• دوشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8601-01351

متكي در ايام نوروز: انگليس بايد به ورود به آب‌هاي ايران اعتراف كند فشار و ارعاب موجب تغيير سياست هسته‌يي ما نخواهد شد حفظ وحدت بين كشورهاي اسلامي ضروري است

متكي در ايام نوروز:
انگليس بايد به ورود به آب‌هاي ايران اعتراف كند
فشار و ارعاب موجب تغيير سياست هسته‌يي ما نخواهد شد
حفظ وحدت بين كشورهاي اسلامي ضروري است

دستگاه ديپلماسي كشورمان با آغاز سال نو هم‌چنان فعاليت خود را به طور جدي ادامه داد. منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در اين ايام در نيويورك و رياض و در گفت‌وگو با رسانه‌هاي داخلي و خارجي درخصوص مسايل مختلف سياسي خارجي و انرژي هسته‌يي به تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران پرداخت.

انگليس بايد به ورود به آب‌هاي ايران اعتراف كند
تاثير مشخصي را در تحريم‌هاي اقتصادي نمي‌بينيم

وزير امور خارجه كشورمان گفت: سربازان بازداشت شده انگليسي به‌ مرزهاي آبي ايران تجاوز و تا مسافت زيادي در آبهاي منطقه‌يي ايران پيشروي كرده بودند و در داخل اين آبها بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌يي "الشرق الاوسط" در مورد ملوانان بازداشت شده انگليسي افزود: با توجه به اينكه قايق انگليسي مجهز به تجهيزات پيشرفته بود، براي آنان دشوار نبود كه موقعيت مكاني خود را شناسايي كنند.

وي تاكيد كرد كه طرف انگليسي بايد به وقوع اين امر اعتراف كرده و درخواست تماس از طريق كانال كنسولي را مطرح كند.

متكي در اين گفت‌وگو كه جمعه10 فروردين منتشر شد،‌ ادامه داد: موقعيت هر قايق و كشتي از طريق دستگاههاي بسيار پيشرفته و دقيق به ثبت مي‌رسد، از اين رو، مقام‌هاي مرتبط با اين موضوع بزودي دلايل اثبات اين حقيقت را مطرح خواهند كرد.

متكي برخي اخبار منسوب به وي مبني بر احتمال آزادي سرباز زن انگليسي را در چند روز گذشته رد كرد و افزود: من گفته بودم وي به زودي آزاد خواهد شد.

به‌ گفته متكي، اعتراف انگليس به اين قضيه، يافتن راه حل را آسان و سياسي كردن موضوع و انتقال آن به رسانه‌ها و حمله‌هاي تبليغاتي، اوضاع را پيچيده‌تر مي‌كند اما ايران تمايل به حل موضوع از طريق همكاري درست و غير سياسي با طرف انگليسي دارد.

وزير امور خارجه ايران، نظريه مبادله زندانيان انگليسي با ديپلماتهاي ايراني بازداشت شده در عراق را رد كرد و افزود: اين دو گروه در شرايط مختلفي بازداشت شده‌اند.

متكي در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود "با توجه به بررسي پرونده هسته‌يي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ايران با بازداشت انگليسي‌ها مي‌خواهد قدرت خود را نشان دهد" گفت: دستگاهي كه GPS ناميده مي‌شود چنين ديدگاههايي را به ثبت نرسانده بلكه موقعيت بازداشت دريانوردان انگليسي را نشان مي‌دهد.

متكي در مورد مذاكرات خود در نشست سران عرب اظهار داشت: در نشست سران عرب، با آنان درباره پيمان همكاري و دفاع امنيتي گفت‌وگو كرده و در ديدار با سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان نيز همكاري امنيتي و پيمان دفاعي بين ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس را مطرح كردم.

وي افزود: ايران از طريق پيمان همكاري امنيتي دوجانبه، با برخي از كشورهاي عربي در اين‌باره ارتباط دارد و اكنون خواستار عمومي كردن اين موضوع هستيم و اين امر با ساير قراردادها و توافقنامه‌ها و پيمانهاي امنيتي گروهي موجود تناقضي ندارد.

متكي درباره ديدار زلماي خليل زاد، سفير سابق آمريكا در عراق با هيات ايراني حاضر در نشست بغداد گفت: دو طرف درباره موضوع خاصي گفت‌وگو انجام ندادند بلكه تنها، موضوعات عنوان شده در نشست مطرح شد و دو طرف ايراني و آمريكايي، ديدگاههاي خود را در اين زمينه مطرح كردند.

وي ادعاهاي موجود درباره دخالت ايران در امور كشورهاي ديگر را رد كرد و اظهار داشت: حمله‌هاي تبليغاتي عليه ايران درباره اين مسايل وجود دارد كه ما براي از بين بردن آثار اين حمله‌ها تلاش مي‌كنيم و با دقت، اقدام‌هاي شيطاني و پليد عليه ايران را زير نظر داريم.

متكي در پاسخ به پرسشي درباره شايعات موجود كه يمن، ايران را به حمايت از جنبش "حوثي‌ها" متهم كرده گفت: وزير امور خارجه يمن اخيرا در تهران بود، روابط ما با همه كشورهاي اسلامي خوب است و به همراه جهان عرب، پايه‌هاي خوبي را به منظور استوار كردن روابطمان بر اين پايه‌ها، ايجاد مي كنيم. كساني كه سم‌هايي را عليه اين روابط منتشر مي‌كنند، از خارج از منطقه هستند.

وي ادامه داد: موضوع حوثي‌ها ارتباطي با ايران ندارد و بايد از طريق دولت يمن و از راههاي حكيمانه حل شود.

وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره تاثير تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران كه با پرونده هسته‌يي مرتبط است، گفت: ما تاثير مشخصي را در اين تحريم‌ها نمي‌بينيم، از اين رو فعاليتهاي خود را ادامه مي‌دهيم تا حقوق خود را بطور كامل بدست آوريم.

وي درباره لغو سفر دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به آمريكا به منظور شركت در نشست شوراي امنيت سازمان ملل، اظهار داشت: همه‌ي داستان اين است كه رواديد كادر هواپيمايي تا آخرين لحظه به دست آنان نرسيد.

متكي در پاسخ به پرسشي درباره موضعگيري ايران در برابر تحريم‌ها و احتمال عقب نشيني تهران از مواضع خود گفت: فعاليتهاي مشروع ايران، ادامه خواهد يافت و با توجه به اينكه ما مي‌گوييم همه فعاليتهاي ايران مشروع است، پس همه فعاليتها ادامه خواهد يافت.

وي درباره برنامه‌هاي هسته‌يي كشورهاي واقع در حوزه خليج فارس براي اهداف مسالمت آميز گفت: ما همواره از هر گونه طرح مثبت در منطقه استقبال و با طرحهاي منفي مقابله مي‌كنيم.

وزير امور خارجه ايران در پاسخ به پرسشي درباره حمايت ايران از حزب الله لبنان، گفت: ايران بطور كلي به كشور لبنان كمك مي‌كند، همانطور كه به كل فلسطين كمك مي‌كند. در خلال جنگ اسراييل عليه لبنان با مقام‌هاي لبنان ديدار كردم و هنوز هم معتقدم كه بايد راه حل بحران لبنان به سرعت ارايه شود.

ديدار با دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در رياض
سازمان كنفرانس اسلامي بايد بيش از پيش فعال شود

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منوچهر متكي در اين ديدار با اشاره به دعوت از كشورهاي غير عرب مسلمان به اجلاس مذكور، آن را اقدام مهم و تاثيرگذار در جهان اسلام خواند و در خصوص پيمان امنيتي منطقه‌يي مواضع جمهوري اسلامي ايران را تشريح نمود.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، ضمن دعوت از دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي براي سفر به تهران همچنين فعال شدن هر چه بيشتر سازمان كنفرانس اسلامي در تقويت و توسعه‌ي روابط ميان كشورهاي اسلامي را مورد استقبال قرار داد.

اكمل‌الدين احسان اوغلو بر لزوم گسترش همكاري‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي ميان كشورهاي اسلامي در چارچوب فعاليت‌هاي سازمان كنفرانس اسلامي تاكيد كرد و تلاش دشمنان اسلام را براي ايجاد اختلاف ميان اين كشورها و همچنين ايراد اتهامات بي‌پايه و اساس به برخي كشورهاي ذي‌نفوذ و داراي نقش موثر و سازنده در تحولات منطقه‌يي را ناشي از سرخوردگي آنان و در خدمت اهداف سلطه‌طلبانه دانست.

ديدار با سعود الفيصل در رياض
راه‌هاي همكاري بيشتر با اتحاديه‌ي عرب بررسي مي‌شود

وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با ابراز خرسندي از ابتكار اتحاديه‌ي عرب و نقش عربستان سعودي در دعوت از كشورهاي اسلامي غير عضو براي حضور در اجلاس سران كشورهاي عربي، اظهار داشت: اين اقدام مي‌تواند به تقويت و گسترش همكاري‌ها ميان كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي كمك نمايد.

متكي افزود: بررسي راه‌هاي همكاري بيشتر با اتحاديه‌ي عرب و همچنين عضويت ناظر جمهوري اسلامي ايران در اين اتحاديه در دستور كار ما قرار دارد.

وي همچنين طرح پيمان دفاعي و امنيتي جمعي در منطقه را مطرح كرد كه سعود الفيصل ضمن حمايت از اين طرح اعلام داشت، شخصا در يكي از نشست‌هاي بين‌المللي نسبت به اين موضوع، موضع حاميانه و جانبدارانه اتخاذ خواهد كرد.

همچنين در ارتباط با مسايل لبنان طرفين بر ضرورت ادامه‌ي مشورت‌ها و رايزني سياسي براي نزديك كردن مواضع دو كشور جهت كمك به حل و فصل موضوع تاكيد نمودند.

در ديدارهاي حاشيه‌ي نشست سران عرب
بر ضرورت توسعه و تقويت مناسبات منطقه‌يي تاكيد شد

به گزارش (ايسنا)، ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي، بشار اسد، رييس جمهور سوريه، پرويز مشرف، رييس جمهور پاكستان و جلال طالباني، رييس جمهور عراق، وزراي خارجه سوريه،‌ يمن، ‌كويت،‌ عمان، عراق، هند، نروژ و معاون وزير خارجه اسپانيا و رييس پارلمان عرب،‌ از جمله مقام‌هاي سياسي بودند كه منوچهر متكي با آنها ديدار و گفت‌وگو نمود.

در اين ديدار تحولات روابط دو جانبه منطقه و مسايل مربوط به جهان اسلام مورد بحث واقع شد و خروج اشغالگران از عراق به عنوان تنها راه بازگشت ثبات و امنيت به عراق مورد تاكيد قرار گرفت.

متكي در ديدار با سران و نمايندگان كشورهاي اسلامي، بر ضرورت توسعه روابط و تقويت مناسبات و همكاري‌هاي منطقه‌يي ميان دولت‌هاي اسلامي تاكيد نمود و اين امر را زمينه ساز خنثي شدن توطئه دشمنان امت اسلامي دانست.

بررسي موضوع ملوانان انگليسي در ديدار دبيركل سازمان ملل

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل، پنجشنبه (9 فروردين) درباره ملوانان انگليسي با منوچهر متكي ديدار كرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، بان در حاشيه‌ي اجلاس سران عرب در رياض كه وي و متكي هر دو در آن حضور دارند، با متكي ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

سونگ آه چوي، سخنگوي كي مون گفت كه دبيركل سازمان ملل در اين گفت‌وگو به برخي مسايل پرداخت و مساله‌ي دستگيري انگليسي‌ها نيز از آن جمله بود. وي در باره‌ي اين گفت‌وگوها كه همچنان در حال انجام است، توضيحات بيشتري نداد.

متكي پيش از اين در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس، اين موضوع را كه ملوان زن انگليسي طي روزهاي چهارشنبه يا پنجشنبه آزاد مي‌شود رد كرده بود؛ اما اظهار داشته بود كه تهران با ديدار مقامات انگليسي با دستگيرشدگان موافقت كرده است.

لندن بايد اشتباه ورود به آب‌هاي ايران را بپذيرد

همچنين متكي تاكيد كرد، براي حل بن بست بر سر اتباع انگليسي دستگير شده به وسيله‌ي مرزبانان ايراني، لندن بايد بپذيرد كه 15 ملوان و تفنگدار اين كشور به آبهاي ايران وارد شده بودند.

آسوشيتدپرس گزارش داد: اظهارات منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي ايران در روزي عنوان شد كه تنش‌ها ميان تهران و لندن در پي نمايش تصاوير ويدئويي اتباع انگليسي افزايش يافت. اين تصاوير تنها ملوان زن انگليسي به اسارت در آمده را نشان مي‌داد كه مي‌گفت او و گروه همراهش حريم آبهاي ايران را نقض كرده‌اند.

براساس اين گزارش، انگليس با عصبانيت پخش اين تصاوير را محكوم كرد و آن را غير قابل پذيرش خواند و اغلب معاملات تجاري با ايران را به حال تعليق در آورد.

اين گزارش حاكي است: ايران همچنين از اين گفته كه "ملوان زن در روزهاي چهارشنبه يا پنجشنبه آزاد خواهد شد" عقب‌نشيني كرد اما اعلام كرد كه موافقت كرده است به مقامات انگليسي اجازه دهد تا با افراد بازداشت شده ديدار كنند.

متكي گفت كه اگر ورود به آبهاي ايران يك اشتباه بوده باشد، مساله " قابل حل است اما آنها بايد نشان دهند كه اين يك اشتباه بوده است. اين امر به ما كمك مي كند تا به اين مساله پايان دهيم".

وي اظهار داشت: پذيرش اين اشتباه حل مشكل را آسان مي‌كند.

براساس اين گزارش، اين اولين باري است كه ايران به طور علني راه حلي را براي اين مساله ارايه مي‌دهد اما بعيد به نظر مي رسد كه انگليس با آن موافقت كند، زيرا از آغاز اين مساله اصرار داشته است كه سربازانش در آب‌هاي عراق بوده‌اند و روز چهارشنبه اطلاعات كامپيوتري مكان نماي جغرافيايي (جي.پي.اس) را براي تاييد ادعايش منتشر كرد.

نيروي نظامي انگليس گفت كه بر اساس اين اطلاعات، پرسنل نيروي دريايي سلطنتي در داخل آبهاي عراق دستگير شده‌اند؛ اما متكي در اين مصاحبه تاكيد كرد كه ايران ابزارهاي جي.پي.اس را از قايق‌هاي انگليسي به دست آورده است كه نشان مي‌دهد اين افراد در قلمرو ايران بوده‌اند.

انگليس به سخنان متكي پاسخي فوري نداده است و تماس با دفتر وزارت امور خارجه‌ي انگليس در لندن در صبح پنجشنبه نيز بي‌پاسخ مانده است.

ديدار امير قطر در رياض
مواضع ايران درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي روشن و شفاف است

وزير امور خارجه‌ي كشورمان درحاشيه نوزدهمين اجلاس سران كشورهاي عربي در رياض با شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر ديدار و درباره تحولات مربوط به روابط دوجانبه و منطقه بحث و تبادل‌نظر كردند.

متكي با ابراز تعجب از راي قطر در شوراي امنيت تاكيد كرد: مواضع جمهوري اسلامي ايران درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي مسالمت‌آميز، روشن و شفاف است.

وي افزود: ما فعاليت‌هاي خود را تا دستيابي كامل به حقوق مشروع ملت ايران ادامه خواهيم داد.

ديدار با نخست‌وزير تركيه در رياض
وحدت و هماهنگي بين كشورهاي اسلامي ضروريست

در ديدار منوچهر متكي و نخست‌وزير تركيه مسائل مربوط به جهان اسلام، آخرين تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌اي از جمله فلسطين، لبنان و عراق مورد بررسي و گفت‌وگو قرار گرفت.

رجب طيب اردغان با اشاره به تلاش‌هايي كه به منظور ايجاد تفرقه ميان مسلمين صورت مي‌گيرد، خاطر نشان ساخت:« اين اجلاس بايد پيام سازنده و تاثيرگذار در راستاي تقويت وحدت بين مسلمين به جهان اسلام اعلام نمايد.»

وي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اجلاس امنيتي بغداد، ادامه‌ي تلاش‌ها براي تشكيل نشست‌هاي بعدي در اين زمينه را ضروري دانست.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان نيز با اشاره به برگزاري نوزدهمين اجلاس سران كشورهاي عربي بر ضرورت وحدت، همكاري و هماهنگي ميان كليه‌ي كشورهاي اسلامي در راستاي اهداف عاليه‌ي مسلمانان جهان تاكيد كرد و افزود:« در اين اجلاس نبايد اقدامي صورت بگيرد كه مورد سوء استفاده رژيم صهيونيستي و نهايتا تضعيف آرمان‌هاي مقدس ملت فلسطين قرار گيرد.»

متكي همچنين آمادگي كشورمان را براي همكاري با تركيه در زمينه‌ي اجراي پروژه‌هاي مختلف از جمله در بخش انرژي، گاز و برق اعلام نمود.

گفت‌وگو با اشپيگل
مقاومت در مساله هسته‌يي را وظيفه خود مي‌دانيم

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگويي با اشپيگل گفت : شوراي امنيت نبايد جايگاه خود را از طريق استفاده از روش‌هاي غيرقانوني و تحت فشار برخي از اعضا به مخاطره بيندازد.

منوچهر متكي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي در زمينه تهديدهاي نظامي آمريكا عليه كشورمان گفت : آمريكا قادر نيست يك بحران ديگر را به پرداخت‌كنندگان ماليات در اين كشور تحميل كند، از سوي ديگر ما از ابتدا خود را براي حل مسأله از طريق مذاكره و هم از طريق منازعه آماده كرده‌ايم.

وي اضافه كرد : ما از جنگ متنفر هستيم و طبيعي است كه گزينه اول براي ما بهتر است، اما ما مقاومت را وظيفه خود مي‌دانيم.

وزير امور خارجه گفت : جمهوري اسلامي ايران معتقد است مذاكره بهترين شيوه براي حل مسائل است و البته ابتدا هم بايد زمينه براي مذاكرات جديد فراهم شود كه به اعتقاد ما بازگرداندن پرونده هسته‌يي ايران از شوراي امنيت سازمان ملل به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از جمله اين زمينه‌هاست.

متكي هم‌چنين درباره موضع ايران در قبال تحولات عراق نيز گفت : پيام ديدار ما در بغداد با مقامات واشنگتن اين بود كه براي خروج از بحران، راه‌هاي سياسي و ديپلماتيك وجود دارد ، اما تقويت نيروهاي نظامي باعث بهبود اوضاع نمي‌شود.

وي اضافه كرد: ديدار بغداد مفيد و تبادل نظر در اين نشست بسيار سازنده و پرثمر بود و هيچ كس در مورد ديگري بد صحبت نكرد. ما آماده‌ايم اشتباه‌هاي گذشته را فراموش كنيم ، زيرا همه طرف‌ها بايد براي پايان دادن به درد و رنج مردم عراق همكاري كنند.

متكي هم‌چنين در پاسخ پرسشي درباره منافع ايران در عراق نيز اظهار داشت: ما هيچ علاقه‌اي به تجزيه عراق به يك منطقه شمال كردنشين ، يك منطقه مركز سني‌نشين و يك منطقه جنوب شيعه‌نشين نداريم ، زيرا چنين اقدامي وضع در اين كشور را وخيم‌تر خواهد كرد و از همين رو از تلاش‌هاي دولت عراق براي ايجاد وحدت در اين كشور حمايت مي‌كنيم.

متكي در پاسخ به سوالي مبني براينكه آيا تهران به خاطر اقدام آمريكا در سرنگوني دشمناني همانند صدام و طالبان نبايد سپاسگزار واشنگتن باشد گفت : آمريكايي‌ها به ما و ديگران گوش ندادند و هم‌اكنون بهاي آن را پرداخت مي‌كنند ما به آمريكا هشدار داديم كه با ميلياردها دلار خود صدام و طالبان را مجهز نكند.

وي افزود : آمريكا با ساقط كردن طالبان و صدام در حقيقت اشتباهات گذشته خود را تصحيح كرد و ما اميدواريم كه آمريكا اشتباه ديگري مرتكب نشود.

وي درپاسخ يه اينكه چرا ايران حق موجوديت اسراييل را به رسميت نمي‌شناسد گفت : ما رژيم صهيونيستي در فلسطين را غيرمشروع مي‌دانيم و همچنين اين ديدگاه كه معتقد است يك ملت بدون كشور به يك كشور بدون ملت رسيده هم اشتباه است؛ زيرا بازماندگان يهودي جنگ جهاني يك ملت بدون كشور نبودند، بلكه اروپايي بودند.

متكي افزود : به همين دليل اقدامات گروه‌هاي فلسطيني نظير حماس و حزب‌الله از ديدگاه ما نه تنها تروريستي محسوب نمي‌شوند ، بلكه مقاومت در برابر اشغال‌گران نيز هستند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران افزود : اگر به حوادث و جريان‌هاي منطقه خاورميانه تنها از ديدگاه آمريكا نگاه كنيم اشتباه فاحشي مرتكب شده‌ايم؛ زيرا آمريكا به اندازه كافي در اين منطقه خطا و اشتباه مرتكب شده است و بازگذاشتن دست رژيم صهيونيستي براي تجاوز نيز يكي از همين اين اشتباهات است.

متكي در پاسخ به اين پرسش كه آيا حضور سربازان آلماني در افغانستان و سواحل لبنان مي‌تواند بر مناسبات آلمان با ايران تاثيري بگذارد نيز گفت : سربازان آلماني به درخواست دولت لبنان به سواحل اين كشور اعزام شده‌اند و ما به اين تصميم دولت لبنان احترام مي‌گذاريم.

وي افزود : من به همراه فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان اميدوارم كه مردم افغانستان نيز آلماني‌ها را به عنوان امدادگران براي بازسازي و نه نيروي نظامي ببينند.

متكي گفت : ما در عين حال در مورد روند كنوني در افغانستان بسيار نگران هستيم و به دوستان آلماني خود نيز هشدار داده‌ايم كه وضعيت مي‌تواند از كنترل خارج شود.

پاسخ به درخواست وزير خارجه عراق براي آزادي تفنگداران انگليسي

وزير امور خارجه‌ي عراق از منوچهر متكي خواست تا ايران براي آزادي نظاميان انگليسي كه روز جمعه3فروردين پس از ورود غيرقانوني به آبهاي ايران از سوي نيروهاي ايراني دستگير شده‌اندهمكاري كند.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آلمان، هوشيار زيباري در گفت‌وگوي تلفني با منوچهر متكي، حل و فصل منطقي اين مساله را خواستار شده است.

وزير امور خارجه‌ي عراق گفت كه نظاميان انگليسي به همراه نيروهاي چندمليتي و بنابر موافقت دولت عراق و بر اساس قطعنامه‌ي شوراي امنيت در منطقه حضور دارند.

گفت‌وگوي تلفني همتاي انگليسي

هم‌چنين ديگر گزارش‌ها حاكيست كه مارگارت بكت، وزير امور خارجه‌ي انگليس در گفت‌وگوي تلفني با منوچهر متكي همتاي ايراني خود تاكيد كرد كه ملوانان‌ و تفنگداران انگليسي به دنبال قاچاقچيان در آبهاي عراق بوده‌اند. متكي نيز در پاسخ گفته كه تهران اتهامات عليه نيروهاي انگليسي را مورد نظر قرار داده است.

وي تاكيد كرد: مقام‌هاي ايراني قادر به رهگيري اين افراد در آبهاي ايران شدند و آنها را در آبهاي ايران دستگير كردند. اين امر در گذشته نيز اتفاق افتاده بود.

بكت در گفت‌وگوي تلفني با متكي تاكيد كرد كه هيچ نقضي در خصوص ورود به آبهاي ايران رخ نداده است و هنوز هيچ پاسخي در خصوص درخواست انگليس درباره‌ي محل نگهداري اين پانزده تفنگدار داده نشده است.

در نشست شوراي امنيت
فشار و ارعاب موجب تغيير سياست ما نخواهد شد
هيچ اعتمادي به ساز و كارهاي بين‌المللي نيست

همچنين منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي جمهوري اسلامي ايران روز شنبه ‌(4 فروردين) در نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصريح كرد: تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي كوچكتر از آن هستند كه ملت ايران را به كوتاه آمدن از خواسته‌هاي برحق و قانوني خويش وادار كند.

وي خطاب به اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل گفت: جمهوري اسلامي ايران با اطمينان از صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي خود همواره بر گزينه تعامل و همكاري تأكيد دارد و تهران نه در پي تقابل است و نه چيزي فراتر از حقوق لاينفك خود را انتظار دارد.

وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: به شما اطمينان مي‌دهم كه فشار و ارعاب موجب تغيير سياست ما نخواهد شد. اگر برخي كشورها اميد بسته‌اند كه صدور قطعنامه‌هاي پي در پي موجب تزلزل در اراده ملت بزرگ ايران خواهد شد، ترديد نكنند كه يك بار ديگر در مقابل انقلاب اسلامي ملت ايران دچار شكست اطلاعاتي و تحليلي شده‌اند.

متكي گفت: تنها خاصيت اين قطعنامه اين است كه ملتها و دولتهاي آزادي‌خواه دنيا هرچه بيشتر اطمينان مي‌يابند كه براي احقاق حقوق خود هيچ اعتمادي به مسيرهاي چندجانبه و سازوكارهاي بين‌المللي نيست.

پس از تصويب قطعنامه
حتي سخت‌ترين تحريم‌ها مردم را از حق مشروع‌شان بر حذر نمي‌دارد

اعضا‌ي شوراي امنيت سازمان ملل يكشنبه 5 فروردين قطعنامه‌ي پيشنهادي 1+5 كه تحت حمايت انگلستان، فرانسه و آلمان قرار داشت، درباره‌ي برنامه‌هاي صلح آميز هسته‌يي ايران را تصويب كردند.

دقايقي پس از تصويب اين قطعنامه وزيران خارجه‌ي كشورهاي داراي حق وتو در شوراي امنيت شامل چين، فرانسه، روسيه انگليس و آمريكا و نيز آلمان كه از كشورهاي عضو اين شورا نيست با انتشار اطلاعيه‌اي پيشنهاد كردند در صورتي كه راه حل قابل قبول دو جانبه‌اي براي آغاز مذاكرات ارايه شود انجام مذاكرات بيشتر با جمهوري اسلامي ايران امكان پذير خواهد بود. وزارت امور خارجه‌ي آمريكا نيز با انتشار اطلاعيه‌اي كه مورد تاييد اتحاديه‌ي اروپا قرار گرفت بر تعهد خود به راه حل مذاكره با ايران در خصوص نگراني‌هاي جامعه‌ي بين‌المللي اذعان داشتند.

اين در حالي است كه منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي ايران پس از راي‌گيري شوراي امنيت بلافاصله تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران را غيرقانوني و اقدامي غير موجه و هماهنگ شده توسط تعدادي از اعضاي اين شورا دانست.

وزير امور خارجه‌ در اين جلسه بر حق ايران بر ادامه‌ي غني‌سازي اورانيوم طبق معاهده‌ي ان پي تي كه ايران از امضا كنندگان آن است تاكيد كرد وگفت:جهان بايد بداند كه حتي سخت‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي وسياسي و ديگر تهديدها نمي‌تواند مردم ايران را از حق مشروع و قانوني‌شان بر حذر دارد، تعليق نه راه حل است و نه يك گزينه‌ي مناسب.

وي تاكيد كرد: ايران تنها در صورتي به ميز مذاكرات در خصوص برنامه‌هاي هسته‌يي‌اش بازمي‌گردد كه آمريكا و متحدان اروپايي‌اش شرايط غير قابل قبول و ناعادلانه‌ي خود را مبني بر تعليق غني‌سازي اورانيوم كنار گذارند.

متکي در نيويورك
ورود نظاميان انگليسي به آبهاي ايران غيرقانوني بوده است
اگر درخواست مناسبي از سوي سولانا مطرح شود، آن را بررسي مي‌كنيم

همچنين وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز يکشنبه (6 فروردين) در يک کنفرانس مطبوعاتي با تاكيد بر مواضع اعلام‌شده از سوي خود در جلسه شوراي امنيت، درباره "بي عدالتي‌هاي" گذشته اين شورا نسبت به ايران به ويژه در جريان جنگ تحميلي عراق عليه ايران و ملي‌شدن صنعت نفت سخن گفت و ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت را تصميم غلطي دانست.

متکي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره آن‌چه مخفي‌کاري ايران درباره برنامه هسته‌اي خوانده شد نيز گفت كه تهران به تمام سوال‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين باره پاسخ داده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه در حالي که تهران قطعنامه شوراي امنيت را به تکه کاغذي پاره تشبيه کرده، آيا حضورش در شوراي امنيت به معني تأييد آن نيست؟" گفت: "به نطق ديروز من توجه کنيد. شوراي امنيت بايد حافظ جايگاه خودش باشد. اقدامات غيرمنطقي و غيرقانوني، اعتبار شوراي امنيت را از بين مي‌برد. شوراي امنيت بخشي از سازمان ملل متحد است و چند کشور محدود حق سوءاستفاده از آن را ندارند."

وزير امور خارجه هم‌چنين درباره دستگيري تعدادي از نظاميان انگليسي از سوي نيروي‌هاي ايراني گفت كه اين افراد به آب‌هاي ايران تجاوز کرده بودند و اتهام آنها ورود غيرقانوني به قلمرو ايران است.

منوچهر متکي در بخش ديگر اين نشست در پاسخ به پرسشي درباره اختلافات پيش آمده بين تهران و مسکو درباره ادامه ساخت نيروگاه بوشهر گفت: گفتگوها بين دو طرف ادامه دارد و اميدواريم روسيه به تعهداتش عمل کند.

وزير خارجه ايران هم‌چنين گفت كه آمريکا در عراق مرتکب اشتباهات زيادي مانند دستگيري ديپلمات‌هاي ايراني در آن کشور شده است.

وي در عين حال گفت كه ايران، عراق را براي آزادي ديپلمات‌ها مسؤول مي‌داند و تاکيد کرد تا زماني که آمريکا اشتباهات خود را تصحيح نکند، امنيت به عراق برنمي‌گردد.

وزير خارجه ايران در واکنش به سخنان خاوير سولانا، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز گفت: اگر درخواست مناسبي از سوي آقاي سولانا مطرح شود، ايران آن را بررسي خواهد کرد.

وي هم‌چنين ابراز اميدواري کرد سولانا حرفهاي تکراري گذشته را دوباره تکرار نکند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha