توضيح داد: اكنون اين تخريب به هيأت امناي مسجد مدرسه‌ي گلشن نيشابور نسبت داده شده است، ولي به‌طور قطع، وارد كردن اين اتهام دلايل كافي مي‌خواهد و مراجع قضايي بايد اين موضوع را بررسي كنند.

دولت‌آبادي گفت: با اين‌حال، بعيد مي‌دانم كسي ديگر بيايد و يك حوزه‌ي علميه را تخريب كند، احتمال زياد مي‌دهم كه اين تخريب با هماهنگي هيأت امنا بوده است، ولي هنوز با قطعيت نمي‌توانم بگويم.

وي با اشاره به وجود زمزمه‌هايي ازسوي هيأت امنا در چند سال گذشته مبني بر درخواست ايجاد تغييراتي در اين بنا، بيان كرد: آقايان تمايل به ايجاد تغييراتي در اين بنا داشتند، به همين دليل، ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي به مراقبت ويژه از اين مكان تأكيد كرده بوديم؛ ولي اين به‌معني آن نيست كه سازمان از قصد تخريب آنها اطلاع داشته است.

او اين تخريب را يك اتفاق عجيب دانست و ادامه داد: كار عجيبي است كه يك نفر با لودر اين‌گونه به جان يك بناي تاريخي بيفتد و آن‌را خراب كند.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توضيح داد: تخريب در زماني اتفاق افتاده كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي درگير سامان‌دهي نوروزي مسافران با حجم زيادي كه امسال داشتند، بوده است و ظاهرا هر كسي كه اين تصميم را گرفته، زمان مناسبي را براي تخريب انتخاب كرده و همه‌ي موارد آن با حساب و كتاب بوده است.

براساس برخي گزارش‌ها، هفتم فروردين‌ماه امسال هيأت امناي مسجد مدرسه‌ي گلشن نيشابور، اين بنا را كه مقابل مسجد جامع نيشابور و هم‌دوره با آن است و در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، با لودر تخريب كرد. حجره‌ي چسبيده به ايوان دوره‌ي تيموري اين مسجد مدرسه كه تكيه‌گاه اين ايوان تاريخي بود، نيز 23 فروردين‌ماه توسط افراد ناشناس تخريب شد كه اين كار، فرو ريختن يكي از ايوان‌هاي باقي‌مانده در اين اثر را به‌دنبال داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha