• سه‌شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۸۶ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-08434

دانشجويان بزرگداشت قيصر امين‌پور را برپا كردند يوسفعلي ميرشكاك: قيصر مؤدب‌ترين شاعر انقلاب بود

دانشجويان بزرگداشت قيصر امين‌پور را برپا كردند 
يوسفعلي ميرشكاك: قيصر مؤدب‌ترين شاعر انقلاب بود

مراسم بزرگداشت قيصر امين‌پور عصر روز يكشنبه در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يوسفعلي ميرشكاك در اين مراسم كه از سوي بسيج دانشجويي دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران و با حضور خانواده‌ي امين‌پور برگزار شد، گفت: باورم نمي‌شد كه روزي دريغا‌گوي عزيز پاينده در ادبيات معاصر باشم و به شفيعي كدكني تسليت مي‌گويم كه چراغ اميدش خاموش شد.

اين شاعر در ادامه اظهار كرد: در يك عالم ديگري براي شعر و ادبيات، سيدحسن حسيني نقطه‌ي بدو بود و امين‌پور نقطه‌ي ختم، و بدو به ختم منتهي شد و هركس به اندازه‌ي سعه‌ي وجودي خودش با عالم اين دو بزرگوار ارتباط برقرار مي‌كند.

ميرشكاك تصريح كرد: برخي از جماعت شبه روشنفكري جامعه‌ي ما معتقدند كه هنرمند مثل سرخ‌پوست مي‌ماند و هنرمند خوب را هنرمند مرده مي‌دانند؛ بويژه براي آن‌هايي كه سعي مي‌كنند از مرده‌ي هنرمند هم استفاده كنند. اخيرا سازي را كوك كرده‌اند كه قيصر اعراض كرده بود؛ در حالي‌كه آثار و شعرهايش در زندگي‌نامه‌اش هست. امين‌پور از روزي كه از لانه‌ي جاسوسي بيرون آمد، تا يك سال و نيم پيش كه براي آخرين‌بار ديدمش، يك كلام راجع به هيچ حزب و سياستي حرف نزد. در ميان شاعران انقلاب، مؤدب‌ترين شاعر، قيصر بود.

او در پايان تأكيد كرد: امين‌پور سراسر، حيا، متانت و كرامت بود. اهل دعواي سياسي و بزن بزن هم نبود. اميدوارم كه خداوند به ما لطف كند و يك قيصر ديگر را براي ما ارمغان بياورد؛ هرچند كه لاتكرار في‌ تجلي.

در اين مراسم همچنين اسماعيل حاكمي والا - استاد دانشگاه تهران - سخنان خود را با شعري از مولانا آغاز كرد و افزود: امين‌پور ابعاد مختلف هنري، ادبي، انساني و اسلامي داشت. در باب آثار امين‌پور حرفي نمي‌زنم؛ چون ديگران به تفصيل سخن گفته و مي‌گويند. من فقط به ادب، اخلاق و انقلابي بودن اين شاعر متعهد اشاره مي‌كنم و مي‌گذرم.

او در ادامه تصريح كرد: وظيفه دانستم كه اين چند كلمه را عرض كنم. خداوند در قرآن به شأن علم و عالم تأكيد فراوان دارد؛ چنان كه نخستين آيه‌ي كلام وحي با خواندن آغاز مي‌شود و همچنين در احاديث آمده كه قلم عالم حتا بالاتر از خون شهيدان است، البته قلم راستين و واقعي؛ نه قلم مسموم.

استاد دانشگاه تهران سخن خود را با شعري از پروين اعتصامي به‌پايان برد.

خليل عمراني - از شاگردان قيصر امين‌پور و شاعر - نيز با اشاره به سابقه‌ي دوستي 20ساله‌ي خود با امين‌پور، گفت: جايگاه قيصر امين‌پور در شعر انقلاب، شعر معاصر، در عرصه‌ي فرهنگ، هنر و ادب فارسي و در جامعه‌ي دانشگاهي كشور، بسيار پررنگ است و ابعاد متفاوتي دارد. او دانشجوي خط امام (ره) بود. امين‌پور رنگ و بوي استادان گذشته را داشت و جامع شايستگي‌ها بود.

وي با اشاره به آشنايي خود با امين‌پور در كنگره‌ي دانشجويي، تصريح كرد: از سال 63 تاكنون هرچه بر عظمت قيصر در شعر معاصر افزوده مي‌شد، بزرگ‌منشي‌ها و فروتني‌هاي قيصر بيش‌تر مي‌شد.

عمراني در پايان از قيصر به‌عنوان درختي با سايه و ثمر ياد كرد و به بيان خاطراتي از پايان‌نامه‌ي خود كه قيصر امين‌پور به‌عنوان استاد راهنماي آن بود، پرداخت.

به گزارش ايسنا، همچنين جواد محقق در سخناني اظهار كرد: با وجود سابقه‌ي دوستي‌ از سال 58 و سفرها و ديدارهاي فراوان كه با قيصر داشته‌ام، سعي كردم كم‌تر مزاحم او شوم؛ مخصوصا در اين اواخر؛‌ زيرا فكر مي‌كردم وضع حالي قيصر به گونه‌اي بود كه هرچه فرصت استراحت و كار براي او بيش‌تر فراهم مي‌شد، به نفع ادبيات معاصر مي‌بود.

اين شاعر گفت: تأسف مي‌خورم كه چرا اين ارتباط ‌ها كم شد؛ هر چند تلاشم بر اين بود كه كم‌تر مزاحم قيصر شوم و همه‌ي اين‌ تلاش‌ها براي اين بود كه قيصر بيش‌تر بماند. اگر مي‌دانستم كه قيصر عزيز به اين زودي ما را ترك مي‌كند، چنين رفتار نمي‌كردم و الآن افسوس مي‌خورم كه اي كاش اين مراعات را نمي‌كردم.

او در ادامه به بيان خاطراتي از امين‌پور پرداخت.

حميد سبزواري هم در اين مراسم گفت: از كسي كه عمري براي مردم قلم به دست گرفت، بايد اين‌گونه قدرداني كرد. مرگ قيصر براي من مرگ اميد بود و ضرورت حضور او با توجه به مسائل فرهنگي كه در جامعه‌ي ما مطرح است، احساس مي‌شود. آن كسي كه يار و خدمتگزار مردم و اسلام باشد، هرگز نخواهد مرد و قيصر نمرده است و بر دل‌هاي ما حكومت خواهد كرد. ما قيصر را دوست داشتيم. قيصر جواني آراسته به ادب بود و من متأسفم كه مانده‌ام و قيصر رقته است. قيصر، قيصر دل‌ها بود و هرگز من از اين عزيز تند نشنيدم.

اين شاعر با اشاره به اولين ديدار خود با قيصر امين‌پور در مسجد دزفول، در ادامه يادآور شد: نظر به كيفيت عمر است و طولاني بودن عمر اهميتي ندارد. خيلي‌ها صد سال زندگي كرده‌اند؛ اما يك قدم براي مردم برنداشته‌اند و قيصر عزيزي بود كه براي مردم بود و جز خدمت به مردم چيزي نمي‌خواست.

حميد سبزواري در پايان سروده‌ي خود را در سوگ امين‌پور خواند.

سيداحمد نادمي نيز درباره‌ي نسبت شعري قيصر امين‌پور و سيدحسن حسيني، گفت: آن‌قدر ارتباط روحي اين دو نزديك بود كه خودشان گفته بودند ما مراعات نظير هم هستيم. قيصر امين‌پور، سيدحسن حسيني و سلمان هراتي كاري كردند كه در نوع خود كاري تاريخي است. اين‌ها طلايه‌داران حركتي بودند كه از آن به‌عنوان ادبيات انقلاب اسلامي ياد مي‌كنيم و گواه اين حرف،‌ كتاب‌ها و آثار آن‌هاست.

اين منتقد ادبي همچنين اظهار كرد:‌ حركت‌هاي‌شان،‌ حركت‌هاي حساب‌شده بود. با رباعي شروع مي‌كنند و رباعي را دوباره در شعر ما راه مي‌اندازند. كتاب «همصدا با حلق اسماعيل» اثر سيدحسن حسيني، هرچند كتابي تنها در زمينه‌ي رباعي نيست؛ اما آثار رباعي بسياري دارد و همين‌طور كتاب اول قيصر امين‌پور، كتابي شامل رباعي بود.

نادمي ارتباط اين دو شاعر را با مردم از طريق شعر دانست و افزود: قيصر شاعري است كه در «سروش نوجوان» حركتي را آغاز كرد، كه ما آن را در ادبيات نوجوان آغازگر مي‌دانيم و درواقع امين‌پور از طريق ادبيات نوجوان وارد ادبيات شد و حركت اين شاعر با سيدحسن حسيني تناظر دارد.

او در پايان تأكيد كرد: ويژگي ديگر اين‌ها اين بود كه حنجره‌ي اعتقادات اين مردم شدند. وقتي قرار است راجع به شعر عاشورايي فكر كنم، قطعا «گنجشك و جبرائيل» سيدحسن حسيني به يادم مي‌آيد و اگر بخواهم از انتظار حرف بزنم، آثار امين‌پور در خاطرم مي‌آيد و حتا در آخرين كتاب او به‌زعم من، بهترين شعرش غزلي است كه درباره‌ي انتظار است.

سيدضياء‌الدين شفيعي - ديگر سخنران مراسم بزرگداشت امين‌پور - نيز در سخناني كوتاه گفت: امين‌پور از اولين روزهاي انقلاب به هر عرصه‌اي كه وارد شد، تحولي در آن رخ داد. همه‌ي قالب‌ها ميزبان طبع بلند قيصر بودند و تلاطم روح بي‌پايان او را درك كردند.

اين شاعر همچنين يادآور شد: به زعم من، مرگ هشت سال تمام دست در گردن قيصر به مدارا قدم زد و سرانجام در حالي‌كه چشم‌هايش را بسته بود، او را در آغوش گرفت. بركت مرگ قيصر كم‌تر از حيات او نيست و بسياري از كساني كه شعر قيصر و هم‌نسلانش را از ياد بردند، با مرگ قيصر زبان به اعتراف گشودند.

در اين مراسم، محمد خليلي، ميرهادي نائيني‌زاده،‌ سيدصابر موسوي، ابوالفضل جلال،‌ محسن رضواني، محمدمهدي صياد و ميلاد عرفان‌پور - از شاعران جوان - در سوگ استاد خود شعر خواندند.

همچنين متن پيام مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت قيصر امين‌پور خوانده شد، محسن خاتم شعر خواند و سعيد حداديان، شعري را از قيصر امين‌پور.

در پايان برنامه نيز نماآهنگي از زندگي قيصر امين‌پور به‌نمايش درآمد.

در اين مراسم دانشجويي كه سالن تا پايان برنامه از جمعيت پر بود، افرادي همچون: مصطفي محدثي، كيومرث منشي‌زاده، علي‌محمد مؤدب، حسين اسرافيلي، همسر امين‌پور و حجت‌الاسلام اشراقي - پدر همسر او - حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha