• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8611-11775.66394
  • خبرنگار : 71191

مرمت دارالفنون برعهده‌ي سازمان ميراث فرهنگي كشور؛ مهد علم و آموزش براي بقا به اقدامات اساسي نياز دارد

مرمت دارالفنون برعهده‌ي سازمان ميراث فرهنگي كشور؛
مهد علم و آموزش براي بقا به اقدامات اساسي نياز دارد

به‌حتم دارالفنون با عمري بيش از 160 سال بارها طعم سرماي سخت زمستان را بر بندبند آجر‌ها در تك‌تك اتاق‌هايش چشيده و سپيدي برف را بر قامت درختان تنومندش نظاره‌گر بوده است. هنوز هم بعد از 160 سال، حياط خلوت بزرگ‌اش سپيدي برف را در ميان هياهوي باقي‌مانده از محمود روح‌الاميني‌ها، حسين گل گلاب‌ها، يحيي صادق‌ وزيري‌ها و شهريارها با تمام وجود احساس مي‌كند و كلاس‌هاي نيمه‌مخروبه‌اش صداي درس استاداني چون علي‌اكبر سياسي، رضا فهيمي، ميرزاآقا تبريزي و ميرزا حكيم‌خان اصفهاني را بر آجرها و خشت‌هاي خود با جان دل زمزمه مي‌كند؛ ولي چه فايده كه اين صداها روزبه‌روز در ميان صداي بي‌صدايي آسيب‌ها، ضربه‌ها و به حال خود واگذاشتن‌هاي دارالفنون ضعيف‌تري مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از بازديد قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ و برخي كارشناسان از اين مهد علم، قرار است كه تصميم‌ها درباره‌ي اين مركز در حد مديريت كل سازمان گرفته شوند و درحال حاضر نيز مرمت اضطراري محدودي در اين مدرسه صورت گيرد.

يك كارشناس مرمت آثار و بناي تاريخي در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: در اين مرمت اضطراري فقط آب‌هاي سطحي كه از بارش باران و برف زير ناودان جمع مي‌شود، با پايين آوردن ناودان، به يك راه‌آب سرازير مي‌شود.

همايون اميني ادامه داد: مرمت كامل دارالفنون برعهده‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مركزي است. قائم‌مقام سازمان در بازديد خود از اين مدرسه، پروژه‌ي مرمت دارالفنون را يك پروژه‌ي مهم دانست كه بايد ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شود.

وي كاربري دارالفنون را مربوط به وزارت آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش و اين سازمان هريك نظرهايي در اين‌باره دارند كه قرار است، تصميم‌گيري در اين زمينه بين مديريت سازمان‌ها حل شود.

او افزود: دارالفنون بودجه‌اي سالانه و بسيار كم در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران دارد كه معمولا براي حفاظت از اين مدرسه، از آن استفاده مي‌شود.

اكنون دارالفنون بيماري اورژانسي است كه هرچند مرمتي اضطراري و سرپايي را به خود مي‌بيند، ولي به عمل جراحي و درمان اساسي نياز دارد تا پس از 160 سال عمر و تغيير كاربري‌ها و فراز و نشيب‌هايي كه ديده است، بهبودي كامل خود را بازيابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha