• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۶ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8607-09097
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

/خبرهايي از حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري/

/خبرهايي از حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري/

سرپرست هيات باستان‌شناسي تپه‌ي تاريخي جوبجي واقع در سه كيلومتري شهرستان رامهرمز از انتقال اشياي مکشوفه از اين تپه به موزه‌ي ملي خبر داد.

به گفته‌ي آرمان شيشه‌گر، کار مطالعه، تهيه‌ي گزارش و مرمت اين اشياي مکشوفه شامل آثار طلايي، نقره‌يي، مفرغي، سنگي و سفالي متعلق به دوره‌ي ايلام جديد ازسوي کارشناسان آغاز شده است.

وي تعداد آثار يافت‌شده را حدود 600 قلم ارزيابي و بيان كرد: حلقه‌هايي طلايي منسوب به حلقه‌هاي قدرت، پيكرك‌هايي انساني، دستبند، مهره‌هايي از جنس عقيق، كاسه‌هايي از جنس مرمر و مفرغ و ... از جمله اين آثار به‌شمار مي‌روند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، عمليات لوله‌كشي سازمان آب و فاضلاب خوزستان نهم ارديبهشت 1386 منجر به كشف دو آرامگاه باستاني و گنجينه‌اي متعلق به 600 تا 700 پيش از ميلاد در تپه‌ي باستانى جوبجى شد. اين تپه در هنگام حفارى‌هاى پيمانكار آب و فاضلاب آسيب جدى ديد.

با حضور هيات باستان‌شناسي در اين محوطه‌ي تاريخي با 40 هکتار وسعت، عمليات نجات‌بخشي اضطراري آرامگاه و مشخص کردن وضعيت آن آغاز شد.

اين هيات علاوه جلوگيري از تخريب اندک بخش باقي‌مانده از مجموعه، موفق شد با جست‌وجوي دقيق خاک‌هاي کانال حفرشده براي لوله‌گذاري، انبوهي از آثاري را که از چشم غارتگران به دور مانده بودند، نجات دهد و مستندگاري و پژوهش آن‌ها را آغاز کند.

شيشه‌گر ـ سرپرست هيات اعزامي ـ با اشاره به اين‌که اين آرامگاه با استناد به خط نوشته‌ي ميخي به نام شوتور نهونته پسر اين دد روي يکي از حلقه‌هاي زرين موجود در آن به اواخر دوران ايلام نو (646 تا 539 پيش از ميلاد) تعلق دارد، افزود: نام اين پادشاه در همين زمان در نقش‌برجسته‌ي کول فرح به‌عنوان حامي هني فرماندار محلي آياپير (ايذه) آمده و در حقيقت، هني باج‌گزار وي بوده است.

به گفته‌ي وي، اين پادشاه از جمله پادشاهان ايلامي است که پس از حمله‌ي آشور بني پال به شوش و شکست تئومان در سال 646 پيش از ميلاد در کوهپايه‌هاي جنوب شرقي دشت خوزستان از جمله ارجان در بهبهان، به همسايگي سرزمين پارس، زيستگاه هخامنشيان رسيده و به تشکيل حکومت‌هاي مستقل از نفوذ ماد و بابل که با شکست آشوريان در ميان‌رودان به قدرت رسيده بودند، پرداخته و به باور چندي از ايلام‌شناسان، دوره‌ي نوزايي ايلام نو را بنياد نهاده بودند.

~.~.~.~.~.~

انجمن مستندسازان سينماي ايران درباره‌ي فروش بخشي از نقش‌برجسته‌هاي تخت جمشيد در حراجي آثار عتيقه در لندن بيانه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن كامل اين بيانيه به اين شرح است: لوح زرين داريوش بزرگ كه سند ايران در زمان هخامنشي بود،‌ مفقود شد. آثار باستاني جيرفت كه با حفاري‌هاي غير قانوني استخراج شده بودند، از كشور خارج شدند و در حراجي‌هاي بين‌المللي به‌فروش رسيدند. موسسه‌ي نشنال‌جئوگرافي نام خليج عربي را جايگزين خليج فارس در نقشه‌هاي جديد كرد. تاريخ ايران در فيلم اسكندر تحريف شد. سد كارون 3، محوطه‌هاي ايلامي موجود در پشت سد را تخريب كرد. ساخت سد سيوند، خطري بالقوه براي پاسارگاد و ساير محوطه‌هاي باستاني پشت سد ايجاد كرد. يك دادگاه آمريكايي دستور توقيف لوحه‌هاي پيداشده در تخت جمشيد را به نفع پرونده‌اي عليه ايران صادر كرد (اين لوحه‌ها سال‌ها پيش، به امانت نزد دانشگاه شيكاگو سپرده شده بودند). برج جهان‌نما در حريم ميدان نقش جهان درحال ساخته شدن بود و به همين دليل، اين امكان وجود داشت كه مجموعه‌ي نقش جهان از فهرست ميراث جهاني حذف شود كه خوشبختانه با مداخله‌ي دولت، جريان فيصله يافت. فيلم 300 با تصويري زشت و غير واقعي، چهره‌ي ايران و ايراني را در جهان مخدوش كرد و ....

آنچه ما را بر آن داشت تا اين حوادث را يادآوري كنيم، دو نكته است: اول، يادآوري لطمه‌هايي كه به ميراث فرهنگي‌مان در سال‌هاي اخير وارد آمده و پس از مدتي به‌دست فراموشي سپرده شده‌اند و دوم، جديدترين اتفاقي كه در راه است و آن فروش بخشي از نقش‌برجسته‌هاي تخت جمشيد در يك حراجي آثار عتيقه در لندن است.

تاريخ حراجي پنج‌شنبه سوم آبان‌ماه جاري تعيين شده و به اين موعد چند هفته بيشتر باقي نمانده و تلاش‌هاي حقوقي براي بازگرداندن اين اثر كه بخشي از يك نقش‌برجسته مربوط به پلكان شرقي كاخ آپاداناست،‌ ناكام مانده و ظاهرا بايد منتظر حراج بخشي از ميراث تاريخ‌مان باشيم.

بحث بر سر شركت در حراج نيز منتفي است. چرا؟ چون اين حركت باعث صحه گذاشتن بر قاچاق و فروش آثار باستاني مي‌شود. قوانين داخلي هم براي حفاظت آثار باستاني ناكارآمد هستند و در دادگاه‌هاي بين‌المللي باعث مغموم شدن ايران مي‌شوند. پس چه بايد كرد؟

مستندسازان سينماي ايران، با توجه به حضور دايمي در اجتماع، محيط زيست،‌ ميراث فرهنگي و ساير رويدادهايي كه به ايران و ايراني بودن مربوط مي‌شوند و به‌عنوان سازندگان فيلم‌هاي با همين موضوع‌ها، به اين نكته توجه مي‌دهند كه حفاظت از ميراث فرهنگي به‌عنوان عاملي براي حفظ وحدت ملي، وظيفه‌ي ما ايرانيان است. دوربين‌هاي ما تصاوير مستند رويدادهاي معاصر را ضبط و براي قضاوت تاريخ به اسنادي ماندگار تبديل مي‌كنند. اين هجوم همه‌جانبه به تاريخ‌مان و سرقت اسناد ملي و فروش آن در حراجي‌هاي بين‌المللي، تلاشي است كه براي حذف فرهنگ ايران از تاريخ جهان صورت مي‌گيرد.

انجمن مستندسازان سينماي ايران به‌عنوان بخش مهمي از بدنه‌هاي سينماي كشور و به‌عنوان صنفي كه وظيفه‌اش مستند‌نگاري و ثبت اتفاق‌هاي درحال وقوع است، ضمن محكوم كردن واقعه‌ي تاسف‌انگيز حراج لندن و اعلام مالكيت بي‌قيد و شرط ايران بر نقش‌برجسته‌ي مورد بحث، از مقام‌هاي مسؤول دولتي مي‌خواهد كه به هر نوع ممكن اين اثر را به خانه‌ي خود، ايران بازگرداند تا شاهد فاجعه‌ي دلخراش ديگري در سوم آبان‌ماه 1386 نباشيم. با بازگرداندن اين اثر به هر قيمتي كه باشد، حقانيت، حساسيت و غيرت خود را در مالكيت آثار باستاني‌مان و حراست بي‌قيد و شرط از فرهنگ و تاريخ‌مان نشان داده‌ايم و زمان خواهيم داشت تا به نقص‌هاي قانوني درباره‌ي حفاظت از ميراث فرهنگي بپردازيم.

~.~.~.~.~.~

طبق قرار قبلي و براساس راي شوراي عالي هماهنگي ترافيك كشور، مترو اصفهان از خيابان شمس‌آبادي مي‌گذرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سعيد بكتاش ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان ـ با بيان اين مطلب، ضمن رد برخي اخبار ناصحيح درباره‌ي عبور مترو اصفهان از چهارباغ، تاكيد كرد: به هيچ عنوان، مترو از چهارباغ عبور نمي‌كند.

وي ادامه داد: مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي اصفهان به‌طور دايمي بر روند اجرايي احداث مترو نظارت دارند تا كارها براساس قرارهاي قانوني پيش روند.

او گفت: در جلسه‌هايي كه با شوراي عالي هماهنگي ترافيك كشور داشتيم، براي عبور مترو از خيابان شمس‌آبادي به توافق رسيديم و اكنون دست‌اندركاران مترو در اين مسير، مشغول به‌كار هستند.

بكتاش با بيان اين‌كه گلدسته نيز از خيابان‌هاي پيشنهادي براي عبور مترو بود،‌ اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي تنها عبور از خيابان شمس‌آبادي را تاييد كرده است.

بنابر اين گزارش، سال گذشته سازمان ميراث فرهنگي اصفهان با صراحت مخالفت خود را با عبور مترو از خيابان چهارباغ اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درحالي اين مطالب را به نقل از بكتاش به‌عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان منتشر كرده است كه او اول مهرماه به‌عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران منصوب شد.

~.~.~.~.~.~

با راه‌اندازي خط مستقيم هوايي تهران ـ نايروبي، براي رفاه حال گردشگران ايراني، تسهيلاتي ويژه فراهم خواهيم كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، ماكانگامونينه ـ مدير توريسم وزارت توريسم و حيات وحش كنيا ـ با بيان اين مطلب گفت: وزارت توريسم كنيا و سازمان گردشگري ايران در تلاش‌اند، با راه‌اندازي سريع خط هوايي مستقيم تهران ـ نايروبي، افزايش ورود گردشگران ايراني را به كنيا تضمين كنند.

وي با اشاره به بالا بودن هزينه‌هاي هتل‌هاي كنيا، بيان كرد: اكنون خدمات مناسبي در هتل‌ها و كمپينگ‌هاي كنيا به گردشگران ارايه مي‌شوند. به همين دليل، قيمت برخي از هتل‌ها حتا تا شبي 300 دلار هم نرخ‌گذاري شده است. با اين حال، درصدد هستيم با افزايش تعاملات ميان ايران و كنيا، تسهيلات مناسبي را براي گردشگران فراهم كنيم.

مونينه افزود: در كنيا، كالج‌هاي بسياري براي آموزش خدمات هتل‌داري وجود دارند و به همين دليل، در اين كشور، هتل‌ها در حد استانداردهاي بين‌المللي سرويس‌هاي مناسبي را به گردشگران رايه مي‌دهند و از آنجا كه بيشتر گردشگران اين كشور را اروپايي‌ها و كشورهاي غربي تشكيل مي‌دهند، به‌نظر نمي‌رسد كه قيمت اين هتل‌ها براي آنها بالا باشد؛ ولي در هر حال، بالا بودن قيمت هتل‌ها، به‌دليل سرويس‌دهي مناسب به گردشگران است.

او تاكيد كرد: در صورت برقراري ارتباطات مناسب با ايران و افزايش تورهاي ورودي از اين كشور، تسهيلات ويژه‌اي به گردشگران ايراني ارايه خواهند شد.

وي گفت: اكنون وزارتخانه توريسم و حيات وحش كنيا درصدد است تا بعضي از آپارتمان‌هاي مسكوني را با آموزش صاحبان و مالكان آن‌ها به محل اقامتي براي گردشگران تبديل كند. با اين كار هم از قيمت‌هاي مراكز اقامتي كاسته خواهد شد و هم از نظر امنيتي براي گردشگران بهتر خواهد شد.

او تاكيد كرد: نبود ناامني در كشورهاي آفريقايي به‌دليل نبود آگاهي است كه مردم اين كشور از ورود توريسم به كشور خود دارند. اگر بتوانيم با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق فرهنگ گردشگري را در كشور گسترش دهيم تا جايي كه با وجود آمدن شغل‌هاي متفاوت، درصد بالايي از بي‌كاري و فقر كشور را از بين ببريم، ترس و ناامني در اين كشور نيز از ميان خواهد رفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha