• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8512-12089

/هنرمندان و نخستين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي/ كامبيز صبري: برگزاركنندگان به اساس‌نامه‌ي خود وفادار نماندند؛ واكنش هيات هم داوران هيجاني بود

/هنرمندان و نخستين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي/
كامبيز صبري: 
برگزاركنندگان به اساس‌نامه‌ي خود وفادار نماندند؛ واكنش هيات هم داوران هيجاني بود
كامبيز صبري معتقد است: استفاده از متخصصان رشته‌هاي ديگر در انتخاب و داوري آثار سمپوزيوم مجمسه‌سازي ايران، باعث حذف آثار مناسب شده است. اين هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سمپوزيوم مجسمه‌سازي ايران را رويداد مناسبي براي وارد شدن به فضاي جهاني ارزيابي كرد و با تاكيد بر ادامه‌ي اين روند در سال‌هاي آينده، نبود تعادل لازم در اين سمپوزيوم و اشكالات آن‌را ناشي از مشورت نكردن با كارشناسان متخصص دانست. او افزود: در اين سمپوزيوم از متخصصان رشته‌هاي موازي كمك خواسته‌شده و هيات انتخاب از دل مجسمه‌سازي خارج نشدند. به‌زعم اين هنرمند مجمسه‌ساز، واكنش هيات داوران نيز هيجاني و احساسي بوده است. وي گفت، تنها يك نفر از اعضاي هيات انتخاب در وضعيت مناسب داوري بود كه آن هم به‌دليل راي اكثريت، قدرت چنداني در تصميم‌گيري نداشت و افراد ديگر با وجود صاحب‌نظر بودن در رشته‌ي خود، در زمينه‌ي هنرهاي تجسمي چندان سررشته نداشتند و اين امر باعث شد تا بسياري از آثار ارسالي مناسب حذف شوند. اين مجسمه‌ساز كه مدعي است در ابتداي شكل‌گيري سمپوزيوم از وي به‌عنوان مدير اجرايي سمپوزيوم دعوت به‌عمل آمده بود، درباره‌ي آثار پذيرفته شده، اظهار كرد: نيمي از آثار خارجي بي‌كيفيت‌تر از آثار داخلي هستند، اين امر به مجسمه‌سازي لطمه وارد مي‌كند؛ از طرفي، چند اثر پذيرفته‌شده نيز قابليت اجرايي نداشتند و باعث شد مجسمه‌ساز كار را تغيير دهد، بنابراين ارزش خود را از دست داده است. صبري كه مي‌گويد، مجسمه‌اي را با عنوان "عبور" از جنس ورقه‌هايي برنجي به اين سمپوزيوم ارايه داده، تصريح كرد، برگزاركنندگان اين سمپوزيوم به اساس‌نامه وفادار نمانده و آثاري را پذيرفتند كه كه با فراخوان هماهنگ نبود. اشاره‌ي او به بندي است كه بر اساس آن قرار بوده آثار از كساني پذيرفته شود كه دست‌كم تجربه يك اثر بزرگ را داشته باشند. صبري در عين حال افزود: اثر دو دانشجو در سمپوزيوم پذيرفته شده و همين اتفاق درباره‌ي اندازه‌ي ماكت‌ها نيز اتفاق افتاده است. وي همچنين با اشاره به محل نصب مجسمه‌هاي ساخته‌شده، گفت: به علت اينكه آثاري كه مناسب فضاي باز شهري نيستند، در سمپوزيوم پذيرفته شدند، ضروري است كه از بعضي آثار كه ارزش لازم را دارند، در ورودي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي استفاده شود و درباره‌ي ساير آثار كه مناسب اين فضا نيستند، بايد با استفاده از نظر متخصصان فضاي مناسب انتخاب شود. او همچنين تاكيد كرد كه ضروري است، برنامه‌ريزي و تفكر در دور آتي سمپوزيوم از هم‌اكنون آغاز شده و فراخوان و بيانيه‌ي آن توسط افراد متخصص نوشته شود و آنها نيز به بيانيه وفادار بمانند و از همه جهات مثل زمان برگزاري تامين بودجه و ... سياست‌گذاري مناسبي به‌عمل آيد تا مشكلات اين دور سمپوزيوم را نداشته باشد. وي اذعان داشت كه استفاده‌ي مناسبي از انجمن مجسمه‌سازان به‌عنوان نهاد متخصص، در برپايي سمپوزيوم صورت نگرفته است. اين هنرمند مجسمه‌ساز در پايان اضافه كرد: تمامي انتقادات به اين سمپوزيوم نبايد به‌صورت اشتباه و در جهت سركوب اين امر مثبت به‌كار رود، بلكه در اين جهت كه اين حركت در سال‌هاي بعد سنجيده‌تر برگزار شود ديده شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha