• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8604-15109

*همايش بين‌المللي ايران - ترانزيت*‌ مديركل ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني: در حال افزايش ظرفيت بنادر هستيم حمل و نقل كالا يك عامل صلح در روابط منطقه است

*همايش بين‌المللي ايران - ترانزيت*‌ 
مديركل ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني:
در حال افزايش ظرفيت بنادر هستيم
حمل و نقل كالا يك عامل صلح در روابط منطقه است

بندر شهيد رجايي مهمترين بندر در زمينه حمل و نقل كانتينري است كه ظرفيت آن از 7/1 ميليون teu در فازهاي بعدي به شش ميليون teu خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) غلامرضا ساساني - مديركل ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني - در دومين روز همايش بين‌المللي ايران ترانزيت افزود: بنادر جمهوري اسلامي ايران در سال 2007 به 129 ميليون تن بندر، در سال 2009 ، 148 ميليون تن و در سال 2015 ، 160 ميليون تن خواهد رسيد.

وي خاطرنشان كرد: بندر امام خميني 38 لنگرگاه دارد كه ظرفيت آن در سال 2009 ظرفيت اين بندر به 7/2 teu خواهد رسيد اين بندر به سه راه عراق، سوريه و كشورهاي حوزه درياي مديترانه و آذربايجان و گرجستان راه دارد.

ساساني با بيان اينكه ظرفيت بندر چابهار 2/3 ميليون teu است افزود: اين ظرفيت به شش ميليون teu خواهد رسيد. اين بندر نزديك به مناطق آزاد است و در حال حاضر در حال توسه لنگرگاه‌هاي جديد كانتينرهاي جديد هستيم.

وي خاطرنشان كرد: براي توسعه ترمينال‌ها و لنگرگاه‌هاي بندر انزلي 72 ميليون دلار سرمايه‌گذاري شده و از طريق آن به كشورهاي حوزه درياي مديترانه و خليج فارس ارتباط مي‌يابيم.

ساساني تصريح كرد: ظرفيت بندر اميرآباد كه از بنادر جديد و بزرگترين بندر منطقه خزر است چهار ميليون teu است كه تا سال 2009 اين رقم به شش ميليون teu افزايش مي‌يابد اين بندر هشت لنگرگاه دارد و از تسهيلات بندري نيز سود مي‌برد.

وي يادآور شد: بازار ترانزيت اميرآباد در منطقه خليج فارس و غرب و شرق به بازارهاي ترانزيت منتهي مي‌شود.

وي با اشاره به چهار كريدور اصلي جهان و تاثير مثبت آنها بر بازار ترانزيت ايران اظهار كرد: هدف بازار ما اين است كه از طريق بندرها به 9 بازار هدف روسيه، اروپاي شرقي و شمالي منطقه قفقاز، كشورهاي cis و آسياي غربي و منطقه خليج فارس برسيم كه در اين ميان ايران به خليج فارس مرتبط مي‌شود كه گلوگاه عبور انرژي دنياست.

ساساني تاكيد كرد: ايران از طريق دريايي و زميني به 15 كشور دسترسي دارد كه شامل 7/1 ميليارد نفر جمعيت و صادرات 4/1 تريليون دلاري و ظرفيت كالاي 443 ميليون تني است و ظرفيت كالاهايي كه از ايران مي‌تواند به صورت ترانزيت عبور كند، وجود دارد. غير از اين 15 كشور، 30 كشور ديگر نيز مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.

مديركل ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني با بيان اينكه در حال افزايش ظرفيت بنادر كشور هستيم، اظهار كرد: براي ترانزيت از شمال و جنوب كشور تخفيفاتي را ارائه كرديم تا حمل و نقل و ترانزيت كالا را ارزان‌تر تمام شود.

وي تاكيد كرد: 40 درصد تخفيفات براي ترانزيت كانتينرها، 50 درصد مربوط به هزينه‌هاي انبار داري 10 روز براي محصولات ترانزيتي بدون هزينه، 75 درصد تخفيفات براي هزينه‌هاي بندري براي كشتي‌هايي كه در درياي خزر ترانزيت مي‌كنند و 25 درصد نيز براي كشتي‌هايي كه نفت حمل مي‌كنند.

مديركل ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني گفت: براي ترانزيت كشتي به كشتي اين تخفيفات 35 درصد است كه البته 50 درصد تخفيف نيز براي كشتي‌هايي كه به عراق ترانزيت مي‌كنند در نظر گرفته شده است.

ساساني توضيح داد: سازمان بنادر و كشتيراني به عنوان صاحب بنادر كشور كشورهاي مختلف را دعوت به مذاكره مي‌كند و در اين زمينه پيشنهاداتي واقعي داريم و براي توسعه حمل و نقل منطقه‌اي تفاهم نامه‌اي در اين راستا مدنظر است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: امروزه حمل و نقل كالا فقط حمل كالا از يك نقطه به نقطه ديگر نيست بلكه از آن مي‌توان به عنوان يك عامل صلح در روابط منطقه ياد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha