• دوشنبه / ۲ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8607-00649
  • خبرنگار : 71219

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: مسيرهاي پيشنهادي براي عبور راه‌آهن تاثير بدي بر نقش رستم ندارند

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
مسيرهاي پيشنهادي براي عبور راه‌آهن تاثير بدي بر نقش رستم ندارند

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: هر دو‌ مسيري كه براي عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم به وزارت راه پيشنهاد شده‌اند، به‌لحاظ تاثير روي نقش رستم، مسيرهاي خوبي هستند و تاثير بدي روي نقش رستم ندارند.

فريبرز دولت‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: در جلسه‌اي كه با هدف بررسي مسير راه‌آهن از مقابل نقش رستم تشكيل شد، دو مسير پيشنهاد شدند كه قرار شد تا هفته‌ي آينده، وزارت راه ملاحظات فني اين دو مسير را بررسي كند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز يك بار ديگر مباحث باستان‌شناسي خود را كنترل كند تا با لايه‌هاي باستان‌شناسي تداخلي ايجاد نشود.

وي درباره‌ي اين‌كه آيا يكي از راه‌هاي پيشنهادي، همان مسيري است كه از سال گذشته مطرح بوده است؟ اظهار داشت: اين مسيرها، مسيرهاي پيشنهادي‌اند كه به‌طور مشترك در جلسه به آن‌ها رسيديم.

او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه تاكنون فقط يك مسير مطرح بود و راه دوم پيشنهادي چه شرايطي را دارد؟ توضيح داد: نمي‌دانم كارشناسان بنياد (بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد) چه مسيري را پيشنهاد كرده‌اند؛ ولي در صورت‌جلسه‌ي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي، ملاحظاتي بيان شدند و گفته شد كه اين مسير چه ويژگي‌هايي را بايد داشته باشد.

وي افزود: در جلسه‌ي اخير با وزارت راه، هر دو مسيري كه به آن‌ها رسيديم، مسيرهايي بودند كه اين ويژگي‌ها را داشتند و قرار شد، علاوه بر وزارت راه، ما نيز كنترل و بررسي نهايي را انجام دهيم تا هفته‌ي آينده جلسه‌ي بعدي را برگزار كنيم.

دولت‌آبادي در پاسخ به اين پرسش كه نظر مسؤولان وزارت راه درباره‌ي راهي كه سال گذشته ازسوي كارشناسان بنياد پارسه ـ پاسارگاد مطرح شد، چيست؟ گفت: من اصلا نمي‌دانم راه بنياد چيست؛ ممكن است كارشناسان بنياد چيزي در ذهن داشته باشند، ولي من نمي‌فهمم راه بنياد يعني چه و هيچ راهي را به نام راه بنياد نديده‌ام و اين چيزي است كه از شما مي‌شنوم.

وي بيان كرد: هر دو مسير در جلسه پيشنهاد شدند، حال ممكن است كه يك مسير، مسيري بوده كه اتفاقا مد نظر كارشناسان بنياد هم باشد؛ ولي درباره‌ي اين دو مسير در جلسه به جمع‌بندي رسيديم.

او همچنين افزود: جلسه‌ي هفته‌ي آينده الزاما جلسه‌ي تصميم‌گيري نهايي نخواهد بود.

پاييز سال گذشته، طرح مسير جديدي براي عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم و حريم درجه يك تخت جمشيد (پارسه) ارايه شد كه براساس آن، فاصله‌ي راه‌آهن به حدود 900 متري نقش رستم مي‌رسد.

از نگاه برخي كارشناسان كه با برگزاري همايشي ديدگاه خود را مطرح كردند، آثاري مانند نقش رستم، نقش رجب، تخت جمشيد (پارسه) و شهر استخر مجموعه‌اي مانند يك پازلي هستند كه در دوره‌هاي هخامنشي و ساساني قطعات مختلف آن كنار هم چيده شده‌اند كه اكنون قطعات اين پازل كامل نيست و در صورت عبور راه‌آهن، اجازه‌ي عبور آن‌را از وسط چنين مجموعه‌ي فرهنگي داده‌ايم. بنابراين بايد قسمت‌هاي بيشتر اين مجموعه‌ي ايلامي، هخامنشي و ساساني را پيدا كرد كه مشخص شود، هدف آنها از چيدن اين آثار در كنار يكديگر چه بوده است؛ تا اگر چند صد سال آينده، باستان‌شناسان بخش‌هاي ديگري از اين مجموعه را توانستند بيابند، افسوس نخورند كه چرا اجازه‌ي عبور راه‌آهن از وسط چنين مجموعه‌اي داده شده است.

همچنين بعضي ديگر از كارشناسان اعلام كرده‌اند كه طبق ضوابط حرايم، هرگونه ساخت و ساز، كند و كاو، بويژه در كوه رحمت و نقش رستم احداث هر نوع تاسيسات، كند و كاو، انفجار و ديگر موارد كه موجب تغيير شكل منظر كوه شود، ممنوع است. بنابراين راه‌آهن از فاصله‌ي 500 متري يا حتا يك‌هزار متري اين محوطه كه بين اين دو كوه قرار گرفته است، نمي‌تواند گذر كند و بايد مسير ديگري تدارك ديده شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha