• جمعه / ۲۹ دی ۱۳۸۵ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8510-13176

حرف‌هايي كه ناگفته ماند يا به‌تيغ مميزي‌ها حذف شد نشست ايسنا درسالگرد عمليات غرورآفرين«كربلاي5» با: حميدرضا خزايي،محمداسماعيل براري،مرتضي شعباني و سهيل كريمي

حرف‌هايي كه ناگفته ماند يا به‌تيغ مميزي‌ها حذف شد
نشست ايسنا درسالگرد عمليات غرورآفرين«كربلاي5» با: 
حميدرضا خزايي،محمداسماعيل براري،مرتضي شعباني و سهيل كريمي

همزمان با فرارسيدن بيستمين سالگرد عمليات غرورآفرين «كربلاي 5»، سرويس تلويزيون و راديو ايسنا در نشستي به بررسي «چگونگي طرح مقاومت ايران بعد از گذشت 18 از جنگ و ضرورت ايجاد نگاه تازه به دفاع مقدس در برنامه‌هاي راديو و تلويزيون» پرداخته است.

در اين نشست كه در تالار شهيد حسن قريب خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد حميدرضا خزايي مدير سابق راديو جبهه در دوران دفاع مقدس، مرتضي شعباني و سهيل كريمي مستندسازان جنگ و دفاع مقدس و محمداسماعيل براري گزارشگر راديو در زمان جنگ حضور داشتند.

صاحب‌نظران حاضر در نشست ايسنا به اين پرسش‌ها كه آيا بعد از گذشت 18 سال از جنگ تحميلي، مستندهايي وجود دارد كه امروز زمان مطرح كردن آن فرا رسيده باشد؟ و آيا رويكرد برنامه‌سازي صداوسيما در دوران صلح، اعدام صدام و تغيير سياست ايران با عراق، بايد تغيير كند؟ پاسخ گفتند.

***

حميدرضا خزايي كه امروز قائم‌مقام راديوست در ابتداي نشست خبرگزاري دانشجويان ايران، به ارائه تاريخچه‌اي از عمليات كربلاي 5 پرداخت و گفت: عمليات «كربلاي5 » در 19 دي ماه 1365 به فاصله 12 روز پس ازعمليات كربلاي 4 طراحي شد و هدف اصلي آن فتح دژهاي مستحكم دشمن در منطقه عمومي شلمچه و قطع مسير اصلي بصره به منظور فلج كردن مواصلات نظامي دشمن در جنوب بود.

وي افزود: براساس آمار اعلام شده، انهدام نيروهاي دشمن در عمليات كربلاي 5 بيش از 40 هزار كشته، زخمي و اسير بود و هم‌چنين امكانات منهدم شده دشمن در اين عمليات بيش از عمليات فتح فاو بود.

*راديو تلاش مضاعفي در كسب اطلاع و پرورش تبليغاتي كربلاي 5 كرد

خزايي در ادامه به زمان راه‌اندازي راديو جبهه اشاره كرد و گفت: پيش از عمليات كربلايي 5، صداي جمهوري اسلامي در آبان ماه 1365 فعاليت رسمي راديو جبهه را آغاز كرد كه محل خوبي براي ارتباط برقرار كردن رزمنده‌ها با خانواده‌هايشان بود و در آن مسائل مختلفي اعم از آموزشي و اطلاع‌رساني، بهداشت جبهه و حتي برخورد با اسرا مطرح مي‌شد.

وي با بيان اين كه اين راديو در عمليات كربلاي پنج پوشش خوبي داشت، گفت: راديو تلاش مضاعفي را در كسب اطلاع و پرورش تبليغاتي موضوع كربلاي 5 به كار برد.

در ادامه اين نشست سهيل كريمي ـ مستندسازي كه در جنگ اخير عراق به همراه ابوطالب مدتي در دست آمريكايي‌ها اسير بودـ گفت: با توجه به سخنان برخي مسوولان عالي‌رتبه نظام در بهار سال 82 كه مقوله دفاع مقدس را با مقاومت 20 روزه عراق مقايسه كردند، گفته شد كه در زمينه دفاع مقدس كم كاري ‌شده، در حالي كه مي‌توان از آن موضوعات گسترده‌اي را استخراج كرد.

وي ، در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اين كه آيا اعتقاد داريد كه در زمان پس از جنگ رويكرد به جنگ و دفاع مقدس بايد تغيير كند؟ با بيان اين مطلب كه صدام به دست كساني كه او را به عنوان عروسك خيمه‌شب بازي علم كرده بودند ساقط شد اظهار كرد: در اين زمان هم بحث دفاع و مقاومت مردم ما پررنگ‌تر و پر نقش‌تر نمود پيدا مي‌كند و هر روز برگ جديدي از سياست‌هاي آن روز رو مي‌شود كه قدرت ايمان مردم ما روشن‌تر مي‌شود و از اين رو چنين مقولاتي مي‌تواند بيش از اين در بحث مستندسازي كار كرد.

* بچه‌هاي ما كمتر چشم اميد به مسوولان دوخته‌اند

اين مستندساز، با بيان اين كه مسوولان بيش از اين بايد به مستندسازي بها دهند گفت: بچه‌هاي ما كمتر چشم اميد به مسوولان دوخته‌اند و تنها سلاح مستندسازها يك دوربين و نوار است كه بخواهند تصاويرشان را روي آن ضبط كنند و اين مساله است كه در ايران و چه در مرزهاي جغرافيايي ديگري كه موضوع مقاومت درباره آنها معنا مي‌دهد، صدق مي‌كند.

كريمي معتقد است كه ايران به دليل جنگ تحميلي و برخي از بلاياي طبيعي از معدود كشورهايي است كه حرف اول را در ساخت مستند مي‌زند. اگر مسوولان درزمينه‌ي مستندسازي سرمايه‌گذاري كنند و به آن تخصصي‌تر نگاه كنند، يقينا حرف‌هاي بيشتري براي گفتن وجود خواهد داشت.

* با زيرنويس كردن همه مسائل حل نمي‌شود

به گزارش ايسنا، مرتضي شعباني از فعالان روايت فتح و مستندساز در ادامه اين نشست درباره‌ي اين كه تا چه اندازه توانسته‌ايم بحث مقاومت كشورمان عليه عراق را برجسته و پررنگ‌ نشان دهيم؟ توضيح داد: بخشي از كار ما كاملا به سياست وابسته است، ما مستندساز هستيم و محل پخش فيلم‌هاي ما تلويزيون است و ما نمي‌توانيم كار را توليد و در جامعه پخش كنيم، بلكه بايد سازماني وجود داشته باشد كه با سرمايه‌ي آن فيلم‌هاي دفاع مقدسي ساخته شود و به دست مخاطبان برسد.

وي با بيان اين مطلب كه ما در مورد چيزي كار مي‌كنيم كه از سياست جدا نيست اظهار كرد: به عنوان مثال صدام دو سال است كه دستگير شده و 3 سال از سقوط او مي‌گذرد، اما يك دفعه تلويزيون در فاصله 48 ساعت پس از اعدام صدام يادش مي‌افتد كه بايد از صدام فيلم پخش كند و زيرنويس مي‌شود كه به مناسبت اعدام صدام، فلان فيلم پخش مي‌شود در حالي كه با زيرنويس كردن همه مسائل حل نمي‌شود.

* همه كساني كه نگذاشتند بسياري از كارها پخش شود مقصرند

به گزارش ايسنا، محمداسماعيل براري گزارشگري كه بيش از 210 روز براي راديو در دوران دفاع مقدس گزارش گرفته و بعد داوطلب بسيج در جنگ شده است، حركت‌هاي هر يك از افراد رسانه‌اي در دوران جنگ تحميلي را حركت‌هاي فردي دانست و افزود: هيچ‌گاه حركت‌هاي بچه‌ها به لحاظ ارائه، تجهيز و راهيابي گروهي و سيستماتيك نبوده است و در برخي مواقع آن قدر ايجاد هويت فردي مي‌كرديم كه برنامه ساز مجبور بود از ما تمكين كند.

براري در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اين كه آيا اعتقاد داريد كه در زمان پس از جنگ رويكرد به جنگ و دفاع مقدس بايد تغيير كند؟ با تاكيد بر اين كه بايد فرزند زمان خويش باشيم گفت: در اين صورت در كوتاه مدت تصميم نمي‌گيريم، در دراز مدت استراتژي‌هايمان تغيير نمي‌كند و تنها تاكتيك‌هايمان تغيير مي‌كند.

وي با بيان اينكه« نسبت امروز ما با مردم عراق در زمان جنگ هم بود به طوري كه در حين جنگ نيز به مردم عراق كمك كرديم» ادامه داد: بسياري از بچه‌هاي ما به خاطر نجات مردم حلبچه شيميايي شدند و هيچ زماني نبوده است كه ملت ما به آن‌ها كمك نكرده باشد.

براري در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا بعد از گذشت 18 سال از جنگ تحميلي، مستندهايي وجود دارد كه امروز زمان مطرح كردن آن فرا رسيده باشد؟ با بيان اين مطلب كه همه كساني كه نگذاشتند بسياري از كارها پخش شود بيش از آن‌هايي كه كم كاري كرده‌اند مقصر هستند، گفت: بايد خط قرمزها دريابيم و بر خط قرمزهايي ـ آن‌ها كه كمتر از ما مي‌دانند ـ، ترسيم كرده، بتازيم و به آن چه امام(ره) و مقام معظم رهبري ترسيم كرده‌اند نزديك شويم و بيشتر كار كنيم، ولو اين كه به آن پرداخته نشود و بر روي آنتن نرود.

* نگاه برخي مسوولان گره بزرگ مستندسازان است

سهيل كريمي نيز در ادامه نشست ايسنا، به گره بزرگ كار مستندسازها اشاره كرد و نگاه مسوولان را عامل اين گره دانست و افزود: در برخي از مواقع، حتي گفته مي‌شود كه چقدر بر روي مقوله دفاع مقدس و جنگ و خونريزي تاكيد داريد و اگر دوست داريد اثري حماسي بسازيد، «تفنگ سرپر» يا «دليران تنگستان» را بسازيد.

اين مستندساز با بيان اين كه در اين صورت مستندساز انگيزه خود را از دست مي‌دهد.عنوان كرد: متاسفانه برخي از مسوولاني كه بايد خط قرمزها را تبيين كنند، خط قرمز تعريف شده‌ي خودشان را دارند؛ مثلا مسوول پخش تلويزيون مميزي خاص خودش را اعمال مي‌كند.

مرتضي شعباني نيز از اين كه بسياري از فيلم‌هايي كه راجع به دفاع مقدس در موسسه روايت فتح ساخته شد،هيچ كدام در زمان مناسب خودش پخش نشده است انتقاد و مطرح كرد: به عنوان مثال مستند «روز صاعقه»، زماني پخش شد كه صدام گرفته شده بود؛ در حالي كه اين فيلم زماني توليد شده بود كه صدام رييس‌جمهور عراق بود و اگر در زمان خودش پخش مي‌شد برد تبليغي آن بيش از زماني كه صدام اعدام شد مي‌بود.

اين مستندساز، معتقد است: در پرداختن به مسائلي نظير صدام، نبايد نگاه مناسبتي داشت. بلكه بايد در طول ساليان آن را براي مخاطب فرهنگسازي كرد.

* اگر به به موقع به سوژه ها پرداخته نشود از دست مي‌رود

حميدرضا خزايي نيز در ادامه نشست ايسنا ، كار مستندسازي تلويزيون و گزارشگري را نوعي شكار دانست و افزود: اگر به سوژه‌ها به موقع پرداخته نشود، از دست مي‌رود، اما تشخيص پخش آن به مسائل سياسي كشور و خطوط قرمز ترسيم شده برمي‌گردد.

وي تاكيد كرد: قطعا اگر فيلم‌هاي ساخته شده در زمان خودش پخش شود، اثرگذارتر است و فيلمساز را نيز سر ذوق مي‌آورد.

* دخالت سياسي، جلو كار هنري را مي‌گيرد

خزايي با بيان اين كه در برخي از مواقع، دخالت مسائل سياسي، جلو كار هنري را مي‌گيرد گفت: در اين صورت ديگر كار هنري خاصيتي ندارد؛ گرچه جامعه هم به يك سري اطلاعات نياز دارد.

* تنها يك هزارم مسائل دفاع مقدس گفته شده

محمد اسماعيل براري نيز با بيان اين كه از مسائل مربوط به دفاع مقدس تنها يك هزارم آن گفته شده است اظهاركرد: ما بايد به عنوان بچه مسلمان، هميشه آماده باشيم و زمينه را به هر نحو ممكن مهيا كنيم.

براري در پاسخ به اين كه چه گزارش هايي در دوران دفاع مقدس داشته كه منعكس نشده است؟ افزود: تنها كسي كه گزارشي از آن گرفتم و تاكنون پخش نشده، گفت‌وگو با سرهنگي بود كه در 50 متري عراقي‌ها نيروهاي ستادي خود را جمع و از سقوط مهران جلوگيري مي‌كند و مسوول پخش مي‌گويد گفته‌اند كه اين مصاحبه پخش نشود.

اين گزارشگر راديو، با اشاره به سخنان حضرت امام خميني(ره) در اول فروردين ماه 68 اظهار كرد: در اين سخنان سپردن انقلاب اسلامي به دست حضرت مهدي(عج) يكي از اهداف انقلاب اسلامي ذكر شده بود كه وقتي اين هدف را به راحتي گم كرديم من هم به راحتي در صحنه گم مي‌شوم و ما بايد از كلام امام(ره) وام بگيريم.

*چگونگي پرداختن به موضوعات مربوط به دفاع مقدس

شعباني درباره‌ي چگونگي پرداختن به موضوعات مربوط به دفاع مقدس گفت: من زماني احساس وظيفه مي‌كنم كه به عنوان مستندساز درباره‌ي لبنان فيلم بسازم. اما تلويزيون زماني آن را پخش مي‌كند كه فيلم مناسبت موضوعي خود را از دست داده و براي من ديگر دل و دماغي براي پرداختن به موضوعات روز نمي‌ماند.

وي افزود: به عنوان مثال «زيتون تلخ» كه سال 81 دقيقا پس از عقب‌نشيني رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان ساخته شد، اما سال گذشته و به صورت مناسبتي پخش شد.

شعباني تصريح كرد: مطمئن هستم اگر راجع‌به صدام هم فيلم ساخته بوديم به موقع خودش پخش نمي‌شد.

* صدام در دادگاه افكار عمومي محاكمه شود

خزايي مدير سابق راديو جبهه نيز در ادامه با بيان اين مطلب كه با اعدام صدام خواستند مظلوم نمايي كنند و جنگ شيعه و سني راه بيندازند گفت: صدام فقط به خاطر يك جنايت داخلي‌اش محاكمه شده در صورتي كه جنايت‌هاي بسياري داشته است.

وي پيشنهاد داد:اگر قرار است كار مستند در خصوص مباحث اين چنيني انجام شود، سازمان صدا و سيما و بخش فرهنگي و فيلمسازي كشور شرايطي را ايجاد و مسائل سياسي و بين‌المللي را به گونه‌اي حل كند كه ما مثلا در خصوص صدام او را در دادگاه افكارعمومي محاكمه كنيم.

خزايي تصريح كرد:اگر صدام در دادگاه افكارعمومي محاكمه شود، بخشي از جنايت‌هاي او رو مي‌شود. چرا كه حتي اسراي عراقي و خانواده‌هاي آن‌ها اطلاعات غني دارند و ما از اين طريق مي‌توانيم برخي از مستندها را ترسيم كنيم.

وي معتقد است كاري كه در اعدام صدام و درست كردن قهرمان و شهيد از او صورت گرفته موفق نخواهد بود و تاريخ مغفول نخواهد ماند.

*آن چه در جنگ اخير عراق تصوير نشد ـ «تباني صدام و آمريكا»

بر اساس اين گزارش، سهيل كريمي كه در آغاز جنگ اخير عراق حضور داشته در نشست خبرگزاري دانشجويان ايران تصريح كرد: طي 20 روز مقاومت عراق، چيزهايي به خورد مردم داده شد كه به نوعي دفاع ما زير سوال رفت. در حالي كه طي آن روزها خلاف آن چه گفته شد حتي يك ساعت هم مقاومت وجود نداشت.

وي افزود: از همان ابتداي مسيري كه ما به عراق وارد شديم، خلاف آن چه صدا و سيما مي‌گفت، اتفاق افتاده بود و همه سنگرها از درون منهدم شده و اين وقايع توسط عراقي‌ها صورت گرفته بود.

سهيل كريمي، با بيان اين مطلب كه با ورود به بصره متوجه شديم. خانه‌ها سالم و از ادارات چيزي باقي نمانده است اظهار كرد: وقتي علت را جويا مي‌شديم خود مديران ارشد و بعثي‌ها مي‌گفتند آمريكايي‌ها چند ساعت پيش گفتند فلان جا را خالي كنيد و آن جا را زدند و حتي يك زخمي هم نداشت.

وي با اشاره به تباني صدام و آمريكايي‌ها ادامه داد: حتي در برخي مواقع دستور صدام را ديديم كه گفته بود آمريكايي‌ها كه آمدند حق تيراندازي و حتي دركردن يك تير نداريد و هيچ مقاومتي صورت نگيريد و فقط مردم را وادار به شورشي كنيد كه شلوغي كاذب ايجاد شود.

كريمي با بيان اين مطلب كه بيشتر حساسيت آن‌ها در دستگيري ما نيز بر روي نوشته‌هاي من مبني بر «تباني صدام و آمريكا» در مستندهاي گرفته شده بود اظهار كرد: دائما از من پرسش مي‌شد كه چرا نوشته‌اي «تباني صدام و آمريكا» و يا اين كه چرا از فلان ژنرال در اين مستند پرسش كرده‌اي.

*خانواده‌هاي شهدا اطلاعات خوبي دارند

خزايي در پاسخ به اين كه چه مستندهايي وجود دارد كه امروز زمان مطرح كردن آن فرا رسيده باشد؟ با تاكيد بر اين كه مستندسازها مي‌توانند از خانواده‌هاي شهدا اطلاعات خوبي را به دست آورند گفت: هر يك از اطلاعات اين چنيني مي‌تواند دادخواستي عليه بغداد و تيم صدام باشد و ما در اين صورت مي‌توانيم مردم‌مان را راضي كنيم.

براري نيز در پاسخ به اين پرسش كه چه چيز از دفاع مقدس هنوز نمايانگر نشده است؟ توضيح داد: نوع جنايت صدام در تاريخ بي‌نظير است و الان زمان مناسب‌تري براي پخش خيلي از چيزهاست و مشورت با افرادي كه به خاطر رسالت‌شان مجبور بودند در جنگ حضور داشته باشند موثر خواهد بود.

به اعتقاد اين گزارشگر دوران دفاع مقدس راديو، براي رسيدن به روند پسنديده‌تر براي ارائه دفاع مقدس حتما افراد كاركرده بايد در مقابل تصميم گيرنده‌ها قرار بگيرند و به يك نتيجه مثبت برسند.

*حق نداريم اطلاعات اسناد جنگ و دفاع مقدس را لو دهيم

مدير راديو جبهه در جنگ تحميلي در ادامه گفت: تمام فعاليت‌هايي كه آن زمان انجام و ضبط مي‌شد، توسط ناظر اطلاعاتي شنيده مي‌شد و حرفشان اين بود كه ما حق نداريم اطلاعات اسناد جنگ و دفاع مقدس را لو دهيم.

خزايي با اشاره به استفاده از عنصر صدا در راديو خاطرنشان كرد: در آن زمان افرادي به درد كار ما مي‌خوردند كه مي‌توانستند خوب صحبت كنند و تصويرسازي ذهني با كلام و حرف‌هاي آن‌ها براي مخاطب ايجاد مي‌شد و در بعضي مواقع خاطرات آن‌ها و در برخي از مواقع عشق و شور و نشاط عاشقانه رزمنده‌ها حذف مي‌شد كه الان هم اگر گفته شود، مي‌تواند موثر باشد.

*تيغ مميزي‌ و زمان گفتن ناگفته‌هاي شيرين جنگ

قائم مقام معاون صدا افزود: حرف‌هاي ناگفته درون سينه‌هايي كه عاشقانه در جبهه‌هاي جنگ فعال بودند يا گفته نشد يا به تيغ مميزي‌ها حذف شد.

وي با بيان اين مطلب كه نمي‌دانم كي زمان گفتن ناگفته‌هاي شيرين مقطع جنگ فرا مي‌رسد؟ اظهار كرد: بعضي از افراد در جايگاه قدرتمندي هستند و مي‌توانند آن‌ها را بگويند. مي‌توان موزه و آرشيو ايجاد كرد و اسناد را در آن نگهداري كرد و در كتاب‌ها و فيلم‌ها به آن‌ها بپردازند.

* چرا در خصوص كربلاي 4 كار نمي‌كنيد؟

مرتضي شعباني در ادامه با بيان اين مطلب كه پس از شهادت شهيد آويني براي گرفتن رهنمود نزد مسوولان ارشد نظام رسيديم به ايسنا اظهار كرد: سال 72 اين مساله كه چرا در خصوص كربلاي 4 كار نمي‌كنيد و به وجه عاشورايي آن نمي‌پردازيد مطرح شد و همان سال ما سراغ عمليات كربلاي 4 كه كاملا شكست خورده بود رفتيم اما داد همه درآمد، كه شما راجع‌به جنگ داريد چه كار مي‌كنيد. در صورتي كه مسائل صرف نظامي براي مخاطب اهميت ندارد.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اين كه چه اتفاقي افتاده است كه مسوولان ارشد اجازه پرداختن به چنين مواردي را مي‌دهند، اما رده پايين‌ترها مانع مي‌شوند؟ توضيح داد: آن مسوولان هم فكر مي‌كنند به صلاح نظام عمل مي‌كنند و ما هم وظيفه خودمان را انجام مي‌دهيم.

* اگر مسوولان با ما هماهنگ شود كار راحت‌تر انجام مي‌شود

سهيل كريمي نيز با بيان اين مطلب كه اگر مسوولان با ما هماهنگ شود كار راحت‌تر انجام مي‌شود گفت: بچه‌هاي ما كارشان را پيش مي‌برند و افتان و خيزان با چوبي كه لاي چرخشان قرار مي‌گيرد پيش مي‌روند. اما مشكل تصميم گيرندگاني هستند كه ما براي آن‌ها برنامه مي‌سازيم.

وي افزود: به عنوان مثال وقتي فيدل كاسترو به ايران آمده بود چقدر بچه‌ها خواهش كردند كه فيلمي از ايشان تهيه شود و 2 دقيقه مصاحبه گرفته شود. اما گفته شد نمي‌شود. اما مي‌بينيم كه كار مستند اليور استون با سابقه هاليوودي‌اش در شبكه‌هاي ما چندين بار پخش شده است.

* نگاه ما به دفاع مقدس بايد عوض شود

اين مستندساز معتقد است: ذائقه مردم در زمان جنگ فرق كرده است و جوان امروز بيشتر علاقمند به دنبال كردن موضوعات طنزي است كه الان در تلويزيون پخش مي‌شود.

سهيل كريمي با بيان اين مطلب كه نگاه ما به دفاع مقدس بايد عوض شود تاكيد كرد: حرف و اتفاقي كه در دوران مقدس افتاده است را نمي‌شود عوض كرد. اما نوع ساختار مستند، تدوين، به كارگيري موسيقي و افكت‌هاي تصويري را مي‌توان به روز كرد.

وي از اين كه در برخي از مواقع پرداختن به موضوعات جنگ و خونريزي، برادركشي عنوان مي‌شود انتقاد كرد.

*اهميت جذابيت براي ارائه وقايع جنگ در رسانه

حميد رضا خزايي در ادامه نشست ايسنا به اهميت جذابيت براي ارائه وقايع جنگ در رسانه اشاره كرد و مثال زد: قبل از بيان خبر پيروزي خرمشهر به دنبال سناريويي بوديم كه اين خاطره براي مردم شيرين ‌شود و جوري مطلب گفته شود كه احساسي باشد.يك گزارش ما درباره فردي گزارش داد كه از سينما خارج شده بود و متوجه فضاي شهر شده بود، وقتي فهميده بود خرمشهر آزاد شده غش كرده بود كه ما اين گزارش را پخش كرديم.

* صحبت‌هاي اين نشست را منتقل مي‌كنيم

قائم مقام صدا در خصوص تاثير اين نشست‌ و انتقال آن در رسانه‌ي ملي خاطرنشان كرد: اين صحبت‌ها را در جلسات طرح و برنامه و گروه دفاع مقدس مطرح مي‌كنيم و برنامه‌هايي كه به مناسبت‌هاي مختلف دفاع مقدس نظير عمليات‌هاي پيروز داشته‌ايم مي‌توانيم اين صحبت‌ها را طرح كنيم.

خزايي تاكيد كرد: وظيفه رسانه حفظ آثار است كه خاطرات بچه‌ها را جمع كند و براي پرداختن به مقوله دفاع مقدس در طول سال بايد خيلي كار كند تا فضايي براي پذيرش آن از سوي جامعه ايجاد شود.

خزايي متذكر شد: پرداختن به موضوعات دفاع مقدس تنها وظيفه فقط صدا و سيما نيست. بلكه سينما و ديگر ارگان‌ها هم نقش دارند و در اين صورت است كه پيام آن به درستي به نسل‌هاي آينده منتقل مي‌شود.

*اعتماد از مردم گرفته شد

مرتضي شعباني در ادامه نشست ايسنا با بيان اين عقيده كه مردم به رسانه‌ي ملي اعتماد خود را از دست داده‌اند اظهار كرد: به عنوان مثال در جنگ آمريكا و عراق بعضا رسانه ملي طوري برخورد كرد كه جمهوري اسلامي طرفدار صدام است و يا اين كه در سفر لبنان به ما گفته شد كه چند بسته پسته و بادام با خودتان ببريد تا از گرسنگي تلف نشويد در حالي كه در بيروت همه چيز سرجايش بود و زندگي طبيعي جريان داشت.

اين مستندساز تصريح كرد: اعتماد از مردم گرفته شد. فيلم دفاع مقدس مخاطب دارد. اما اعتماد خودشان را از دست داده‌اند و ما بايد خودمان را تحميل كنيم.

*هم بيننده روايت فتح و هم بيننده سريال‌هاي طنزام

براري در ادامه اين نشست با بيان اين مطلب كه من هم بيننده روايت فتح و هم بيننده سريال‌هاي طنز هستم گفت: اما نمي‌توانم به خانواده‌ام بگويم كه حتما روايت فتح را ببين. چرا كه ارتباط آنها با آن قطع شده است.

اين گزارشگر راديو، با بيان اين مطلب كه كار دفاع مقدس در ذات خودش كار مشكلي است تصريح كرد: كار دفاع مقدس با كار طنز قابل مقايسه نيست و شايد من هر لودگي كه انجام بدهم طنز باشد، اما هر طنزي را نمي‌توان در دفاع مقدس وارد كرد.

براري معتقد است: زيباترين كارهاي روايت فتح، كارهايي است كه با مضمون عشق انجام شده كه يكي از آن‌ها سريال زندگي شهيد چمران است.

*نگاه به مستند در همه شبكه‌ها طفيلي است

به گزارش ايسنا، مرتضي شعباني در ادامه اين نشست با بيان اين مطلب كه نگاه به مستند در همه شبكه‌ها طفيلي است اظهار كرد: هيچ شبكه‌اي نگاه درستي به مستند ندارد و هيچ مستندي نيست كه با درجه الف تثبيت شده باشد و مستند هميشه با حداقل‌ها ساخته مي‌شود.

اين مستندساز افزود: البته در موسسه روايت فتح هم كه مسبوق به سابقه‌اي است و اسم و رسمي دارد و توجه بيشتري به او مي‌شود، بدون يارانه نمي‌شود برنامه ساخت.

سهيل كريمي با بيان اين مطلب كه نوع نگاه و پرداخت به مستند مهم است اظهار كرد: به عنوان مثال اگر در تلويزيون ما يك شبكه طنز جري لوئيس و در شبكه ديگر طنز مهران مديري پخش شود مخاطب ما طنز مديري را مي‌پسندد.

كريمي معتقد است از آن جايي كه مثلا طنز مهران مديري به روز است مخاطب حرف او را بهتر مي‌فهمد و نوع نگاه طنزپرداز مهم است.

وي افزود: در شبكه‌هاي مختلف كارهاي بسياري در زمينه‌ي دفاع مقدس ساخته مي‌شود كه فقط وقت پركن و براي اين است كه يك مدير بيلان بدهد كه مثلا اين ساعت برنامه دفاع مقدس را توليد و پخش كرده و متاسفانه به كارهاي ريشه‌دار و اصيل بها داده نمي‌شود.

*بر روي شخصيت‌هاي شهيد دفاع مقدس كم كار شده است

اين مستندساز علت اين اتفاق را دراين دانست كه آن مديري كه برنامه را پخش مي‌كند نگاهش به وادي دفاع مقدس نيست و حتي تخصص روانشناسانه براي تاثيرگذاري آن بر مخاطب ندارد.

كريمي با ابراز تاسف از اين كه بر روي شخصيت‌هاي شهيد دفاع مقدس كم كار شده است گفت: در تلويزيون بين كار جدي در دفاع مقدس و كار روتين تفاوت وجود ندارد و به كارهاي جدي، در اين عرصه بها داده نمي‌شود و در نتيجه به تدريج ذائقه مردم تغيير پيدا مي‌كند.

وي تمام همت مسوولان سازمان را مقابله با ماهواره دانست و مدعي شد: در برنامه‌ها اصلا مهم نيست كه چقدر انقلابي و بر اساس معيارهاي امام(ره) و ارزش‌هايمان باشد.

*تحقيقاتي كه حين اسارت در عراق انجام شد

كريمي با اشاره به تحقيقاتي كه در حين اسارت در عراق انجام داده است اظهار كرد: حدودا بيست شهر و روستا در عراق و 9 شهر و روستا در كشور خودمان شيميايي شده‌اند كه فقط از تعدادي از آن‌ها ياد مي‌شود.

اين مستندساز افزود: من طرحي را براي پرداختن به اين شهر و روستاها در سال 83 نوشتم كه متاسفانه به بايگاني رفت و نتوانستيم كار كنيم.

كريمي نگاه غير كارشناسانه و بدون دغدغه مدير بالادست و هم‌چنين نگاه صرف مديريتي را از عواملي برشمرد كه باعث مي‌شود كارها هميشه با خلل، تاخير و مشكلات عديده همراه باشد.

* مظلوميت كارهاي مستند جنگي

مرتضي شعباني در ادامه با اشاره به لزوم شناخت مستند سازي اظهار كرد: ما بايد وظيفه‌مان را بشناسيم و فيلم خودمان را در شرايط فعلي خوب بسازيم و در اين صورت مخاطب خود را پيدا خواهيم كرد.

وي با اعتقاد به اين كه اگر مستندساز گرفتار اشل‌ها و برنامه‌هاي تلويزيون شد مجبور است روزمره كار كند گفت: در اين صورت مستندساز مجبور است كارهاي وقت پركن بسازد و ذهن بيننده را نسبت به كارهاي خوب خراب كند.

شعباني ، ‌در پاسخ به پرسش ايسنا كه چه مباحثي از اين نشست بايد برجسته شود. توضيح داد: مخاطبان حرف‌هاي ما، از جمله مسوولان فرهنگي در اين نشست غايب بودند و ما هميشه حرف مي‌زنيم كه گوشي براي شنيدن آن وجود ندارد.

مرتضي شعباني در پايان سخنان خود بر مظلوميت كارهاي مستند جنگي تاكيد كرد و گفت: متاسفانه به مستند جنگي بها داده نمي‌شود

* ‌مسولاني كه بايد در اين نشست مي‌بودند

سهيل كريمي، نيز با تاييد سخنان شعباني گفت:‌افرادي بايد در اين نشست مي‌بودند و حرف‌هايمان را مي‌شنيدند كه نبودند و البته مي‌دانم اگر مي‌شنيدند هم تاثيري نداشت.

وي از اين كه در مقوله مستندسازي جنگي هميشه منتظر اتفاق افتادن بحران و فرستادن افرادي مثل مامور و كارمند به آن مناطق جنگي هستيم ابراز تاسف كرد و گفت: در اين موارد حتي اگر جنوب لبنان شلوغ باشد اما گزارشي از دمشق فرستاده شود اهميت ندارد.

* تجديد نظر در سياستهاي رسانه‌اي و شكل‌گيري انقلاب فرهنگي

سهيل كريمي با اشاره به جنگ 33 روزه لبنان اظهار كرد: من به دنبال اين بودم كه دو گروه شش نفري را به لبنان ببرم و بتوانيم تصاويري را تهيه كنيم و به تهران بفرستيم و در كنار آن كار مستندسازي را انجام دهيم، اما كسي تره خرد نمي‌كرد و به اتفاقاتي كه در آنجا مي‌افتاد و تاثير انعكاس آن توجه نمي‌كرد.

وي مدعي شد: به خاطر نبود دغدغه و نداشتن حساسيت ارزشي و نگاه غير كارشناسانه به موضوع هميشه مشكلات اين چنيني وجود داشته است.

كريمي در پايان سخنان خود تجديد نظر در سياستهاي رسانه‌اي و شكل‌گيري انقلاب فرهنگي در اين عرصه را ضروري دانست و گفت: به نظر مي‌رسد با تعطيلي چند ساله و تعريف شدن زير بنا بر اساس معيارهاي امام(ره) و مقام معظم رهبري و استفاده از متخصصان به نتايج بهتري در اين زمينه خواهيم رسيد.

* در هر شرايطي تكليف مدار هستم

براري با بيان اين مطلب كه در هر شرايطي تكليف مدار هستم گفت: احساس مي‌كنم در اين وادي بايد تكليفم را به اندازه وسع انجام دهم و هيچگاه تكليف ساقط نمي‌شود.

وي پيشنهاد داد: اگر قرار است در خصوص چنين مباحثي صحبت شود بايد بدنه تكليف مدار با بدنه‌اي كه تكليف را از ناحيه خودشان تعيين مي‌كنند رو در رو قرار بگيرند تا بهتر حرف‌هايشان را به يكديگر بفهمانند.

براري با بيان اين مطلب ولايت تنها وادي است كه شيطان دردش مي‌گيرد گفت: هر كس ولايت مدار است بايد دردها را بكشد و هيچ گاه عقب‌نشيني نكند و ما خارج از قيد و بندهاي ديني نمي‌توانيم حركت كنيم.

* وادي ايمن ما خط مرزهاي ترسيم شده امام(ره) است

گزارشگر راديو در دوران دفاع مقدس در پايان تاكيد كرد: وادي ايمن ما خط مرزهاي ترسيم شده امام(ره) است و ما بايد دور آن وادي طواف كنيم و همين كه در اين جلسه نشسته‌ايم نشان دهنده اين است كه هدف مشترك داريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha