• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-03590
  • خبرنگار : 71219

به‌دليل نرسيدن اعتبار پس از آب‌گيري سد سيوند، طرح ارزيابي تخريب ناشي از تغيير محيط در پاسارگاد و تخت جمشيد متوقف است

به‌دليل نرسيدن اعتبار پس از آب‌گيري سد سيوند،
طرح ارزيابي تخريب ناشي از تغيير محيط در پاسارگاد و تخت جمشيد متوقف است

به گفته‌ي يكي از كارشناسان پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت، به‌دليل فراهم نشدن اعتبار لازم، طرح ارزيابي روند تخريب ناشي از تغيير شرايط محيطي پس از آب‌گيري سد سيوند در محوطه‌هاي تاريخي پاسارگاد و تخت جمشيد (پارسه) متوقف مانده است.

حميد فدايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره توضيح داد: سال گذشته، طرحي با عنوان ارزيابي روند تخريب ناشي از تغيير شرايط محيطي در محوطه‌هاي تاريخي پاساگارد و تخت جمشيد (پارسه) آماده شد كه به آبگيري سد سيوند و تغيير محيطي كه احتمالا اتفاق خواهد افتاد و آثار محوطه را دچار مشكل خواهد كرد، مربوط مي‌شد.

وي بيان كرد: اين طرح در همان سال با جزييات اجرايي تعريف و در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار داده شد. البته به‌دليل اين‌كه بايد ايستگاه‌هايي براي پايش آثار منطقه ايجاد مي‌شدند، اين طرح به هزينه‌ي زيادي نياز داشت و وزارت نيرو نيز قبول كرد كه بخشي از اعتبارات لازم را فراهم كند و در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار دهد تا اين مطالعه انجام شود؛ اما هنوز اين اتفاق نيفتاده و هيچ اقدامي ازسوي وزارت نيرو براي واگذاري اين اعتبار انجام نشده است.

فدايي با اشاره به محوطه‌هايي از اين قبيل كه در معرض خطرهاي ناشي از توسعه، بويژه به‌دليل سد‌سازي قرار دارند، گفت: لازم است، محوطه‌ي پاسارگاد مطالعه شود تا به يك الگوي مطالعاتي برسيم و اين الگوي مطالعاتي براي محوطه‌هاي ديگر راهگشا باشد.

او با بيان اين‌كه چنين مطالعاتي در دنيا زياد سابقه نداشته‌اند، تاكيد كرد: هدف و نيت ما از مطالعه در پاسارگاد نيز همين بود كه الگويي بتوانيم فراهم كنيم، براي اين‌كه ذهنيتي داشته باشيم، در ارتباط با مشكلاتي كه مسائلي مانند سدسازي به‌وجود مي‌آورند، بويژه تغييراتي كه در محيط سبب مي‌شوند و آثار منطقه را تهديد مي‌كنند.

اين كارشناس همچنين درباره‌ي طرح ديگر اين پژوهشكده درباره‌ي نگاركندها، توضيح داد: موضوع بخشي از اين طرح، مطالعه‌ي شرايط محيطي و حفاظتي نگاركندهاست. با توجه به اين‌كه در بخش‌هاي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌صورت جسته و گريخته مطالعاتي در اين زمينه انجام شده‌اند، تصميم گرفته شد كه نتايج آن مطالعات را در اختيار بگيريم و براساس اطلاعات موجود، براي ادامه‌ي طرح برنامه‌ريزي كنيم؛ ولي با هدف پرهيز از اين نوع موازي‌كاري‌ها كه در سازمان هم زياد اتفاق مي‌افتند، قرار شد كه شورايي به نام شوراي راهبردي اجراي اين طرح با همكاري كساني كه در اين‌باره پيش از اين كاري كرده‌اند يا اكنون مطالعاتي انجام مي‌دهند، تشكيل شود. اين شورا برنامه‌ريزي‌هاي كلان و جزيي طرح را انجام مي‌دهد و متعاقب آن، قابليت اجرايي نيز خواهد داشت.

فدايي با اشاره به اين‌كه اين شورا در مرحله‌ي تشكيل شدن است، اظهار داشت: البته اين طرح نيز تا حدودي با مشكلات اعتباري روبه‌روست، بويژه در زمينه‌ي مستندنگاري و تهيه‌ي همانند از نگاركندها و نقوش برجسته، زيرا براي مستندنگاري به روش‌هاي مدرني مانند استفاده از اسكن ليزري نياز است كه اعتبار زيادي مي‌خواهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha