• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۸:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-10241
  • منبع : نمایندگی فارس

ده‌نمكي: افرداي مغرضانه "اخراجي‌ها" را نقد مي‌كنند

ده‌نمكي: 
افرداي مغرضانه "اخراجي‌ها" را نقد مي‌كنند

کارگردان فيلم "اخراجي‌ها" گفت: قبل از اينکه فيلمنامه‌ي "اخراجي‌ها" را بنويسم يک سه‌گانه براي آن طراحي کرده بودم که درسه موقعيت جغرافيايي و زماني مختلف اتفاق مي‌افتد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، مسعود ده‌نمکي کارگردان فيلم "اخراجي‌ها" در حاشيه‌ي آيين افتتاح مرکز بسيج هنرمندان فارس به خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي با تاييد خبر ساخت"اخراجي‌هاي 2 و 3 " گفت: اگر به‌نام "اخراجي‌هاي 2و 3 " هم نمي‌خواستم اين فيلم را ادامه بدهم،"اخراجي‌ها اين پتانسيل را داشت که يک سوژه جديد براي فيلم‌هاي بعد باشد.

وي گفت: در حال حاضر در مرحله نگارش اوليه‌ي "اخراجي‌ها"ي 2 هستم و دو هفته ديگر ديالوگ نويسي اين فيلم را شروع خواهم کرد و انتظار دارم از اواخر مهرماه آن را براي دريافت پروانه ساخت ارايه كنم.

به گفته‌ي اين فيلمساز "اخراجي‌ها 2 و 3 نيز براساس خاطرات رسمي و واقعي پرداخت خواهد شد و به لحاظ شخصيت‌ها و قصه و حتي فيزيک کار خيلي دچار مشکل نيستيم، چراکه معتقدم مشکل اصلي‌تر در مرحله ساخت پيش مي‌آيد.

وي درعين حال گفت: در فيلم اول توقع‌ها خيلي بالا رفته و همين مساله کارما را در قسمت‌هاي بعد سخت‌تر مي‌کند.

ده نمکي درپاسخ به اينکه آيا در فيلم‌هاي بعدي هم از طنز استفاده خواهد کرد گفت: طنز عنصر اصلي سه‌گانه "اخراجي‌ها" خواهد بود، با اين توضيح که اخراجي‌هاي 2 يک ادبيات بازداشتگاهي دارد، اما اخراجي‌هاي 3 در فضاي جبهه نيست و يک طنز سياسي است.

وي "اخراجي‌ها" را فيلمي به شدت سياسي دانست و گفت: در فيلم "اخراجي‌ها" حرف‌هاي جدي جامعه را طرح کرديم و در خيلي از سکانس‌هاي فيلم مباحث عميق سياسي را مطرح مي‌کنيم و اعتقاد دارم اين هنري است که سخت‌تر از کار جدي است و حتي به نظر من طنز کلامي سخت‌تر از طنز موقعيت است، اما سعي شد در "اخراجي‌ها" طنز کلامي و طنز موقعيت درهم آميخته شود.

ده نمکي در بخش ديگري از اين جلسه گفت: ويژگي "اخراجي‌ها" نزديک شدن به‌ خطوط قرمز بود،به‌گونه‌اي که طيف وسيعي از مخاطب را از دست ندهد، اما در عين‌حال سعي شد، ضمن اينکه حرف خود را مي‌زند باعث دلزدگي نشود.

به گزارش ايسنا، ده‌نمکي در پاسخ به سوالي گفت: در "اخراجي‌ها" اگر قرار است رشادت ببينيم، رشادت معقول را ببينيم،چراکه قرار نيست با گفتن يک "الله اکبر" دشمن فرار کند، اگر اينگونه بود که جنگ 8 سال طول نمي‌کشيد.

او ادامه داد: ساخت "اخراجي‌ها" پاسخ به کساني بود که همه کساني را که به جبهه رفته بودند، فرشته مي‌پنداشتند و شايد سينماي ما دوست داشت، بچه‌هاي جنگ آسماني باشند يا لااقل يک بعد از جنگ را نشان دهند. در حالي که بزرگان نظام گفته‌اند« جبهه دانشگاه آدم‌سازي است». با اين تعريف همه کساني که به جبهه مي‌آمدند فرشته نبودند.

وي با انتقاد از کساني که مغرضانه اخراجي‌ها را نقد مي‌کنند گفت: برخي پاهايشان از دو کوهه جلوتر نيامد اما حالا مي گويند، "اخراجي‌ها" جنگ را تحريف کرد.

ده‌نمکي در پاسخ به اين سوال که آيا شما هم مثل حاتمي‌کيا در ژانر جنگ ادامه خواهيد داد گفت: سينماي حاتمي کيا از زمان "از کرخه تا راين" به اين طرف بيشتر به سينماي بعد از جنگ مي‌پردازد، اما من اعتقاد ديگري دارم و خود را در هيچ قالبي نمي‌بينم و در يک ژانر باقي نمي‌مانم.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا خودش از اولين ساخته‌اش راضي است گفت: البته من نبايد اين را بگويم اما "اخراجي‌ها" قابل مقايسه با کار اول بقيه کارگردان‌ها نيست و بسياري از بزرگان سينماي ايران نيز با تمجيد از کار اولم اين مساله را تاييد کرده‌اند و حتي عنوان مي‌کردند که براي کار اول مستحق جايزه بود.

به گزارش ايسنا، اين فيلمساز در پاسخ به اين سوال که آيا قبول دارد فقط ده‌نمکي مي‌توانست به خط قرمزهايي که خود اذعان داشت، نزديک شود گفت:پيش از اين هم توسط كارگردانهاي ديگر اين اتفاق افتاده‌بود، اما قبول دارم که برخي کارگردان‌ها مثل بيضايي و يکي چند نفر ديگر نمي‌توانند به خطوط قرمز نزديک شوند. اما من هم جزو آن دسته از بچه‌هاي حوزه نبودم که اين اجازه را داشته باشم، چراکه من پيش از اين سه نشريه‌ام توقيف شده بود و حتي فيلمنامه‌ام همه راه‌هاي مميزي را طي کرد، بنابراين نزديک شدن به خط قرمزها در سينما فقط مختص من نبوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha