• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-03952
  • خبرنگار : 71133

2 / عكاسان عكس نگرفتند شاه‌حسيني در پاسخ به خبرنگاران: در مكانيزم انتخاب فيلم‌ها نقشي نداشتم پوستر جشنواره نشان‌دهند‌ي سينماي متعالي است

در ادامه‌ي نشست خبري جشنواره‌ي فيلم فجر مجيد شاه‌حسيني به سوالات خبرنگاران در خصوص آثار حذف شده، نحوه انتخاب فيلم مردمي و شهرهاي برگزاركننده جشنواره، طراحي پوستر فجر و انتقاداتي كه به هيات انتخاب وارده شده است، پاسخ داد.

 بنده در مكانيزم انتخاب فيلم‌ها نقشي نداشتم

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شاه‌حسيني كه به همراه حبيب ايل‌بيگي مدير روابط عمومي جشنواره در اين نشست حضور پيدا كرده، بود، درپاسخ به انتقادهاي مطرح شده به هيات انتخاب پاسخ داد: بنده در اين مكانيزم از پيش طراحي‌شده نقشي ندارم و قاعدتا هيات انتخاب وارد عرصه جشنواره مي‌شود و آثار را انتخاب مي‌كند. ممكن است فيلمي هم اصلاحاتي به آن وارد شود كه بايد انجام بدهند بنابراين امسال هم قاعده هرساله اجرا شده و تخطي صورت نگرفته است.

اصلاحاتي كه به فيلم‌ها وارد شده فني هم هست

شاه‌حسيني معتقد است: رسيدن فيلم به جشنواره طبيعتا ملزم به اصلاحات محتوايي نيست و ممكن است فني هم باشد بنابراين امسال سعي كرديم بيشترين سهم را به فيلم‌هاي قابل نمايش اختصاص بدهيم، پس تعداد آن‌ها را از 20 فيلم به 24 فيلم رسانديم.

او اصلاح را جزو فرايند آماده‌سازي فيلم برشمرد و افزود: اصلاحاتي كه در فيلم صورت مي‌گيرد فرمولي دارد كه به من برنمي‌گردد. اما رعايت توأمان حق طبيعي فيلم‌ساز و بيننده است كه هم حقوق فيلم‌ساز براي يك ايده هنري به رسميت شناخته شود و هم حقوق بيننده را.

جهت حفظ حقوق معنوي از افراد نام نبريم

دبير جشنواره‌ي فيلم فجر درباره‌ي شايعه‌ي دخالت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و و محمدحسين نيرومند در انتخاب‌هاي جشنواره امسال توضيح داد: بنده ترجيح مي‌دهم جهت حفظ حقوق معنوي افراد از كسي نام نبريم چون همه اعضاي هيئت انتخاب زحمت خودشان را كشيدند و وزير فرهنگ و ارشاد هم به عنوان يك متفكر هنري حضورشان در فضاي جشنواره به نوعي بوده كه از باب دلگرمي فرمايشاتشان را شنيديم و در جلسه‌اي هم كه براي تشكر از هيئت انتخاب آمده بودند ملاقاتشان كرديم و ايشان هم تأكيد داشتند و دارند كه جشنواره در شأن بالايي برگزار شود.

اصلاحات «ديوار» انجام شود، به جشنواره مي‌آيد

شاه‌حسيني درباره‌ي وضعيت فيلم "ديوار" محمد علي طالبي گفت: اين فيلم در مرحله اول بازبيني ديده شده و همانند بسياري از فيلم‌هاي ديگر بايد اصلاحاتي در آن انجام شود تا در جشنواره به نمايش درآيد.

او وضعيت فيلم «آتشكار» محسن امير يوسفي را همين‌گونه دانست.

خوشنويس مسئول انتخاب فيلم‌هاي مردمي شد

شاه‌حسيني نحوه انتخاب فيلم مردمي جشنواره را همانند سال گذشته دانست و گفت: ما ترجيحا دوست داريم اين كار را «خانه سينما» به لحاظ شأن اجرايي‌شان انجام بدهد، اما از سال گذشته به دليل مشكلات اجرايي كه داشتند اين كار زيرنظر فردي انجام شد و امسال هم در جلسه‌اي كه ستاد اجرايي با خانه‌ سينما داشت، از ما خواسته شد نماينده‌اي را معرفي كنيم تا اين كار را زير نظر آن‌ها انجام دهند كه آقاي خوشنويس مسوول انتخاب فيلم مردمي جشنواره شدند.

به گزارش ايسنا، مديرعامل فارابي درباره انتخاب پروانه معصومي و مسعود جعفري جوزاني براي بزرگداشت‌هاي جشنواره امسال توضيح داد: كارنامه هنري اين افراد و همچنين تجليل‌نشدنشان در دوره‌هاي گذشته جشنواره مدنظر ما بود كه اين دو هنرمند هر دو از بزرگان سينما هستند و كارنامه‌ي درخشاني دارند.

شيراز ميزبان جشنواره است

شاه‌حسيني از شيراز به عنواني يكي از شهرهايي كه جشنواره در آن به صورت هم‌زمان برگزار مي‌شود نام برد و اظهار داشت: مشهد و همدان هم متقاضي برپايي هستند كه بايد توافقات نهايي صورت بگيرد و شهرهاي ديگري هم تقاضا داشتند كه بيش از اين در بضاعت ما نيست.

شركت گاز قول داده در ايام جشنواره با ما همكاري بكند

او در پاسخ به سوالي درباره وضعيت قطعي گاز سينماها در ايام جشنواره گفت: اين مسئله‌اي بود كه به اجبار پيش آمد و كسي در آن مقصر نبود. اما با شركت گاز صحبت‌هايي شده است، تا مساعدت لازم را در طول ايام برگزاري جشنواره با ما داشته باشند و مشكلي پيش نيايد.

حضور اندك فيلم‌هاي انقلاب و دفاع‌مقدس

شاه‌حسيني درباره حضور اندك سينماي دفاع مقدس و انقلاب در جشنواره بيست‌وششم اظهار داشت: اين فيلم‌ها به دليل ماهيت تاريخي كه دارند توليدشان سخت است و نمي‌توان هرسال تعداد زيادي از آن‌ها را توليد كرد و معمولا پروژه‌هايي دوساله هستند كه سال گذشته تعدادي از آنها را شاهد بوديم. امسال هم تعدادشان بيشتر از تعدادي است كه انتخاب شده كه از لحاظ كيفي توسط هيات انتخاب برگزيده نشد.

 اين پوستر نشان‌دهنده‌ي سينماي متعالي است

او همچنين درباره طراحي پوستر جشنواره فيلم فجر معتقد است: ما در ايام سوگواري سالار شهيدان قرار داريم و جشنواره در اين ايام برگزار مي‌شود بنابراين اين پوستر با بهره‌گيري از تركيب سنت و مدرنيته نشان مي‌دهد كه با پديده سينما مي‌توانيم به اعماق تاريخي خود سفر كنيم و يك سينماي متعالي را به تصوير بكشيم.

همزماني برگزاري جشنواره‌ي تئاتر و فيلم

مديرعامل فارابي درباره هم‌زماني پخش فيلم‌هاي ايراني و جشنواره تئاتر فجر با بيان اين‌كه برپايي فيلم فجر معطوف به اين دهه است اظهار داشت: گروهي از مردم در اين ايام وقت مي‌گذارند و برپايي اين جشنواره‌ها اداي ديني به اين مناسبت است و با توجه به اين‌كه ما تئاتر را به نوعي مادر سينما مي‌دانيم، برگزاركنندگان آن جشنواره هم حق دارند از اين ايام استفاده كنند، اميدوارم بركات درازمدتش نصيب كشورمان شود.

براي افزايش بودجه سينما، بحث بدهي‌ها را مطرح كرديم

به گزارش ايسنا، مجيد شاه‌حسيني در بخشي از اين جلسه درباره‌ي پنج ميليارد بدهي بنياد سينمايي فارابي پاسخ داد: طبيعي است كه فارابي يك نهاد فرهنگي است، نه اقتصادي و طي وظيفه‌ي آن كه حمايت از سينماي ايران است خيلي از كاستي‌ها را جبران كرده است و طبيعتا بدهي‌هايي هم بوجود آورده است، اما باعث نشده است كه چيزي از تعهدات ما كم شود و تنها به قصد افزايش بودجه سينماي ايران بحث بدهي را مطرح كرديم.

در حاشيه‌ي:

اين نشست از ساعت 10:45 آغاز و تا ساعت 13 در سالن نمايش بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

* در اوايل اين نشست خبري، عكاسان به نشانه‌ي اعتراض به برخي تبعيضاتي كه جشنواره‌ي فيلم فجر در سال گذشته و امسال نسبت به اين گروه داشته‌اند، سالن را ترك كردند و تا پايان اين نشست هيچ عكسي گرفته نشد.

* در اين نشست ظرفيت 150 نفره‌ي سالن تقريبا پُر شده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha