• پنجشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۸۶ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8608-06081
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

حدادعادل: عالي‌ترين حقايق حكمت را مي‌توان در "مثنوي" مشاهده كرد به‌ بركت انقلاب اسلامي با تاريخ دوران اسلامي آشتي كرديم

حدادعادل:
عالي‌ترين حقايق حكمت را مي‌توان در "مثنوي" مشاهده كرد 
به‌ بركت انقلاب اسلامي با تاريخ دوران اسلامي آشتي كرديم

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: به بركت انقلاب اسلامي با تاريخ دوران اسلامي خود آشتي كرديم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامعلي حدادعادل ساعاتي قبل در مراسم اختتاميه‌ي كنگره‌ي بين‌المللي مولانا افزود: اميدواريم اين همتي كه صورت گرفته، باعث حركت فرهنگي نويني در خوي و آذربايجان غربي شود؛ چرا كه بعد از انقلاب شاهد جنب و جوش مردم در سراسر ايران براي شناخت شخصيت‌هاي تاريخي خود هستيم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه مدفن "شمس تبريزي" در شهرستان خوي واقع شده است، اظهار داشت: درخصوص مدفن شمس، اختلاف نظر وجود دارد و بعضي از افراد در كشور همسايه يعني تركيه معتقدند كه مدفن شمس در قونيه در كنار مدفن مولانا واقع شده است، اما تحقيقاتي كه دانشمندان انجام داده‌اند بيشتر مويد اين نظر است كه قبر شمس در خوي واقع است.

رييس مجلس درخصوص مولانا نيز اظهار داشت: بايد به مفاخر تاريخي چون مولانا افتخار كرد و اين افتخار به سبب انديشه‌ي متعالي آنهاست. مبادا اصل خويش را فراموش كرده و زندگي حيواني را بر زندگي عرفاني و الهي ترجيح دهيم. شمس‌ها و مولاناها يك ارزش و انرژي معنوي در جامعه و تاريخ ايجاد مي‌كنند كه هركسي با مشاهده‌ي آنها به دنبال حقايق باشد.

وي ادامه داد: مي‌توان عالي‌ترين حقايق حكمت و عرفان با داستان‌سرايي را در مثنوي مشاهده كرد. اين ارزشمند است كه افراد جامعه‌ي ما از دبستاني‌ترين افراد تا پيرمردترين و دانشمندترين آنها جذب فردي چون مولانا و يا شمس شوند؛ چرا كه آنها داراي قدرتي بودند كه حقايق حكمت و عرفان را در خود داشت و شمس نيز به تبع مولانا حقايقي كه در مثنوي بيان شده است را در قالب شيواترين اشعار و غزليات در ديوان شمس بيان كرده است. اگر اين حقيقت و معنويت را فراموش كنيم نزاع بر سر قبر اين اشخاص، ما را به جايي نخواهد رساند. شما مردم بايد بتوانيد از اين سرمايه نهايت استفاده را بكنيد.

حدادعادل با بيان اين‌كه مردم با انقلاب، حاضر به دريافت ارزش‌هاي گذشتگان و شخصيت‌ها و مفاخر شدند، اذعان داشت: اين احساس هويت و بزرگي در همه جاي ايران موج مي‌زند و اين حركت را بايد ادامه دهيم.

رييس مجلس افزود: اولين كلامي كه در انقلاب به زبان آورديم استقلال بود و مهم‌ترين ركن استقلال، استقلال فرهنگي و احساس هويت بود و احساس هويت، بدون تعلق تاريخي، غيرممكن است.

حدادعادل در پايان خاطرنشان كرد: ما ايرانيان از همه‌ي جهانيان به بزرگداشت مولانا سزاوارتريم؛ چرا كه هم حق ماست و هم تكليف ما و بايد دانست شخصيت مولانا جداي از شخصيت شمس تبريزي نيست و آن آتشي كه در وجود مولانا بوده به دست شمس كشف شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha