• یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۸۶ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8609-10786

با بررسي چالش‌هاي عكاسي خبري، دومين سال‌روز شهادت "محمدحسن قريب" در دانشگاه هنر برگزار شد

با بررسي چالش‌هاي عكاسي خبري،
دومين سال‌روز شهادت "محمدحسن قريب" در دانشگاه هنر برگزار شد

مراسمي براي بزرگداشت ياد و خاطره‌ي "شهيد محمدحسن قريب" - دانشجو و عكاس خبرگزاري دانشجويان ايران عصر امروز در دانشگاه هنر - دانشگاه محل تحصيلش - برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم كه در دومين سال‌روز سقوط هواپيماي C-130 به همت انجمن علمي عكاسي دانشگاه هنر تدارك ديده شده و با نشستي درباره‌ي بيان مشكلات و چالش‌هاي عكاسي خبري همراه بود.

در اين نشست، حسن سربخشيان - عكاس آژانس آسوشيتدپرس در ايران، عطاالله طاهركناره - عكاس آژانس فرانس‌پرس در ايران - و كاووس صادقلو - رييس انجمن صنفي عكاسان مطبوعات - به بيان مشكلات و چالش‌هاي پيش روي عكاسان خبري پرداختند.

وضع ناراحت‌كننده‌ي عكاسي مطبوعات

سربخشيان، با بيان اين مطلب كه عكاسي مطبوعات در وضع ناراحت‌كننده‌اي به‌سر مي‌برد، گفت: با اين‌كه عكاسي در ايران با اين نوع شناخته شده است، اما هيچ‌گاه مسايل صنفي را جدي نگرفته‌ايم و همين امر باعث شده است تا در ميان اصحاب مطبوعات جايگاهي نداشته باشيم.

وي افزود: حركت‌هاي صنفي در اين عرصه، لاك‌پشتي است و در صورت ادامه‌ي اين روند هيچ ثمري براي عكاسان فعلي نخواهد داشت. دليل عمده‌ي اين مسايل خود ما عكاسان خبري هستيم كه به اين رشته اهميت نمي‌دهيم.

سربخشيان تصريح كرد: اگر خودمان فعاليت‌هاي عكاسي را جدي بگيريم، توسط ديگران هم جدي گرفته خواهيم شد. ما بايد به‌جاي خنثي كردن فعاليت‌هاي ديگران به سمت كارهاي گروهي حركت كنيم.

بزرگ‌ترين آسيب را خودمان مي‌زنيم!

سپس كاووس صادقلو - رييس انجمن صنفي عكاسان مطبوعات - به مقايسه‌ي جايگاه مطبوعات در ايران و ساير نقاط جهان پرداخت و توضيح داد: در همه جاي دنيا عكاسي مطبوعات يك تعريف واحد دارد، اما در ايران فاصله تا رسيدن به اين تعريف جهاني بسيار است.

صادقلو به رويكردهاي فرهنگي اشاره كرد و افزود: همه‌ي ما با علاقه‌ي فراوان وارد اين رشته مي‌شويم، اما پس از مدتي كوتاه فاصله‌هاي مشخص مي‌شود ما در زيرساخت‌هاي فرهنگي مشكل داريم. اين مشكل در عرصه‌ي عكاسي مطبوعاتي صورت حادتري به‌خود گرفته است. بزرگ‌ترين آسيب از جانب خودمان به صنف‌مان وارد مي‌شود؛ زيرا نمي‌توانيم همديگر را تحمل كنيم.

وي تاكيد كرد: رابطه‌ي ما با مديران مسوول، رابطه‌ي يك كارگر و كارفرماست، كارفرمايي كه گاهي تعريف درستي از كار مطبوعاتي ندارد و اولين چيزي كه برايش اهميت دارد حقوقي است كه بايد پرداخت كند. در مطبوعات ما به‌راحتي يك عكاس حرفه‌يي را كنار مي‌گذارند و يك آبدارچي را جايگزين مي‌كنند.

او به مساله‌ي دستمزدها در اين عرصه اشاره و تاكيد كرد: كاركردن با دستمزدهاي پايين‌تر از حد واقعي به عكاسان ضربه مي‌زند. عكاس خبري هميشه در معرض خطر است، اما در بحث خبر برخلاف كشورهاي ديگر اول به خبرنگاران ارزش مي‌دهند، بعد به عكاسان. ما نبايد كارمان را ارزان بفروشيم؛ زيرا مسوولان مجبورند از ما استفاده كنند!

صادقلو به تلاش‌هاي خود در انجمن اشاره كرد و گفت: با وجود همه‌ي تلاشي كه كردم نتوانستم فرهنگ برنامه‌ريزي را در انجمن جا بياندازم. گاهي يك برنامه تا مراحل نهايي پيش مي‌رفت اما يك نفر در هيات مديره به‌دلايلي مانع اجرايي‌شدن آن مي‌شد. انجمن‌هاي موازي شكل گرفته است. البته تشكيل انجمن مثل آب خوردن است، ادامه دادن و پياده‌كردن اصول اساسنامه سخت است كه در اين مرحله انجمن‌ها لنگ مي‌زنند.

تا رسيدن به معيارهاي جهاني فاصله داريم

بنا بر اين گزارش، عطاالله طاهركناره‌ - عكاس آژانس AFP - به توضيح سير عكاسي خبري در ايران پرداخت و ابراز كرد: با ظهور روزنامه‌ي همشهري به‌عنوان اولين روزنامه‌ي تمام رنگي، عكاسي خبري جدي گرفته شد. در اين دوره بود كه مردم با تصوير آشنا شدند؛ زيرا عكاسان جوان تحصيل‌كرده در اين روزنامه بودند و براي نخستين‌بار صفحه‌هاي مجزاي عكس در مي‌آمد.

وي افزود: در زمان دولت خاتمي طيف جديدي از مطبوعات شروع به فعاليت كردند كه تيم‌هاي حرفه‌يي داشتند و گاهي حتا نيم‌تاي اول روزنامه به يك عكس اختصاص مي‌يافت. با اين كار عكس، بين مردم و مطبوعات پل ارتباطي ايجاد كرد.

طاهركناره تاكيد كرد: با افول روزنامه‌ها، شرايط عكاسان خبري هم متفاوت شد. در شرايطي كه خبرگزاري‌هاي غيردولتي مثل ايسنا فعال شدند، عكاسان جوان و تحصيل‌كرده‌اي را به كار گرفتند كه كارهاي خوبي ارايه مي‌دهند. اما هنوز تا رسيدن به معيارهاي جهاني فاصله داريم.

اين مراسم با حضور برخي از دوستان، هم‌كلاسي‌ها و جمعي از دانشجويان دانشگاه هنر همراه بود و در جريان آن كليپي از عكس‌هاي حسن قريب به‌نمايش درآمد و حاضران را متاثر كرد.

عكاسان شركت‌كننده در ميزگرد و دانشجويان اين رشته ادامه‌ي نشست‌هاي اين‌چنيني براي رفع مشكلات صنفي عكاسان خبري را خواستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha