• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-10834
  • خبرنگار : 71191

بسنده كردن به كلياتي مبهم از ميراث فرهنگي پايتخت؛ احمد مسجدجامعي در گفت‌وگو با ايسنا: شهردار بافت تاريخي بايد ظرفيت‌هاي مديريتي را براي احياي زندگي ايفا كند

بسنده كردن به كلياتي مبهم از ميراث فرهنگي پايتخت؛
احمد مسجدجامعي در گفت‌وگو با ايسنا:
شهردار بافت تاريخي بايد ظرفيت‌هاي مديريتي را براي احياي زندگي ايفا كند

اعتماد به صحبت مديران اجرايي درباره‌ي لزوم يكپارچگي مديريت شهرداري تهران توسط شهرداري با توان اجرايي قوي و ازسوي ديگر، توجه به قانون و برنامه‌هاي سوم و چهارم دولت در زمينه‌ي پيش‌بيني يك حريم مصوب براي حفاظت از بخش تاريخي شهرها، دو رابطه‌ي مورد توجه و قابل اعتماد در زمينه‌ي انتخاب شهردار بافت تاريخي‌اند كه بايد به آن‌ها توجه شود.

احمد مسجدجامعي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، مساله‌ي حفاظت از بافت تاريخي را در شهرها، يك مساله‌ي ملي دانست و ادامه داد: براساس مواد و مصوبات پيش‌بيني شده است كه شوراهاي شهر و شهرداري‌ها ساز و كارهاي مديريتي متناسب براي اجراي آن مواد را براي حفاظت از ميراث ماندگار همه‌ي شهرها، دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي لازم را تهيه، تدوين و تصويب كنند و بر همين اساس، ضروري است تا در كنار پيش‌بيني برنامه‌هاي سوم و چهارم، زير مصوبه‌ي قوانين عادي تدوين شود تا كارهاي اجرايي بتوانند شكل بگيرند.

زندان قصر؛ از نخستين نمونه‌هاي تاثير مشروطيت

برج آزادي؛ يادآور عظيم‌ترين اجتماعات مردمي

ميدان مشق؛ موزه‌اي بزرگ در تهران

رييس هيات امناي موزه‌ي ملي قرآن كريم با بيان اين نكته كه در بسياري از نقاط ايران، بخصوص شهرهاي بزرگ، بافت‌هاي تاريخي كه محصول قرن‌ها زندگي و شكل‌گيري تمدن كهنسال ايران شده‌اند، ارزش تاريخ و فرهنگ كشور را انعكاس مي‌دهند، تاكيد كرد: وظيفه‌ي حفظ، نگهداري و بهره‌برداري از اين تمدن برعهده‌ي ماست و با تسامح از آن نمي‌توان گذشت.

وي افزود: پس بايد در چارچوب قانون، شرايطي را ايجاد كرد كه اين بافت‌ها نخست حفظ، سپس تعمير، مرمت و نگهداري و پس از آن، آماده‌ي استفاده‌ي مناسب شوند و به‌عنوان يك سرمايه‌ در جريان زندگي قرار گيرند.

او به دو نگاه متفاوت براي حفاظت و بهره‌برداري از بافت‌هاي تاريخي اشاره كرد، يكي نگاهي كه فقط ديد حفاظتي بافت‌ها را دربر دارد و ديگري نگاهي كه حفاظت را همراه با زندگي متناسب با بافت و ساخت‌هاي تاريخي مي‌داند.

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شهر تهران، نگاه قانون و مديريت شهري به حفاظت از بافت‌ها و اشياي تاريخي را در گرو قرار دادن آن‌ها در معرض ديد جامعه دانست و اظهار داشت: تهران يك شهر تاريخي چند هزار ساله است؛ چه در جنوب كه خاستگاه تاريخي و كهن شهر ري را در خود جا داده است، چه در شمال كه آثار به‌دست آمده در تپه‌هاي قيطريه قدمتي يك‌صد هزار ساله دارند.

وي زندان قصر را از نخستين نمونه‌هاي تاثير مشروطيت در قوانين مربوط به حوزه‌ي زندگي حتا در شرايط حصر دانست و گفت: ‌اين بنا از لحاظ معماري نيز بيانگر دوره‌اي خاص از تاريخ معماري است كه طراح، از عناصر معماري تاريخي و تطبيق آن با شرايط جديد بهره برده است.

مسجدجامعي برج آزادي را نمونه‌ي ديگري از ميراث ايران ارزيابي و اضافه كرد: اين مجموعه، مهم‌ترين وقايع انقلاب اسلامي را در كنار خود ديده است و يادآور عظيم‌ترين اجتماعات مردمي در حمايت از انقلاب اسلامي است.

وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي، بافت تاريخي تهران را بافتي دانست كه بايد فقط در تهران حمايت شود، بافتي كه بيش از يك نقطه در يك منطقه است، مانند ميدان مشق كه براساس مصوبه‌ي دولت پيشين درحال تبديل شدن به موزه‌اي بزرگ در ايران است كه از چهار طرف به خيابان‌هاي‌ امام خميني (ره)، فردوسي، سي تير و كوشك منتهي مي‌شود.

نقش شهردار بافت تاريخي: ايفاي ظرفيت‌هاي مديريتي براي احياي زندگي در تهران

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شهر تهران افزود: نقش شهردار بافت تاريخي نه ايفاي يك مسؤوليت فردي كه ايفاي مجموعه‌اي از ظرفيت‌هاي مديريتي براي حفاظت و احياي زندگي در نواحي تهران خواهد بود.

مسجدجامعي بيان كرد: اين مجموعه بايد از آنچه به‌عنوان ميراث فرهنگي و تاريخي در تهران از آن ياد مي‌شود، حفاظت و حمايت كند و در يك فرصت كوتاه به يك الگوي مناسب برسد كه آن‌را به‌عنوان الگويي براي ديگر شهرهاي تاريخي نيز مي‌توان مد نظر قرار داد، تا براساس آنچه در قانون و مصوبات قبلي شوراي شهر وجود دارد، با طراحي يك سازمان مديريتي متناسب، چارچوبي را بتوان طراحي كرد كه شكل اجرايي به خود گيرد.

به گفته‌ي او، نه‌تنها حفظ، حراست و بازسازي بافت تاريخي لازم است، بلكه استمرار جريان زندگي در بافت تاريخي از مهم‌ترين اهداف و وظايف اين حوزه است و از آنجا كه حفظ بافت تاريخي به مشاركت شهروندان نياز دارد، پس حمايت از نهادهاي مكمل مانند سازمان‌هاي مردم‌نهاد ضروري است.

اين عضو شوراي شهر تهران كه تهيه و بررسي پرونده‌ي شهردار بافت تاريخي تهران را در دست پي‌گيري دارد، اظهار داشت: اميدوارم تا پايان امسال، اين پرونده تكميل و شرايط لازم براي آغاز اين فعاليت فراهم شود.

موزه‌هاي ملي از محدوده‌ي مديريت شهري فراتر مي‌روند

رييس هيات امناي موزه‌ي ملي قران كريم همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه در اختيار قرار دادن مديريت موزه‌ها به شهرداري‌ها چه حسن‌ها و معايبي مي‌تواند داشته باشد، گفت: ضروري است، بخشي از موزه‌ها كه به‌ معرفي تاريخ و زندگي مردم در شهر تهران مي‌پردازند، ايجاد شوند كه طبق مصوبه‌ي اخير شورا، ايجاد چنين موزه‌اي در مجموعه‌ي برج ميلاد توسط شهرداري پيش‌بيني شده است و در ديگر موزه‌ها نيز شهرداري تهران به‌عنوان عضو هيات امناي موزه، نقش مهمي مي‌تواند داشته باشد.

به گفته‌ي مسجدجامعي، شهرداري تهران به‌دليل اين‌كه مسؤوليت همه‌ي فعاليت‌ها را برعهده دارد، بايد از توسعه و گسترش چنين نهادهايي كه نشانگر رونق فرهيختگي در جامعه‌اند، حمايت كند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي سخنان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه گفته بود، اگر روابط ميان اين سازمان با شهرداري خوب شود، از بافت‌هاي تاريخي مي‌توان حفاظت كرد، در زمينه‌ي چگونگي تضمين حفاظت از اشياي تاريخي موزه‌ها توسط شهرداري‌ها، بيان كرد: اگر شهرداري‌ها به‌عنوان عضوي در هيات امناي موزه‌ها باشند، بسياري از اين مشكلات پيش نخواهند آمد.

او با اشاره به زندان قصر و هزينه‌ي سنگيني كه براي حفظ، بازسازي، مرمت و احيا آن هزينه و صرف خواهد شد، ادامه داد: اگر از بعد فرهنگي و اجتماعي به بافت‌هاي تاريخي نگاه نشود، ممكن است، اين مكان‌ها به مجموعه‌هايي تجاري، خدماتي و ... تبديل شوند و شهر، سرمايه‌هاي كل خود را هزينه كند و اين حتا هدف نظام توسعه و اقتصاد پايدار نيست.

وي نوع موزه‌هايي را كه بايد در اختيار شهرداري قرار گيرند، متفاوت دانست و اضافه كرد: موزه‌هاي ملي در سطح بالاتري قرار دارند و لازم است، به‌صورت هيات امنايي اداره شوند كه قطعا شهرداري هم يكي از اعضاي آن خواهد بود، چراكه ظرفيت ملي و وضعيت خاصي دارند و از محدوده‌ي مديريت شهري فراتر مي‌روند.

مسجدجامعي افزود: در اين زمينه بايد طبقه‌بندي شوند؛ در شهرهاي مختلف، موزه‌هاي زيادي هستند كه برخي محلي و موردي‌اند، ولي در عنوان ملي، موزه‌هاي كمي وجود دارند. به همين دليل، موزه‌هايي كه ظرفيت ملي دارند، از وضعيت خاصي برخوردارند و از محدوده‌ي مديريت شهري فراتر مي‌روند.

رسيدگي به هر تخلفي در بناهاي ثبتي تهران در حوزه‌ي اختيارات شوراست

اين عضو شوراي شهر تهران همچنين درباره‌ي وضعيت كنوني برج آزادي گفت: اين برج در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است و سازمان زيباسازي و شهرداري منطقه براساس تعهد خود بايد طبق ضوابط بناي ثبت‌شده با آن رفتار كنند.

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شهر تهران، شهردار بافت تاريخي را متولي اين مساله دانست و ادامه داد: تا زماني كه اين شهردار به بافت شهرداري اضافه شود، زمان طولاني نمي‌خواهد و او اين قضيه را مي‌تواند حل كند.

او همچنين درباره‌ي تخريب‌ها و ساخت و سازهاي اخير در تهران مانند تخريب مسجد همت، مسجد سلمان، خانه‌ي رضاخاني و كودكستان استثنايي در خيابان صف به خبرنگار ايسنا توضيح داد: اگر تخلفي در هر زمينه‌اي صورت گرفته باشد و مستندات جعلي در آن زمينه‌ها ارايه شده باشند، پي‌گيري مي‌شود و آن قضايا روشن مي‌شوند.

وي تاكيد كرد: در همه‌ي بناهاي ثبتي تهران هرگونه تخلفي كه صورت گيرد، رسيدگي به آن در حوزه‌ي اختيارات شوراست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha