• یکشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۸۶ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8609-05520
  • خبرنگار : 71191

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران: هيچ مجوزي از سازمان براي احداث مترو داده نشده است شهرداري بايد اطمينان دهد كم‌ترين آسيبي به تئاتر شهر وارد نمي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران:
هيچ مجوزي از سازمان براي احداث مترو داده نشده است
شهرداري بايد اطمينان دهد كم‌ترين آسيبي به تئاتر شهر وارد نمي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي احداث مترو در پارك دانشجو و در حريم تئاتر شهر، گفت: در دوره‌ي فعاليت من، هيچ مجوزي ازسوي اين سازمان به شهرداري براي احداث مترو داده نشده است.

سعيد بكتاش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: امروز ـ 11 آذرماه ـ با مدير انجمن شهرداري‌هاي مناطق 11 و 12 در اين‌باره جلسه‌اي برگزار مي‌شود و از طريق مشاور طرح، درحال پي‌گيري اين جلسه هستيم.

وي بيان كرد: به هرحال سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به وظيفه‌ي حاكميتي خود در اين زمينه عمل مي‌كند و هر اقدام قانوني و ابلاغي كه لازم باشد، انجام مي‌دهد.

او تاكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تا جايي كه ممكن است، براساس وظيفه‌ي خود عمل مي‌كند و اجازه‌ي تخريب تئاتر شهر را نمي‌دهد و در اين زمينه، اصرار دارد تا هيچ كوتاهي صورت نگيرد.

بكتاش درباره‌ي حضور يك ناظر ازسوي ميراث فرهنگي در روند كارهاي مترو، اظهار داشت: به‌صورت دايم هيچ ناظري آنجا حاضر نيست، ولي به‌شكل موردي كارشناسان مراجعه مي‌كنند و گزارش مي‌دهند.

به عقيده‌ي او، از گذشته آثار تاريخي دچار تخريب‌هايي جدي شده‌اند و جلوگيري از اين كار به فرهنگ‌سازي نياز دارد تا ارزش‌هاي تمدني ايران، اين‌گونه مورد تعرض و تخريب قرار نگيرند.

وي گفت: سازمان ميراث فرهنگي به‌تنهايي قادر به جلوگيري از اين‌گونه اقدامات نيست و جلوگيري از اين تعرض‌ها به عزم و اداره‌ي جدي دولت و همه‌ي مديران شهري نياز دارد.

او ادامه داد: ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تاكنون مكاتبه‌هايي در اين زمينه انجام شده‌اند و باز هم مي‌شوند و اگر شهرداري مي‌خواهد كاري انجام دهد، بايد با مطالعه و بررسي نقشه‌هاي محوطه باشد. ازسوي ديگر، به سازمان ميراث فرهنگي اطمينان كامل دهد تا كم‌ترين تخريب و آسيبي به مجموعه‌ي تئاتر شهر وارد نشود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران حصاربندي و حفاري در پارك دانشجو آن هم به‌صورت شبانه را روشي ناپسند براي احداث مترو دانست و افزود: اگر با سازمان به‌صورت مستقيم ارتباط مي‌گرفتند، ما خيلي راحت‌تر مي‌توانستيم، به آن‌ها كمك كنيم و مسايل فني، مطالعاتي و كارشناسي را با هم حل و فصل كنيم، نه اين‌كه با رويكردي نادرست يك‌طرفه حركت كنيم.

بكتاش اضافه كرد: هرچند احساس خوش‌بيني نسبت به اين رويكرد ندارم، اميدوارم در جلسه‌ي امروز به نتيجه‌ي مساعد و خوبي در اين زمينه برسيم.

در اين‌باره، روز گذشته محمدحسين ايماني خوشخو ـ معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ خطاب به مسؤولان ميراث فرهنگي گفت: وقتي يك ميخ به ديوار تئاتر شهر كوبيده مي‌شود، مسؤولان ميراث فرهنگي اعتراض مي‌كنند و جواب مي‌خواهند؛ حالا در چنين شرايطي چرا هيچ اقدامي نمي‌كنند و هيچ واكنشي نشان نداده‌اند.

همچنين شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) در اطلاعيه‌اي اعلام كرده است: در محدوده‌ي پارك دانشجو از منطقه‌ي ‌11 شهرداري تهران با حفظ حريم در شمال ساختمان تئاتر شهر و در ضلع جنوب شرقي چهارراه ولي‌عصر (عج) زميني به مساحت يك‌هزار و‌ 300 متر مربع در اختيار اين شركت قرار گرفته است.

در ادامه‌ي اين اطلاعيه افزوده شده است: عمليات اجرايي در منطقه‌ي مورد نظر بدون هيچ‌گونه آسيب بصري به محيط زيست محل و اختلال در انجام فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري انجام مي‌گيرد و پس از پايان عمليات، محل مورد نظر عينا مانند سابق بازسازي و تحويل خواهد شد. توسعه‌ي مترو در منطقه چهارراه ولي عصر (عج) باعث كاهش ترافيك، دسترسي آسان‌تر به تئاتر شهر و پارك دانشجو، كاهش آلودگي محيط زيست و تقليل تردد در سطح شهر با وسايل نقليه داراي سوخت فسيلي مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha