• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-01282

معاون وزير نفت خبر داد: افزايش 10/2درصدي توليد گاز درمقابل رشد 11/7درصدي مصرف آن بهره‌برداري از پالايشگاه ايلام در اواخر تابستان

معاون وزير نفت خبر داد:
افزايش 10/2درصدي توليد گاز درمقابل رشد 11/7درصدي مصرف آن
بهره‌برداري از پالايشگاه ايلام در اواخر تابستان

در سال گذشته حدود 12 ميليارد متر مكعب افزايش توليد گاز داشته‌ايم كه 9.5 ميليارد متر مكعب معادل 80 درصد اضافه توليد در بخش خانگي مصرف شده كه اين روند مصرف نگران كننده است و به صلاح كشور نيست.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدرضا كسايي زاده - مديرعامل شركت ملي گاز ايران - با بيان اين مطلب اظهار كرد: اگر روند مصرف همين‌طور ادامه پيدا كند، در افق سند چشم‌انداز 20ساله ميزان مصرف گاز به دو برابر ميزان توليد خواهد رسيد؛ بنابراين بايد راهكارهايي براي ايجاد توازن بين توليد و مصرف باشيم.

وي، مديريت تقاضا را مهمترين امر براي كنترل مصرف دانست و افزود: در سال گذشته توليد گاز 10.2 درصد رشد داشته، در حالي كه در بخش مصرف ميزان رشد 11.7 درصد بوده است. اين در حالي است كه رشد مصرف در بخش خانگي و تجاري 19.2 درصد، در بخش صنعتي 8.3 درصد و در بخش نيروگاه‌ها 2 درصد بوده است.

 برنامه كاهش 4.1 درصدي شدت مصرف انرژي

به گفته او، برنامه‌هاي صادرات در معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت بررسي مي‌شود و هدف اين بخش اين است كه با مديريت تقاضا سالانه 4.1 درصد از شدت مصرف انرژي كاسته شود؛ به گونه‌اي كه در افق 1404 شدت انرژي در كشور مطابق شدت انرژي كشور چين و حدود 0.8 درصد شود. در اين صورت مي توانيم به صورت همزمان علاوه بر رفع نياز داخل صادرات و تزريق داشته باشيم.

معاون وزير نفت با بيان اين كه در حال حاضر حدود 800 ميليارد تومان ميزان تعهدات سفرهاي استاني رياست جمهوري درسال گذشته برآورد شده است، خاطرنشان كرد: در اين راستا همه اين تعهدات يا در مقطع مهندسي و طراحي و يا در مرحله اجرا هستند.

 46 نيروگاه زير پوشش گاز

وي با اشاره به اين‌كه در تابستان روزانه حدود 155 ميليون متر مكعب گاز به نيروگاه‌ها تزريق مي‌شود، تصريح كرد: اين عدد در زمستان به 40 ميليون متر مكعب كاهش مي‌يابد. سال گذشته به سه نيروگاه جديد گازرساني شد و هم اكنون 46 نيروگاه زير پوشش گاز هستند. از سوي ديگر با توجه به اينكه اولويت گازرساني در كشور بخش خانگي است، براي جبران كمبود گاز، سوخت مايع (نفت گاز و نفت كوره) مصرف مي‌شود.

رشد سالانه 2درصدي مصرف گازوييل

به گفته او رشد مصرف گازوئيل در كشور سالانه بيش از دو درصد است كه بخشي از آن به دليل ايجاد نيروگاه‌هاي جديد و بخشي مربوط به رشد حمل و نقل در كشور است.

كسايي زاده در ادامه با بيان اين كه توزيع مناسب گاز در سال گذشته از قطع گاز در استان تهران جلوگيري كرد، گفت: در اين راستا در برخي از سرشاخه‌ها به‌ويژه در آذربايجان غربي و كردستان كاهش فشار روي داد و اميدواريم مشكل شهرهاي سقز و بانه و جنوب آذربايجان غربي نيز در سال جاري برطرف شود.

 بهره‌برداري از پالايشگاه ايلام در اواخر تابستان

وي با اشاره به امضاي الحاقيه پالايشگاه بيد بلند2 در اواخر سال گذشته تصريح كرد: تامين مالي اين پروژه به ارزش 300 ميليون يورو از طريق بانك مركزي انجام شده و زمان اجراي قرارداد 43 ماه درنظر گرفته شده است. همچنين پالايشگاه ايلام مراحل نهايي عمليات را پشت سر مي‌گذارد و اميدواريم اواخر تابستان به بهره‌برداري برسد.

او، درخصوص فعاليت‌ شركت‌هاي استاني توضيح داد: سالانه حدود 10 هزار ميليارد ريال در استان‌ها عمليات لوله‌گذاري انجام مي‌شود و در اين راستا رفع تنگناهاي موجود در سيستم تنگناهاي پالايشي و خطوط لوله، بهبود ايستگاههاي تقويت فشار و زيرساختهاي گاز از جمله اولويتهاي شركت ملي گاز در سال جاري محسوب مي‌شود.

به گفته كسايي‌زاده، شركت ملي گاز ايران داراي 38 شركت فرعي (7 شركت پالايشي، 28 شركت استاني، شركت مهندسي و توسعه گاز، شركت انتقال گاز و شركت تعميرات و نقض در پالايشگاه عسلويه) است.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران در خصوص سياست‌هاي وزارت نفت براي اجراي اصل 44 در شركت ملي گاز توضيح داد: همه شركت‌هاي تابع شركت ملي گاز شناسايي، شناسنامه‌دار و اولويت‌بندي شدند و در اين زمينه منتظر تصويب لايحه قانوني در مجلس براي مشخص شدن تكليف نرخ گاز هستيم.

وي كه در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي سخن مي‌گفت، در خصوص چگونگي تامين تجهيزات صنعتي در كشور توضيح داد: 60 درصد تجهيزات پالايشگاهي از داخل و 40 درصد از خارج تامين مي‌شود براي نمونه بيش از 2.5 ميليون تن لوله نياز داريم كه لوله سازي‌هاي داخلي توانايي توليد 1.5 ميليون تن آن را دارند و باقي بايد از كشورهاي خارجي تهيه شود.

به گفته او، در حال حاضر حدود 53 ميليون نفر از جمعيت كشور (معادل 76 درصد) تحت پوشش گاز طبيعي هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha