• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۸۵ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8509-15242
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*تجلي اراده وآگاهي ملت ايران* مـردم،بـرنـده واقـعـي انـتـخـابـات گفت‌وگوهاي‌ايسنابا ‌لاري،هاشمي،چمران،حاجي،طلايي،بادامچيان،احمدي‌نژاد،بهروزي،اميني و...

*تجلي اراده وآگاهي ملت ايران*
مـردم،بـرنـده واقـعـي انـتـخـابـات
گفت‌وگوهاي‌ايسنابا ‌لاري،هاشمي،چمران،حاجي،طلايي،بادامچيان،احمدي‌نژاد،بهروزي،اميني و...

روز جمعه شاهد حضور باشكوه مردم ايران درانتخابات سومين دوره شوراهاي شهر، چهارمين دوره‌ي مجلس خبرگان و در برخي شهرها انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي بوديم. انتخاباتي كه به زعم همه گروه‌هاي سياسي و اعتراف رسانه‌هاي خارجي با حضور پر شور اقشار مختلف مردم برگزار شد، تا جايي كه وزير كشور به عنوان بلاترين مقام اجرايي انتخابات، مشاركت در اين دوره مجلس خبرگان را بسيار خوب توصيف كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: اين ميزان مشاركت پس از انقلاب اسلامي يك ركورد بوده است.

در اين زمينه اعضاي برخي گروه‌هاي سياسي فعال در صحنه‌ي انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگاران سياسي ايسنا به ارزيابي اين انتخابات و ميزان حضور مردم پرداختند.

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اظهار خشنودي از بالابودن مشاركت مردم در انتخابات روز جمعه گفت: خوشبختانه آراي خاموش كه در دور دوم انتخابات شوراها شاهد نيامدنشان بوديم، در اين دوره به صحنه آمدند.

حجت‌الاسلام سيدعبدالواحد موسوي لاري خاطرنشان كرد: از كانال‌هاي مختلف و چهره‌هاي سياسي و اجتماعي و برخي مسوولان رسانه‌ها مطلع شديم كه مردم در انتخابات روز گذشته حضور گسترده‌اي داشتند و آراي خاموش دور قبل انتخابات شوراها نيز در اين دوره در عرصه حاضر شدند.

وي با بيان اين كه شايد حضور افرادي مثل سيدمحمد خاتمي و اين گفته‌ي ايشان كه «نيامدن چيزي را حل نمي‌كند»، در حضور مردم تاثيرگذار بود، ادامه داد: البته رسانه‌ها بسيار در اين زمينه موثر بودند و صدا و سيما نيز براي جذب مشاركت كارهاي نسبتا خوبي انجام داد و اين در حالي است كه احزاب و تشكل‌هاي سياسي نيز فعال بودند .

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با تاكيد بر اين كه بر خلاف پيش‌داوري‌هاي قبلي ميزان مشاركت بيش از 30 درصد بود تصريح كرد: مردم در اين انتخابات با حضور و نوع راي‌شان بسياري از واقعيات را براي ما روشن كردند. كساني كه فكر مي‌كردند مردم نگاه سطحي به مسائل دارند و با شعارهاي ساده‌اي مثل توجه به رفاه و معيشت بدون پشتوانه برنامه‌ريزي و كار كارشناسي به جريان‌هاي سياسي علاقه نشان مي‌دهند، درخواهند يافت چنين نيست .

موسوي لاري ادامه داد: درست است كه مسائل معيشتي و وضعيت روزمره‌ي زندگي براي مردم مهم است اما ملت اين مطالبات را با توجه به واقعيات جامعه مي‌سنجد.

وي هم‌چنين گفت كه طبق اخبار رسيده نامزدهاي اصلاح‌طلبان در برخي شهرهاي بزرگ وضعيت خوبي دارند.

اين فعال سياسي با تاكيد بر اين كه بايد يك تحليل جديدي از نوع نگاه و برخورد مردم و جامعه داشته باشيم اضافه كرد: برخي فكر مي‌كردند شعارهاي سطحي و ظاهري مردم را به سمت آنها مي‌كشد اما مردم علي‌رغم اينكه مسايل روزمره برايشان مهم است يك سلسله فاكتورهاي ديگري را هم لحاظ مي‌كنند كه بايد به آن‌ها توجه شود.

وزير سابق كشور در ادامه در ارزيابي از ادامه اختلافات درباره شمارش دستي يا رايانه‌اي آراي شوراها تا پس از برگزاري انتخابات گفت: با خوشبيني مي‌گويم كه كم‌تجربگي مديران نظارتي و اجرايي باعث شد نتوانند در فاصله‌ي زماني كه فرصت داشتند بنشينند و همه‌ي مسائل را بين خود حل كنند؛ اين يك نگاه خوشبينانه به مساله است.

دبيراجرايي مجمع روحانيون مبارز در ارزيابي از تجربه‌ي انتخابات هم‌زمان نيز اظهار داشت: تجميع انتخابات يك منفعت داشت كه مديران برگزار‌كننده‌ يك‌بار ساز ‌و كار انتخابات را فراهم مي‌كنند و وقتشان كمتر گرفته‌ مي‌شود اما بايد گفت كه اين تجربه در مقابل ساير مسائل كم‌اهميت است.

موسوي لاري خاطرنشان كرد: براي ما راي واقعي دادن، با آرامش راي دادن و از آراي مردم صيانت كردن، اصل است و اين در حاليست كه وقتي در يك شعبه چند صندوق گذاشته شود با مسائل طبيعي كه براي راي دادن در هر انتخابات وجود دارد مشكل و سردرگمي پيش مي‌آيد.

وي برگزاري انتخابات متعدد را تمرين دموكراسي دانست و افزود:‌ ما نبايد از برگزاري هر سال انتخابات نگران باشيم، چرا كه مردم هرچه بيشتر پاي صندوق‌ها بيايند ، بهتر است و هم مجريان، هم ناظران و هم ارباب جرايد و مطبوعات و رسانه‌ها و احزاب راحت‌تر مي‌توانند خود را بسيج كنند و اين در حاليست كه وقتي چند انتخابات هم‌زمان برگزار شود سردرگمي ايجاد مي‌شود؛ در كل تلقي مثبتي از تجميع انتخابات ندارم.

همچنين مهدي چمران، رييس ائتلاف بزرگ اصول‌گرايان نيز با اشاره به حضور باشكوه مردم در انتخابات روز جمعه به خبرنگار ايسنا اظهار داشت: اين حضور باشكوه را خدمت امام زمان (عج)، مقام معظم رهبري و تمام مردم عزيز ايران تبيرك و تهنيت عرض مي‌كنم.

چمران، با بيان اين كه اين حضور مردم گوياي زنده‌بودن و علاقه‌مندي افراد جامعه به سرنوشت خود و كشورشان است گفت: اين حضور بزرگ‌ترين پشتوانه‌ي حركت انقلاب اسلامي ماست.

وي هم‌چنين با بيان اين كه حضور باشكوه مردم در انتخابات بيان‌گر راضي‌بودن آنها از عملكرد شوراي شهر دوم است گفت: ما در انتخابات شوراي شهر دوم شاهد حضور كمرنگ مردم بوديم، ولي در انتخابات دوره‌ي سوم حضور پررنگ و غيرمترقبه آنان را ديديم كه اين امر بيانگر راضي‌بودن مردم از عملكرد شوراي شهر دوم با همه‌ي نواقص و كاستي‌هاست كه اميدواريم اين عملكرد موجب خشنودي و رضايت الهي نيز شود.

رييس ائتلاف بزرگ اصول‌گرايان هم‌چنين با بيان اين كه تجميع انتخابات خبرگان و شوراها يك آزمون با نتايج مثبت براي دولت بود گفت: گر چه در تجميع، كار، كمي براي مردم از جمله مردم تهران سخت شده بود، ولي باعث شد هم انتخابات خبرگان و هم انتخابات شوراها با شكوه باشد و عده‌اي كه براي شركت در انتخابات خبرگان آمده بودند در انتخابات شورا نيز شركت كنند و برعكس.

وي گفت: با وجود تجميع، دولت يكباره نيروهاي زيادي را جمع‌آوري و بسيج كرد و بودجه و اعتبار گذاشت و با توجه به اين كه نزديك به يك سال و نيم تا دو سال ديگر انتخاباتي نخواهيم داشت، اين امر آزمايش مثبتي براي دولت بود؛ اگرچه در حال حاضر شوراهاي دور دوم مي‌بايست تا ارديبهشت‌ماه فعاليت كنند و برگزاري زودهنگام انتخابات شوراها ممكن است براي شوراهاي فعلي مشكلاتي به وجود آورد، ولي در كل اين امر را مثبت مي‌دانيم.

چمران در ادامه با بيان اين كه به اعتقاد خود صاحب‌نظران شمارش آرا به صورت رايانه‌اي با سيستم فعلي از شمارش دستي وقت بيشتري مي‌گيرد گفت: با توجه به رايزني‌هاي صورت‌گرفته تصميم گرفته شد به صورت آزمايشي 50 درصد از شمارش آرا به صورت رايانه‌اي و 50 درصد به صورت دستي صورت بگيرد و ان‌شاءالله هر كدام كه نتيجه‌ي سريع‌تر و بهتري داشته باشد در پايان انتخاب شود.

وي با بيان اين كه ناظران ما در مكان‌هايي كه قرار است شمارش آرا به صورت رايانه‌اي صورت بگيرد حضور دارند، اظهار داشت: البته ما به هيات‌هاي اجرايي و نظارت نيز اعتماد داريم.

چمران افزود: قرار بر اين بود ما در جريان انتخابات شش هزار ناظر داشته باشيم كه به علت مشكلاتي كه پيش آمد نزديك به دو هزار نفر نتوانستند كارت دريافت كنند و ما نزديك به چهار هزار ناظر داريم.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نيز به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: تعدادي از ناظران ما در محل ستادها حضور دارند اما هنوز شمارش به طور كامل آغاز نشده و در مرحله‌ي آزمايش است.

«مرتضي حاجي»، با اشاره به توافق هيات نظارت و وزارت كشور براي شمارش آرا افزود: تعدادي از صندوق‌ها به صورت رايانه‌اي و تعدادي ديگر به صورت دستي شمارش مي‌شوند. متاسفانه نيروهاي ما در حال حاضر سردرگم هستند و منتظريم ببينيم نتيجه‌ي آزمايش چه مي‌شود، ضمن اين كه نمي‌دانيم محل دقيق صندوق‌ها كجاست. خبرهاي ضد و نقيضي در اين زمينه مي‌شنويم. برخي‌ مي‌گويند صندوق‌ها هنوز در فرمانداري است و برخي ديگر مي‌گويند در پايگاه‌هاست كه اميدواريم هر چه زودتر اين ابهام رفع شود.

وي با بيان اين كه قضاوت درباره‌ي تجربه‌ي انتخابات هنوز كمي زود به نظر مي‌رسد، ادامه داد: به كار بردن ادبيات برد و باخت، بستگي به اين دارد كه هر گروهي چه هدفي را براي خود پيش‌بيني كرده باشد. احساس ما با توجه به هدفي كه براي خود تعريف كرده‌ايم و با برآوردي كه از نتايج انتخابات داشتيم اين است كه به هدف‌مان رسيده‌ايم.

حاجي حضور مردم را در انتخابات پرشور ارزيابي كرد و گفت: از اين بابت خوشحال هستيم و خبرهاي خوبي درباره برخي نامزدهايمان داريم.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در پايان گفت: تا آخرين لحظه ائتلاف اصلاح‌طلبان قوي و محكم و با تدبير و طمانينه كار خود را به نتيجه رسانده است. ما فكر مي‌كنيم در اين انتخابات دستاوردهاي بسيار ارزنده‌اي داشته‌ايم كه اين براي ما خيلي مهم است.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي نيز با بيان اين‌كه " مشاركت مردم در انتخابات اخير بسيار بالا بود" اين حضور را نشانگر آن دانست كه ملت ايران نظام و انتخاباتش را از خود مي‌داند و بر اهميت حضورش در پاي صندوق‌هاي راي واقف است.

اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: همه گروه‌ها و افراد با اين اعتقاد كه راي آن‌ها از سوي مسوولان كشور نگهداري مي‌شود، پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند و كاملا متوجه تاثير راي خود هستند. مردم با محاسبه اين كه به چه گروه يا نامزدي راي دهند پاي صندوق‌ها آمدند.

وي ادامه داد: مشاركت پرشور مردم نشان داد كه پس از چند دهه از انقلاب اسلامي، توانسته‌ايم به يك برنامه نسبتا سالم و قوي كه بتواند انتخابات را با اخلاق و احترام برگزار كند، رسيده‌ايم.

بادامچيان ادامه داد: غير از يك بخش معمول كه هميشه در تمام انتخابات تخريب را پيگيري مي‌كند، انتخاباتي سالم را برگزار كرده‌ايم.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي با اشاره به پر رنگ شدن فعاليت‌هاي انتخاباتي در دو هفته اخير گفت: خيلي‌ها فكر مي‌كردن فضاي انتخابات سرد است، اما در اين مدت به همگي ثابت شد كه گروه‌ها و احزاب و ائتلاف‌ها فعاليت‌هاي خود را پيگيري مي‌كردند و تاثيرش را در روزهاي اخير قبل از انتخابات ديديم. برخي از احزاب و گروه‌ها و فعالان انتخاباتي كه همواره در گذشته بر سر رد صلاحيت‌ها نق مي‌زدند، در اين دوره بهانه‌اي براي اين كار نداشتند و در نهايت انتخابات پرشكوه و جدي‌اي را شاهد بوديم.

بادامچيان با اشاره به تاثيرات داخلي و خارجي انتخابات اخير تصريح كرد: تاثير مشاركت حداكثري مردم و ارايه ليست‌هاي واحد در انتخابات بر نگاه بيروني نسبت به ايران بسيار تاثير گذار است. همچنين حضور گسترده نامزدهاي انتخاباتي در انتخابات شوراها و خبرگان و ميان دوره‌يي مجلس حاكي از شكل‌گيري بهترين نوع مردم‌سالاري در ايران است.

وي با اشاره به اثرات داخلي اين انتخابات نيز با بيان اين‌كه " انتخابات تاثير بسزايي در بالا بردن سطح افكار عمومي و آگاهي‌هاي سياسي ملت دارد" ادامه داد: شناخت چهره‌هاي جديد در فاصله انتخابات براي مردم تجربه خوبي را براي انتخاب‌هاي بعدي به همراه خواهد داشت.

بادامچيان با تاكيد بر اين‌كه " مهم‌ترين تاثير اين انتخابات موضوع حضور پررنگ مردم در اين عرصه بوده است" گفت: تمام كساني كه وارد عرصه انتخابات شدند به وظيفه شرعي و ميهني‌شان عمل كردند. اين پايبندي به اعتقادات و باورها بسيار اميدوار كننده است و اين تحليل را براي نگاه بيروني به ايران ايجاد مي‌كند كه پيوند مردم با حكومت بسيار قوي است.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به تاثير اين انتخابات بر مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي كه ايران با آن درگير است نيز اظهار داشت: مسلما انتخابات و آن‌چه از صندوق‌هاي راي بيرون مي‌آيد در راي شوراي امنيت در مساله هسته‌يي كشور تاثيرگذار است و از سويي انتخابات ايران براي مبارزين مقاومت اسلامي در منطقه در كشورهايي مثل افغانستان عراق فلسطين دلگرم كننده است و حتي براي ساير كشورها عاملي در تشويق براي مشاركت بيشتر در سرنوشت‌شان مي‌باشد.

وي درباره‌ي شمارش همزمان ماشيني و دستي آرا گفت: معتقدم بايد در نوع شمارش آراي مردم تاملي جدي صورت گيرد، اين‌كه افرادي با نهايت خستگي از يك روز كار تا صبح شمارش آرا را انجام دهند، چندان قابل قبول نيست و اگر خستگي‌ها خطاهاي غيرعمد را نداشته باشد، قطعا شرايط سختي را بر اين افراد تحميل كرده‌ايم. بايد طرحي جديد و موثر در اين خصوص را دنبال كرد.

وي با اشاره به تجربه برگزاري انتخابات تجميعي براي اولين بار در كشور نيز خاطرنشان كرد: تصور مي‌كنم تجربه خوبي را به همراه داشته است در عين حال مشكلات و نقاط ضعف اين نوع برگزاري انتخابات را بايد از سوي مسوولان انتخابات جويا شد.

وي با اشاره به حضور پررنگ و گروه‌هاي سياسي در انتخابات تصريح كرد: در مجموع احزاب و گروه‌ها نقش جدي را در انتخابات بر عهده داشتند؛ بعضي از گروه‌ها كاملا تشكيلاتي سياسي هستند، اما جالب اين است كه كساني به طور جدي در انتخابات شركت مي‌كنند، اما خود را حزب معرفي نمي‌كنند، در عين حال معتقدم اين افراد به عنوان شبه حزب عمل مي‌كنند. شايد برخي نخواهند براي خود اسم حزب بگذارند، اما كارهاي جمعي سياسي خواه ناخواه تشكيلاتي سياسي را رقم مي‌زند. حتي كانديداهاي منفرد در انتخابات گاهي با گروه‌هاي شركت كننده همسو مي‌شوند.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي درباره‌ي حضور نمايندگان احزاب و گروه‌ها در حوزه‌هاي انتخابيه خاطرنشان كرد: حضور نمايندگان احزاب به طور نسبي وجود دارد و تصور مي‌كنم همه گروه‌ها به تناسب در پاي صندوق‌هاي راي بوده‌اند اما هميشه اين اعتراض از سوي گروه‌هايي وجود داشته است كه از ورود نمايندگانشان به حوزه‌هاي انتخابيه جلوگيري شده است. اساسا در تمامي انتخاباتي كه در ايران پس از انقلاب صورت گرفته است اين نوع اعتراضات وجود داشته است. گاهي افراد شكست مي‌خورند و اعتراض مي‌كنند گاهي كساني كه اصلا راي نياورده‌اند براي توجيه راي نياوردنشان اعتراض مي‌كنند.

وي در عين حال با بيان اين كه " در مجموع نمي‌توان گفت نقصي در برگزاري انتخابات وجود نداشته است" افزود: اما انتخابات به گونه‌اي آزاد برگزار شده است؛ اين مساله دلالت مي‌كند بر اين‌كه سليقه‌هاي حاضر در جريان انتخابات نمي‌تواند بر نتايج تاثير گذارد، هر چه مردم راي داده‌اند همان از صندوق‌هاي راي خارج مي‌شود.

سخنگوي ائتلاف اصول‌گرايان اصلاح‌طلب نيز، با بيان اين كه برنده‌ي واقعي در انتخابات روز جمعه مردم هستند، به خبرنگار سياسي ايسنا اظهار داشت: مردم در اين انتخابات نشان دادند كه از مسوولان جلوترند.

«مرتضي طلايي»، با بيان اين كه احساس مي‌كند اين انتخابات را خود مردم برگزار كرده‌اند، گفت: مردم با حضور باشكوه خود تحليل‌گران داخلي و خارجي را غافل‌گير كردند و هوشمندي و اراده‌شان را براي اداره‌ي كشور نشان دادند.

وي با بيان اين كه در اين عرصه رسانه‌ها نيز نقش قابل توجه و قابل تقديري داشته‌اند، اظهار داشت: مي‌توانم بگويم كه رسانه‌ها مثبت و موفق عمل كرده‌اند.

سخنگوي ائتلاف اصول‌گرايان اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات شوراها در تهران گفت: اين انتخابات از نگاه داخلي و خارجي داراي پيام‌هايي بود. از نگاه داخلي، اول براي كساني كه انتخاب مي‌شوند پيام دارد و دوم اين كه مردم در اين انتخابات به مسوولان نشان دادند چه چيزي مي‌خواهند. روز جمعه مردم به مسوولان گفتند ما جلوتر از شما حركت مي‌كنيم، چرا كه با حضور خود بسياري از معادلات را به هم ريختند. در گذشته اين طور بود كه مردم ليستي راي مي‌دادند، ولي در اين انتخابات مردم به صورت متنوع با توجه به سليقه‌هايشان، گزينه‌هاي خود را انتخاب كردند.

طلايي افزود: مردم در اين انتخابات به دنبال انتخاب نيروهاي كارآمد با نگاه و خاستگاه اجتماعي بودند كه مي‌توان اين امر را از نحوه‌ي حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي متوجه شد.

وي با بيان اين كه مسوولان بايد پاسخگوي اين فداكاري و شجاعت مردم باشند، گفت: كساني كه انتخاب مي‌شوند بايد به خواست مردم احترام بگذارند و بدون غوغاسالاري و ايجاد فضاهاي مسموم سياسي به صورت شفاف به مردم خدمت و اعتماد آنان را جلب كنند. مردم با حضور خود در انتخابات نشان دادند به نظام اعتماد دارند و اين نظام در نگاه آنان، داراي توانايي‌هاي لازم براي پاسخگويي به خواسته‌هاي آنها در حوزه‌هاي اجرايي و سياسي است.

رييس پليس سابق تهران هم‌چنين گفت: مردم با اين حضور خط بطلاني بر تحليل‌هاي اشتباه برخي ناظران خارجي كشيدند و موجب شگفتي شدند، و در حقيقت يك حماسه خلق كردند؛ آنها نشان دادند به انقلاب اسلامي دل بسته‌اند و در پيشبرد اهداف ملي وحدت و همدلي دارند.

طلايي ادامه داد: اگر نگاهي گذرا به انتخابات‌هاي اخير در جهان داشته باشيم متوجه مي‌شويم مردم جهان آگاهانه و هوشيارانه در انتخابات شركت و كساني را انتخاب كرده‌اند كه به فكر منافع مردم كشورشان هستند نه منافع بيگانگان و اين موضوع بيان‌گر اين است كه در حال حاضر مساله‌ي عدالت و بيزاري از ظلم و استكبار يك مساله‌ي همگاني و جهاني شده است.

اين فعال سياسي ادامه داد: مردم ما فوق‌العاده سياسي هستند و مي‌فهمند در هر مقطعي از تاريخ چگونه حضور يابند و نقش‌آفريني كنند.

وي در ادامه در مورد ارزيابي‌اش از تجميع انتخابات، گفت: من در مورد اين مساله تخصصي ندارم ولي به عنوان يك شهروند ارزيابي‌ام از اين كار مثبت است، چرا كه روز جمعه مردم در سه انتخابات شركت كردند. به نظر من اين يك اقدام مثبت است كه باعث جلوافتادن امور نيز مي‌شود.

طلايي گفت: تجميع باعث مي‌شود مردم رابطه‌ي ارگان‌ها را با يكديگر بهتر تشخيص دهند.

سخنگوي ائتلاف اصول‌گرايان اصلاح‌طلب، در پايان گفت: از همه‌ي كساني كه در برگزاري سالم انتخابات نقش داشته‌اند، تشكر مي‌كنم و به واقع مي‌توانم بگويم عملكرد رسانه‌ها انصافا در اين مدت مثبت بوده است.

يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: تاثير حضور مردم در انتخابات در بعد خارجي بيش از بعد داخلي آن است و به عنوان شاخصي براي مقبوليت نظام و همدلي مردم با جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود.

محمد هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: در بعد داخلي نيز مي‌توان اين انتخابات را معيار محبوبيت جريانات سياسي دانست. ممكن است جرياناتي در انتخابات‌هاي پيشين توفيقي نداشتند و در اين انتخابات توفيقي ولو حداقلي كسب كرده باشند كه در اين صورت مي‌توانند اميدوار باشند و در انتخابات آينده برنامه‌ريزي‌هايي انجام دهند.

وي اظهار داشت: حضور مردم در انتخابات روز گذشته تا جايي كه رسانه‌ها گزارش ‌دادند، نسبت به انتخابات شوراها و خبرگان دوره‌هاي پيش بيشتر بوده و برگزاري آن هم خوشبختانه آرام و بدون تنش انجام شده است.

وي خاطرنشان كرد: انتخابات يك مسابقه است و طبيعي است كه برد و باخت در آن مطرح مي‌شود و اين ادبيات جاي خرده و ايرادگيري ندارد؛ چراكه اصطلاح رايج در فرهنگ سياسي كشورهاست اما مهم اين است كه عبرت‌آموزي از سوي جريانات با توجه به نتايج انجام شود. در حقيقت اين انتخابات مي‌تواند مشوقي براي برخي گروه‌هاي سياسي باشد.

اين فعال سياسي تصريح كرد: طبعا با پيشرفت تكنولوژي و رواج مكانيزه شدن انتخابات در ديگر كشورها مردم توقع دارند انتخابات در كشور ما نيز هم در مرحله‌ي راي‌گيري و هم در مرحله‌ي شمارش آراء رايانه‌اي انجام شود؛ چراكه رايانه‌اي شدن آن ضريب خطاي انساني را كاهش مي‌دهد و اصرار بر رايانه‌اي نشدن اين انتخابات مي‌تواند شبهاتي را درباره‌ي اعمال نظر و اعمال نفوذ در بين مردم ايجاد كند.

هاشمي درباره‌ي تجربه‌ي انتخابات همزمان، گفت: طبيعتا برگزاري همزمان دو انتخابات از نظر اقتصادي و هزينه‌ها از يك سو و مشاركت مردم از سويي ديگر مثبت قلمداد مي‌شود، اما اگر قرار است اين كار يك روال باشد، بايد همزماني بين دو انتخاباتي صورت بگيرد كه انگيزه‌هاي مردم در آن مشابه باشد و ميزان شركت مردم در اين دو انتخابات و مقايسه‌ي آن‌ها با هم منشا سوء استفاده دشمنان قرار نگيرد در هر حال تجربه‌ي اول همزماني انتخابات بود و اميدواريم با تجديدنظر و بررسي نتايج حاصل از آن اشكالات برطرف شود.

معاون دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه حضور مردم در انتخابات 24 آذر نسبت به دوره‌هاي قبل بسيار بهتر بوده است اظهار داشت:« حضور نسبتا خوب مردم از اين ناشي مي‌شود كه گروههاي سياسي اين بار پررنگ‌تر از قبل به صحنه آمدند و رقابت ايجاد كردند.»

حسين كاشفي به خبرنگار ايسنا گفت:« رسيدن اصلاح‌طلبان به ليست واحد و وجود رقابت، باعث شد كه انتخابات حالتي جدي‌تر بگيرد و مردم به صحنه بيايند.»

وي اظهارداشت:« وقتي مسأله به صورت جدي براي مردم مطرح مي‌شود و نامزدها نيز مي‌بينند كه مردم از آنها استقبال مي‌كنند باعث مي‌شود تا با توجه به تجربه گذشته خصوصا در زمينه‌ي اداره‌ي شوراها بتوان گامهاي بهتري را برداشت. بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه مردم به دنبال بهتر شدن زندگي خود هستند خصوصا در تهران كه ترافيك، مسائل زيست محيطي، بافت شهري و غيره مردم را رنج مي‌دهد و همه درصدد اين هستند كه از اين تنگنا نجات پيدا كنند. بنابراين مي‌بينيم كه امروز بحث انتخابات شوراها به مقوله‌اي جدي براي مردم تبديل شده است.»

وي افزود:« طبيعتا زماني كه افرادي ازسوي احزاب و گروههاي سياسي معرفي شوند بايد كارآمدتر باشند تا برنامه‌هايشان مورد استقبال مردم قرار بگيرد. درمجموع بايد گفت اين كار جمعي باعث شد تا وجود و حضور تشكلها جايگاه خود را پيدا كند كه اين فرآيند مثبتي است. چه يك ليست رأي بياورد و چه به صورت تركيبي باشد، اما همه به دنبال عملي كردن شعارهايشان خواهند بود. بنابراين رقابت سالم در درون شوراها نيز مي‌تواند شكل بگيرد كه اين به نفع جامعه و مردم خواهد بود. مردم نيز همين انتظار را دارند.»

اين عضو شوراي سياستگزاري ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان درباره‌ حضور ناظران ستاد در مراحل شمارش آراء گفت:« نمايندگان ما هنوز در پايگاهها حضور دارند اما نگراني‌هايي روز گذشته وجود داشت و مواردي بود كه به وزارت كشور منعكس شد.»

كاشفي درباره‌ تجميع انتخابات نيز گفت:« همانطور كه از ابتدا گفتيم اين انتخابات هركدام كاركرد خاص خود را دارند و جمع آنها در يك روز به صلاح نبود و اكنون مي‌بينيم كه براي شمارش آراء به صورت جداگانه براي هركدام از انتخاباتها دچار مشكل شدند.بنابراين اين تجميع اثراتي را به همراه دارد كه چندان خوشايند به نظر نمي‌رسد و نمي‌تواند اثر واقعي خود را داشته باشد به خصوص اينكه اين بار با توجه به اينكه در برخي شهرها سه انتخابات همزمان برگزار شد باعث شد تا فرصت كم باشد و در مجموع تجميع اين انتخابات را به صلاح نديديم.»

عضو ستاد رايحه‌ي خوش خدمت نيز با اشاره به حضور خوب مردم در پاي صندوق‌هاي رأي اظهار داشت: ما از اين حضور تشكر و قدرداني مي‌كنيم.

پروين احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه حضور مردم تضميني براي انقلاب اسلامي است، گفت: اين حضور پشتوانه‌ي بزرگي براي انقلاب اسلامي و حركت در عرصه‌هاي داخلي و خارجي است.

يك عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي نيز به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: انتخابات اخير خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مياندوره‌يي مجلس از سالم‌ترين انتخابات پس از انقلاب اسلامي بوده است.

محمدكاظم انبارلويي، افزود: دقت نظر مجريان و نمايندگان احزاب و گروه‌ها مهمترين دليل در برگزاري سالم انتخابات بوده است.

وي با اشاره به برگزاري انتخابات تجميعي اظهار داشت: با توجه به استقبال خوب مردم براي حضور در انتخابات، تصور مي‌كنم اين نوع برگزاري در وقت و هزينه‌هاي مردم و نيز برگزاري انتخابات موثر بوده است.

وي هم‌چنين درباره‌ي شمارش همزمان ماشيني و دستي آراء تصريح كرد: اين نوع شمارش دقت و سرعت را همزمان با هم دارد و تجربه‌ي خوبي است تا در انتخابات بعدي شمارش ماشيني به طور جامع به كار گرفته شود.

اين عضو حزب موتلفه‌ي اسلامي درباره‌ي تاثير داخلي و خارجي انتخابات نيز گفت: قطعا نتايج انتخابات و ميزان مشاركت مردم در پاي صندوق‌هاي راي حساب جديدي را از ايران براي رقباي جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان باز خواهد كرد. حضور حداكثري مردم در انتخابات يك بار ديگر ميزان مشروعيت مردمي نظام را به نمايش گذاشت.

انبارلويي ادامه داد: معرفي بازيگران و چهره‌هاي جديد در انتخابات خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مياندوره‌يي مجلس مهمترين تاثير را در فضاي سياسي اجتماعي و داخلي دارد.

يك عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري، عملكرد دولت نهم و مجلس هفتم را در آن چه عدم تحريك نارضايتي مردم پيش از انتخابات خواند، قابل توجه دانست و افزود: دولت و مجلس اجازه ندادند برخي نارضايتي‌ها و بدبيني‌ها بر روي مشاركت مردم تاثير بگذارد تا نسبت به آن چه در انتخابات قبلي تصميم گرفتند، پشيمان شوند.

«مردم بهروزي» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات تاكيد كرد: مردم يك بار ديگر نشان دادند حامي نظام هستند و به تبليغات سوء دشمنان جمهوري اسلامي ايران پاسخ منفي مي‌دهند.

وي با اشاره به تاثير داخلي و خارجي انتخابات تصريح كرد: در روزهاي گذشته شنيديم حتي تصميم‌گيري براي مساله هسته‌اي كشور از سوي طرفهاي خارجي به مشخص‌شدن انتخابات و نوع برخورد مردم با آن موكول شده است.

اين فعال سياسي با بيان اين كه تبليغات وسيعي در جهت كم‌رنگ كردن حضور مردم در انتخابات صورت گرفته است گفت: از سويي كشورهاي مخالف تلاش‌هاي بسياري شد تا انتقادات مردم بزرگ‌نمايي و به انتخابات كشيده شود، اما غيرت و پيوستگي مردم با اسلام و انقلاب نشان داد اين تبليغات هيچ تاثيري ندارد؛ حتي برخي از شركت‌كنندگان كه شخصا با آنها مواجه بوده‌ام، اظهار مي‌داشتند براي دادن پاسخ محكم به آمريكا پاي صندوق‌هاي راي آمدند.

بهروزي اين رويكرد مردم را ناشي از بلوغ سياسي آنها دانست و اظهار داشت: مردم ايران در تمام طول انقلاب اسلامي اهميت زيادي براي مسائل كشور قائل بودند.

وي با اشاره به تاثيرات داخلي انتخابات و اين كه فضاسازي مثبت سياسي و فعاليت موثر رسانه‌هاي گروهي در مطلوب بودن آن بسيار موثر بوده است، عملكرد احزاب و گروه‌هاي سياسي را در اين دوره از انتخابات به جهت هدايت مردم خوب توصيف نكرد و افزود: اين ضعف يا در اثر تبليغاتي كه در پي كم رنگ كردن نقش احزاب صورت گرفت، اتفاق افتاده است و يا به دليل عدم پذيرش افكارسازي احزاب و گروه‌ها از سوي مردم. متاسفانه اين نقطه ضعف از نظر داخلي وجود داشت كه مردم به محل اخذ راي مي‌آمدند، اما نامزد‌هايشان را انتخاب نكرده‌ بودند و از افراد ديگر كمك مي‌گرفتند.

عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به كمرنگ‌بودن تبليغات كانديداهاي انتخابات خبرگان رهبري نيز گفت: مردم نسبت به روحانيت اطمينان زيادي دارند، اما اين كه روحانيت فكر كند نيازي به حضورش نيست و احزاب و گروه‌هاي سياسي جايش را پر مي‌كنند، به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست. نقش‌آفريني سياسي تاريخ مصرف ندارد و روحانيت براي هدايت افكار عمومي نقش و جايگاه خاص خود را دارد.

بهروزي هم‌چنين درباره نحوه شمارش آرا تصريح كرد: به كارگيري هر دو روش با هم ضريب اطمينان بيشتري را به همراه دارد، متاسفانه در افواه عمومي عنوان مي‌شود شمارش آرا به صورت ماشيني مي‌تواند ضريب خطاي زيادي داشته باشد.

وي هم‌چنين تجربه تجميع انتخابات را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: ‌اين نوع برگزاري انتخابات حضور مردم را به لحاظ كيفي بالا مي‌برد، مچنين در وقت و هزينه‌هاي برگزاري انتخابات صرفه‌جويي خوبي صورت مي‌گيرد.

عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي گفت: اگر قواعد رقابت رعايت شود و مجريان و ناظران انتخابات از آراي مردم صيانت كنند و خود را امانتدار آنان بدانند، نتيجه انتخابات هرچه باشد ميمون و مبارك است.

«ابراهيم اميني» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: حضور مردم در اين انتخابات به ويژه در مقايسه با انتخابات دور دوم شوراها بسيار چشمگير بود و با وجود سردي هوا صف‌هاي طولاني را شاهد بوديم.

وي با بيان اين‌كه در عرصه‌ي خارجي اين حضور گسترده پشتوانه نظام تلقي مي‌شود، افزود: اين امر نشان مي‌دهد مردم به سرنوشت كشور علاقه‌مندند و اگر انتقاد و ايرادي به شيوه‌ي اداره‌ي كشور دارند، راه آن را نه دخالت بيگانه و حركت‌هاي خارجي كه صندوق‌هاي رأي مي‌دانند.

اين فعال سياسي تصريح كرد: مسوولان و كارگزاران كشور بايد در مقابل حضور گسترده مردم قدردان آنها و امانتدار رأي آنها باشند.

اميني گفت: اگر انتخابات به صورت آزاد، عادلانه و رقابتي برگزار شود، مهم‌ترين تأثير آن اين است كه تمام جريان‌هاي سياسي متناسب با وزن خود در اداره‌ي كشور سهيم مي‌شوند و اين مردم هستند كه با توجه به توانمندي، لياقت و شايستگي، افراد را براي اداره‌ي جامعه انتخاب مي‌كنند.

وي در ادامه با اشاره به اختلاف هيأت‌هاي نظارت و وزارت كشور بر سر نحوه‌ي شمارش آرا نيز گفت: اين اختلاف دغدغه‌اي را براي افكار عمومي به وجود مي‌آورد كه شمارش دستي يا رايانه‌اي بر آرا تأثير مي‌گذارد و اين شبهه را نيز ايجاد مي‌كند كه غير از كليت انتخابات، قضاياي ديگري براي مسوولان مهم است.

عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي درباره‌ي تجربه‌ي انتخابات همزمان نيز با بيان اين كه همزماني باعث كندي روند انتخابات شده بود، گفت: اگر قرار باشد تجميع انتخابات به عنوان يك قاعده دربيايد بايد راهكارهاي لازم براي روان‌ترشدن انتخابات را پيش‌بيني و ضعف‌ها و نارسايي‌هايي كه در عمل مشاهده شده را براي دوره‌هاي بعد برطرف كرد.

رييس ستاد انتخاباتي جبهه‌ي پيروان خط امام و رهبري، با اشاره به حضور باشكوه مردم در پاي صندوق‌هاي راي، گفت: مردم با اين حضور بار ديگر هوشمندي خود را نشان داده و معادلاتي كه پيش‌بيني مي‌شد را برهم زدند.

اميري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه تحليلگران خارجي نيز از حضور اينگونه‌ي مردم در پاي صندوق‌هاي راي متعجب شده‌اند، گفت: اين حضور باشكوه باعث مي‌شود كه توطئه‌هاي دشمنان از بين برود.

وي افزود: مردم با اين حضور آينده‌ي خود را تضمين كرده و مانند هميشه مردم بهترين انتخاب را انجام داده‌اند.

رييس ستاد انتخاباتي جبهه‌ي پيروان خط امام و رهبري، در مورد بحث همزماني انتخابات خبرگان و شوراها، گفت: به نظر من اين آزموني مثبت و نتيجه‌ي مثبت به همراه داشت گرچه كاركرد خبرگان و شوراها با يكديگر متفاوت است ولي اين همزماني باعث شد كه امور يكجا صورت بگيرد و صرفه‌جويي در هزينه و نيروي انساني ايجاد شود.

وي همچنين در مورد نحوه‌ي شمارش آرا با بيان اينكه «ناظري در پاي صندوق‌ها براي شمارش راي نداريم»،گفت: دستي يا يارانه‌اي كردن شمارش آرا هيچكدام خلاف قانون نيست ولي بايد دقت كرد كه كم هزينه‌ترين راه و با دقت‌ترين راه كدام است و ديد كداميك از اين روش‌ها باعث صرفه‌جويي در وقت و افزايش سرعت در امور مي‌شود.

دبير كميته‌ي سياسي ستاد رايحه‌ي خوش خدمت گفت: با آنكه هواي سرد مي‌توانست مردم را در خانه نگهدارد، ديديم كه با چه شكوهي در انتخابات حضور يافتند.

«محمدعلي رامين» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي آگاهانه، پرنشاط و متنوع بود كه نه فقط موجب ناباوري دشمن شد بلكه ناظران داخلي را نيز به حيرت واداشت.

وي در ادامه تجربه تجميع انتخابات را مثبت ارزيابي كرد و در عين حال گفت: البته اولين تجربه مشكلات زيادي را نيز براي مردم به همراه داشت و مردم كمي سردرگم شدند ولي به طور كلي مي‌توان گفت همزماني برگزاري انتخابات مثبت بود.

دبير كميته‌ي سياسي ستاد رايحه‌ي خوش خدمت، در ادامه درباره‌ي نحوه‌ي شمارش آرا اظهار داشت: در طول اين 30 سال شمارش آرا به صورت دستي بوده و ممكن است شمارش رايانه‌اي مشكلاتي را به همراه داشته باشد، اما با توجه به اين كه براي اولين بار از اين سيستم استفاده مي‌كنيم نمي‌توانيم جلوي اين مشكلات را بگيريم. ما اميد داريم اين امر تجربه‌ي مثبتي براي تكرار در انتخابات بعدي باشد.

رامين افزود: اميد هست كه استفاده از اين روش در سلامت آراي مردم به عنوان امانت خدشه وارد نكند و آرا با دقت كامل شمارش شود.

وي هم‌چنين با بيان اين كه در بسياري از صندوق‌ها ناظري ندارند، اظهار داشت: ما به هيات‌هاي اجرايي و نظارت اعتماد داريم و از همين رو تصور كرديم نيازي به حضور ناظران در پاي همه‌ي صندوق‌هاي راي نيست.

دبير كميته‌ي سياسي ستاد رايحه‌ي خوش خدمت، در پايان گفت: اميدوارم هيات‌هاي نظارت و اجرايي از آراي مردم به نحو احسن صيانت كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha