• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8512-07995
  • خبرنگار : 71191

/سفرهاي نوروزي و بيم تهديد آثار تاريخي/ "راه رفتن روي بناها، دويدن در محوطه‌ها و يادگاري‌نويسي بدترين نوع صدمه به بناهاي تاريخي‌اند"

/سفرهاي نوروزي و بيم تهديد آثار تاريخي/
"راه رفتن روي بناها، دويدن در محوطه‌ها و يادگاري‌نويسي بدترين نوع صدمه به بناهاي تاريخي‌اند"
يك باستان‌شناس با اشاره به اين‌كه اوج بازديدهاي مردمي از آثار تاريخي در ايام نوروز است، گفت: اين بازديدها آسيب‌هاي زيادي را به آثار تاريخي وارد مي‌كنند. جعفر مهركيان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حضور و نفس مردم را نيز در ميزان شدت آسيب به آثار موثر دانست و ادامه داد: واقعيت اين است، زماني كه حجم زيادي از مردم براي بازديد آثار به منطقه‌اي تاريخي، بخصوص مكان‌هاي سربسته مي‌روند، تنفس مردم در آن فضاي بسته براي آثار مشكل ايجاد مي‌كند. وي افزود: در اين بازديدها هزاران نفر از پلكان يك بناي قديمي بالا و پايين مي‌روند و اين حركت نيز سبب آسيب به اثر مي‌شود. او با اشاره به برنامه‌ريزي براي بازديدهاي نوروزي مردم از آثار تاريخي، اظهار داشت: بايد اميدوار باشيم كه فرهنگ مردم آن‌قدر بالا رود كه در بازديد از آثار دست كم از يادگاري نوشتن، تنه زدن، دست زدن به آن‌ها و انجام كارهاي ديگري كه منجر به آسيب مي‌شوند، پرهيز كنند. مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه با بيان اين‌كه ايام نوروز همچنين زماني براي فرصت‌طلبان و سوداگران اشياي عتيقه است، بيان كرد: اين افراد با تبليغ و فروش گران‌قيمت ابزاري بي‌ارزش مانند فلزياب، مردم را به جان آثار تاريخي مي‌اندازند كه اين كار، جز نابودي و اتلاف وقت، دامن زدن به روحيه‌ي فرصت‌طلبي اين افراد و نابودي ميراث فرهنگي، نتيجه‌ي ديگري ندارد. مهركيان همچنين درباره‌ي ميزان آسيب‌هايي كه بازديدكنندگان ممكن است، به آثار تاريخي بزنند، توضيح داد: مردم وقتي به ديدن آثار تاريخي مي‌روند، به خود اين اختيار را مي‌دهند كه به‌راحتي از آثار بالا روند كه اين راه رفتن روي بناهاي باستاني، دويدن در محوطه‌ها و يادگاري‌نويسي بدترين نوع صدمه به بناهاي تاريخي‌اند. وي آثار تاريخي را مانند افراد كهنسالي دانست كه دوران كهولت خود را سپري مي‌كنند، پس بايد با آن‌ها با نرمي و ملايمت رفتار كرد. اين باستان‌شناس مهارت و اوج دانش در اين زمينه را حفظ اصالت آثار دانست و استفاده از مولاژ اشيا را براي بازديد نوروزي مردم از آثار تاريخي، يك روش براي جلوگيري از صدمه ديدن اشيا ارزيابي كرد و افزود: اكنون دنيا درحال حركت به‌سوي موزه‌هاي مجازي است؛ موزه‌هايي كه اشيا در آن‌ها به‌راحتي ديده مي‌شوند و حتا قابل لمس‌اند. به اعتقاد مهركيان به‌جاي استفاده از نيروهاي امنيتي و مراقبان، در مكان‌هاي تاريخي بايد پابه‌پاي آثار، دانش و آگاهي مردم را از نظر چگونگي ارتباط برقرار كردن با آثار بالا برد؛ چون هيچ‌كسي به اندازه‌ي مردم ميراث‌دار اين اشيا نيست. مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه رسيدن به اين سطح را در صورت صرف زماني طولاني ممكن دانست و ادامه داد: متاسفانه موزه‌ها هنوز زمان لازم را براي بيان ويژگي‌هاي خود نيافته و نتوانسته‌اند، اين ارتباط را با مردم پيدا كنند؛ تا مردم به آثار به‌عنوان وسيله‌اي براي تداوم پيشرفت بشر نگاه كنند. وي با بيان اين‌كه موانع موجود براي جلوگيري از تخريب آثار، كمبود بودجه نيست، بلكه به‌دليل ارايه نشدن نظرات كارشناسي است و گفت: در بستر دانش و علم بايد از نظرات كارشناسان در كنار بالا بردن ظرفيت‌ها و دانش مردم در طبقات مختلف استفاده كرد، تا باعث گرايش آنها به حفظ آثار شود. او تشريح مسايل حفاظتي را براي مردم، يك عامل مهم در تخريب نشدن آثار باستاني ارزيابي و اضافه كرد: اهميت دادن به نظرات كارشناسي كمك موثري در راستاي افزايش آگاهي‌هاي مردم نسبت به ميراث فرهنگي مي‌كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha