• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8511-05821
  • خبرنگار : 71132

*گفت‌وگوي ايسنا بامعاون وزيرعلوم* دانشجو درايجاد تمدن اسلامي نقش دارد دانشجو باجدايي ازملت ره بجايي نمي‌برد بايدبراي رابطه دانشگاه بامردم وحوزه راهكاريافت

*گفت‌وگوي ايسنا بامعاون وزيرعلوم*
دانشجو درايجاد تمدن اسلامي نقش دارد
دانشجو باجدايي ازملت ره بجايي نمي‌برد
بايدبراي رابطه دانشگاه بامردم وحوزه راهكاريافت

مـعـاون حـقـوقـي و پـارلـمـانـي وزيـر عـلـوم گـفـت: «نقش دانشگاهيان در ارتباط با حوزويان از يك سو و حمايت و پشتيباني توده‌ي مردم از آنها در جريان انقلاب اسلامي ايران نشان داد كه اگر جريان دانشجويي راهي جدا از ملت براي خود تصوير كند ره به جايي نخواهد برد.»

سيدمحمد حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: «تصوري كه رژيم گذشته از نهاد دانشگاه داشت اين بود كه آن را به مركزي براي تحكيم پايه‌هاي خود تبديل كند، اما از ابتداي كار دانشگاه، عده‌ي زيادي از دانشجويان و دانشگاهيان با پي بردن به ماهيت حكومت پهلوي مخالفت‌ها و اعتراض‌هاي خود را به اين رژيم خصوصا در وقايعي مثل نهضت ملي شدن صنعت نفت و 15 خرداد نشان دادند. البته فراز و فرودهاي زيادي در دانشگاه از ابتداي تأسيس آن وجود داشت. به طور مثال در برهه‌اي از زمان افكار ماركسيستي نقش عمده‌اي را در فضاي دانشگاه ايفا مي‌كرد و دانشجويان مذهبي ظهور كمتري داشتند اما پس از 15 خرداد هنگامي كه پيوندي بين امام(ره) و دانشجويان ايجاد شد و شخصيت منحصر به فرد ايشان كه علاوه بر ارتباط با دانشگاه در بين مردم پايگاه زيادي داشت، دانشجويان مذهبي بروز و ظهور بيشتري در عرصه‌ي اجتماعي پيدا كردند.»

امام خميني‌(ره) دانشگاه را پايه‌ اصلي تحولات در كشور مي‌دانستند

وي همچنين تصريح كرد: «مرحوم طالقاني، شهيد مطهري، شهيد بهشتي و دكتر شريعتي نيز از كساني بودند كه باعث تقويت ارتباط دانشگاه با انديشه‌هاي مذهبي شدند و در پي آن توده‌ي مردم كه پيش از آن نگاهي منفي به دانشگاه داشتند در كنار دانشگاهيان به نهضت امام(ره) پيوستند؛ طوري كه در واقعه‌ي 15 خرداد و كاپيتولاسيون نقش دانشجويان بسيار پررنگ بود. امام(ره) هم بر اين باور بودند كه دانشجويان در خارج مي‌توانند از ابزارهاي اطلاعاتي براي افشاي ماهيت رژيم شاه استفاده كنند و در داخل نيز با پيوند با امام(ره) گام‌هايي در جهت بيداري مردم بردارند چراكه ايشان دانشگاه را پايه‌ي اصلي تحولات در كشور مي‌دانستند.»

هرگاه حركت‌هاي دانشجويي جداي از مردم بودند پايگاهي بين آنها نيافتند

معاون حقوقي و پارلماني وزير علوم خاطرنشان كرد: «هرگاه حركت‌هاي دانشجويي جداي از مردم بودند پايگاهي بين آنها نيافتند اما زماني كه دانشجويان مذهبي با روحانيت پيوند يافتند توانستند در جامعه و اقشار مختلف مردم تأثير بسياري بگذارند و اگر نگوييم كه در انقلاب اسلامي پيشتاز بودند در كنار مردم در حركت گسترده‌ي آنها نقش مهمي را ايفا كردند و پس از پيروزي انقلاب هم در جنگ و سازندگي همواره در كنار مردم در جهت مصالح ملي كشور گام برداشتند.»

دانشجويان مي‌توانند در مقبال تهديد مصالح ملي كشور نقش مؤثري ايفا كنند

حسيني ادامه داد: «دانشجويان امروز هم مي‌توانند اين نقش خود را به اقتضاء شرايط جامعه ايفا كنند. اگر روزي آنها مقابل استبداد داخلي و استعمار خارجي ايستادند امروز هم مي‌توانند در قبال تهديد مصالح ملي كشور نقش مؤثري ايفا كنند، چراكه همين انتظار از قشر آگاه و انديشمند جامعه وجود دارد كه همواره در خط مقدم اينگونه حركت‌ها گام بردارند و در توسعه‌اي كيفي و كمي و ارتقاء سطح دانشگاه تأثيرگذار باشند و بستر لازم را براي جهش علمي فراهم كنند تا با اتكاء به خود در بسياري از زمينه‌ها بتوانيم از استقلال سياسي كشور هم صيانت كنيم و دانشگاهيان با توانمندي خود تهديدي كه وجود دارد را به فرصت تبديل كنند.»

وي تصريح كرد: «دانشگاه‌ها همچنين مسووليت سنگيني در قبال تربيت نيروي انساني و كادر مديريتي كشور دارند و بايد بتوانند به خوبي انقلاب، اهداف و آرمان‌هاي آن را به نسل بعد منتقل كنند و دانشگاه را به محيطي پويا براي خدمت به كشور تبديل كنند تا با دميدن روح خودباوري و خلاقيت بتوانيم در عرصه‌ي جهاني جايگاه وسيعي پيدا كنيم و در پي پيشرفت‌هاي علمي به رشد و توسعه‌ي اقتصادي نيز برسيم.»

بايد راهكارهاي مناسبي براي ارتباط دانشگاه با توده‌ي مردم و حوزويان در نظر گرفت

معاون حقوقي و پارلماني وزير علوم در ادامه درباره‌ي چگونگي گسست بين دانشجويان و حوزويان و توده‌هاي مردم، گفت: «دانشجويان در مقاطع مختلف انقلاب هرجا كه احساس نياز مي‌شد وارد صحنه شدند و از منافع كشور حمايت كردند. ارتباط آنها با حوزه هم ارتباط خوبي بود و اينطور نبود كه اين ارتباط به طور كامل قطع شود اما ظرفيت و توان دانشگاه بيش از آن چيزي است كه امروز از آن استفاده مي‌شود و بايد راهكارهاي مناسبي براي ارتباط آنها با توده‌ي مردم و حوزويان در نظر گرفت.»

اگر دانشجويان روزي راه خود را جداي از ملت تصوير كنند ره به جايي نخواهند برد

وي افزود: «دانشگاهيان زماني كه با مردم در مقاطعي همراه نبودند نتوانستند آنها را به عنوان پشتوانه‌ي حركت خود داشته باشند، اما از دهه‌ي 40 زماني كه امام(ره) به عنوان رهبري بي‌بديل براي آنها شناخته شد مردم هم به دانشگاهيان خوشبين شدند و اعتماد كردند و در پي اين اعتماد بود كه دانشگاهيان توانستند تأثير خود را بر آنها بگذارند اما دانشجويان اگر روزي راه خود را جداي از ملت تصوير كنند ره به جايي نخواهند برد.»

حسيني درباره نقش دانشگاه در آگاهي‌بخشي به حركت مردم پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، يادآور شد: «دانشجويان از ابتدا ماهيت رژيم پهلوي را شناخته بودند و به دنبال مبارزه با آن بودند، اما(ره) بحث بر سر شيوه‌هاي مبارزه و بسيج توده‌هاست وگرنه در نهضت ملي شدن صنعت نفت، 16 آذر 1332 و 15 خرداد 1342 آنها همواره در صحنه حضور داشتند اما گاهي استفاده‌ي آنها از برخي شيوه‌ها باعث جدايي آنها از مردم مي‌شد در حالي كه وقتي آنها با حركت امام(ره) همگام شدند و اعتماد مردم را جلب كردند توانستند آگاهي را به ميان توده‌هاي مردم ببرند و در ميان آنها گروه مرجع باشند.»

دانشجويان در برپايي تمدن اسلامي نقشي محوري ايفا مي‌كنند

وي در پايان با گراميداشت ياد و خاطره‌ي دانشجويان و اساتيد شهيد پيش و پس از انقلاب از جمله استاد شهيد نجات‌اللهي تصريح كرد: «قطعا دانشجويان در برپايي تمدن اسلامي كه آرماني و هدفي والا براي جمهوري اسلامي ايران است نقشي محوري ايفا مي‌كنند، در سند چشم‌انداز بيست ساله هم بر نقش دانشگاه به صورت‌هاي مختلف تأكيد شده چراكه هم امام(ره) دانشگاه را مبدأ تحولات مي‌دانست و هم رهبري چنين اعتقادي دارند. اگر دانشجويان بتوانند در مقاطعي حساس مثل صدور قطعنامه‌ي عليه ايران نقش خود را به خوبي ايفا كنند و ما بتوانيم اين مرحله را پشت سر بگذاريم قطعا به اهدافي كه داريم مي‌رسيم و علاوه بر رفع نيازهاي خود در سطح كشور مي‌توانيم پيام انقلاب را به ساير كشورها بفرستيم كه بازهم در اين ميان دانشگاهيان با همدلي و همفكري مي‌توانند نقش عمده و اساسي‌اي ايفا كنند.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha