• جمعه / ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-14568
  • خبرنگار : 71091

/ عملكرد شوراي صنفي نمايش / عليرضا ريسيان: مصوبات‌ شوراي صنفي را چه كسي امضا مي‌كند؟ بدون حضور نماينده‌ي كانون كارگردانان اين شورا وجاهت قانوني ندارد

/ عملكرد شوراي صنفي نمايش /
عليرضا ريسيان: 
مصوبات‌ شوراي صنفي را چه كسي امضا مي‌كند؟
بدون حضور نماينده‌ي كانون كارگردانان اين شورا وجاهت قانوني ندارد

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران تاكيد كرد: اداره‌ي كل نظارت و ارزشيابي و خانه‌ي سينما هر چه زودتر نسبت به تصميم‌گيري وضعيت شوراي صنفي نمايش فعلي اقدام كنند.

عليرضا ريسيان درباره‌ي عملكرد شوراي صنفي نمايش ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: با توجه به اينكه نماينده‌ي كانون كارگردانان بيش از دو ماه است كه به اعتراض نسبت به نحوه‌ي عملكرد شوراي صنفي نمايش در جلسات حضور پيدا نمي‌كند و در عين حال در آيين‌نامه‌ي اصلي شوراي صنفي ـ نه آيين‌نامه‌ي ساليانه ـ صراحتا اعلام شده است كه تصميمات اين شورا بدون نماينده‌ي كانون كارگردانان و يا خانه سينما جنبه قانوني ندارد، بنابراين اين دو ماهه هر تصميمي كه شوراي صنفي گرفته است عملا مي‌توان گفت: غير قانوني بوده است و بايد هرچه زودتر به اين موضوع رسيدگي شود.

وي در عين حال گفت: تا آنجا كه بنده در جريان هستم، خانه سينما اين موضوع را به شوراي صنفي ابلاغ كردند ولي آنها كار خودشان را انجام مي‌دهند و در اين مدت تخلفات زيادي هم انجام شده است و اگر كسي رسيدگي كند معلوم خواهد شد، دو سه دفتر پخش با دو سه سرگروه سينماي كاملا هماهنگ جدول اكران تا پايان سال دارد به توافق مي‌رساند. من نمي‌دانم دولت كجاي اين قضيه ايستاده است كه هيچ گونه عكس العملي نشان نمي‌دهد و مي‌گذارد نابرابري و عدم رعايت عدالت به اين روشني اتفاق بي‌افتد.

ريسيان متذكر شد: خانه‌ي سينما و اداره‌ي كل نظارت و ارزشيابي كه بيانيه‌ي فدراسيون تهيه‌كنندگان و توزيع فيلم ايران را امضا كردند، بايد هر چه سريعتر نسبت به وضعيت شوراي صنفي نمايش فعلي اقدام كنند.

ريسيان به دلايل استعفاي نماينده‌ي كانون كارگردانان از شوراي صنفي نمايش اشاره كرد و به ايسنا گفت: در متن استعفاي آقاي همايون اسعديان به كانون كارگردانان كه عينا به هيات مديره‌ي خانه سينما ارسال شده است، سه نكته‌ي مهم از جمله فقدان آيين نامه براي سال 86 ـ در حاليكه آيين‌نامه را اسفند ماه سال 85 بنده و آقايان اربابي، شايسته ، اشرفي با هم تكميل كرديم و قرار بود تا قبل از عيد ابلاغ شود، ولي الان كه پنج ماه از سال مي‌گذرد، هيچ اتفاقي نيفتاده است ـ زمانيكه آيين‌نامه‌ي نمايش وجود ندارد، بنابراين نمي‌توان رفتاري قانونمندي را اعمال كرد و براساس آيين‌نامه قبلي هم نمي توان چون آن آيين نامه تا پايان سال 85 اعتبار دارد و اگر قرار باشد اجرايي شود بايد مجددا تصويب و ابلاغ شود.

وي به مساله‌ي ديگري كه از دلايل استعفاي نماينده‌ي كانون كارگردانان است، اشاره كرد و افزود: حضور عناصر مستقيما ذي نفع در پخش و سينماداراي در شوراي صنفي كه منجر به يك نوع رانت براي آن اشخاص و دفاترشان شده است و نكته‌ي ديگر اعمال نظر و نفوذ نماينده‌ي اداره‌ي كل نظارت و ارزشيابي بود كه ايشان اصلا حق راي ندارند و يك عضو ناظر هستند ولي درچند مورد مستقيما دخالت كردند و وضعيت اكران را تغيير دادند. اين سه نكته باعث شد ما اين نامه را ارايه كرديم و اداره‌ي كل هم به خانه‌ي سينما پاسخي داد و هيات‌ مديره‌ي خانه سينما نيز رونوشتي براي ما ارسال كرد كه اصلا ما را قانع نكرد و جواب مطالبات ما نبود.

ريسيان در ادامه‌ي گفت‌و گو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي شرايط ايده‌آل براي آيين‌نامه‌ي شوراي صنفي نمايش گفت: تشكيل پنج گروه سينمايي و مشخص بودن تعداد سالن گروه‌ها، كف فروش و مهم ترين نكته تعيين حال، آينده و به زودي سينماها است در حاليكه شاهد هستيم، يك فيلمي يك ماه قبل پروانه گرفته اما اين روزها به نمايش درآمده است. اينگونه رفتار اعمال غير قانوني و علني و آشكاري است و معلوم نيست چه كسي بايد بر آن نظارت بكند؟!

وي اين پرسش را مطرح كرد: الان مصوبات شوراي صنفي نمايش با امضا چه كسي ابلاغ مي‌شود؟! چون شوراي صنفي نمايش رئيس ندارد و طبق آيين‌نامه همه مصوبات بايد با امضا رئيس ابلاغ شود.

ريسيان در پايان تاكيد كرد: بدون نماينده‌ي كانون از نظر ما اين شورا وجاهت قانوني ندارد و با توجه به تشكيل فدراسيون و قانوني بودن آن از نظر دولت بايد نمايندگان فدراسيون در شوراي صنفي و شوراهاي ديگر تصميم‌گيري، حضور پيدا كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha