• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8602-17299
  • خبرنگار : 71091

«فيلم‌سازي عاشق صادق سينما» «كودكي‌ناتمام» كيومرث پوراحمد به‌نمايش درآمد

«فيلم‌سازي عاشق صادق سينما»
«كودكي‌ناتمام» كيومرث پوراحمد به‌نمايش درآمد

كيومرث پوراحمد گفت: بزرگداشت و نكوداشت خيلي خوب است اما فقط به ما مربوط نيست، خانواده‌اي داريم و همراهاني كه آنها كمك مي‌كنند، ما كارهايمان را به‌درستي انجام دهيم.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران كه در مراسم بزرگداشت خود در فرهنگسراي هنر ارسباران ـ 26 ارديبهشت ماه ـ سخن مي‌گفت ادامه داد: همسرم خانم مهرانه ربيع در همه اين سالها در كنار من حضور داشت و هميشه همراه من بود و در بسياري از موارد همكار من بوده است.

وي از مهدي اسدي كارگردان فيلم «كودكي نيمه‌تمام» و احمد طالبي‌نژاد كه مسووليت مشاوره اين پروژه را داشت، تشكر كرد.

كيومرث پوراحمد از هومن شكيبا نيز به‌عنوان يكي از همراهان هميشگي‌اش ياد كرد و ادامه داد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري در وهله اول با اين اقدام همه ما را از يك اتهام قديمي تبرئه كرده است و آن هم اتهام مرده پرستي است. اين سازمان كاري كرد كه از زنده‌ها تقدير شود و جاي سپاس فراوان دارد.

كارگردان «قصه‌هاي مجيد» گفت: ساخت اين فيلمها روند مهمتر را منجر شده است و اينكه اگر در مورد سينما 40 سال قبل بخواهيم اسنادي را جمع‌آوري كنيم، تقريبا اسناد و مدارك نزديك به صفر است بنابراين سازمان فرهنگي هنري اسناد خوبي را براي آيندگان به‌جا مي‌گذارد.

وي در بخشي از برنامه از نادر ابراهيمي و همكاري با او ياد كرد و گفت: او من را در ابتداي راه حمايت كردند، الان كمي بيمار هستند و من براي او آرزوهاي خوب دارم.

هوشنگ گلمكاني در اين برنامه درباره كيومرث پوراحمد قبل از فيلمسازي صحبت كرد و گفت: در مورد پوراحمد قبل از فيلمسازي كمتر نوشته شده و بيشتر خودش در كتاب «كودكي ناتمام» در اين رابطه مواردي را مطرح كرده است.

وي ادامه داد: وقتي آن كتاب را خواندم، فهميدم چرا در اين سالها با او همذات پنداري مي‌كردم، من كيومرث پوراحمد را بيش از آنكه فيلمساز شود مي‌شناختم، اما او را نديده بودم.

گلمكاني به آشنايي‌اش با پوراحمد اشاره كرد و افزود: عامل شناخت من صفحات نقد خوانندگان نشريات سينمايي آن زمان بود كه مشخص‌ترين اسم‌هايي كه از آن صفحات خسرو دهقان، حسين گيتي، تورج زاهدي و كيومرث پوراحمد به يادم مانده است. من با خواندن مطالب كيومرث پوراحمد احساس مي‌كردم اين آدم را دوست دارم.

وي ادامه داد: من و كيومرث پوراحمد همزمان آمديم تهران. او از اصفهان و من هم از مشهد و همزمان وارد كار حرفه‌اي شديم. او رفت نشريه سينمايي و من نشريه اقتصادي.

وقتي اسمش را در تيتراژ سريال «آتش بدون دود» نادر ابراهيمي ديدم احساس كردم، اين موفقيت خود من است چون من هم در آن سالها علاقه‌مند كار سينما بودم.

وي در ادامه گفت: خوشحالم پوراحمد تا الان دارد، ادامه مي‌دهد و همه فيلمهايي كه ساخته حتي فيلمهايي كه من دوستش ندارم اما بدم نمي‌آيد، نشان مي‌دهد او عاشق صادق سينما است و هيچ وقت دروغ نمي‌گويد.

من نگران بودم «اتوبوس شب» چگونه فيلمي خواهد شد و ديدم كه اين هم يك فيلم پوراحمدي است.

گلمكاني در پايان كتابي تنگنا را به پوراحمد اهدا كرد.

محمدمهدي عسگرپور معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه ساخت فيلم كارگردانان سينماي ايران را بر عهده دارد در بخشي از اين جلسه گفت: در روزهايي كه اين ايده را رضا ميركريمي مطرح كرد، فكرهاي ديگري هم وجود داشت كه اميدوار هستيم بخش ديگر آن را به سرانجام برسانيم.

فكر نمي‌كردم اين پروژه‌ها يك پروژه‌ي قابل توجهي بشود، چون از ديدگاه خودمان، ما داشتيم وظيفه عادي خومان را انجام مي‌داديم، به هر حال حداقل كاري كه مي‌توانيم انجام دهم اين است كه مفاخر خودمان را معرفي مي‌كنيم.

وي درباره كيومرث پوراحمد گفت: بدون اغراق شخصيتي است كه به ايشان قبطه مي‌خوردم. پوراحمد، عين فيلمهايش مي‌ماند و به همين دليل او شخصيت غبطه‌برانگيزي است.

وي اظهار اميدواري كرد: ‌اين فضاها كمك بكند كه اين پروژه‌ها ادامه پيدا كند و اين ديدگاه كه سازمان شهرداري فقط بايد خدمات شهري انجام دهد، اينگونه تصحيح شود كه تمام حوزه‌ها بايد مسووليت‌هايشان را نسبت به هنرمندان انجام دهند،‌ تشويق اهالي سينما خيلي موثر است.

مراسم تقدير از كيومرث پوراحمد توسط هوشنگ گلمكاني، رضا كيانيان، جمشيد ارجمند، محمدمهدي عسگرپور انجام شد و در ادامه از مهدي اسدي كارگردان ، احمد طالبي‌نژاد مشاور كارگردان و مهدي گنجي تصويربردار مستند «كودكي نيمه تمام» تقدير شد.

محمدرضا شرف‌الدين مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس نيز از طرف اين انجمن از كيومرث پوراحمد تقدير كرد.

در اين مراسم بهمن فرمان‌آرا، تهمينه ميلاني، رضا كيانيان، مهتاب كرامتي، بهرام دهقاني، اصغر نعيمي، محسن اميريوسفي، حميد فرخ‌نژاد، سعيد پيردوست، رضا ارحام‌صدر حضور داشتند.

هوشنگ مرادي كرماني كه بيش از اين قرار بود در اين مراسم حضور داشته باشد به مراسم نرسيد.

اجراي اين مراسم برعهده‌ي كامران ملكي بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha