• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۸۶ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8604-16154

وزير امور خارجه‌: *نظر ايران درباره برگزاري دور دوم مذاكرات با آمريكا مثبت است *ايران هرگز براي همكاري در چارچوب‌هاي توافق شده با آژانس مشكلي نداشته است

وزير امور خارجه‌:
*نظر ايران درباره برگزاري دور دوم مذاكرات با آمريكا مثبت است
*ايران هرگز براي همكاري در چارچوب‌هاي توافق شده با آژانس مشكلي نداشته است

منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان، عصر امروز در كنفرانس خبري مشترك با يوسف بن‌العلوي وزير امور خارجه‌ي عمان در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به موافقت ايران با بازديد بازرسان آژانس از راكتور آب سنگين اراك اشاره كرد و پرسيد آيا اين توافق به معناي پذيرفتن پروتكل الحاقي است؟ گفت: گفت‌وگوهاي اخير ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با هدف تعيين چارچوب‌ها يا مداليته‌ي حل مسائل باقيمانده ميان ايران و آژانس است.

به گزارش خبرنگار سياسي – خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي با بيان اينكه اين مذاكرات در فضايي صميمي و در قالبي سازنده در چند روز گذشته در تهران برگزار شد كه رئوس اين توافق از طريق مصاحبه‌ي مذاكره‌كنندگان و هم بيانيه‌ي آژانس اعلام گرديد، اظهار داشت: در چارچوب اين توافقات گام‌هاي آتي همكاري ميان ايران و آژانس براي مسائل گذشته تدوين و مشخص شده است و در خصوص مسائل حال هم روند معمول و طبيعي ادامه دارد.

متكي تصريح كرد: بازرسان آژانس بازرسي دوره‌اي و منظم خود را طبق توافقات به عمل مي‌آورند؛ بنابراين ايران هرگز براي گفت‌وگو و همكاري در چارچوب‌هاي توافق شده با آژانس مشكلي نداشته است و پروتكل الحاقي كماكان در مسيري كه از مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي وجود دارد مدنظر است كه اين مورد توافق و توجه آژانس هم هست.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا پيشنهاد البرادعي در خصوص مذاكره‌ي مستقيم ايران و آمريكا درباره‌ي مسائل هسته‌يي اكنون در دستور كار ايران قرار دارد؟ چنانچه سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي خود اعلام كرده‌اند كه اين پيشنهاد مي‌تواند مورد بررسي قرار گيرد، گفت: بديهي است كه هر پيشنهادي كه به ايران شود جمهوري اسلامي ايران آن را بررسي مي‌كند. اگر تصميمي گرفته شود طبيعي است كه به اطلاع همگان مي‌رسانيم.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا، در خصوص ملاقات خانواده‌ي ديپلمات‌هاي ربوده شده كشورمان در اربيل عراق با آنها، گفت: با توجه به تداوم اقدام غير قانوني آمريكايي‌ها در بازداشت ماموران كنسولي ايران آقاي قمي سفير كشورمان در بغداد اخيرا با اين عزيزان ملاقات داشته‌اند و ديدار اعضاي خانواده‌هاي آنها با اين عزيزان در حال تنظيم است و تلاش‌هاي سياسي، بين‌المللي و حقوقي براي آزادي هر چه سريع‌تر اين ديپلمات‌ها در دستور كار مستمر وزارت امور خارجه و مسوولان ايران قرار دارد.

متكي ابراز اميدواري كرد كه اين پيگيري‌ها هر چه سريع‌تر به نتيجه‌ي نهايي خود كه بازگشت اين عزيزان به آغوش خانواده‌هايشان است برسد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص هدف سفر محمدرضا باقري معاون عربي – آفريقايي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان به يمن، گفت: اگر سفري انجام نشود بايد در اين خصوص سوال كنيد.

وي افزود: كار وزارت امور خارجه انجام اين سفرها و ميزباني براي همتاهايشان از ديگر كشورها مي‌باشد. در خصوص يمن طي دو سال گذشته رفت و آمدهاي خوبي ميان مقامات دو كشور داشتيم از جمله سفري كه سال گذشته بنده به يمن داشتم و سفر وزير امور خارجه‌ي اين كشور به ايران كه در سال جاري صورت گرفت. بنابراين اين تبادل‌نظر ميان دو كشور براي توسعه‌ي همكاري‌ها و تبادل‌نظر پيرامون موضوعات مختلف منطقه‌اي و دو جانبه جزء وظايف معمولي و روتين ديپلماسي كشورها است.

متكي ادامه داد: آقاي باقري براي تبادل‌نظر با مقامات يمني با پيامي از سوي رياست جمهوري به عنوان نماينده‌ي ويژه‌ي ايشان به اين كشور سفر كرده است و در اين سفر ضمن جويا شدن از مسائل منطقه و همچنين تحولات داخلي يمن كه با تدبير رهبران يمن و رهبران گروه‌هاي يمني و با وساطت برخي از كشورهاي دوست ساماندهي خوبي مي‌شود گفت‌وگو مي‌كند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، تصريح كرد: در واقع معاون عربي – آفريقايي وزارت امور خارجه نظر ايران را براي حل صميمانه، دوستانه و مسالمت‌آميز مسائل داخلي يمن را به اطلاع مقامات داخلي اين كشور خواهد رساند و بر تقويت مناسبات دو جانبه ميان دو كشور تاكيد مي‌كند.

وي در خصوص انجام دور دوم گفت‌وگوها با آمريكا درباره‌ي عراق، اظهار داشت: مقامات عراقي اين درخواست را از ايران داشتند و از آنها خواسته شد كه نظر آمريكايي‌ها و درخواست آنها در اين خصوص از طريق رسمي آن يعني سفارت سوييس در تهران به ايران داده شود.

متكي تصريح كرد: نظر ما بعد از اين اعلام آمادگي نسبت به انجام دور دوم گفت‌وگوها مثبت است و احتمال برگزاري آن در آينده‌ي نزديك وجود دارد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، همچنين اظهار داشت: ما همواره از فرصت‌هاي مختلف براي تبادل‌نظر و مرور روابط و انديشه براي راه‌هاي جديد جهت توسعه‌ي مناسبات ميان ايران و پادشاهي عمان استفاده مي‌كنيم؛ بنابراين سفر دو ماه قبل رياست جمهوري ايران به پادشاهي عمان روابط دو كشور را در شرايط جديد با فرصت‌هاي خوبي قرار داد.

وي ادامه داد: در مذاكرات نسبتا طولاني‌مدت پروژه‌هاي اقتصادي دو كشور در زمينه‌ي همكاري در حوزه‌هاي مربوط به گاز، پتروشيمي، تجارت و ساير همكاري‌هاي تجاري توافقات خوبي ميان دو كشور انجام شد و متون آماده شده در اين سفر به امضاي وزراي ذيربط رسيد و روساي كميسيون مشترك اقتصادي نيز در اين سفر پيگيري توافقات انجام شده را در دستور كار قرار دادند.

متكي اظهار داشت: در اين ملاقات راه‌هاي عملياتي كردن خريد گاز از ايران توسط عمان را مرور كرديم و در بحث توافقنامه‌ي امنيتي ميان ايران و عمان توافق اصولي آن ميان وزراي دو كشور صورت گرفت و پيشنهادات و نظرات دو طرف مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اميدواريم در طول سال جاري بعد از نهايي شدن به امضاي دو طرف برسد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، با بيان اينكه چگونگي افزايش تجارت ميان دو كشور به ويژه در خصوص دو بندر خطيب و عباس را بررسي كرديم، اظهار داشت: هر دو طرف بر گفت‌وگوهايي كه در خصوص مسائل منطقه به ويژه مسائل عراق، لبنان، فلسطين و افغانستان صورت دادند از درگيري‌هاي ميان گروه‌هاي فلسطيني ابراز نگراني كرده و بر يافتن راه‌حلي براي وحدت و انسجام بيشتر ميان اين گروه‌ها تاكيد كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha