• شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۸۶ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8609-05475

«معافيت هنرمندان از پرداخت ماليات قانوني است» نشست خبري مديرعامل خانه تئاتر هم به تئاتر شهر كشيد

«معافيت هنرمندان از پرداخت ماليات قانوني است» 
نشست خبري مديرعامل خانه تئاتر هم به تئاتر شهر كشيد

مديرعامل خانه تئاتر عكس‌العمل اين مجموعه را نسبت به ساخت‌وساز ايستگاه مترو در حريم تئاترشهر موكول به ارزيابي همه‌جانبه اين كار دانست.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ايرج راد كه صبح امروز در نشست خبري به تشريح فعاليت‌هاي خانه تئاتر مي‌پرداخت با اشاره به شروع ساخت‌وسازهاي مجدد در حريم مجموعه تئاتر شهر گفت:‌ دو سال قبل چنين اتفاقي افتاد كه با مذاكرات بسيار با مسوولان شوراي شهر، شهرداري، مترو و ... بالاخره به اين نتيجه رسيده‌ايم كه جلوي چنين اتفاقي گرفته شود و اين ايستگاه به ضلع ديگري از چهارراه ولي‌عصر (عج ) منتقل شود، ولي گويا از چهارشنبه شب مجدداً با حفاظ‌كشي در حريم تئاتر شهر اين ساخت‌وسازها آغاز شده است.

وي اضافه كرد: طي تماسي كه مدير مجموعه تئاتر شهر با مسوولان ميراث فرهنگي داشته آن‌ها عنوان كردند كه فضاي حصاركشي شده تنها مربوط به تئاترشهر است و هرگونه ساخت‌وساز در اين حريم غيرقانوني است كه اميدوارم با پي‌گيري‌هاي آينده جلوي اين حركت گرفته شود.

راد تصريح كرد: جدايي از آسيب‌هايي كه چنين ساخت‌وسازهايي بر پيكره‌ي تئاترشهر وارد مي‌كند، نبايد فراموش كنيم كه حريم حصاركشي شده بخشي از فضايي است كه طي سال براي برپايي مراسم‌هاي آئيني و برنامه‌هاي جنبي تئاتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مديرعامل خانه تئاتر با اشاره با فضاهايي كه در محدوده‌ي خيابان ولي‌عصر (عج) وجود دارد گفت: گاراژي در ضلع روبه‌روي تئاتر شهر وجود دارد كه همان زمان براي ساخت‌وساز ايستگاه مترو قرار بود مورد استفاده قرار بگيرد، علاوه بر آن در ابتداي خيابان شهيد مظفر جنوبي نيز زميني با مساحت سه تا چهار هزار متر متعلق به شهرداري منطقه 11 است كه به راحتي براي ساخت ايستگاه مترو مي‌توان از آن استفاده كرد كه اميدواريم با پي‌گيري‌هاي لازم اين اتفاق بيافتد.

به گزارش ايسنا، ايرج راد در ادامه اين نشست با يادآوري مساله‌ي معافيت 5 درصدي هنرمندان از ماليات گفت: تمام مسائلي را كه خواهان آن هستيم كاملاً قانوني است و در اين مورد نيز قانون به ما اين اختيار را مي‌دهد تا نسبت به طرح مجدد معافيت 5 درصدي هنرمندان از ماليات اعتراض خود را اعلام كنيم.

وي با قرائت بندهاي قانوني مرتبط با اين مساله گفت: اين قانون در مورد افرادي اعمال مي‌شود كه در استخدام جايي باشند و از آن‌ها حقوق بگيرند، يعني به صورت ماهيانه حقوق دريافت كنند در صورتي‌كه هنرمندان تئاتر براي توليد تئاتر قرارداد مشخصي را براي مدت معين و جهت كار معيني مي‌بندند و اين مساله با استخدام و حقوق‌بگيري تفاوت دارد.

وي اضافه كرد: خانه تئاتر يك موسسه فرهنگي هنري با مجوز وزارت ارشاد است و تمام افرادي‌كه عضو خانه تئاتر هستند، به عنوان شخصيت‌هاي هنري تشخيص داده شده و تعريف شده‌اند پس اين افراد بايد از هرگونه مالياتي معاف باشند.

راد تصريح كرد: وقتي اداره كل هنرهاي نمايشي با گروهي قراداد مي‌بندند و همه اين افراد مورد تأييد آن قرار مي‌گيرند، لذا بايد اين افراد از ماليات معاف باشند. بنابراين ما درخواست داريم تا مسوولان در اين زمينه پاسخگوي هنرمندان باشند، زيرا كه قانون به صورت صريح خلاف اين مسئله را عنوان كرده است.

وي ادامه داد: با مسوولان اداره كل هنرهاي نمايشي و موسسه توسعه هنرهاي معاصر نيز تماس گرفتيم و چگونگي اين مساله را پي‌گير هستيم ولي آن‌ها هم نمي‌دانند كه اين مسئله چگونه پي‌گيري شود و متأسفانه هنوز هيچ جواب و واكنشي نسبت به اطلاعيه و بيانيه خانه تئاتر و انجمن كارگردانان صورت نگرفته است.

مديرعامل خانه تئاتر در بخش بعدي اين نشست درباره كسب مجوز ساخت‌وساز خانه تئاتر گفت: بعد از يك‌سال‌ونيم پي‌گيري موفق شديم تا با كمك شهرداري مجوز ساخت‌وساز را دريافت كنيم، پيش از اين نيز مجوز پروانه تخريب اين مكان را گرفته بوديم و درحال حاضر بخشي از گودبرداري‌ها انجام شده كه اميدواريم به زودي با وجود نقشه‌هاي موجود ساخت‌وساز اين مكان انجام شود.

وي ادامه داد: در اين فضا پيش‌بيني يك سالن 300 متري براي نمايش، ورود و خروج و سه طبقه براي انجمن‌هاي تحت پوشش خانه تئاتر و بخش‌هاي آموزشي درنظر گرفته‌ايم.

راد ساخت‌وساز خانه تئاتر را نيازمند دريافت بودجه مناسبي دانست و افزود: سال گذشته حدود 40 ميليون تومان از سوي وزير فرهنگ و ارشاد براي ساخت‌وساز پرداخت شد كه با دريافت مجوز مي‌توانيم با اين مبلغ كار را شروع كنيم، همچنين با شوراي شهر نيز صحبت‌هايي داشته‌ايم و قرار است مبلغ 100 ميليون توماني را در اين زمينه دريافت كنيم.

وي خاطرنشان كرد: مقاديري از بودجه‌ي خانه تئاتر نيز براي ساخت‌وساز پيش‌بيني شده تا بتوانيم اسكلت كار را پي‌ريزي كنيم و قراردادهاي مشخصي با پيمانكاران ببنديم ولي براي ادامه اين كار از هر گونه اسپانسر خصوصي و كمك نهاد و سازمان‌هاي دولتي استقبال مي‌كنيم.

وي پيش‌بيني كرد: ساخت‌وساز و تجهيزات خانه تئاتر نزديك به يك ميليارد تومان هزينه داشته باشد كه با توجه به محدوديت زماني بايد اين اتفاق ظرف دوسال آينده بيافتد.

وي در ادامه متذكر شد: بعد از 8 ماه بودجه خانه تئاتر را دريافت كرديم و اميدواريم با همكاري انجمن‌ها در همين مدت كوتاه كه تا پايان سال باقي مانده برنامه‌هاي هر كانون را انسجام دهيم هرچند كه برنامه‌هاي ما پيش از اين نيز به روال خود طي مي‌شد.

او انجام كارهاي مربوط به بيمه تأمين اجتماعي براي هنرمندان، كمك از طريق صندوق حمايت از هنرمندان، بيمه تكميلي براي اعضاء، اجراي طرح تكريم براي هنرمندان بالاي 60 سال، خريد مسكن، دريافت بن خاروبار و پي‌گيري قراردادهاي تيپ را از ديگر فعاليت‌هاي اين مجموعه دانست.

راد در ادامه گفت: برگزاري كارگاه‌هاي تخصصي و جلسات سخنراني و سمينار و همچنين چاپ كتابي درباره تاريخچه تكيه دولت و همچنين انتشار دوباره نشريه خانه تئاتر از ديگر فعاليت‌هاي ماست كه اميدواريم به زودي انجام شود.

وي در پايان درباره راه‌اندازي موزه تئاتر تصريح كرد: پي‌گيري‌هاي اين مسئله از طريق اداره كل هنرهاي نمايشي درحال انجام است و خانه تئاتر در جهت كمك به آن‌ها درحال جمع‌آوري اسناد، مدارك و عكس‌هايي مرتبط با تاريخ تئاتر ايران است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha