• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8510-10288
  • خبرنگار : 71091

«كارگرداني درآغاز يك مسير جديد» بزرگداشت كيومرث پوراحمد برگزار شد

«كارگرداني درآغاز يك مسير جديد» 
بزرگداشت كيومرث پوراحمد برگزار شد

با نمايش فيلم مستند «درباره‌ي كيومرث پوراحمد» شب گذشته ـ سه‌شنبه ـ بزرگداشت اين كارگردان سينما با حضور جمعي از هنرمندان و كارگردانان سينما در خانه‌هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم ابتدا با نمايش فيلم 96 دقيقه‌اي سيد محمد سجاد آويني و اردلان عاشوري مروري بر فيلمهاي ساخته شده كيومرث پوراحمد انجام شد و او ديدگاهش را درباره‌ فيلم‌سازي، سينماي ايران و مميزي در اين فيلم مطرح كرد.

در بخشي از اين فيلم مستند كيومرث پوراحمد به سراغ مادرش، بي‌بي «قصه‌هاي مجيد» پروين‌دخت يزادانيان مي‌رود. او ديگر قصه‌هاي مجيد را به سختي به ياد مي‌آورد و اينكه روزي روزگاري در فيلمهاي

«شب‌يلدا» و «خواهران‌ غريب» بازي كرده است.

در ادامه‌ي اين مراسم جمعي از دوستان و همكاران قديمي پوراحمد درباره‌ي او صحبت كردند.

اميد روحاني منتقد گفت: من سالها شاهد تلاشهاي كيومرث پوراحمد بودم. از نزديك روند فيلم‌سازي يك كارگردان را در ايران دنبال كردن خيلي دشوار است چون نمي‌توانيم به يك سيرطبيعي برسيم به همين دليل سخت است درباره‌ي روند فيلم‌سازي كارگرداني حرف بزنيم كه سعي كرده دشوارترين فيلم‌ها را بسازد.

وي با تاكيد بر اينكه پوراحمد از جهان ادبيات آمده است، افزود: اكثر فيلم‌سازان با شرايط پيچيده سينما كار مي‌كنند، پوراحمد تلاش كرده به زعم خودش سينماي ملي كه تعريفي براي خودش مدنظر دارد را روايت كند.

روحاني گفت: شهيد آويني به او علاقه داشت. پوراحمد به زبان ملي سينما متعهد بوده است و از اين بابت قصه‌هاي خاصي را روايت كرده است و بدين وسيله به قالب مشخصي هم رسيده است.

پوراحمد جزو اولين كساني است كه فن‌آوري ديجيتال را به كار مي‌گيرد و با توجه به محدوديت‌هايي كه داشت، آثار شاخصي را مي‌سازد.

روحاني گفت: پوراحمد در آغاز يك مسير جديد است و اگر اندازه‌هاي اين سينما اجازه بدهد با اين فيلم جديدي كه ساخته است، مسيرجديدي برايش باز خواهد شد.

وي اظهار اميدواري كرد: در شرايطي كه سينماي ايران با تهيه‌كنندگاني كه تهيه‌كننده نيستند، بودجه‌اي كه ندارد، سالنهايي كه وجود ندارد در حال فعاليت است، كيومرث پوراحمد بتواند فيلم بسازد.

هوشنگ مرادي كرماني گفت: اسم من و پوراحمد بسيار باهم گره خورده است.

وي به ذكر خاطراتي در اين زمينه پرداخت و گفت: من عضوي از خانواده پوراحمد هستم، يادداشت كوتاهي براي بي‌بي نوشتم كه بر بالاي سر او در اتاقش هست. من فرزند معنوي بي‌بي هستم و افتخار مي‌كنم.

وي با اشاره به سريال «قصه‌هاي مجيد» گفت: شايد براي اولين بار اين اتفاق افتاد كه يك سريال با نام نويسنده شروع شود.

خسرو شكيبايي نيز با اشاره به صحبتي كه پوراحمد در فيلم مستند مطرح كرده بود«وقتي به جايي برسم كه ديگر نتوانم فيلم‌ بسازم، مرده‌ام» گفت: اميدوارم اين اتفاق زماني براي ايشان بيافتد كه تمام كارهاي دلخواهشان را انجام داده باشند.

عليرضا داوودنژاد كارگردان سينما از ديگر سخنرانان مراسم بزرگداشت كيومرث پوراحمد بود.

وي گفت: چند نفر از اين مردم 80،70 ميليوني ايراني وقتي از خواب بيدار مي‌شوند به اين موضوع فكر مي‌كند كه يك قصه بنويسند و چند نفر از آنها، آنچه را مي‌نويسند مي‌توانند براي ديگران بخوانند و ديگران نيز با شنيدن آن احساس مي‌كنند حرف تازه‌اي زده شده است و سرانجام چند نفر ممكن است به اين فكر بي‌افتند كه اين قصه را فيلم كنند و چند نفر مي‌توانند؟ و از بين آنها كه مي‌توانند، چند تا فيلم‌شان فيلم مي‌شود كه بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار كنند؟ خيلي كم است و به ندرت اتفاق مي‌افتد.

وي گفت: ما جمع شديم كه نشان بدهيم آنقدر صاحب فهم، شعور و قريحه هستيم كه يك موجودات استثنايي از قبيل پوراحمد را دوست داشته باشيم و به آنها احترام بگذاريم. در اين مملكت كمتر هنرمندي را ديده‌ايم كه طي سي سال هم قصه، هم فيلم و سريال كار كند.

اصغر فرهادي نيز گفت: حضور و صحبت من درباره‌ي كيومرث پوراحمد خيلي به فيلمهايش ربطي ندارد، بلكه به اين دليل است كه در بين اهالي سينما وقتي با ايشان صحبت مي‌كنم، ايشان جزو معدود هنرمنداني هستند كه خيلي براي حرف زدن با ايشان انرژي مصرف نمي‌كنم، بنابراين خيلي دوستش داشتم.

كارگردان «چهارشنبه‌سوري» گفت: بزرگترين خصيصه پوراحمد صداقتي كه در فيلم‌هايش ديده مي‌شود و اين دو فيلم آخر كه در مطبوعات درباره‌ي آن صحبت شد، يك ويژگي داشت، برخي از فيلم‌سازان بعد از يك كار خوب، اعتبارشان را به خطر نمي‌اندازند، اما پوراحمد خيلي راحت كار كرد.

به گزارش ايسنا، جمشيد ارجمند نيز گفت: وجه طنز يكي از ويژگي‌هاي پوراحمد است. آنچه درباره‌ي سانسور وجود دارد را پوراحمد به صراحت مطرح كرد.

كيومرث پوراحمد نيز در ادامه گفت: خيلي خوشحالم كه اين برنامه از طرف چند تا جوان علاقه‌مند به سينما برگزار مي‌شود و اين موضوع خيلي من را خوشحال مي‌كند كه نسل جوان با فيلم‌هاي من ارتباط برقرار كرده است.

در ادامه‌ي اين مراسم كه توسط كارگردانان مستند درباره‌ي كيومرث پور احمد برگزار شد از اين كارگردان سينما تقدير شد و سپس فيلم كوتاهي درباره‌ي «اتوبوس شب» آخرين فيلم ساخته شده توسط پوراحمد به نمايش درآمد.

همچنين مرضيه برومند،احسان نراقي و جمعي ديگر از هنرمندان از حاضرين اين مراسم بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha