• دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8608-11886

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ مدير عامل خبرگزاري مهر: نقد جزو اخلاق رسانه است بازديدكنندگان از نمايشگاه امسال، نگاه تخصصي‌تري دارند

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/
مدير عامل خبرگزاري مهر:
نقد جزو اخلاق رسانه است
بازديدكنندگان از نمايشگاه امسال، نگاه تخصصي‌تري دارند
اخلاق رسانه‌يي به تعريف رسانه از خود بستگي دارد كه اگر خود را رسانه‌ي ملي و براي عموم جامعه بداند تكاليفي را قايل مي‌شود اما اگر نماد يك تفكر سياسي يا گروه انتخاباتي باشد طبعا انتظارها متفاوت خواهد بود. پرويز اسماعيلي - مدير عامل خبرگزاري مهر - با حضور در غرفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بيان اين مطلب، فضاي فعلي رسانه‌ي كشور را براي كاري سياسي در انتخابات ناامن ندانست و به خبرنگار رسانه‌ي ايسنا اظهار كرد: مشكلاتي درخصوص فعاليت رسانه‌يي در نوع نگاه رسانه به عرصه‌ي سياست و ساير عرصه‌ها وجود دارد كه تا رفع نشوند عامل تشديد كننده‌ي مشكلات موسمي يا مقطعي خواهند بود. او افزود: در جامعه‌ي ما رسانه‌هاي خوب كمتر ديده مي‌شود و به نظر من اين تعداد بايد افزايش يابد. اما نمي‌توان توقع داشت رسانه‌ي حزبي و گروهي كه عملا تفكر خود را عنوان كرده و تبليغ كننده‌ي طيف خاصي است، نگاه جامع و كامل به همه‌ي كانديدا و جريان‌هاي سياسي داشته باشد. اسماعيلي تصريح كرد: اين رسانه‌هاي حزبي نمي‌توانند طيفي كه خود از آن تغذيه مي‌شوند را با طيف مخالف خود مساوي ارزيابي كنند و بازتاب داشته باشند و بايد حق بدهيم كه رسانه براساس گرايش خود معرف كانديدها و طرز فكر گروه و ايدئولوژي خود باشد. او افزود: اگر به حوزه‌ي رسانه‌هاي عمومي مانند خبرگزاري‌ها وارد شويم بايد نگاه متوازن را حاكم كرد به اين معني كه عملكرد رسانه‌هاي عمومي اعم از رسانه‌ي ملي كه 80 درصد افكار عمومي را جلوه مي‌دهد صرفا در مسير افزايش مشاركت و آگاهي مردم قدم بردارند. وي ادامه داد: اگر مي‌بينيم يك رسانه‌ي داراي اسم عمومي عملكرد متوازني نسبت به گرايش مختلف سياسي ندارد الزاما نمي‌توان ضعف رسانه‌يي، غيرملي، جناحي يا سياسي بودنش را برشمرد؛ از آن طرف گروه‌هايي از اهالي سياست و احزاب هستند كه در رسانه‌هايي شريك انتخاب مي‌كنند اما نگاه به اين موضوع به عملكرد صحيح و اخلاقي رسانه‌هاي ملي در موضوع انتخابات لطمه مي‌زند. اسماعيلي افزود: ما در حوزه‌ي رسانه مسووليت تعريف مي‌كنيم كه صرفا مسووليت‌هاي حرفه‌يي و اجتماعي است؛ جاهايي كه نماد NGO اجتماعي هستند، جمعيت‌هايي را تشكيل مي‌دهند كه قصد دارند فضيلت‌هاي انساني را رشد دهند يا طرفدار طيف‌هايي‌اند كه براي خود اخلاق تخصصي قايلند اما اگر اخلاق رسانه‌يي عام حاكم در مطبوعات شود در ايام انتخابات هم مشكلي از لحاظ اخلاقي نخواهيم داشت. او با بيان اين كه در چارچوب خوب قانون اساسي انگاره‌هايي تعريف شده كه اخلاق رسانه‌يي نبايد مخل مباني اسلام و حقوق عمومي باشد. وي با اشاره به اين كه اگر مجموعه‌اي اقدامات رسانه‌يي انجام مي‌دهد، نبايد به حقوق عمومي لطمه وارد كند گفت: رسانه‌ها بايد كاركرد اخلاقي داشته باشند به عنوان نمونه بخشي از حقوق عمومي در عرصه‌ي انتخابات اين است كه نتواند از ميان كانديدا و جريان سياسي فعال رفتار گزينشي داشته باشد و رسانه‌ها سعي كنند بدون سانسور و بايكوت، قدرت انتخاب به مردم بدهند. اسماعيلي با بيان اينكه علاوه بر اين كه كميت را رشد مي‌دهيم بايد كيفيت را نيز بالا برد تصريح كرد: اين اخلاق انتخاباتي صرفا در محدوده‌ي رقابت سياسي جلوه‌ بيشتري دارد، تعاريف كلي اين است كه حريم عمومي براي رسانه محترم و حريم خصوصي محترم‌تر باشد. به گفته‌ي او رسانه بايد نقش تربيتي براي جامعه ايفا كند چرا كه كارخانه‌اي با محصول فرهنگي است و توليدش بايد در درون خود مولفه‌هاي تربيتي و معرفتي داشته باشد. وي با بيان اينكه بخشي از اخلاق به اخلاق نقد برمي‌گردد؛ اگر رسانه‌اي نقد نكند از لحاظ نقد بي‌اخلاق است چرا كه نقد جزو اخلاق رسانه است، خاطر نشان كرد: درخصوص اخلاق بين رسانه‌يي و صنفي دچار مشكل هستيم و نمي‌توان ادعاي آن را داشت كه رسانه‌ها در جايگاه اخلاقي با جامعه ديالوگ مي‌كنند. او افزود: با جامعه‌اي مواجه هستيم كه كميت رسانه‌ها رو به افزايش است و حدود 2000 نشريه با مجوز سراسري داريم و در عرصه‌ي خبرگزاري هم حدود 11 مجوز داده شده كه در مقايسه با نرم‌هاي دنيا عدد بالايي است و وقتي كميت بالا مي‌رود عنصر رقابت براي پيدا كردن فضاي تاثيرگذاري مهم مي‌شود. اسماعيلي رقابت را در رسانه مهم دانست و افزود: در اين فضا ميان رسانه‌ها سعي مي‌شود كه به هر روشي سبقت بگيرند و مخاطب را افزايش دهند و در اين مسير اخلاق و ارزش‌هاي حرفه‌يي بين رسانه‌يي لگدمال مي‌شود و هرچه بيشتر جلو رويم وكميت افزايش مي‌يابد، از اخلاق صنفي كاسته مي‌شود. او معتقد است: متاسفانه اهالي رسانه حميت صنفي ندارند و موضوع را مهم نديده‌اند؛ نظارت درون صنفي خود وظيفه‌ي حمايتي هم دارد در حاليكه ساختار قانون مطبوعات ساختاري است كه مجموعه‌ي صنفي به رسانه‌ها مديريت نمي‌كند. اسماعيلي نبود قانون مورد قبول بين خبرگزاري‌هاي غيردولتي را موجب لطمه به كيفيت كار رسانه‌يي دانست و اظهار اميدواري كرد تا مجمعي تشكيل شود و به انگاره‌هاي اخلاقي صنفي احترام گذاشته شود. وي در خصوص ارزيابي خود از نمايشگاه مطبوعات امسال گفت: تاكنون حجم بازديد مثبت بوده است و مخاطبان بيشتر از استانداردهاي كمي مطبوعات ما بازديد مي‌كنند اما با توجه به اين كه نمايشگاه تنها در تهران مستقر است و دسترسي كم است استقبال خوب بود. اما نكته‌اي كه مزيت به شمار مي‌رود آن است كه افراد بازديدكننده نگاه تخصصي‌تري دارند و مي‌توانند ارتباط بهتري با مديران رسانه‌ها برقرار كنند. او با اشاره به نبود فضاي نمايشگاهي در كشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ناگزير در انتخاب اين مكان بوده است و ايرادي بر آن وارد نيست اما بايد فضاي نمايشگاهي بسازيم و رياست جمهوري در بازديد خود از نمايشگاه مطبوعات دستور دهند در كلان شهرها چند فضاي بزرگ نمايشگاهي براي مطبوعات ديده شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha