گسترش حمل و نقل ريلي با آلودگي، هزينه و مصرف سوخت كمتر و ايمني بيشتر و توانايي جابجايي كالا و مسافر در حجم بالا و مسيرهاي طولاني، نقش مهمي در تسهيل تجارت بينالملل دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يوسف جليلي، مديركل بازرگاني راهآهن در دومين روز همايش بينالمللي ايران - ترانزيت اظهار كرد: ايران محل تلاقي بزرگراههاي مهم حمل و نقل بينالمللي است و مسير ريلي سرخس رازي در كريدور شرق – غرب ، مسير يكسرهاي را براي حمل كالا بين آسيا و اروپا فراهم كرده است.
وي اضافه كرد: خط هاي ريلي بندرعباس – سرخس و بندرعباس – اميرآباد و در آينده نيز قزوين – رشت – انزلي ، آستارا ، مسير مستقيمي را در كريدور شمال جنوب را فراهم خواهد كرد.
به گفته مديركل بازرگاني راهآهن، مسير ريلي قزوين – رشت – انزلي – آستارا به طول 370 كيلومتر در دست احداث است و با بهرهبرداري از آن مسير ريلي كريدور شمال – جنوب كامل ميشود.
جليلي خاطرنشان كرد: خط آهن كرمان – زاهدان به طول 539 كيلومتر در دست ساخت است كه مسير كرمان به بم بهرهبرداري شده و بم – زاهدان نيز در جهت تكميل خط آهن جنوبي سراسري آسيا تا اواخر 2008 بهره برداري ميشود.
وي افزود: ساخت مسير ريلي خرمشهر – بصره به طول 16 كيلومتر آغاز شده كه با تكميل آن گستگي ريلي ايران و عراق برطرف ميشود.
مديركل بازرگاني راهآهن در پايان خاطرنشان كرد: مسير قطار كانتينري آلماتي – استانبول در دست اقدام است اما به دليل پارهاي مشكلات با وجود مزاياي آن براي كشورهاي اين مسير هنوز فعال نشده است.
انتهاي پيام
نظرات