• سه‌شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-08373
  • منبع : نمایندگی خوزستان

زادگاه قيصر امين‌پور ياد او را گرامي داشت برنامه‌هاي ستاد بزرگداشت امين‌پور در خوزستان اعلام شدند

زادگاه قيصر امين‌پور ياد او را گرامي داشت
برنامه‌هاي ستاد بزرگداشت امين‌پور در خوزستان اعلام شدند

مراسم گرامي‌داشت قيصر امين‌پور روز يكشنبه در مسجد ارشاد اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، در اين مراسم، آيت‌الله سيدعلي شفيعي - نماينده‌ي مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري - گفت: روايتي است از پيامبر اسلام (ص) كه مي‌فرمايند بعضي از شعرها حكمت و پند و اندرزند و بعضي از بيانات، سحر.

او در ادامه افزود: پيغمبر (ص) خودشان هيچ‌گاه بر اثر مسائلي كه در رسالت وجود داشت، شعر نگفتند؛ مع‌ذالك به بعضي از اشعار حكمت‌آميز توسل مي‌كردند. مثلا فرمودند، پرفضيلت‌ترين شعري كه عرب گفته، شعر عبيد شاعر است و اين‌چنين بود كه پيامبر مكرم اسلام (ص)، هنر و شعر را تقويت و حمايت مي‌كردند. آيت‌الله شفيعي ادامه داد: پيامبر (ص) فرموده‌اند، بعضي از شعرها شعر نيستند؛ حكمت‌اند. خيال‌بافي و عبث‌بافي نيستند؛ اندرز و پندند. همچنا‌ن‌كه بعضي از بيانات واقعا آن‌قدر جذاب‌اند كه بايد آن‌ها را شعر ناميد.

او اظهار كرد: در عرب، شعر و ادبيات بسيار بسيار پيشرفته بود و تأثير آن به اندازه‌اي بود كه هرگز نثر و كلمات معمولي به پاي آن نمي‌رسيد و عرب همواره از شعر براي جا انداختن مفاهيم خود استفاده مي‌كرد.

نماينده‌ي مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري عنوان كرد: حتا در عصر جاهليت اين را به وضوح مي‌بينيم. در آن زمان هر قصيده را كه بهترين قصيده‌ها بود، به ديوار خانه‌ي كعبه مي‌آويختند. در زبان فارسي خودمان هم بلاغت ادبي و اعجاز هنري هميشه به اوج خود رسيده بود و شاعران بزرگ و ادباي عالي‌قدر ما در اشعار و ديوان‌هاي خود داد سخن داده‌اند و بهترين حكمت‌ها را در اشعار خود بيان كرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: ما در فاصله‌ي كمي از امسال دو تن از فرزندان خود را از دست داده‌ايم؛ يكي شيخ محمد‌حسين بهجتي (شفق)، امام جمعه‌ي اردكان بود، كه خود از ادباي عالي‌قدر و والامقام بوده است و ديگري قيصر امين‌پور است.

آيت‌الله شفيعي عنوان كرد: هنرمندان و شاعران هر مملكتي كه انقلاب كرده است، همه‌ي سرمايه‌هاي خويش را در خدمت انقلاب‌شان قرار مي‌دهند. در انقلاب كوبا نيز چنين است. همه‌ي اين‌ها تمام سرمايه‌هاي علمي خود را و تفكر خود را در كارهاي خود در اختيار انقلاب قرار مي‌دهند. حال در انقلاب ما كه از هر انقلابي انقلابي‌تر است و معناي واقعي انقلاب است، چرا شاعران اشعار خود را در خدمت انقلاب قرار ندهند؟ همه مديون انقلاب‌اند و هر كس وسيله‌اي دارد، بايد در خدمت انقلاب مباني آن قرار دهد.

او در ادامه تصريح كرد: خدا به قيصر امين‌پور لطف كرده بود كه اشعار خود را در خدمت انقلاب قرار داده بود. او هر آن‌چه در توان داشت، براي تقويت انقلاب به كار برد. شاد باد روان تو اي نابغه‌ي خوزستان! آفرين بر تو اي فرهيخته‌ي خوزستان! اين فرزند خوزستان كه استاد بود و در دانشگاه‌هاي تهران تدريس مي‌كرد، 48 سال عمر خود را در خدمت دين به كار برد و هر آن‌چه در توان داشت، براي انقلاب انجام داد و با آن‌كه 10 سال آخر عمر خود را در بيماري زيست؛ اما زبانش و هنرش و شعرش از كار نيافتاد، تا بالأخره در اثر عارضه‌ي قلبي به جوار حق رسيد.

نماينده‌ي مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، گفت: ضمن تسليت به خانواده‌ي داغدار و پدر مصيبت‌ديده و محترمش، هنگامي كه به من گفتند پدرش اصرار دارد جنازه‌ي فرزندش در گتوند خاك شود، گفتم آفرين به اين پدر! در تهران شخصيت‌هاي عديده‌اي داريم و اين شخص بايد در شهر خود دفن شود، تا بدانند از كجا برخاسته و بدانند خاك خوزستان مانند ديگر جاها و بهتر از آن‌ها هنرپرور است، تا يادآوري شود براي ديگران و همشهريان و از وجودش استفاده كنند؛ زيرا كساني كه در زندگي مورد عظمت و تابش شهر خود بوده‌اند، بعد از وفات هم بايد همان خصيصه را به جلوه‌ي‌ ديگر داشته باشند.

وي تأكيد كرد: بيانيه‌ي مقام معظم رهبري را براي تسليت اين ضايعه خوانديم؛ پيامي كه اگر چه تسليت بود، اما قرائت‌ ظرافت‌ها و الفاظ ادبي‌اش خود مجالي جداگانه مي‌خواهد. اين پيام نشان‌دهنده‌ي اين مطلب بود كه مقام معظم رهبري بهترين كسي بودند كه قيصر را شناختند؛ زيرا قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهري.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام عباس بسي‌خاسته - مدير كل اداره‌ي ارشاد اسلامي خوزستان - نيز در اين مراسم گفت: مرگ امين‌پور ضايعه‌اي بود كه بر جامعه‌ي ادبي كشورمان وارد شد. اميدوارم همان‌طور كه عمر‌ش با بركت بود، دفن پيكر مطهرش در خطه‌ي خون‌رنگ خوزستان، ميله‌هاي قفسي را كه دست و پاي هنرمندان استان را مي‌آزارد، باز كند و روز به روز به سمت تعالي فرهنگ و هنر پيش رويم و هنرمندان استان جايگاه ارزشمندي را كه شايسته‌ي آنان است، از بركت وجودي امين‌پور به دست آورند.

اميد حلالي - سخنگوي ستاد بزرگداشت قيصر امين‌پور در استان خوزستان - هم گفت: اين ستاد بعد از شنيدن خبر اين ضايعه‌ي دردناك تشيكل شد و دوستان دلسوز مخلص پاي كار آمده‌اند و نگذاشتند اين ضايعه بر دوش استان سنگيني كند و مراسمي را درخور نام او برگزار كردند؛ دوستاني مانند انجمن شعر اهواز، انجمن قلم شهرزاد، مركز بسيج هنرمندان خوزستان، انجمن شوشتري‌هاي خوزستان، اداره‌ي كل ارشاد خوزستان، روزنامه‌ي فرهنگ جنوب، نور خوزستان، روزان، كانون وكلاي دادگستري، صدا و سيما و... .

وي اظهار كرد: شورا و ستاد بزرگداشت از همان ابتدا در نظر داشتند، ساخت و احداث فرهنگسراي سه هكتاري را با نام قيصر امين‌پور در نزديكي محل دفن او، كه طبق قول مدير كل ارشاد، تا قبل از چهلم اين عزيز كلنگ‌زني‌اش مي‌شود، پيشنهاد كنند.

حلالي هچنين انتشار مجموعه‌اي از آثار امين‌پور، ساخت سريالي بر اساس زندگي او، برگزاري مسابقه‌ي ادبي با عنوان قيصر امين‌پور، اختصاص يك روز در تقويم ملي با عنوان ادبيات پايداري به نام قيصر امين‌پور در روز تولد يا درگذشت او، و برگزاري بزرگداشتي مربوط به دوستان شاعر او را در يكي دو هفته‌ي اخير، از ديگر برنامه‌هاي پيشنهادي ستاد بزرگداشت مقام قيصر امين‌پور در استان خوزستان ذكر كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha