• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8607-09896

زايران فقط دوشنبه‌ها امامزاده روح‌الله را زيارت كنند! سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در امور بقاع متبركه: اداره مخابرات صلاح نمي‌بيند، زوار به زيارت بيايند

زايران فقط دوشنبه‌ها امامزاده روح‌الله را زيارت كنند!
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در امور بقاع متبركه:
اداره مخابرات صلاح نمي‌بيند، زوار به زيارت بيايند

بناي امامزاده روح‌الله در محوطه‌ي ساختمان مخابرات ميدان امام خميني (ره) تهران دور از دسترس ز‌ايران قرار دارد و بخشي از زمين وقفي آن نيز در اختيار ساختمان مخابرات است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آن‌كه از شلوغي‌هاي كنار مترو ميدان امام خميني (ره) بگذريد، بزرگ‌ترين ساختماني كه به‌چشم مي‌آيد، ساختمان اداره‌ي مخابرات است؛ اما مكاني به نام امامزاده روح‌الله در آن ديده نمي‌شود. از مردم رهگذر هم كه بپرسيد، كسي چيزي نمي‌داند. در خيابان «باب همايون» يك نفر راهنمايي مي‌كند كه از آن طرف، در امامزاده باز است؛ اما فقط دوشنبه‌ها از ساعت يك تا چهار بعدازظهر و به اين ترتيب، براي زيارت امامزاده روح‌الله بايد يك هفته صبر كرد.

امامزاده روح‌الله در ضلع جنوب غربي ساختمان اداره‌ي مخابرات در ميدان امام خميني (ره) واقع شده است.

اعظم نظري كه يكي از كاركنان اداره‌ي مخابرات و متولي اين امامزاده است، به خبرنگار ايسنا گفت: ساختمان امامزاده روح‌الله از زمان قاجار در اين مكان قرار داشته است. در سال 1363 داش علي و سيدخانم متوليان اين امامزاده بودند؛ اما پس از بمب‌گذاري در خيابان ناصر‌خسرو، اين امامزاده تا سال 1378 بسته شد و هيچ زايري اجازه‌ي ورود به آن‌را نداشت.

او بيان كرد: از سال 1378 كه در اين امامزاده به روي مردم باز شد، زايران بسيار كمي داشت؛ ولي حالا دوشنبه‌ي هر هفته، حدود 500 زاير در طول سه ساعت، به زيارت امامزاده روح‌الله مي‌آيند.

فضاي حرم بسيار كوچك است و در مجموع براي 15 نفر كه فشرده در كنار يكديگر بنشينند، جا دارد. به همين دليل، بيشتر زايران در محوطه‌اي كه اداره‌ي مخابرات دور آن توري سيمي كشيده است، روي چند حصير نشسته‌اند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در امور بقاع متبركه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: امامزاده روح‌الله پيش از انقلاب امامزاده‌ي پر رونقي بود و مردم براي زيارت اهل قبور به اين آستانه‌ي مقدس مي‌آمدند؛ اما بعد از آن‌كه ساختمان مخابرات در اين مكان ساخته شد، فضاي امامزاده محدود شد. اكنون سال‌هاست كه سازمان اوقاف و امور خيريه با اداره‌ي مخابرات درحال مكاتبه و مذاكره است و مردم نيز به‌شيوه‌ي كنوني زيارت اين امامزاده معترض‌اند.

نصرالله چمران افزود: اداره‌ي مخابرات به دلايل امنيتي صلاح نمي‌بيند كه زوار به زيارت امامزاده بيايند و اين مكان را محدود كرده است.

او اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خيريه، دو سال پيش در مذاكره و جلسه‌هايي با حراست اداره‌ي مخابرات، از اين سازمان خواست كه هر اقدام امنيتي را كه درنظر دارد، انجام دهد؛ اما مانع ورود زايران به امامزاده نشود. با اين وجود، تاكنون هيچ اقدام موثري صورت نگرفته است و فقط مكاتبه‌ها به طول انجاميده‌اند و هر بخش، مسؤوليت را به گردن بخش ديگري مي‌اندازد.

چمران ادامه داد: ساختمان امامزاده روح‌الله، قديمي و ثبت‌شده در فهرست آثار ملي است و نه‌تنها صحن كنوني اين امامزاده، بلكه تعدادي از املاك اطراف نيز به امامزاده متعلق‌اند و بايد به آن بازگردانده شوند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در امور بقاع متبركه بيان كرد: پيش انقلاب يك سمت امامزاده، مدرسه‌ي دارالفنون و سمت ديگر آن، ساختمان شهرباني بود؛ اما بعد از ساخته شدن ساختمان مخابرات پس از انقلاب، بناي مخابرات تا نزديكي بقعه پيش آمد كه متاسفانه در آن زمان، اهميتي به وقفي بودن زمين داده نمي‌شد.

او اضافه كرد: سازمان اوقاف و امور خيريه تلاش مي‌كند تا اين بناي تاريخي مرمت شود و ساختمان آن توسعه يابد.

يك كوچه بالاتر، حرم امامزاده نورالله، برادر امامزاده روح‌الله است. امامزاده‌اي غريب كه در ميان ديوارهايي محصور شده است و هيچ امكان دسترسي به آن وجود ندارد.

ساكنان اين محل معتقدند كه سازمان اوقاف و امور خيريه ديواري را دور بناي اين امامزاده كشيده است تا از دسترس معتادان دور باشد.

اكنون هيچ امكان دسترسي به اين امامزاده وجود ندارد و يكي از مردم اين محله به خبرنگار ايسنا گفت كه اين مكان، مدت‌ها بود كه نظافت نشده بود و در روزهاي گذشته، چند نفر از طرف سازمان اوقاف و امور خيريه به اين مكان آمدند و با كمك نردبان از ديوار بالا رفتند و امامزاده را نظافت و غبارروبي كردند.

بناي امامزاده نورالله در ساختماني كه اكنون به‌صورت يك مجتمع تجاري است و روبه‌روي ساختمان مدرسه‌ي قديمي دارالفنون قرار دارد، واقع شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha