• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8610-08651
  • خبرنگار : 71091

احمد ميراحسان از ورك‌شاپ "چاي" و "سينماي ديجيتال" گفت

احمد ميراحسان از ورك‌شاپ "چاي" و "سينماي ديجيتال" گفت

اين روزهاي اخير لاهيجان، كانون پرتكاپوي رفت‌وآمد سينماگران و دست‌اندركاران سينماي مستند بوده است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نخست مسعود كيميايي به لاهيجان سفر كرد كه هواپيماي او به دليل خرابي هوا، اجازه‌ي فرود در فرودگاه رشت نيافتند و با بازگشت به فرودگاه مهرآباد، سفر او ناتمام ماند.

عباسي كيارستمي و جعفر پناهي و سيف‌الله صمديان، استاد كلهرنيا، محمد تهامي‌نژاد، پيروز كلانتري و رضا بهرامي‌نژاد، مستندساز در روزهاي مختلف به لاهيجان سفر كرده‌اند.

عباس كيارستمي كه طي يك‌سال اخير ورك شاپ چاي را با كمك، احمد ميراحسان پيش برده بود، آخرين جلسه ورك شاپ خود را به پايان رساند.

ميراحسان در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا ضمن توضيح دو نكته تأكيد كرد: جمله‌ي "من خود مخالف سينماي ديجيتال هستم!" به‌وسيله عباس كيارستمي كه با رجوع به عين متن سخنانش در دفاع از سينماي ديجيتال و در دسترس‌بودن آن و سهولت تكنولوژيك در برابر دشواري‌هاي دوربين 35 ميلمتري گفته شد. ديگر آن‌كه ورك شاپ‌ها بدون هيچ بودجه دولتي برگزار شد و نه عباس كيارستمي و نه بنده هيچ دستمزدي از هيچ نهادي دريافت نكرديم و صرفا اشتياق فيلم‌ساز جهاني ايراني براي ارتباط با فيلم‌سازان جوان لاهيجان و شور و شوق هنرمندان باعث برگزاري آن شد و هيچ كمك از سوي هيچ نهاد دولتي از جمله انجمن سينماي جوان دريافت نكرد.

او گفت: صرفا يك صاحب صنعت چاي به نام نعمت ياورزاده كه علايق فرهنگي و نيز علاقه فراواني به مقابله با نابودي چاي ملي به دليل واردات بي‌رويه دارد، مسووليت پذيرايي از مستندسازان جوان و اسكان آنان را برعهده گرفت، در شهري كه از 70 سال پيش داراي سينما بود، اما امروز هر چهار سينماي آن به تعطيلي كشيده است.

مير احسان در ادامه درباره‌ي فيلم‌هاي به نمايش درآمده در اين ورك‌شاپ گفت:از 36 فيلم مستندي كه درباره‌ي "چاي" ساخته شد، عباس كيارستمي با تحسين و غافلگيري از اكثر آن‌ها سخن گفت. اما فيلم "جمشيد" ساخته كوروش فرزانگان برجسته‌ترين فيلم ورك شاپ و آثاري چون "در 140 ثانيه" كار كامبيز نوروزي، A ساخته حسين غلامي، "يك روز كاري" نيما حسن‌دخت، "يهودا" كار مجتبي غلامي، "چاي" ياسر شعباني، "ديتيل مفهمام نزهت شعار و شب ... داود صدري، "چاي" شيرين نظيف‌كار، "يك فنجان آرامش" بهداد رويان و مريم مهري و "سيزف چاي مي‌نوشد" كار مهدي دانش رفتار به عنوان آثار تجربي با شيوه مستقل معرفي شدند.

هرچند كه آثار ديگر از جمله "يك فنجان چاي تلخ در مرگ"، "رخست چاي" و "چاي" آرمان فياض به عنوان آثاري با ساختار پيچيده‌تر مورد بحث قرار گرفتند.

همچنين در اين ورك‌شاپ فرشين كاظمي‌نيا درباره بحران چاي داخلي به ضرورت دفاع از چاي ملي سخن گفت و علي اركيان به شرح تلاش‌هاي مستندسازان لاهيجاني در شرايط دشوار كاري پرداخت.

به گزارش ايسنا، در روز بعد، بعد از پايان ورك‌شاپ "چاي" ورك شاپ "سينماي ديجيتال و محيط پيرامون ما" با مسووليت احمد ميراحسان و شركت پيروز كلانتري، محمد تهامي‌نژاد، رضا بهرامي‌نژاد، در لاهيجان تشكيل شد.

احمد ميراحسان در آغاز ورك‌شاپ تصريح كرد: ما با محيط‌تمان يعني شهر و طبيعتي كه در آن زندگي مي‌كنيم به اشكال گوناگون پيوند داريم.

از اين منظر؛ انسان‌شناسي، جامعه‌شناسي، شهرسازي ، تاريخ و محيط شهري مي‌تواند مورد توجه مستند باشد. اما به نظر من مهمترين ويژگي‌ ما مستندسازان و محيط پيرامون ما آن است كه شهر محل تولد نگاه ما است. نگاه امري انتزاعي نيست. نگاه يعني نگاه كردن به موضوع‌هاي محيط‌ مان، زيرا موضوع و شيء في‌النفسه و خود به خود و بدون تصوير ذهني انسان از آن و بدون نگاه ما به آن معنا ندارد، يعني براي ما وجود ندارد.

اما تفاوت ما با همديگر آن است كه نگاه ما به موضوع هاي مستند گاه از تفرد برخوردار است و گاه در كليشه‌هاي رايج فرديت، نگاه حذف مي‌شود.

پس از احمد ميراحسان، تهامي‌نژاد درباره‌ي تمايزهاي سينماي مستند سه نسل از مستندسازان و نسل حاضر سخن گفت و در هر دو تاثير ابزار را بر سبك كار سينماي مستند به تفسير شرح داد.

اين پژوهشگر سينماي مستند درباره‌ي ويژگي‌هاي سينماي نسل امروز گفت: كه حضور انسان به سيل مردم ما در سينماي مستند ، انقلاب ، جنگ و سينماي بعد از انقلاب يك اتفاق نادر در تاريخ سينماي ماست.

پيروز كلانتري قسمت بعدي ورك‌شاپ را برعهده داشت.

او با اشاره به جايگاه مستند در جهان امروز از تجربه شركت خود در جشنواره آمستردام گفت و اشاره كرد: در آنجا سينماي مستند جزئي از زندگي مردم است. اين سينما نه صرفا براي جشنواره‌ها و نه صرفا گزارشي براي رسانه‌ها، ولي با هر دو رابطه دارد.

كلانتري گفت:‌ موضوع در سينماي مستند بسيار مهم است و با حذف موضوع در فيلم‌هايي نظير "مكرمه" يا "تنها در تهران" اصلا فيلم مستندي نمي‌توانست پديد آيد.

گفتني است: در حاشيه اين ورك‌شاپ نمايشگاه پوسترهاي 4 گرافيست آلماني ، ايتاليايي، ژاپني براي اولين بار در ايران به وسيله محمد خداشناس به نمايش درآمد و نمايشگاه عكس كورش رنجبر و نمايشگاه نقاش خداشناس از برنامه‌هاي جنبي اين ورك‌شاپ‌ها بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha