• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8510-18224
  • خبرنگار : 71219

مساله‌ي گم‌شده‌ي انطباق محور تاريخي اصفهان با شهر امروز؛ "اگر فراتر از ظرفيت محور تاريخي به آن تحميل شود، نابود خواهد شد"

مساله‌ي گم‌شده‌ي انطباق محور تاريخي اصفهان با شهر امروز؛
"اگر فراتر از ظرفيت محور تاريخي به آن تحميل شود، نابود خواهد شد"

يك عضو موسسه‌ي فرهنگي ايكوموس گفت: انطباق محور فرهنگي ـ تاريخي شهر اصفهان، با محور شهر گسترده‌ي امروز اصفهان مساله‌ي بزرگي است كه امروز با آن روبه‌رو هستيم.

باقر آيت‌الله‌زاده شيرازي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌بيان كرد: مساله‌ي مترو اصفهان از دو ديدگاه قابل بررسي است كه يك بعد آن فني است؛ يعني اين‌كه مترو چگونه ساخته شود؟ در يك نقطه چگونه بايد باشد؟ شرايط زمين چيست؟ شرايط دسترسي چگونه است؟ و تمام اطلاعاتي كه يك گزارش توجيهي كامل را آماده مي‌كنند و به ما اجازه‌ي احداث مترو را در محل خاصي مي‌دهند.

وي ادامه داد: بعد ديگر قضيه هم اين است كه اين كار در كدام نقطه از شهر اصفهان انجام مي‌شود كه‌ آن هم دقيقا در محور اصلي شهر تاريخي اصفهان قرار دارد. شهري كه شهرت جهاني دارد و بزرگ‌ترين شهر تاريخي كشور قبل از انقلاب صنعتي و بزرگ‌ترين شهر دوره‌ي اسلامي ايران است.

شيرازي با بيان اين‌كه اصفهان كالايي نيست، كه هرگونه خواستيم با آن رفتار كنيم، بلكه يك شخصيت بسيار والاي فرهنگي، علمي، تاريخي، انساني و طبيعي دارد و به همين دليل، با احتياط لازم و بدون عجله اين موضوع را بايد بررسي كرد، افزود: يكي از مسائل مهمي كه مي‌توان مطرح كرد و در تب و تاب تبليغات گم شده است و عده‌اي هم به عمد آن‌را مخفي نگه مي‌دارند، انطباق محور فرهنگي ـ تاريخي شهر اصفهان با محور شهر گسترده‌ي امروز اصفهان است كه در واقع مساله‌ي اصلي هم همين است؛ زيرا محور فرهنگي ـ تاريخي اصفهان، نياز و ظرفيتي دارد و اگر فراتر از اين ظرفيت به آن تحميل كنيم، نابود مي‌شود.

او با اشاره به اين‌كه علاوه بر محور تاريخي، شهر امروز اصفهان نيز نيازهايي دارد، گفت: مسلم است كه اين دو مساله با هم يكي نيستند و اگر يكي شوند و هر دو محور روي هم بيفتند، دو محور قديم و جديد زيان مي‌بينند.

وي تصريح كرد: اكنون مترو نه براي راحتي مردم و گردشگراني كه به قصد گردش و مطالعه‌ي محور تاريخي به اصفهان مي‌آيند، بلكه براي مركز بزرگ آينده‌ي شهر اصفهان آماده مي‌شود كه اين خود مساله‌ي بزرگي است؛ زيرا عبور مترو از اين محل، باعث بالا رفتن تراكم مركز شهر مي‌شود و در نهايت به افزايش قيمت زمين و از ميان رفتن امكان ايجاد تسهيلات مطبوع مانند فضاي سبز براي مركز شهر منجر مي‌شود.

شيرازي با تاكيد بر اين‌كه به‌عنوان عضوي از موسسه‌ي فرهنگي ايكوموس سخن مي‌گويم، نه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بيان كرد: اعتقاد داشته‌ام و دارم كه مركز جديد شهر نبايد روي مركز قديم شهر اصفهان قرار گيرد؛ ولي اين موضوع اكنون در اصفهان درحال رخ دادن است، همان‌گونه كه در تهران هم رخ مي‌دهد. تراكمي كه در بازار تهران ايجاد شده، به‌دليل وجود وزارتخانه‌ها، بانك مركزي، دادگستري و ديگر مراكز در اين محدوده است و اكنون مركز اين شهر با چنين جمعيتي همان مركز شهر قديمي است و به‌نظر مي‌رسد، اين مساله، بيماري شهرهاي ما شده است.

وي گفت: شك داريم كه تمام مطالعات لازم در زمينه‌هاي زمين‌شناسي، آب‌شناسي، طبيعت و مسائل اقتصادي در اصفهان انجام شده باشند؛ زيرا براساس طرح جامع شهري، خيابان چهارباغ بايد به محور پياده تبديل شود و مسائل ترافيكي از دو خيابان موازي اين محور يعني شمس‌آبادي و باغ گلدسته برطرف شوند و طرح مصوب كه همه‌ي بخش‌ها و سازمان ميراث فرهنگي نيز با آن موافقت كرده بودند، عبور مترو از خيابان شمس‌آبادي است.

او ادامه داد: اكنون استدلالي كه براي عبور مترو از چهارباغ مطرح مي‌شود، هزينه‌ي زيادي است كه براي عبور از شمس‌آبادي بايد صرف شود؛ ولي همه‌ي اينها بهانه است، تا محور مركزي شهر اصفهان روزبه‌روز متراكم‌تر و گران‌تر شود.

وي ادعا كرد: از هر دو جهت فقدان مطالعات علمي و هيجان ناشي از سرمايه‌گذاري و منافع زودگذر سبب مي‌شوند، تا تصميم‌هاي هيجان‌انگيزي گرفته شوند، بويژه اين‌كه مجري طرح شخصي بسيار پرتحرك و فعال است كه هر كاري را بگويد، مي‌تواند انجام دهد؛ ولي اصلا به مسائل فرهنگي كاري ندارد و نبايد اجازه داد، تا درباره‌ي چنين مساله‌ي مهمي يك شخص به‌تنهايي تصميم‌گيري كند.

احمد امين‌پور ـ عضو شوراي شهر اصفهان ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي بهترين مسير براي عبور مترو، اظهار داشت: ‌به‌دليل آن‌كه خيابان باغ گلدسته در ميان دولت‌خانه‌ي صفوي يعني باغ هشت بهشت و چهل‌ستون قرار گرفته، بهترين مسير شمس‌آبادي است.

وي تاكيد كرد: مسير شمس‌آبادي هيچ هزينه‌ي اضافي نسبت به چهارباغ يا مسيرهاي ديگر نخواهد داشت؛ چراكه تونل مترو در عمق 14 تا 20 متري زير زمين است و در اين عمق هيچ تاسيسات شهري وجود ندارند. لذا هيچ‌گونه مشكلي نخواهد داشت.

او افزود:‌ پس از اعلام نظر نهايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين نظر قابل احترام است كه بايد مورد توجه مسؤولان شهري اصفهان قرار گيرد.

مساله‌ي مترو اصفهان و عبور آن از چهارباغ از حدود چهار سال پيش مورد مناقشه‌ي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و مقامات شهري اصفهان بوده است كه در ماه‌هاي اخير با انتقاد‌هايي درباره‌ي اعلام نشدن موضع نهايي سازمان ميراث فرهنگي مواجهه بود؛ اما در اين ميان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان دو ماه پيش، از در اختيار گرفتن كارشناساني در حوزه‌هاي مختلف خبر داد كه سرانجام پس از بررسي‌هاي گوناگون راي به عبور نكردن مترو از چهارباغ عباسي صادر شد.

همچنين روز گذشته، مجري قطار شهري اصفهان درباره‌ي عبور مترو از زير خيابان شمس‌آبادي، به خبرنگار ايسنا گفت: كسي كه درباره‌ي عبور مترو از زير خيابان شمس‌آبادي مي‌تواند تصميم بگيرد، بايد 80 ميليارد تومان پول نقد داشته باشد، تا چنين تصميمي را اجرا كند. اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، استاندار و يا شهردار موافق اين گزينه هستند، بايد 80 ميليارد تومان هزينه براي تملك اراضي اين محدوده خرج كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha