• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8509-13074

/با چهارمين‌ دوسالانه‌ي ‌نقاشي‌جهان‌اسلام/‌ فريده تطهيري مقدم : نگاه ايدئولوژيك ندارد؛ آثار متنوع اما ناهمگون است

/با چهارمين‌ دوسالانه‌ي ‌نقاشي‌جهان‌اسلام/‌ 
فريده تطهيري مقدم : 
نگاه ايدئولوژيك ندارد؛ آثار متنوع اما ناهمگون است
مجموعه‌ي نمايشگاههايي با چنين حجم زياد آثار، براي آنكه به مخاطب ديد كلي بدهد مفيد است، ولي ديدن اين تعداد اثر مقدور نيست. فريده تطهيرمقدم مدرس دانشگاه و هنرمند نقاش معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي چهارمين دوسالانه نقاشي جهان اسلامي گفت: از نظر كميت آثار، اين نمايشگاه بيشتر از توان ديد بازديد كننده در يكي، دو نوبت بود. مگر آنكه بازديد كننده‌اي نبض نقاشي را در دست داشته باشد يا بخش از اين نمايشگاه را اصلا نبيند. وي افزود: اين نمايشگاه از لحاظ اينكه يك امكان فراملي بود، قابل توجه است، اما به نظر مي‌آمد كه قرار بود در اين دوسالانه با جهان اسلام به عنوان يك پديده‌ي ايدئولوژيك برخورد شود، اما در بخش بين‌الملل اغلب آثار به جغرافيايي اسلامي كشورهايي مربوط بود كه در آن حضور پيدا كرده بودند، چون كاملا مشخص بود كه همه‌ي كشورهاي اسلامي در اين نمايشگاه حضور نداشتند. وي افزود: در بخش ايران پوشش اساسي داشتيم و يكي از مسائلي كه در اوايل انقلاب شبهه‌اي را بر مي‌انگيخت آن بود كه وقتي واژه‌اي تحت عنوان اولين "نمايشگاه دهه‌ي فجر" مطرح مي‌شد، آثار كاملا در رابطه با انقلاب بود و در دوره‌هاي بعدي فكر مي‌شد كه هر اتفاقي كه در نمايشگاه دهه‌ي فجر رخ مي‌دهد بايد در رابطه با انقلاب باشد. همچنين در دو سالانه‌ي جهان اسلام نيز افراد فكر مي‌كردند كه اين نمايشگاه با تاكيد بر انديشه‌ي اسلامي برپا مي‌شود، اما اين پديده در نمايشگاه قابل مشاهده نيست. تطهيري مقدم با بيان اينكه‌، اين نمايشگاه به صورت مجموعه بسيار بزرگي از آثار هنرمندان محدوده‌ي از جهان اسلام بود كه ايرانيان طيف‌ها و سبك‌هاي مختلف را در آن ارائه كرده بودند، معتقد است: به دليل گستردگي، در مجموع توانمندي خوبي از آثار ايراني قابل مشاهده بود. وي در ادامه‌ي اين گفت‌و گو با بيان اينكه تفاوت ميان انتخاب آثار دوسالانه جهان اسلام با دوسالانه‌ي نقاشي و اينكه چه هدفي را هر كدام دنبال كردند، مشخص نيست متذكر شد: در دنيا، دو سالانه‌ها به اين دليل برگزار مي‌شوند كه تازه‌هاي آن دو سال به معرض نمايش درآيند. وي افزود: يكي از ويژگي‌هاي دوسالانه آن است كه با ايجاد انگيزه و فرصت به تازه‌هاي نقاشي در آن دو سال بپردازد و شايد بسياري از هنرمندان به دليل علاقه شركت در دوسالانه نقاشي در اين دوسالانه شركت نكرده بودند. تطهيري ‌مقدم گفت: "از نظر من هر دو دوسالانه‌ها‌ مي‌توانند به شرط آنكه شركت كننده‌هاي خاص خود را داشته باشند، به فعاليت خود ادامه دهند و در عين حال اگر هر دو دوسالانه فرهنگي‌تر و نه فقط براي رفع تكليف فعاليت كنند، مي‌تواند تاثير مثبت خودش را داشته باشند. فريده تطهيرمقدم درباره‌ي آثار ايراني به نمايش درآمده در دوسالانه‌ي نقاشي جهان اسلام گفت: در اغلب آثاري كه از ايران به نمايش درآمده بود به تكنيك توجه شده بود و آثار بسيارگوناگون بود. اين گوناگوني باعث شده بود كه كميت بسيار بالايي در نمايشگاه، بوجود آيد كه البته در شرايط كنوني كشور ما كه اين همه فارغ‌التحصيل رشته‌هاي نقاشي و طيف گسترده‌اي از هنرمند، داريم نمي‌توانيم آن‌ها را در فعاليت‌هاي شركت ندهيم زيرا آنها مراتبي را پشت سرگذاشته‌اند تا دست كم به حداقل‌هايي دست يابند. مگر آنكه با فيلترهايي كه براي آنها نيز قابل قبول است از ابتدا شركت كنندگان را مشخص كنيم. وي درباره‌ي چيدمان اين آثار در گالري گفت: به دليل حجم زياد آثار، نوعي تقسيم بندي كه بيننده را به انتخاب سوق دهد وجود نداشت و شايد آثار را به لحاظ شهرت پديد آورنده‌ي آن چيده بودند. در بعضي مواقع نيز فاصله‌ي ميان تابلوهاي كم بود و بيننده نمي‌توانست براي ديدن تابلوها از آن‌ها به راحتي فاصله بگيرد. وي در پايان گفت: به نظر من طيف آثار متنوع و در بعضي مواقع ناهمگون بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha