• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8509-06033
  • منبع : نمایندگی همدان

مسعود آذرنوش: عبور قطار شيراز از سطح پايين‌تر دشت تنها راه حفظ حريم منظري آثار جهاني است

مسعود آذرنوش:
عبور قطار شيراز از سطح پايين‌تر دشت تنها راه حفظ حريم منظري آثار جهاني است
پس از آن‌كه در نشستي با حضور مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت راه و ترابري، پروژه‌ي راه‌آهن شيراز ـ اصفهان براي يك‌ماه متوقف شد تا مسيري مناسب كه به آثار تاريخي آسيب نزند، انتخاب شود، رييس پيشين پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي تاكيد كرد كه عبور راه‌آهن تحت هيچ شرايطي نبايد به حريم منظري نقش رستم و ديگر آثار اين قلمرو تاريخي لطمه بزند. مسعود آذرنوش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: من واقعا متاسفم كه برخي از ما ايراني‌ها چنان‌كه شايسته است، به آثاري مانند نقش رستم توجه نداريم. درحالي‌كه نقش رستم و ديگر آثار باستاني تنگه‌اي كه دو كوه نقش رستم و رحمت را از يكديگر جدا مي‌كند، به واقع، از مهم‌ترين يادگارهاي تاريخ بشري‌اند. سرپرست هيات كاوش تپه‌ي هگمتانه ادامه داد: اين آثار بالاترين جايگاه را بايد براي ما ايراني‌ها داشته باشند؛ اما هر روز، شاهد آن هستيم كه به دلايل گوناگون، اگر نخواهيم بگوييم به بهانه‌هاي گوناگون، به نوعي اين آثار و يا آثار مشابه آن‌ها تهديد مي‌شوند. او اظهار كرد: دست يافتن به توسعه براي ما ايراني‌ها آرزويي ديرينه و قلبي بوده است؛ اما بايد توجه كرد كه توسعه، وجوه گوناگون دارد و فقط در ساختن راه، راه‌آهن، سد و كارخانه به هر بهايي فراهم نخواهد شد. آذرنوش بيان كرد: مهم‌ترين عامل توسعه‌ي واقعي يك كشور، توسعه‌ي فرهنگي آن است و امروزه، مي‌بينيم كه كشورهاي توسعه‌يافته در جهان به مفهوم واقعي چه ارزش و اهميتي براي ميراث فرهنگي خود و ميراث فرهنگي ديگران قائل‌اند. وي گفت: من مصرانه مي‌خواهم كه مسؤولان اين پروژه‌ي بزرگ ملي براي اين وجه از توسعه نيز نهايت ارزش و اهميت را قائل شوند. او تصريح كرد: اتصال شهر زيباي شيراز به شبكه‌ي راه‌آهن سراسري يك خبر بسيار خوش براي ملت ايران خواهد بود؛ اما خوش‌تر آن است كه اين طرح بزرگ ملي همگام با حفظ شئون ملي ما در تمام زمينه‌ها به سرانجام برسد. اين باستان‌شناس پيشنهاد كرد: همان‌گونه كه راه‌آهن پيش از رسيدن به دره‌ي مياني دو كوه رحمت و نقش رستم به موازات جاده‌ي آسفالته‌ي اصفهان ـ شيراز پيش رفته است، در اينجا نيز در همان مسير ادامه يابد. همچنين اين مسير در پايين‌تر از سطح فعلي دشت ايجاد شود، به‌گونه‌اي كه سقف قطار، به هنگام عبور از اين منطقه با سطح دشت در يك ارتفاع قرار گيرد. اين تنها راه حفظ حريم منظري اين آثار سترگ جهاني است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha