عباس كيارستمي طرفدار روايتهاي ساده در سينماست و معتقد است: اگر از زاويه درست به يك سوژه بپردازيم، ديگر زواياي آن موضوع هم بهدرستي پيش ميرود.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامهي كارگاههاي آموزشي كيارستمي در ايران، اينبار سوژهي هنرجويان «درخت و تاكسي» است.
اين جلسات با نمايش چند فيلم كوتاه آغاز ميشود و حدود 45 هنرجوي اين كارگاه نظرات خود را درباره فيلمهاي كوتاه دوستانشان مطرح ميكنند.
در اين كارگاه كيارستمي به هنرجويان خود يادآوري ميكند: در جهان هيچ كار جديدي نميتوان انجام داد بلكه بايد الگوهاي قبلي را ديد و فرم جديدي پيدا كرد.
به باور اين اين فيلمساز: كساني معتقدند «افرادي كه از كليشهها پيروي ميكنند احمق هستند، اما احمقتر كساني هستند كه ميخواهند كليشهها را بشكنند.»
كيارستمي از هنرجويانش ميخواهد تجربيات شخصي خود را مورد توجه قرار دهند تا پرداخت آنها به كليشهها متفاوت باشد.
كارگردان «ده» و «ABC آفريقا» كه ايدههاي هنرجويان را در مورد ساخت فيلمهايشان، اصلاح ميكند به آنها ميگويد: ما در اينجا تمرين ميكنيم چگونه بهيك موقعيت ساده يا يك فرد نزديك شويم و در واقع تمرين ما براي ورود به موضوع است.
به گزارش ايسنا، در هفتمين جلسهي اين كارگاه آموزشي فيلم كوتاهي كه يكي از هنرجويان درباره دست ساختههاي چوبي رضا كيانيان ساخته بود به نمايش درآمد، كيانيان ومحمد رحمانيان نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر به عنوان ميهمانان ويژه اين كارگاه حضور داشتند.
به گفتهي نگار اسكندرفر مدير موسسهي كارنامه كه اين كارگاه به همت او در ايران برگزار ميشود: «نگاهي كه كيارستمي به هنرجويان آموزش ميدهد، فيلمسازي در محدوديت است به آنها ياد ميدهد منتظر تهيهكننده يا امكانات آنچناني نباشند، در فيلمسازي همانند SMS (پيام كوتاه) عمل كنند. از زيادهگويي بپرهيزند و با كمترين امكانات، حرف خود را بزنند و دنبال خرجتراشي نباشند.»
به اعتقاد اسكندرفر، جواناني كه شيفته سينما هستند با حضور در اين كارگاه ميتوانند خود را محك بزنند. كارهايي كه در اين دوره انجام ميدهند مثل اتود زدن و مشق كردن است. تمرين و تكرار آنها را به جايي ميرساند كه متفاوت ميبينند.
مدير موسسه كارنامه به ايسنا ميگويد: با برگزاري اين كارگاه حتي نگاه خود من به درخت عوض شده است. بچهها ياد ميگيرند به مسايل، عميق نگاه كنند چون كيارستمي نوعي شعر و نقاشي را در فيلمسازي نشان ميدهد. بنابراين كساني كه عكاس يا شاعر هستند، بيشتر از اين كلاس بهره ميبرند چون با انعكاس
مينيماليستي و موجز از جهان آشنا هستند و براي سينماي بيحاشيهاي كه مد نظر كيارستمي است، اين نوع نگاه موفقتر است، چون او به زندگي مثل عكس نگاه ميكند.
اسكندرفر درباره تداوم برگزاري اين كارگاهها ميگويد: از اولين روزي كه آقاي كيارستمي پذيرفت تا جايي كه امكان داشته باشد كلاسها را ادامه ميدهيم، چون هر دوره بين 50 تا 60 نفر آموزش ديدهاند و معتقدم بهتر است از ميان همين افراد، گروه كوچكتري را جمع كنيم تا اين كار استمرار داشته باشد، البته بستگي به وقت آقاي كيارستمي هم دارد اما احساس ميكنم، ايشان هم علاقمند است و گويي دوباره خودش را مرور ميكند به طوريكه ميگفت در جشنوارهي كن هم كه بوده به اين كلاس فكر ميكرده است و اين براي ما خيلي ارزشمند است.
به گزارش ايسنا، اين كارگاه پيش از اين قرار بود با عنوان «درخت و دماوند » اما سرانجام قرار شد كارگاه با عنوان «درخت و تاكسي» برگزار شود. كيارستمي پيش از اين هم در يكي از كشورهاي خارجي، كارگاهي را با عنوان «تاكسي» برگزار كرده است.
به گفته اسكندرفر براي گزينش هنرجويان معيار خاصي وجود نداشته است البته هر يك از هنرجويان، با يك زمينههنري مانند شعر، نقاشي، گرافيك يا فيلمنامهنويسي آشنايي داشتهاند، اما سعي شده كساني انتخاب شوند كه با نوع سينماي كيارستمي آشنايي داشته باشند.
مريم اسميخاني يكي از هنرجوياني است كه پيش از شركت در اين كارگاه، سه فيلم كوتاه ساخته است، او به ايسنا ميگويد: بعد از چند جلسه كه قرار شد فيلم بسازم شكل همه چيز برايم عوض شده بود، براي اولين بار فهميدم فيلمسازي لذت دارد و ساده و راحت است وديگر يك كار سخت و طاقت فرسا نيست.
او ادامه ميدهد: اولين چيزي كه كيارستمي به ما آموخت اين است كه سينما را جدي نگيريد و من معتقدم اگر فيلمساز هم نشوم، نوع نگاهم به زندگي تغيير كرده است. انگار براي اولين بار است كه درختها را ديدهام!
عادل يراقي، ديگر هنرجوي اين كارگاه كه در سه جلسه آخر كارگاه قبلي كيارستمي «فرش» هم حضور داشته، معتقد است: پيش از آنكه يادگيري داشته باشم كه البته يادگيري هم خيلي بالا بوده، انرژي فراواني براي كار ميگيرم وهمين موضوع برايام خيلي مهم است.
او كه سينما را به صورت آكادميك در دانشگاه آموخته، ادامه ميدهد: حال و هواي اين دوره براي من مهم است. وقتي در دانشگاه يا در دورههاي فيلمسازي آموزش ميبينيم مدام ميترسيم چون قواعدي ياد گرفتهايم و تصور ميكنيم نبايد از آنها تخطي كنيم اما يكي از فايدههاي خوب اين كلاس اين است كه ترس ما را از بين ميبرد و انرژي ما آزاد ميشود به طوريكه با يك تشويق كوچك آقاي كيارستمي، انرژي زيادي ميگيريم.
ناديا آقابيگي گرافيست است و ميگويد: با گذراندن اين دوره، ديدگاهش خيلي عوض شده است. شركت در اين كلاس، فرصتي استثنايي براي ماست. بچهها همه با هم دوست هستند كار همديگر را نقد ميكنيم و خلاصه اينكه حال آدم خوب ميشود!
مصطفي حسني، نقاشي و عكاسي به ايسنا ميگويد: گرههايي كه در ذهن داريم، در اين كلاس باز ميشود. اين كلاس ديدگاه من را به نقاشي تغيير ميدهد و با يك زبان ديگر با سينما ارتباط برقرار ميكنم.
او ادامه ميدهد: پيام اين نوع سينما، انتقال احساس به طور ساده است و اگر الان اين همه راحت به سينما نگاه ميكنيم به خاطر تلاش افرادي همچون عباس كيارستمي است.
انتهاي پيام
نظرات