• جمعه / ۱۵ تیر ۱۳۸۶ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8604-07936

/گزارش/ استانداردسازي هتل‌ها؛ حركتي ضروري روبه جلو

/گزارش/
استانداردسازي هتل‌ها؛ حركتي ضروري روبه جلو

استانداردسازي هتل‌ها، موضوعي است كه سال‌ها فكر هتل‌داران ايراني را به خود مشغول كرده بود و اكنون به‌نظر مي‌رسد، در آستانه‌ي عملي شدن باشد. قرار است كه از امروز (پانزدهم تيرماه) طرحي به‌صورت آزمايشي در يك‌صد هتل كشور اجرا و هزينه‌ي آن از طريق دولت پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين طرح قرار است، هتل‌هايي را با ستاره، درجه و شرايط منطقه‌يي متفاوت تحت پوشش خود قرار دهد و حضور در آن، داوطلبانه خواهد بود.

با وجود اين‌كه استانداردسازي قرار است، در هتل‌ها صورت گيرد و هتل‌ها نيز به جوامع و اتحاديه‌هاي هتل‌داري وابسته‌اند، هنوز هيچ هماهنگي با هتل‌داران و دبيران جوامع و اتحاديه‌هاي هتل‌داري انجام نشده است و اتحاديه‌هاي هتل‌داري كشور از اين طرح اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند.

مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي طرح استانداردسازي هتل‌ها به خبرنگار ايسنا گفت: اجراي اين طرح به اتحاديه‌هاي هتل‌داري كشور مرتبط نيست؛ چراكه موضوع توسط سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها اجرايي مي‌شود.

در اين راستا، برخي از دبيران جوامع و اتحاديه‌هاي كشور حضور در اين طرح و اطلاع از چگونگي آن‌را خواسته‌اند، زيرا اين طرح قرار است، در هتل‌هاي آن‌ها اجرايي شود.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان همدان در اين‌باره اظهار داشت: براي انتخاب يك‌صد هتل در طرح پايلوت بايد با جوامع هتل‌داري استان‌ها مشورت و از آن‌ها خواسته شود، هتل انتخابي خود را معرفي كنند.

با توجه به اين‌كه هزينه‌ي استانداردسازي يك‌صد هتل در اين طرح پايلوت، قرار است توسط دولت پرداخت شود، بسياري از هتل‌داران معتقدند كه در انتخاب اين هتل‌ها بايد منافع تمام هتل‌داران درنظر گرفته شود و هتل‌هايي از شهرهاي مختلف و مناطق گوناگون در اين طرح قرار گيرند.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان بوشهر اعتقاد دارد: بهتر است، هتل‌هايي كه در مناطق محروم و شهرستان‌هاي كوچك قرار دارند، در اولويت باشند؛ زيرا هتل‌هاي شهرستان‌ها منابع درآمد بسيار ناچيزي دارند و امكان سرمايه‌گذاري در آن‌ها كم است و دولت با سرمايه‌گذاري در مناطق محروم به نتيجه‌ي مطلوب مي‌تواند دست يابد.

برخي هتل‌داران نيز بر اين باورند كه استانداردسازي بايد از هتل‌هايي آغاز شود كه اكنون درحال ساخت هستند، تا نيازمند پرداخت هزينه‌هاي دوباره براي اين كار نشوند.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان اردبيل در اين زمينه بيان كرد: هتل‌هايي كه درحال بازسازي يا ساخت‌اند، از جمله هتل‌هايي بايد باشند كه در طرح پايلوت استانداردسازي قرار مي‌گيرند؛ تا نياز نباشد، دوباره هزينه‌هايي براي هتل‌داراني كه اكنون در مرحله‌ي ساخت‌اند، صرف شود.

تعدادي از هتل‌داران از استانداردسازي هتل‌ها استقبال مي‌كنند. اين گروه بر اين باورند كه با استانداردسازي خدمات، در كنار استانداردسازي فيزيكي ساختمان، رضايت بيشتر مشتريان خود را مي‌توانند جلب كنند و نيز با استانداردسازي از شمول نرخ‌گذاري مي‌توانند آزاد شوند و خود براي هتل‌ها نرخ تعيين كنند.

با توجه به نظر برخي هتل‌داران، در ايران هنوز استانداردها تعريف نشده‌اند و تعريف ثابت و مشخصي از نوع و شيوه‌ي استانداردسازي هتل‌ها به‌دست هتل‌داران نرسيده است.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان بوشهر گفت: يك گروه تخصصي بايد تشكيل شود و استانداردها مشخص شوند. همچنين در تمام هتل‌هاي كشور بايد درباره‌ي ارتقاي خدمات، برنامه‌هاي آموزشي گنجانده شوند و دولت در اين زمينه سرمايه‌گذاري كند. اكنون يكي از مشكلات ما به‌روزرساني و استانداردسازي خدمات است.

بعضي از هتل‌داران بر اين باورند، ستاره‌هايي كه به هتل‌ها داده مي‌شوند، به‌گونه‌اي سليقه‌يي و رابطه‌يي‌اند و نشاني از ضوابطي صحيح براي دادن ستاره به‌چشم نمي‌خورد.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان همدان در اين‌باره تصريح كرد: درجه‌گذاري و اهداي ستاره به هتل‌داران، دوستانه شده است و درجه‌گذاري مصوب و اساسي در كشور وجود ندارد.

با توجه به درنظر گرفته شدن استانداردهايي ثابت براي هتل‌ها، بسياري از هتل‌داران بر اين باورند كه تمام هتل‌هاي كشور را با يك الگوي ثابت نمي‌توان استانداردسازي كرد. برخي كارشناسان هتل‌داري نيز اعتقاد دارند كه موقعيت جغرافيايي و نيز تعداد گردشگران ورودي به هر شهر، نكته‌هايي قابل توجه در شيوه‌ي استانداردسازي هتل‌هاي هر منطقه‌اند.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان كرمان اظهار داشت: با درنظر گرفتن فقط يك يا دو الگو، هتل‌هاي سراسر كشور را نمي‌توان استانداردسازي كرد، بلكه استانداردسازي بايد چارچوبي مدون داشته باشد و براساس آن اقدام شود.

معين‌زاده افزود: در استانداردسازي هتل‌هاي يك، دو و سه ستاره بايد بيشتر مسايل بومي ‌و منطقه‌يي درنظر گرفته شوند و در توسعه‌ي هتل‌هاي چهار و پنج ستاره به مسايل بين‌المللي پرداخته شود. 

همچنين برخي هتل‌داران يادآور شده‌اند كه كه حتا انتخاب رنگ براي ساختمان هتل‌ها در موقعيت جغرافيايي آن‌ها بسيار موثر است و از رنگ‌هاي تند در شهري مانند تهران و از رنگ‌هاي ملايم در شهرهاي شمالي كشور نمي‌توان بهره برد.

از آنجايي كه اين طرح سال آينده به‌صورت سراسري در تمام هتل‌هاي كشور اجرايي مي‌شود، تعدادي از هتل‌داران گفته‌اند كه استانداردسازي هتل‌ها در شرايطي به نفع هتل‌داران است كه بازار هتل‌داري در شهر به‌صورت رقابتي درآيد، وگرنه هنگامي كه در يك شهر فقط يك هتل وجود دارد، مسافران زيادي نيز به آن شهر سفر نمي‌كنند و درآمد هتل‌داري در آن فقط به‌صورت فصلي و اندك است، هتل‌دار توانايي تقبل هزينه‌هاي استانداردسازي را ندارد و تمايلي به انجام اين كار نشان نمي‌دهد.

به‌عنوان نمونه، دبير جامعه‌ي هتل‌داران استان چهارمحال و بختياري در اين‌باره توضيح داد كه در شهركرد فقط يك هتل بزرگ وجود دارد و بازار آن رقابتي نيست. مسافران اندكي نيز به اين شهر سفر مي‌كنند و به‌دليل درآمد پايين، استانداردها را نمي‌توان توسعه داد.

نصر اضافه كرد: در مرحله‌ي اجراي سراسري اين طرح بايد شرايط منطقه‌يي هر هتل درنظر گرفته شود و تمام هتل‌هاي سراسر كشور را با يك الگو نمي‌توان اصلاح كرد. هتل‌هايي در طرح پايلوت استانداردسازي مي‌توانند قرار گيرند كه در شهرهايي با آمار بالاي گردشگر واقع شده‌اند.

همچنين براساس گفته‌ي اكبر فرهيخته ـ مدير كل امور مراكز، خدمات و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در طرح استانداردسازي، هتل‌ها در سه سطح درجه‌بندي نمي‌شوند، بلكه فقط در سطوح معمولي و ممتاز درجه مي‌گيرند.

وي درباره‌ي تشريح آيين‌نامه‌ي اجرايي استانداردسازي هتل‌ها به خبرنگار ايسنا توضيح داد: فضاها، تاسيسات، امكانات، تجهيزات، كيفيت خدمات، نيروي انساني، عوامل پايداري، توجه به آموزش، شيوه‌هاي نظارتي و ارزيابي و ميزان رضايتمندي مشتريان از جمله فاكتورهاي اصلي براي تغيير درجه و ستاره‌ي هتل‌ها هستند.

او با بيان اين‌كه طرح استانداردسازي هتل‌ها از اعمال سليقه‌ي افراد و گروه‌ها در درجه‌بندي آن‌ها جلوگيري مي‌كند، افزود: تمام گروه‌هاي تاسيسات گردشگري خاص نسبت به تدوين استانداردهاي خود مي‌توانند اقدام و آن‌را براي تصويب و تاييد نهايي به دفتر امور مراكز، خدمات و استانداردسازي پيشنهاد كنند. ما هم پس از بررسي موارد پيشنهادي براساس ماده‌ي 11 آيين‌نامه‌ي ايجاد، اصلاح و تكميل در صورت برابري آن موارد با حداقل استانداردهاي ابلاغي سازمان، استانداردهاي اين گروه‌ها را تصويب و ابلاغ مي‌كنيم.

فرهيخته تاكيد كرد: ‌اجراي سطوح استانداردسازي هتل عاملي مهم در رفع اعمال سليقه‌هاي فردي و گروهي براي ارايه‌ي ستاره‌ها و درجه‌هاست و قطعا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين معضل را برطرف مي‌كند.

بيش از 30 سال است كه در كشور استانداردها براساس اصول فيزيكي بوده‌اند و توجه به سطح خدمات كيفي در استاندارد هتل‌ها جايي نداشت. بسياري از مسافران و گردشگران بين‌المللي پس از اقامت در ايران، سطح خدمات را برابر با فيزيك ساختمان و قيمت دريافت‌شده نمي‌دانند. در اين ميان، بسياري از هتل‌داران كشور فرياد تغيير استانداردها را در هتل سرداده‌اند و با وجود ارايه‌ي چند طرح ازسوي برخي جوامع و اتحاديه‌هاي هتل‌داري، تاكنون ترتيب اثري داده نشده بود و به طرح‌هايي خاك‌خورده در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تبديل شده بودند.

وقتي در چشم‌انداز 20 ساله‌ي صنعت گردشگري، ورود 20 ميليون گردشگر پيش‌بيني مي‌شود، بايد كشور را براي پذيرايي از اين تعداد مسافر آماده كرد؛ اما به ايجاد و توسعه‌ي زيرساخت بدون اهميت به ارتقاي سطح كيفيت آن نمي‌توان پرداخت.

اكنون سطح استاندارد هتل‌هاي ايران نه‌تنها با استاندارد جهاني برابري نمي‌كند، بلكه از آن بسيار عقب‌تر است و هتل به‌عنوان ركني از صنعت گردشگري به بهبود شرايط خدمات براي جذب و ماندگاري بيشتر مسافر نياز دارد، اتفاقي كه كمتر در هتل‌هاي كشور روي مي‌دهد.

شايد به اعتقاد برخي، استانداردسازي هتل ارتقاي سطح خدمات را به همراه نداشته باشد، اما در شرايطي كه بسياري از هتل‌هاي پرستاره‌ي كشور با آسودگي از ستاره‌هاي خود، خدماتي نازل را به مسافران ارايه مي‌كنند، به استاندارد فرسوده‌ي سال‌هاي گذشته نمي‌توان اكتفا كرد؛ چراكه امروز، هتل‌داري در دنيا به‌عنوان عاملي براي جذب گردشگر، هر سال با تحولي در استانداردها و سطح خدمات روبه‌رو مي‌شود. بسياري از هتل‌هاي دنيا از سطح ارايه‌ي خدمات مطلوب به مسافر فراتر رفته‌اند و با ايجاد تنوع در اين خدمات براي جذب مسافران بيشتر تلاش مي‌كنند.

گرچه با توجه به درصد اشغال هتل‌ها، بسياري از هتل‌داران، بويژه در شهرهاي دورتر به جذب مسافر بيشتر يا تغيير درصد اشغال هتل پس از استانداردسازي در خدمات هتل‌ها چندان اميدوار نيستند، اما هتل به‌عنوان جزيي از صنعت گردشگري كشور نبايد از تحولات بي‌بهره بماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha