• چهارشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8611-13013
  • خبرنگار : 71021

يك هنرمند حجم‌ساز و پيكرتراش: ورود توليدات سنگي چين آثار ايراني را تهديد مي‌كند صنايع دستي ديگر كشورها و وام‌هاي زودبازده براي هنرمندان زندان ساخته‌اند

يك هنرمند حجم‌ساز و پيكرتراش:
ورود توليدات سنگي چين آثار ايراني را تهديد مي‌كند
صنايع دستي ديگر كشورها و وام‌هاي زودبازده براي هنرمندان زندان ساخته‌اند
يك هنرمند حجم‌ساز و پيكرتراش گفت: ورود توليدات سنگي بسيار از كشور چين با قيمت‌هايي هم‌رديف آثار ايراني به كشور، رشته‌ي مصنوعات سنگي ايران را به نوعي تهديد مي‌كند. محسن گلستاني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به عجين شدن فرهنگ ايراني با طرح‌هاي به‌كار گرفته‌شده در آثار سنگي مانند مجسمه‌هاي هخامنشي، اظهار داشت: آثار سنگي ايران با فرهنگ كشور آميخته شده‌اند؛ اما كشورهاي ديگر كه تلاش دارند، اين آثار را توليد كنند، به نوعي شاخص‌هاي خود را مانند حالت چشم‌ها، در مجسمه‌ها غالب مي‌كنند و كاملا قابل شناسايي است. وي بيان كرد:‌ در كشورهاي ديگر مانند چين، آثار سنگي را با دستگاه‌هاي خاص توليد مي‌كنند كه با اضافه شدن هزينه‌ي حمل و نقل، قيمت اين آثار گاهي از آثار ايراني هم بيشتر مي‌شود. اين هنرمند با بيان اين‌كه براي جلوگيري از تهديد ورود صنايع دستي ديگر كشورها، به هنرمندان ايراني براي حمايت يارانه مي‌توان پرداخت كرد، ادامه داد: دولت چين تمام توليدات هنرمندان اين كشور را مي‌خرد و در بازار مي‌فروشد؛ در اين صورت، هنرمند ديگر دغدغه‌ي بازار ندارد، چون بخش تجاري صنايع دستي است كه عقب‌افتادگي و ترس هنرمند را موجب مي‌شود و اگر اين مساله رفع شود، هنرمند بدون نگراني و دغدغه كار مي‌كند. وي گفت: دغدغه‌هاي مالي و فروش آثار، گاهي به تعطيلي كارگاه‌ها منجر مي‌شوند و بعضي از هنرمندان وام‌هايي را از محل بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده دريافت كرده‌اند كه با توجه به وجود صنايع دستي ديگر كشورها در بازار داخلي نتوانسته‌اند، توليدات خود را عرضه و اين وام‌ها را بازپرداخت كنند. گلستاني اظهار كرد: ‌تنوع آثار ديگر كشورها بسيار بالاست و هنرمندان ايراني با اين كشورها نمي‌توانند رقابت كنند. همچنين صنايع دستي‌هاي كوچكي در رشته‌هاي چرم، معرق، مجسمه‌هاي سنگي موجب شده‌اند تا بسياري از كارگاه‌هاي صنايع دستي هنرمندان كشور تعطيل شوند. او معتقد است: ورود صنايع دستي كشورهاي ديگر به ايران و دادن وام‌هاي زودبازده به هنرمندان در اين شرايط، زنداني را براي هنرمندان ايجاد كرده است، چون وقتي اين مبالغ را نتوانند بازگردانند با مشكل مواجه مي‌شوند. اين هنرمند رشته‌ي مصنوعات سنگي افزود: در كشورهاي چين و مالزي شوراي تصويب چگونگي كار وجود دارد كه با حضور در نمايشگاه‌هاي صنايع دستي ديگر كشورها، آثار آن‌ها، سطح تقاضا و بازار را بررسي و ارزيابي و بر اين اساس، در كشور خود همان آثار را توليد و به بازارهاي ديگر عرضه مي‌كنند. اين‌گونه مي‌شود كه تسبيح‌ها و سنگ‌نوشته‌هاي قرآني در ايران از چين وارد مي‌شوند! وي تاكيد كرد: بايد در داخل كشور به‌صورت مشاركتي حركت كنيم تا هنرمندان حمايت شود، چون حركت‌هاي فردي، هنرمند را نابود مي‌كند و به انزوا مي‌كشاند. وقتي هنرمندان صنايع دستي زير نظر يك مجموعه فعاليت كنند، كارآفرين مي‌شوند. اين هنرمند پيكرتراش و حجم‌ساز توجه به راهكارهاي كشورهاي ديگر را در ورود به بازارهاي جهاني ضروري دانست و توضيح داد:‌ در چين، هنرمندي در پوسته‌ي شيشه، آثار نقاشان بزرگ جهان را چون رامبراند، رافائل و ... به تصوير مي‌كشد و بسيار خلاق فعاليت مي‌كند، درحالي‌كه در موزه‌هاي ايران آخرين آثار در رشته‌ي نقاشي روي شيشه به دوران صفويه مربوط مي‌شوند و از هنرمندان حمايتي نمي‌شود و هيچ‌كسي از ابداع و خلاقيت آنها اطلاعي ندارد. وي افزود: بايد ادعاهاي هنري در مقطعي كم شوند، چون اين موضوع، توقع‌هايي را ايجاد و هنرمند را از جامعه دور مي‌كند. گوشه‌گيري‌هاي هنرمند است كه او را به انزوا مي‌كشاند و هنرمند را از هنر دور مي‌كند. به اعتقاد او، از تهاجم آثار چين به كشور نمي‌توان جلوگيري كرد، چون مانع شدن از ورود اين آثار به كشور، قاچاق صنايع دستي چين يا ديگر كشورها را به ايران موجب مي‌شود. در اين شرايط، بار ديگر همان كشورها سود مي‌كنند. گلستاني بيان كرد: بايد بررسي كرد، كشورهاي ديگر چه سياست‌هايي دارند و ما در امتداد آن سياست‌ها موشكافانه حركت كنيم. كشوري مانند چين، طبق هر سليقه و تقاضايي، محصول توليد و به بازار عرضه مي‌كند، درحالي‌كه هنرمندان ايراني، سال‌ها فقط روي يك اثر كار مي‌كنند و از بازار و سليقه‌ي آن شناختي ندارند. از هنرمندان داخلي مي‌توان حمايت كرد تا آنها نيز در رديف صنايع دستي ديگر كشورها توليد كنند. اين هنرمند پيكرتراش اظهار داشت: چيني‌ها، آثار ريز را به بازار عرضه مي‌كنند و ما با آگاهي از اين موضوع، آثار بزرگ را با توجه به نياز و سليقه‌ي بازار مي‌توانيم توليد و عرضه كنيم. وي در ادامه با بيان اين‌كه در شرايطي كه ديگران به حرف‌هاي هنرمندي مانند من براي راه‌اندازي شهرك يا كارگاه‌هاي زنجيره‌يي توجه نمي‌كردند، كارگاه‌هايي را در كرج به‌صورت زنجيره‌يي ايجاد كرديم، گفت: اكنون مسؤولان معتقدند، اين كارگاه‌ها مشمول قانون 140 براي تخفيف بيمه‌ي كارگاه‌هاي زير پنج نفر نمي‌شوند و كارهاي هنرمندان اين كارگاه‌ها، هنري نيستند يا نام رشته‌ي مصنوعات سنگي، پيكرتراشي و حجم‌سازي در مجموعه‌ي هنرهاي دستي قرار ندارد و از بخشنامه‌ي تسهيلاتي سال 1362 نمي‌توانند استفاده كنند. اين هنرمند اضافه كرد: چندبار از كشورهاي ديگر دعوت كردند كه در آن‌ها، طرح‌هايي را البته با شاخص‌هاي مورد نظرشان ايجاد كنيم، درحالي‌كه طرح‌هاي ما ايراني‌اند؛ اما در اين شرايط، هيچ‌كسي در داخل كشور به اين موضوع توجه نمي‌كند. گلستاني در پايان تاكيد كرد: ‌نبايد از كشورهايي مانند چين ترس داشته باشيم، فقط بايد هنرمندان را جمع و از آنها حمايت كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha