• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-00759
  • خبرنگار : 71219

مسؤول گروه تزيينات وابسته به معماري پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت: مطالعه‌ي سنگ‌نگاره‌ي انسان بالدار و مقدمات مستندنگاري آن آغاز شده‌اند

مسؤول گروه تزيينات وابسته به معماري پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت:
مطالعه‌ي سنگ‌نگاره‌ي انسان بالدار و مقدمات مستندنگاري آن آغاز شده‌اند
پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت طرح مطالعه‌ي حفاظتي، مستندنگاري و تهيه‌ي همانند از سنگ‌نوشته‌ها و نگاركنده‌هاي صخره‌يي ايران را در صورت تخصيص اعتبار اجرا مي‌كند. مسؤول گروه تزيينات وابسته به معماري پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: به‌دليل قرارگيري آثار صخره‌يي در فضاهاي سخت و فرسايش آن‌ها، ضرورت چنين طرحي براي حفاظت از آثار صخره‌يي احساس شد و قرار است، مطالعه‌ي دقيقي روي اين آثار و نيز درباره‌ي فرآيند فرسايش آن‌ها انجام شود. حميد فدايي با بيان اين‌كه در اين طرح، جايگاه مهمي براي بحث مستندنگاري و تهيه‌ي همانند درنظر گرفته شده است، ادامه داد: چنين آثاري به‌طور دقيق ثبت و ضبط نشده‌اند و با فن‌آوري‌هاي نوين، مستند‌نگاري دقيقي را مي‌توان انجام داد كه اين مستندنگاري‌ها پايه‌اي براي ساخت همانند يا مولاژ خواهند بود. به اين ترتيب، به يكي از اهداف اين طرح كه ارايه‌ي طرح‌هاي حفاظتي است، نزديك مي‌شويم. وي با اشاره به تعداد زياد نگاركنده‌ها، گفت: از ديگر اهداف اين طرح، تعيين اولويت حفاظت براساس وضعيت فرسايشي آثار است. همچنين تعيين تعداد دقيق ‌آثار صخره‌يي نيز در اين برنامه قرار دارد. او اظهار داشت: براي اجراي چنين طرحي يك برنامه‌ي اوليه تعريف شد و پيشنهاد كرديم كه كميته‌اي شامل متخصصان و صاحب‌نظران مختلف مانند زمين‌شناسي، اين پروژه را راهبري كنند. اين طرح به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و پژوهشگاه ارايه شد و با توجه به اين‌كه اجراي آن به اعتبار نسبتا زيادي نياز دارد، هنوز پاسخ درستي براي تامين اعتبار دريافت نكرده‌ايم. به گفته‌ي فدايي، با وجود اين شرايط‌،‌ مطالعه روي سنگ‌نگاره‌ي انسان بالدار در پاسارگاد و مقدمات مستندنگاري آن آغاز شده است. اين اثر به‌دليل ويژگي‌هاي خاصي كه فرسايش زيادي ممكن است، به آن وارد شود، پس از مستندنگاري به روش‌هاي نوين، مولاژي از آن تهيه مي‌شود، تا شرايط انتقال اثر اصلي به جاي ديگر فراهم شود. مسؤول گروه تزيينات وابسته به معماري پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت اضافه كرد: يكي از نتايج مستندنگاري، ساخت مولاژ است؛ ولي هدف از ساخت مولاژ، جايگزيني با اثر اصلي نيست، بلكه فراهم كردن مجموعه‌اي از آثار است، به‌گونه‌اي كه در هر زمان، قابل دسترس باشند. همچنين اولويت در مستندنگاي با سنگ‌نگاره‌هايي است كه در معرض خطرند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha