• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8602-14387
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

يک جامعه‌شناس: نقش موزه‌ها در توسعه‌ي فرهنگ كم‌رنگ شده است

يک جامعه‌شناس:
نقش موزه‌ها در توسعه‌ي فرهنگ كم‌رنگ شده است
يک جامعه‌شناس گفت: موزه عامل انتقال توسعه، مبادله ‌نشر و اشاعه فرهنگ است و به هويت‌يابي و خودباوري كمك مي‌كند. محمودرضا اكرامي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان رضوي، افزود: ‌اگر دو بخش مادي و معنوي فرهنگ را مورد توجه قرار دهيم، درمي‌يابيم كه موزه مكاني است كه توسط بخش مادي فرهنگ‌، بخش معنوي فرهنگ را در معرض ديد افراد قرار مي‌دهد؛ چراكه بخش مادي عيني است و بخش معنوي ذهني است. وي ادامه داد: موزه محل ارايه‌ي اشياي گذشتگان و عامل دستيابي مردم امروز به ذهنيت، باور، نگرش، اعتقاد و سطح دانش و نوع ارتباط، معيشت و ساختار خانوادگي و سازماني گذشتگان است. اكرامي‌فر با بيان اين مطلب كه نقش موزه در توسعه‌ي فرهنگي از دو بعد زماني و مكاني قابل تعريف است، بيان کرد: موزه از نظر زماني عهده‌دار پوشش جريان انتقال فرهنگ و از لحاظ مكاني محل ارايه‌ي كالا به مخاطبان خود است، نه اين‌كه نمايشگاهي براي اشيا باشد و مخاطب صرف بازديد و اغناي حس زيبايي‌شناسي، كنجكاوي و جذابيت‌هاي بصري به آن مکان بيابد. به گفته‌ي او ارتقاي صنعت گردشگري بر پايه‌ي توسعه‌ي فرهنگ ضروري است؛ زيرا توريست خود مبلغ و عامل انتقال فرهنگ در سطح جهاني مي‌شود. وي با بيان اين‌که ‌در نهايت، دو بعد زمان و مكان منجر به نشر فرهنگ مي‌شوند، يادآور شد: شناخت تاريخي كه توسط اشياي موزه به‌دست مي‌آوريم، به هويت‌يابي ما كمك مي‌كند. اين جامعه‌شناس‌ با تاكيد بر اين موضوع كه توجه به جذابيت‌ها و شرايط فعلي جامعه، ايجاد دل‌بستگي در مخاطبان امروز موزه شرايطي دارد، اظهار داشت: نحوه‌ي ارايه و چينش اشيا بايد به‌گونه‌اي باشد كه ترتيب زمان و سير تاريخي ـ تكاملي آن حفظ شود، به اين صورت كه همه‌ي آثار يك دوره كه به سلسله‌اي خاص متعلق‌اند، در يك غرفه گردآوري شوند و امكان مقايسه بين مجموعه‌ها منجر به دست‌يابي به اطلاعات جامع و سير تكاملي فرهنگ شود. وي اضافه کرد: اطلاعات و شناسنامه‌ي كالا بايد در تيتر‌ و زيرنويس كالا قيد شود، به‌نحوي كه زمان و نوع ساخت كالا، شهر و مكان كالا، رابطه‌ي نوع كالا با طبيعت حاكم بر جامعه، دوران كالا، شرايط اقتصادي، نقشي كه در ارتباط انساني داشته است، چگونگي استفاده از آن در رابطه با دانش و علم آن روز و ... كامل و دقيق ذكر شوند. مسؤولان اطلاع‌رساني داخل موزه بايد علم، دانش و آگاهي كافي داشته باشند و به كلي‌گويي اكتفا نكنند. او گفت: تبليغ براي تغيير در ادراك‌ها و جهت دادن به افكار و تغيير در نوع نگرش‌هاست كه اين وظايف مسؤولان موزه است و بايد اين افراد تبليغات خود را گسترش دهند و از محدوده‌ي موزه خارج و در رسانه‌هاي جمعي منعكس كنند. وي ادامه داد: در صورت تحقق اين شرايط، بازديدكننده خود مبلغ موزه مي‌شود و اگر اكنون ما شاهد اين هستيم كه نقش موزه در توسعه‌ي فرهنگ كم‌رنگ شده است، به‌دليل رعايت نكردن كامل اين شرايط به اضافه‌ي ارتباطات و برخوردهاي ضعيف با مراجعه‌كنندگان و بازديدكنندگان موزه‌ است كه مخاطب را به يك ضد تبليغ تبديل كرده است. اكرامي‌فر با بيان اين‌كه مي‌توانيم جلسه‌هاي كلاس‌هاي مردم‌شناسي، جامعه‌شناسي و مانند اين مباحث را در موزه‌ها برگزار كنيم و عامل تقويت اين ارتباط شويم، بيان كرد: براي برآورده شدن انتظارات علمي بازديدكنندگان، تخصص‌هاي گوناگوني را كه مرتبط با دانش و علم موزه هستند، در مكان موزه مي‌توانيم گرد هم آوريم كه اين خود تبليغي براي موزه‌هاست. او موزه را محلي براي رسيدن آيندگان به گذشتگان معرفي كرد و آن‌را طريقي براي تكامل تحول و تطور فرهنگ دانست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha