• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8606-05959

تبديلات گازي در برابر خام فروشي/ دكتر علي وطني: به جاي صدور گاز، بايد فرآورده‌هاي گاز مانند GTL يا OCM را صادر كرد

تبديلات گازي در برابر خام فروشي/ 
دكتر علي وطني: 
به جاي صدور گاز، بايد فرآورده‌هاي گاز مانند GTL يا OCM را صادر كرد

از بهترين راه‌حل‌ها‌ي، توسعه و تأمين استقلال كشور، كاهش شدت مصرف انرژي، تبديل گاز به فرآورده‌هاي با ارزش افزوده‌ي بالا مانند GTL يا OCM به جاي صادرات گاز خام و صادرات فرآورده‌هاي نفتي و گازي است.

به گزارش خبرنگار سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر علي وطني معاون آموزشي - پژوهشي انستيتو نفت دانشگاه تهران، بابيان اين مطلب در چهارمين كارگاه «سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز» در دفتر مطالعات ايسنا، گفت: اگر ذخائر گازي ايران 940 تريليون فوت‌مكعب باشد و به ازاي هر 10 هزار فوت‌مكعب آن بتوان يك بشكه GTL توليد كرد، به اين معناست كه ميزان محصولات GTL كه در كشور ما مي‌توان از گاز توليد كرد، 94 ميليارد بشكه خواهد بود كه مقدار آن بيش از ذخائر نفت و همراه گاز فعلي كشور است.

دكتر وطني بر ضرورت توجه به اشتغال زايي، ارزش افزوده فرآورده‌هاي گاز و پتانسيل صنعت تبديلات گازي در افزايش درآمد ناخالص ملي كشور، تأكيد كرد و گفت: زماني كه ممكن است از طريق GTL ، گازوئيلي از گاز طبيعي به دست آورد كه ميزان گوگرد آن يك واحد در ميليون، ppm، است چرا نبايد از آن استفاده كنيم؟

وي گفت: مقدار گوگرد گازوئيلي كه از طريق پالايشگاه‌هاي مرسوم دنيا در حال توليد است 350 ppm است، به عبارت ديگر ميزان آلودگي هواي گازوئيل پالايشگاهي ، 350 برابر گازوئيل حاصل از GTL است.

عضو هيأت علمي دانشكده فني دانشگاه تهران، با اشاره به اين كه حدود 60 درصد محصول GTL مي تواند بنزين باشد، افزود: ميزان انرژي حاصل از محصولات ميان تقطير GTL از نظر كيفي بالاتر از محصولات ميان تقطير پالايشگاهي سنتي موجود است.

دكتر وطني افزود: آفريقاي جنوبي هم‌اكنون آخرين و جديدترين فرآيند GTL خود را در قطر با 154 هزار بشكه در روز ساخته است و محصولات آن به گونه‌اي است كه به ازاي هر 10 هزار مترمكعب گاز مي‌توان يك بشكه GTL به دست آورد.

رييس اسبق دانشگاه صنعت نفت آبادان، ضرورت تأمين امنيت، استقلال، حيثيت و اعتبار كشور را برنامه ريزي راهبردي و دراز مدت در صنعت نفت و گاز كشور دانست و با تأكيد بر اهميت دنبال كردن راهكارهاي جديد استفاده از منابع زيرزميني، گفت: توان فني راهكارهاي جديد در صنعت گاز در كشور وجود دارد و بايد ارتباطي منطقي ميان سرمايه انساني و سرمايه زيرزميني برقرار كنيم.

وي با اشاره به اين كه بايد به عنوان يك حركت ملي به توليد دانش فني و رونق گسترش جنبش نرم افزاري كه خواست مقام معظم رهبري است توجه شود، گفت: تمام استعدادهاي كشور در زمينه‌ي توليدات نرم‌افزاري علمي در اختيار شركت‌هاي بين‌المللي قرار مي‌گيرد، در حالي كه كشور وارد كننده نرم‌افزارهاي علمي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha