• شنبه / ۴ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-01260

مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت: مين روبي يادآوران هنوز آغاز نشده است شركت‌هاي داخلي براي همكاري در ميدان آزادگان به پتروايران مراجعه كنند

مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت:
مين روبي يادآوران هنوز آغاز نشده است
شركت‌هاي داخلي براي همكاري در ميدان آزادگان به پتروايران مراجعه كنند

مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت گفت: با توجه به تجربه ميدان آزادگان و براي جلوگيري از عدم تكرار همان مشكلات، به شركت ساينوپك اعلام شده است كه بايد مسووليت مين‌روبي ميدان يادآوران را بپذيرد.

مهدي بازارگان ـ مديرعامل متن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي ايسنا، با بيان اين كه عمليات مين‌روبي يادآوران هنوز آغاز نشده است، اظهار كرد: اقدامات اوليه و برنامه‌ريزي‌هاي لازم درباره مين‌روبي ميدان انجام شده و در نظر داريم هر چه سريع‌تر اين عمليات را آغاز كنيم.

وي افزود: در هر مرحله‌اي كه قرارداد با طرف خارجي امضا شود، در همان زمان مسووليت مين‌روبي به او منتقل مي‌شود؛ در اين راستا مديريت امور حقوقي شركت ملي نفت در حال انجام مذاكرات قراردادي است.

او در خصوص قيمت پيشنهادي ساينوپك براي توسعه ميدان يادآوران، با بيان اين كه هنوز پيشنهادات مالي مذاكره نشده است، خاطرنشان كرد: مسائل قراردادي بايستي كاملا تعيين و قطعي شود تا پس از آن نوبت به مسائل اقتصادي طرح فرا رسد.

بازارگان، با بيان اين كه در مسائل فني توسعه ميدان يادآوران اختلاف نظر جدي بين ايران و چين وجود ندارد، گفت: شركت مهندسي و توسعه نفت، مسائل فني را با ساينوپك نهايي كرده است.

به گزارش ايسنا، چين و ايران در اكتبر 2004 تفاهم‌نامه‌اي را امضا كردند كه بر اساس آن ساينوپك به توسعه يادآوران خواهد پرداخت و در ازاي آن ايران سالانه 10 ميليون تن ال.ان.جي به مدت 25 سال و با هزينه 100 ميليارد دلار به چين مي‌فروشد.

ميدان نفتي يادآوران در جنوب ايران، با بيش از 17 ميليارد بشکه نفت خام درجا و بيش از 3 ميليارد بشکه نفت خام قابل برداشت، از بزرگ‌ترين ميدان‌هاي توسعه نيافته دنيا به شمار مي رود که براي توليد روزانه 300 هزار بشکه نفت خام در دو فاز توليدي از اين ميدان برنامه‌ريزي شده است. حجم ذخاير تثبيت‌شده شده اين ميدان 30 ميليارد بشكه برآورد مي‌شود.

بازارگان درباره آخرين وضعيت ميدان آزادگان نيز گفت: شركت نيكو (پيمانكار توسعه ميدان نفتي آزادگان)، پتروايران را براي مديريت اين پروژه انتخاب كرده است؛ بنابراين كليه شركت‌هاي داخلي كه به عنوان پيمانكار EPC يا PC يا E (مهندسي) بخواهند قسمتي از پروژه را انجام دهند، لازم است به پتروايران مراجعه كرده و پس از امضاي قرارداد با اين شركت به عنوان نماينده نيكو، در پروژه توسعه آزادگان همكاري كنند.

او درباره اين كه توليد زودهنگام بايد در برنامه كاري پترو ايران قرار گيرد، خاطرنشان كرد: اين موضوع فكر خوبي است و در صورتي كه از لحاظ فني بررسي‌هاي داخلي توسط پتروايران انجام شود، لازم است كه به شركت مهندسي و توسعه نفت ارائه شود و شركت متن پس از بررسي دقيق و در صورت تاييد مجوز لازم را صادر خواهد كرد.

ميدان نفتي آزادگان از ميادين مشترک ايران با عراق است که در سال 1378 کشف شد. اين ميدان در 80 کيلومتري غرب اهواز قرار دارد و ذخيره نفتي آن 26 ميليارد بشکه برآورد شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha