• چهارشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-07054
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

وزير نفت: كارت هوشمند،مراحل نهايي راطي مي‌كند اصلاح قراردادهاي بيع متقابل،به تصميم مجلس نيازندارد اساسنامه نفت در دولت تصويب شده؛ منتظر امضاي رييس جمهور است

وزير نفت:
كارت هوشمند،مراحل نهايي راطي مي‌كند
اصلاح قراردادهاي بيع متقابل،به تصميم مجلس نيازندارد
اساسنامه نفت در دولت تصويب شده؛ منتظر امضاي رييس جمهور است

وزير نفت تصريح كرد:‌ قراردادهاي بيع متقابل ميان شركت‌هاي نفتي با يكديگر منعقد مي‌شود و ضرورتي به تصميم مجلس در خصوص اصلاح اين‌گونه قراردادها نيست.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدكاظم وزيري هامانه - وزير نفت - با بيان اين مطلب، اظهار كرد: وزارت نفت در اين خصوص نظرات رياست جمهوري را اخذ و تاييد آنها را دريافت مي‌كند.

او كه در بازگشت از نشست كشورهاي صادركننده گاز در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، با بيان اين‌كه نشست ششم، بهترين نشست شش‌سال گذشته بوده، افزود: اين مجمع در سال 2001 بنيان گذاشته شد كه در نشست اخير، 14 كشور حضور داشتند.

به گفته‌ي وي، 12 كشور در سطح وزير شركت كرده بودند؛ هم‌چنين روسيه بعد از اشارات مقام معظم رهبري در خصوص تشكيل اوپك گازي، فعال شده بود و در اين نشست در سطح وزير حاضر و داوطلب برگزاري نشست بعدي در مسكو شد كه اين موضوع مورد تاييد اعضا قرار گرفت.

وزيري‌هامانه با اشاره به ارايه پيشنهاد فعال شدن مجمع، نوشتن اساسنامه و ضوابط مالي از سوي ايران كه مورد تاييد كشورهاي حاضر قرار گرفت، خاطرنشان كرد: كميته‌ي مالي با سرپرستي روسيه، مامور انجام اين امور شد كه اميدواريم اين تصميم‌ها، باعث تحرك جدي در مجمع و حركت به سوي ايجاد سازمان قوي كشورهاي صادركننده گاز باشد.

وي در خصوص ميزان خوش‌بين بودن وزارت نفت به ايجاد چنين سازماني، افزود: مي‌توان به اين مطلب خوش‌بين بود، زيرا همه كشورها به شكل جدي فعال شده بودند كه حضور قوي روسيه نيز مويد كمك به اين مطلب است.

او در خصوص موضوع مطرح شده از سوي برخي كشورهاي حاضر در مجمع، در مورد ايجاد چنين مجمعي براي كشورهاي صادركننده گاز مايع(LNG)، توضيح داد: چنين مطلبي در نشست مطرح نشده است.

به گزارش ايسنا، وزير نفت، توليد نفت در سال گذشته را بسيار مناسب خواند و گفت: ظرفيت توليد نفت در سال جاري در حدود 53 هزار بشكه نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده است؛ در اين راستا ميزان صادرات نفت نيز 32 هزار بشكه رشد داشته است. اين افزايش توليد علاوه بر ميزان افت طبيعي توليد است كه به طور متوسط سالانه حدود 245 هزار بشكه برآورد مي‌شود.

وي در خصوص انتشار اخباري مبني بر بركناري وزيري هامانه از سمت تصدي وزارت نفت و معرفي كانديداهاي جديد در يكي از سايت‌هاي نزديك به دولت، پاسخ داد: شاهد هستيد كه هنوز در وزارتخانه حاضرم و در مجمع كشورهاي صادركننده گاز نيز حضور يافته‌ام. شايعات از زمان گرفتن راي اعتماد، مطرح بوده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه بر اساس قانون بودجه سال 86، دولت مكلف شده در مدت سه ماه، اساسنامه نفت را نهايي كرده و به مجلس تقديم كند، يادآور شد: لايحه اساسنامه نفت در دولت مورد تصويب قرار گرفته و منتظر امضاي رييس جمهور براي ارسال به مجلس هستيم.

وزير نفت با اشاره به سرمايه‌گذاري 14.3 ميليارد دلاري سال گذشته در مجموعه صنعت نفت، تصريح كرد: ميزان سرمايه‌گذاري نسبت به سال پيش از آن، حدود يك ميليارد دلار افزايش داشته است؛ در پارس جنوبي 38 درصد افزايش سرمايه‌گذاري داشتيم كه نشان‌دهنده پررونق بودن فازهاي در حال اجراست؛ به اين ترتيب فازهاي 6، 7 ،8 و 9 و 10 در حال اجرا هستند كه پيشرفت مناسب و چشم‌گيري دارند.

وي هم‌چنين تاكيد كرد: فازهاي 15، 16 و 17 ، 18 در حال طراحي هستند و با تامين ارز مورد نياز براي تامين قطعات و تجهيزاتي كه به دوره ساخت بلندمدت نياز دارند، به سفارش گذاشته شده است و اميدواريم ساير فازها با حسن كار فعال شوند.

وي از وارد مدار توليد شدن فاز 6 تا مردادماه خبر داد و گفت: اميدواريم بهره‌برداري از فاز 6 تا مردادماه انجام و براي انتقال آماده شود.

به گزارش ايسنا، وزيري هامانه با اشاره به سپري شدن مراحل نهايي پروژه‌ي سلمان در خصوص وضعيت اصلاح قرارداد كرسنت، افزود: هنوز پيشنهاد مشخصي از طرف اماراتي‌ها داده نشده است، و ما هم‌چنان بر اين مساله تاكيد داريم كه تا زمان اصلاح نشدن قيمت، صادرات گاز صورت نخواهد گرفت. اگر امارات بيش از اين معطل كند، براي مصرف آن گاز در داخل و يا حتي انتخاب جايگزيني براي صادرات در حال برنامه‌ريزي هستيم.

وي در خصوص سرمايه‌گذاري جديد شركت "ساينوپك" در مسجدسليمان، تصريح كرد: اين شركت در مورد قرارداد قبلي به دليل افزايش قيمت‌ها مباحثي داشت كه در اين راستا يك نقشه جامع توليد (MDP) جديد براي افزايش ظرفيت تعريف شده و در حال مذاكره براي تجديد قرارداد با يك ضميمه هستيم.

به گفته‌ي او، بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، امكان توليد نفت بيش از عددي كه قبلا اعلام شده بود، وجود دارد و قرار است طي مذاكراتي تجديدنظرها در خصوص اين قرارداد صورت گيرد.

اين عضو هيات دولت از تست عمومي و سراسري اجراي كارت هوشمند در كشور تا پيش از دهم ارديبهشت‌ماه خبر داد و گفت: كارت هوشمند، مراحل نهايي را طي مي‌كند كه در تعدادي از شهرها به شكل آزمايشي انجام شده و اميدواريم تا قبل از دهم ارديبهشت، يك تست عمومي و سراسري داشته باشيم.

وزير نفت با بيان اين‌كه تبصره‌ي 13 يك برنامه پنج‌ساله است، توضيح داد: اهداف كلان ما همان موارد مطرح شده قبلي است؛ به منظور تخصيص اعتبار مورد نياز، در حال برنامه‌ريزي هستيم كه پيشنهاد آيين‌نامه‌ي آن به كميته ارايه شده تا مورد بررسي قرار گرفته و تقديم هيات دولت شود.

وي با اشاره به تفاهم سه كشور ايران، هند و پاكستان در خصوص قيمت گاز صادراتي در خط لوله صلح يادآور شد: در حال حاضر مذاكرات ميان دو كشور پاكستان و هند براي هزينه‌ي ترانزيت گاز، جريان دارد كه ايران نيز به عنوان ناظر در اين مذاكرات حضور پيدا مي‌كند تا در صورت توافق دو كشور، مذاكرات بعدي براي نهايي شدن قرارداد ادامه پيدا كند.

او در خصوص ميدان يادآوران و مذاكرات طرف ايراني با شركت چيني، افزود: تنها اختلاف ‌نظر در خصوص بازگشت سرمايه (ROR) است كه اميدواريم بزودي مرتفع شود.

وي در خصوص بلوك‌هاي اكتشافي و اعلام آمادگي فقط شش‌ كشور براي حضور در اين پروژه‌ها افزود: با وجود حضور 200 شركت در سمينار معرفي بلوك‌هاي اكتشافي و اعلام آمادگي فقط شش‌ كشور؛ هنوز فرصت براي اعلام آمادگي و شركت در پروژه‌ها تمام نشده و اميدواريم تعداد بيشتري شركت كنند.

وزيري هامانه در پايان در خصوص بازتاب خبر هسته‌يي رييس جمهوري در نشست اخير، تاكيد كرد: اين خبر در اجلاس بازتاب نداشت؛ اما در تمام روزنامه‌هاي قطر تيتر اول بود و تلويزيون‌هاي خارجي بيشترين وقت خود را به اين امر اختصاص دادند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha