• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-12979
  • خبرنگار : 71191

تخريب مسجد همت تهران؛ پرونده‌اي كه گويا بسته نخواهد شد

تخريب مسجد همت تهران؛ پرونده‌اي كه گويا بسته نخواهد شد

مسجد قاجاري همت كه در نيمه‌ي دوم سال گذشته توسط هيات امنا براي بازسازي مسجدي مدرن تخريب شد، با وجود گذشت ماه‌ها هنوز پرونده‌ي آن در دادگاه‌هاي تهران سرگردان و بلاتكليف است و اين درحالي است كه نماينده‌ي مركز رسيدگي به امور مساجد حتا از ثبت اين اثر ملي قاجاري اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند.

معاون ساختماني مركز رسيدگي به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين‌باره اظهار داشت: بناهايي كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌اند، حتا اگر يك آجر از آن‌ها كم شود، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از تخريب بيشتر آن‌ها جلوگيري مي‌كند، پس به‌طور قطع، اين مسجد در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده بود كه به‌راحتي و در مكاني به شلوغي بازار، تخريب شد و كسي از تخريب آن جلوگيري نكرد.

محمد احمدي با اشاره به اين‌كه مديريت مسجدها برعهده‌ي امام جماعت آن‌هاست، ادامه داد: هيات امنا به‌عنوان دستيار امام جماعت است و همه‌ي مسؤوليت مسجد با امام جماعت است و هيات امنا به‌راحتي در هر قضيه‌اي خود را مي‌تواند كنار بكشد.

وي درباره‌ي پاسخگو نبودن مركز رسيدگي به امور مساجد به نامه‌هايي كه ازسوي دادگاه و سازمان ميراث و فرهنگي و گردشگري به اين مركز فرستاده شده‌اند، بيان كرد: صحبت نامه ازسوي دادگاه براي ما تازگي دارد، تا به‌حال هيچ مكاتبه‌اي نه با مسجد انجام شده است و نه با هيات امناي مسجد.

او افزود: اگر اين مسجد جزو آثار تاريخي بود، دست كم بايد يك نامه ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به مسجد ابلاغ مي‌شد، آن هم نسبت به موردي كه مدير حوزه‌ي امور مساجد، امام جماعت و هيات امنا، از تاريخي بودن مسجد بي‌اطلاع بودند و مسؤولان ميراث فرهنگي در اين زمينه كم‌لطفي كرده‌اند.

احمدي اضافه كرد: مسجد همت با هماهنگي مدير حوزه و زير پوشش مركز نمايندگي امور مساجد تخريب شد و اكنون درحال توسعه يافتن است، به‌گونه‌اي كه در يك فضاي بسيار كم، فضاي قابل استفاده‌اي ايجاد شده و يك مسجد و حوزه در اين مكان درحال راه‌اندازي است.

اين درحالي است كه سرپرست دفتر حقوقي و املاك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: من به‌عنوان نماينده‌ي حقوقي سازمان به‌شكل حضوري دوبار ازسوي سازمان ميراث فرهنگي، نامه‌ي دادگاه را به مركز رسيدگي به امور مساجد تسليم كردم و در مورد آخر كه 21 شهريور بود، حتا رسيد آن‌را نيز دريافت كردم كه در اختيار بازپرس پرونده قرار مي‌گيرد.

كيانوش تكلو درباره‌ي آخرين نامه‌اي كه به مركز رسيدگي به امور مساجد فرستاده شده است، توضيح داد: بازپرس شعبه‌ي پنج ناحيه‌ي 12 كه اكنون پرونده‌ي مسجد همت را در اختيار دارد، در نامه‌اي به شهرداري، بار ديگر اين پرسش را مطرح كرده است كه آيا مجوزي درباره‌ي تعمير يا تخريب مسجد همت ازسوي اين مركز صادر شده است يا نه و در نامه‌ي ديگري نيز به مركز رسيدگي به امور مساجد، معرفي هيات امناي مسجد را خواسته است.

وي درباره‌ي نوع كاربري كه به مسجد همت داده شده است، تاكيد كرد: تا جايي كه مشاهده‌هاي كارشناسان نشان مي‌دهند، اين مسجد به مجتمعي تجاري تبديل مي‌شود. البته حتا اگر به‌جاي مسجد، مسجدي ديگر ساخته شود، شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران هم‌چنان به قوت خود باقي است، چون يك مسجد قاجاري تخريب و به‌جاي آن، مسجدي قرن بيست‌ودومي بالا آمده است.

مسجد قاجاري همت كه در سال 1384 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و سال گذشته توسط هيات امناي مسجد تخريب شد، در منطقه‌ي 12 تهران، خيابان مصطفي خميني، چهارراه سيروس، بازار حضرتي قرار داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha